Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-29, 21:25   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Är det komplicerat att träna ryggen?

På tävlingsbilder från kroppsbyggartävlingar ser de flesta ungefär likadana ut - framifrån - men när de vänder sig brukar man se ganska stora skillnader ibland, på deras ryggar.

Jag ser det även på gymmen där jag tränar. De som enbart ser ut att ha tränat ryggen med latsdrag. Stora vingar man i princip ingenting annat, just det ser riktigt fult ut. Bra mycket fulare än t.ex styrkelyftare som har mycket djup i ryggen men inga vingar.

Hur skulle ett bra ryggpass se ut där man täcker alla delar av ryggen?

Som jag förstår brukar proffsen ibland dela upp ryggen i "djup" och "bredd" med två seperata pass för ryggen. Men jag som vanlig amatör behöver väl inte göra så för att få en skaplig rygg?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 07:35   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Marklyft
Sälrodd
Pullups
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 07:47   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tycker det är lite konstigt att kalla "ryggen" för en enda muskelgrupp egentligen. Som att kalla bröst och mage för "framsida", eller nåt. Latsen är ju helt olika muskler från ryggsträckarna. Alla härliga små muskler mellan skulderbladen å sin tur är väl ytterligare andra muskler, fast de får ofta mycket träning när man tränar andra ryggmuskler. Sen finns ju övre traps, som brukar klassas till rygg fast jag personligen intuitivt tycker de borde höra till "axlar".

Tror inte du behöver dela upp ryggen på två separata pass, det är vanligt att proffs kör hela ryggen på samma pass, vad jag sett. Däremot bör du tänka på att både träna tjocklek och vidd. Men det är möjligt att det räcker med chins eller liknande (vidd) och marklyft (tjocklek), vissa påstår det. Personligen tror jag det blir bättre om man slänger in roddövningar för ännu mer vidd, och kanske shrugs för övre traps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 11:30   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
shrugs för övre traps.
Jag rekommenderar press bakom nacken, djupa, för övre trapz och ordentlig vidd på axlarna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 11:59   #5
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag rekommenderar press bakom nacken, djupa, för övre trapz och ordentlig vidd på axlarna.
Så att press bakom nacke förstör axlar är en myt?
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 12:00   #6
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Så att press bakom nacke förstör axlar är en myt?
Om du inte försöker bli klokov, ja.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 12:53   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlnold Visa inlägg
Så att press bakom nacke förstör axlar är en myt?
För en del kvittar det och för en del är det obra. Oavsett finns det ingen större vinning, det finns bättre övningar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 13:15   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
För en del kvittar det och för en del är det obra. Oavsett finns det ingen större vinning, det finns bättre övningar.
som tex. ?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 19:40   #9
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Vertikaldrag: chins, pull-ups, lats-drag

Rodd: skivstångsrodd, t-bar row, sittande kabelrodd, hantelrodd.

Brukar välja en av varje per överkroppspass.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 20:07   #10
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ryggen är komplicerad i vissa fall tills man lär sig rätt teknik. Finns en massa bra maskiner men om vi håller oss till basic: stångrodd, kabelrodd, t-bar, hantelrodd, olika versioner av latsdrag, chins
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 20:29   #11
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
som tex. ?
Press framför nacken?

Athlean-X har kommenterat det några gånger... sjukt kunnig kille med fysiken att backa upp det ocskå. Samt gedigen bakgrund.
Svårt att se poängen att belasta axlarna i ett utsatt läge. ?
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 20:52   #12
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tror verkligen inte på det här med att prickskjuta vissa delar av sin fysik, folk som saknar något har bara helt enkelt inte generna för det oavsett övning, reps och set.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 01:15   #13
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag rekommenderar press bakom nacken, djupa, för övre trapz och ordentlig vidd på axlarna.
Axlar är en prioritet för mig också så den övningen låter intressant. Har en bra smith-maskin på gymmet. Går det bra att utföra sittandes i smith?

Det tänker jag mig också skulle minska skaderisken, att man lyfter snett eller något.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 07:13   #14
Klumpän
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 17
Det viktigaste av allt är att alla övningar du gör utförs med bra teknik och att du inte överbelastar dig med massa vikter. Tänk också på att alla människor är lite olika konstruerade så en övning som känns bra för en person kan vara rent dålig för en annan. Hitta det som känns bra för dig. Samma gäller med hur varje människas kropp bär upp sina muskler, vilket ger olika utseende.

Tävlar/tränar du inte på extremnivå ska du nog inte heller börja överanalysera alla ryggens delar och muskelgrupper. Fokusera på att angripa de stor delarna så får även de mindre muskelgrupperna sin dos av ansträngning.

Marklyft , Strångrodd och Pullups/Chinups samt variationer av dessa övningar kommer att räcka extremt långt för ryggen.

Det Anders skriver om press bakom nacken är tex något som för mig aldrig skulle fungera då mina axlar hamnar I ett så pass utsatt läge att det blir direkt farligt med högre vikter. Jag får då köra militärpress samt lätt framåtlutande sidolyft med hantlar för att komma åt främre, mellersta och bakre axelmusklerna på ett bra sätt. Åter igen, känns det rätt så är det rätt.

Tänk också på att inte jämföra dig med andra, det skapar bara onödig frustration och gör att du kommer känna dig dålig. Detta eftersom vi alla är så olika va det gäller genetic, förutsättningar mm. Snubben VitruvianPhysique på youtube har ett par bra youtubeklipp där han pratr lite kring genetik och hur detta kan påverka.
Klumpän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-01, 09:33   #15
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Axlar är en prioritet för mig också så den övningen låter intressant. Har en bra smith-maskin på gymmet. Går det bra att utföra sittandes i smith?

Det tänker jag mig också skulle minska skaderisken, att man lyfter snett eller något.
På sikt brukar väl smithmaskin snarare öka skaderisken pga att stången är låst i skenor. Kör du vanlig stång har du ju lite att spela med.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)