Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-23, 18:58   #46
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Du utgår från ett klassiskt toppningsprogram då när du fäller den kommentaren.

Det kunde vara 2-3 toppningsprogram i olika faser indirekt beroende på hur det är upplagt.
Programmets upplägg finns i länken. Tycker du det känns som att femsetsgruppen skulle fått till mer av en toppning än de andra grupperna? Varför? De körde ju likadant förutom volymen.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 21:07   #47
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
sex månader är en rätt lång toppning.
Man mätte ju enbart efter 12- och 24-veckor, så den platå man såg efter 12-veckor kan ju ha inträffat långt tidigare.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 21:50   #48
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Man mätte ju enbart efter 12- och 24-veckor, så den platå man såg efter 12-veckor kan ju ha inträffat långt tidigare.
Bara att kolla graferna. (finns iofs bara tre mätningar, början, 12w och 24 w)
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 22:12   #49
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Bara att kolla graferna. (finns iofs bara tre mätningar, början, 12w och 24 w)
Ja det är ju det jag menar, den tillväxt som sker mellan v1-12 kan ju ha hänt v1-3/4 för att sedan plana ut. Det enda vi vet är att de v12 var mycket bättre än v1 och att de v24 låg runt samma nivå som v12.

Nu gjorde de ju dock en tidigare studie på kvinnor som var på otränade och där fick man väl liknande resultat om jag inte minns helt fel vilket då kullkastar min teori en hel del (om det jag minns nu är sant vill säga) men att de mätt saker först i vecka 12 är ju en svaghet med studien.

För det är ju extremt lite volym vi pratar om här, 5set gruppen gör ju 2 set bänk i veckan, 2 set incline bänk och sedan 1 set militärpress. Det är allt för triceps, bröst och axlar på hela veckan. Skulle tro att de flesta som bara läser att de tränade 5 set i veckan tänker 5set bänk+5set incline+5set militärpress.

edit: Studien på kvinnor är denna: https://www.researchgate.net/publica..._Trained_Women och där påstår de att kvinnorna var erfarna tränande.

Senast redigerad av F Ultra den 2019-06-23 klockan 22:16.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 03:41   #50
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Abel med ytterligare ett avsnitt i ämnet

Brian Minor, comes on to talk about progressive overload, training volume and how these factors influence muscle growth. Brian is a natural bodybuilder, writer, and overall, super knowledgeable fitness professional who is always a pleasure to listen to about these topics.

Time-Stamps: 2:10 - Is volume or progressive overload causing muscle growth?
5:04 - Further clarifying how muscle growth is stimulated
8:15 - Is training 1 rep shy of failure more effective than training 3-4 reps away from failure? 12:59 - The real role of progressive overload - and how its misunderstood by many
18:02 - Can you gain muscle by lifting the same load for the same reps as you did the last session?
23:32 - Is getting as strong as possible the best way to get as big as possible?
27:20 - Is it ok if your strength gains slow down on a high volume routine?
34:04 - Central fatigue -does it really exist?
42:13 - Junk volume - does it really exist?
46:56 - Mike Israetel's volume progression and how optimal it is
55:45 - How much volume do you do and how much did you have to increase it over time? 1:02:22 - Where can we find your work?

https://www.youtube.com/watch?v=_Ctk...em-uploademail
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 14:55   #51
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg
Går det hålla ett linjärt repsomfång om man kör till failure varje set?

Själv så blir det färre reps för varje set om jag kör ut mig första alternativ får jag sänka vikten för att hålla samma reps varje set likt reverse pyramid training.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk

Precis detta jag undrade. Provade igår att köra lutande hantelpress till total fail. Mitt första set gick utmärkt och jag pressade tills jag inte kunde hålla armarna uppe längre. Set nr 2 var omöjligt med samma hantlar. Fick sänka vikterna totalt 8kg per set för att kunna hålla mig i närheten av åttor. De tre följande setten samma sak. Därmed känns tabellen på styrkelabbet otillräcklig. Om de körde 6-8reps med total fail varje set så skulle det bli förbannat svårt att hålla vikten konstant, alternativt omöjligt att hålla 6-8 reps med samma vikt till total fail. Någon faktor ändrades.

Jävligt tillfredsställande att köra så hårt dock.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 15:48   #52
hampee
Registered User
 
hampees avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Umeå
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av kimozabe Visa inlägg
Går det hålla ett linjärt repsomfång om man kör till failure varje set?

Själv så blir det färre reps för varje set om jag kör ut mig första alternativ får jag sänka vikten för att hålla samma reps varje set likt reverse pyramid training.


Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
Vet vi att de inte sänkt vikten mellan seten? Kommer inte åt studien, därav frågan.
hampee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 20:47   #53
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Precis detta jag undrade. Provade igår att köra lutande hantelpress till total fail. Mitt första set gick utmärkt och jag pressade tills jag inte kunde hålla armarna uppe längre. Set nr 2 var omöjligt med samma hantlar. Fick sänka vikterna totalt 8kg per set för att kunna hålla mig i närheten av åttor. De tre följande setten samma sak. Därmed känns tabellen på styrkelabbet otillräcklig. Om de körde 6-8reps med total fail varje set så skulle det bli förbannat svårt att hålla vikten konstant, alternativt omöjligt att hålla 6-8 reps med samma vikt till total fail. Någon faktor ändrades.

Jävligt tillfredsställande att köra så hårt dock.
Skulle tro att med 6-8 till fail så avser de första set, resterande set blir så mångs reps som det blir. Kör du till fail så kommer du aldrig att kunna få ut lika många reps i set 2+ som i första setet.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-25, 06:43   #54
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 617
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Känns inte som att kroppen skulle reagera likadant på 21 set en gång i veckan kontra 3 set om dagen.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 21:28   #55
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Har någon ändrat sitt träningsschema efter läst denna studie? Att gå ner och köra 5 set till "maximal fail" hade ju varit otroligt tidssparande.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-02, 23:21   #56
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Har någon ändrat sitt träningsschema efter läst denna studie? Att gå ner och köra 5 set till "maximal fail" hade ju varit otroligt tidssparande.
Ja, har gjort detta lite.

Vad jag kan säga är att "fail" är ett ytterst luddigt koncept. Körde biceps för tre dagar sedan till absolut fail, och jag har fortfarande muskelsmärta på rekordnivå. Känns helt fantastiskt dock.
Provade även samma sak med lutande hantelpress, men i mer försiktig tappning. Det kändes riktigt bra det med.
Om du planerar att prova så se till att du har ordentligt med återhämtning efter varje pass, och sänk vikterna ordentligt mellan set efter behov.

Den senaste studien som Grub skrev om visade dock på att detta upplägg är mest för styrka och inte muskelstorlek.
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 07:35   #57
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Rent teoretiskt torde det väl vara så att man får maximal tillväxt om musklerna har förutsättningar och nog stimulans att växa 100% av tiden utan att man går sönder.

Anpassa träningen till din personliga återhämtning.....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 15:41   #58
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Ja, har gjort detta lite.

Vad jag kan säga är att "fail" är ett ytterst luddigt koncept. Körde biceps för tre dagar sedan till absolut fail, och jag har fortfarande muskelsmärta på rekordnivå. Känns helt fantastiskt dock.
Provade även samma sak med lutande hantelpress, men i mer försiktig tappning. Det kändes riktigt bra det med.
Om du planerar att prova så se till att du har ordentligt med återhämtning efter varje pass, och sänk vikterna ordentligt mellan set efter behov.

Den senaste studien som Grub skrev om visade dock på att detta upplägg är mest för styrka och inte muskelstorlek.
Det går inte att direkt jämföra denna studie med den där andra då de kontrollerade för och tittade på helt olika saker.

I denna tittade man enbart på om det finns en maxvolym per pass medan man i den andra studien tittade på om det är skillnad på att sprida ut volymen på flera tillfällen per vecka mot att köra allt på en dag.

Vidare bör man tänka på att man i denna studien såg en nedgång i resultatet i grupperna med 15- och 20-set per tillfälle efter 12 veckor medan den andra studien enbart körde på i 8-veckor samt hade betydligt högre volym än vad man hade i denna studien.

Samt att resultatet i den andra studien skiljer sig mot vad tidigare studier som testat samma sak (och som dessutom också kommit från Schoenfeldt) och jag har inte kollat om de nämner något om det i deras diskussionsdel än vad det kan bero på. Så just nu är den en ensam outlier och betyder därmed egentligen ingenting.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 18:52   #59
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Hur hårt ska man gå till fail egentligen? Jag testade igår, gick ner och körde 5 set benpress. Kändes som huvudet skulle sprängas, jag fick precis upp sista reppen och hade omöjligt klarat en till. Men borde jag egentligen testat en rep till och misslyckats med att klara den? Musklerna är ju rätt starka på att hålla vikten statisk, så är det meningen att man ska köra så pass hårt så att man inte kan hålla emot att vikten går ner igen?
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-03, 18:55   #60
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det kan man väl göra då och då i övningar som bicepscurl och liknande, men det känns rätt dumt att göra det i övningar där man kan fastna under något tungt eller där hela kroppen är med så man kan skada sig. Det krävs inte mycket för att något otäckt ska hända om man går till fail med tunga knäböj med högreps.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)