Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-28, 18:09   #106
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
När man ska "köra in" grippern kör ni 100 ggr och vad använder ni för olja??
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:34   #107
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
När man ska "köra in" grippern kör ni 100 ggr och vad använder ni för olja??
Jag har slutat med att köra in grippers. Däremot så sprayar jag med 5-56, WD40 eller så använder jag symaskinsolja.
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 21:32   #108
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Ju längre ner man kan ha fingrarna på handtaget, ju bättre blir det. Men visst desto större risk blir det att lillfingret åker av.
Den lilla skillnaden på någon millimeter kan även innebära att man stänger en gripper eller inte.

Du får kompromissa och ha 3/4 av lillfingret med!
Hehe, jo du har väl rätt antar jag. Fast är det så precis att man stänger en gripper (eller inte) så märker man väl knappt att man stängt den eftersom den kan SE stängd ut men kanske inte är 100% stängd ändå.

Men du har ju rätt i princip, ska prova det nästa gång jag kör greppträning!
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 01:13   #109
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Hehe, jo du har väl rätt antar jag. Fast är det så precis att man stänger en gripper (eller inte) så märker man väl knappt att man stängt den eftersom den kan SE stängd ut men kanske inte är 100% stängd ändå.

Men du har ju rätt i princip, ska prova det nästa gång jag kör greppträning!
Jag får ett riktigt bra ljud i min när den är ihop, får man inte det i de segare grippersen?

Men iaf jag lyckades byta ut min 130 mot en 100. Den kan jag köra 10 reps på. Tycker ni jag ska använda den tills jag kan hoppa på en 160:a och skita i att köpa en 130?

100:an kommer ju ändå liksom vara min uppvärmningsgripper så jag tror inte jag har någon användning av att skaffa 130:an när det ändå var så lite skillnad i motstånd, eller vad tror ni?

Och om ni skulle gissa: hur många reps tror ni det behövs på 100:an för att stänga 160:an?
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 01:17   #110
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Jo det får man nog, om man är tillräckligt stark dvs, vilket jag inte är

Har dålig koll på RBs grippers men jag skulle nog säga att du kan köpa en 160 och börja jobba med den eftersom du kunde väl stänga 130n?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 01:23   #111
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Jo det får man nog, om man är tillräckligt stark dvs, vilket jag inte är

Har dålig koll på RBs grippers men jag skulle nog säga att du kan köpa en 160 och börja jobba med den eftersom du kunde väl stänga 130n?
Ja, med högern klarada jag av 1-(2) repetitioner men inte en enda gång med vänstern.

160:an hade tagit slut på Budo så den kunde jag inte testa på plats fast 180:an hade jag ingen chans på.
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 06:33   #112
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Och om ni skulle gissa: hur många reps tror ni det behövs på 100:an för att stänga 160:an?
Har aldrig testat 160;in utan har bara 180;in, men gissar iaf att du bör kunna köra 50-60 snabba reps med 100;an för att klara den.

Tror jag klarar nånstans mellan 60-80 reps(brukar inte köra så många så vet inte exakt) på 100;an, 20 på 130;in och ett par reps med högern på 180;in. Misstänker iof att min 180 är lite extra trög(knarrig som fan och massa skit i den), men det är väl alltid lite skillnad i styrka på olika grippers.

Jag hade iaf köpt en 130, kört med den tills jag ökat en del(8+ reps) och sen skaffat en 160 eller 180.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 09:48   #113
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Mina första tre grippers som jag beställde av Arne Persson här på forumet var RB100, RB160 och RB180.

Jag behövde aldrig något annat än dom för att stänga RB160 resp. RB180.
Negativa reps på en gripper som är för tung ger mycket.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 11:09   #114
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.

Vet ni något bra upplägg för grippersträning? Jag brukar vila c.a 1-2+min mellan varje set. Är det bra?
__________________
Vi som saknar användaren man inte får nämna
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 12:27   #115
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.

Vet ni något bra upplägg för grippersträning? Jag brukar vila c.a 1-2+min mellan varje set. Är det bra?
Angående negativa så är det en vanesak. Jag gör negativa med en #4 och mina pekfingrar är fortfarande intakta.

Jag brukar köra

A. 3-5 x maxreps
B. 3-5 x 1 på målgripper
C. 3-5 x 1 negativa med en gripper som är hårdare än min målgripper eller så gör jag negativa med en maskin.

Grippers max två gånger i veckan för mig eftersom jag behöver längre återhämtning.
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 12:48   #116
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.
Hjälp till lite med den fria handen för att få en bra sättning, tryck sedan ihop den mot låret. Du kommer nog få till det om du övar lite, minns att jag fick ont som fan i benet första gångerna jag testade men gjorde väl helt enkelt fel.


Mart|n: Hur fanken bär du dig åt för att göra 3-5x1 på en målgripper? För en målgripper får man väl inte ihop.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:19   #117
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Hjälp till lite med den fria handen för att få en bra sättning, tryck sedan ihop den mot låret. Du kommer nog få till det om du övar lite, minns att jag fick ont som fan i benet första gångerna jag testade men gjorde väl helt enkelt fel.


Mart|n: Hur fanken bär du dig åt för att göra 3-5x1 på en målgripper? För en målgripper får man väl inte ihop.
Kanske borde skrivit 3-5 försök?
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:22   #118
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Angående negativa så är det en vanesak. Jag gör negativa med en #4 och mina pekfingrar är fortfarande intakta.

Jag brukar köra

A. 3-5 x maxreps
B. 3-5 x 1 på målgripper
C. 3-5 x 1 negativa med en gripper som är hårdare än min målgripper eller så gör jag negativa med en maskin.

Grippers max två gånger i veckan för mig eftersom jag behöver längre återhämtning.
Så du kör 3-5 set med maxreps på en lite lättare gripper?

Då har man ju ingen kraft kvar sen
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:24   #119
ligne
Registered User
 
lignes avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 713
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Om det var siffror jag velat ha så hade jag nog sagt det
kålhuvud ...

vad ska man svara när du frågar hur mycket hårdare den är?

nu fick du ett svar och kan själv sitta och fundera på hur mycket skillnad 19kg är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Jag måste också leta upp någon klen maskin, använda den på ett sätt som den inte är tänkt för så att man kan bli fjortisarnas idol.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:26   #120
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Så du kör 3-5 set med maxreps på en lite lättare gripper?

Då har man ju ingen kraft kvar sen
Kraft kvar till vad?

Alltså det är tre OLIKA sätt som jag tränar på. Jag kör inte allt under samma pass!
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)