Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-05-09, 08:30   #4681
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vassleprotein slår antagligen alltid aminosyretillskott, om man inte följer en så kalorisnål diet att man måste spara några tiotal kcal.

Placebo < leucin < BCAA < EAA < proteinpulver/protein från mat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 12:24   #4682
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
INGREDIENSER: L-leucin, L-valin, L-isoleucin, L-lysin, surhetsreglerande medel (äppelsyra), L-phenylalanin, aromer, emuleringsmedel (solroslecitin), surhetsreglerande medel (natriumkarbonat), L-histidin, DL-methionin, L-treonin, sötningsmedel (aspartam*, acesulfam-K), färgämnen (rödbetsrött, riboavin).
Är detta innehåll bra?
Känns som att vissa aminosyror är lågt doserade när saker som äppelsyra står före.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-04, 19:03   #4683
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
EAA stimulerar även hudens kollagenproduktion.

"Importance of amino acid composition to improve skin collagen protein synthesis rates in UV-irradiated mice"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3351609/
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-18, 11:41   #4684
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning.
Hur ofta timmässigt är optimalt? 10g EAA varannan timma?
(Blir ju skillnad på före-efter "rekommenderat/optimalt" EAA-intag om en tränar 40 minuter kontra 4 timmar?)


Tänkte prova proteinpulsa med EAA istället för vassleproteinpulver. Se om något magiskt händer.

Från: 40g vassleproteinpulver (30g protein) var tredje timma
Till: 10g EAA varannan timma (?)

Intag bara vid styrketräningen, direkt innan och efter alltså. Tränar ibland upp emot 3 timmar, därav frågan. Om jag behöver ha med EAA't till gymmet eller om jag dricker shaksen hemma före och efter passet.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-10-18 klockan 11:43.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 16:05   #4685
jb13
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 18
Jag har ett dilemma. Jag har dålig aptit, såpass att det hindrar mig från att nå resultat, så kalorier och protein i dryckform vore fantastiskt. Problemet är att jag, tyvärr, är väldigt kräsen. Inget jag är stolt över, men jag har extremt svårt för bismaken jag känner i alla vassleprotein jag smakat, till den nivå att jag inte kommer att dricka det. Det enda tillskottet jag kunnat dricka och verkligen tyckt om var Star nutritions EAA med smak av orange/citrus (det var som att dricka saft), som inte finns längre.

Som sett ovan är rankingen vassle>eaa>bcaa. Jag kommer inte dricka tillskottet om jag inte tycker att det smakar bra, vilket i princip utesluter vassle med sin tjocka konsistens och bismak, och från vad jag hört har bcaa generellt sett godare smak än eaa (tror jag hade tur med min gamla Star nutrition).

Min fråga är, hur stor skillnad är det mellan bcaa och eaa, effektmässigt, om jag endast behöver få i mig mer protein under dagen? Skall jag leta efter en god eaa eller nöja mig med bcaa?

Tack!

Senast redigerad av jb13 den 2016-12-07 klockan 16:08.
jb13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 16:09   #4686
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Eftersom BCAA är värdelöst och EAA är fullvärdigt är skillnaden rätt stor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 16:55   #4687
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av jb13 Visa inlägg
Jag har ett dilemma. Jag har dålig aptit, såpass att det hindrar mig från att nå resultat, så kalorier och protein i dryckform vore fantastiskt. Problemet är att jag, tyvärr, är väldigt kräsen. Inget jag är stolt över, men jag har extremt svårt för bismaken jag känner i alla vassleprotein jag smakat, till den nivå att jag inte kommer att dricka det. Det enda tillskottet jag kunnat dricka och verkligen tyckt om var Star nutritions EAA med smak av orange/citrus (det var som att dricka saft), som inte finns längre.

Som sett ovan är rankingen vassle>eaa>bcaa. Jag kommer inte dricka tillskottet om jag inte tycker att det smakar bra, vilket i princip utesluter vassle med sin tjocka konsistens och bismak, och från vad jag hört har bcaa generellt sett godare smak än eaa (tror jag hade tur med min gamla Star nutrition).

Min fråga är, hur stor skillnad är det mellan bcaa och eaa, effektmässigt, om jag endast behöver få i mig mer protein under dagen? Skall jag leta efter en god eaa eller nöja mig med bcaa?

Tack!
Köp ett provpaket med 10-20 olika smaker av olika märken så borde du hitta något vassle som passar din smak. Sedan kan man ju ifrågasätta varför du tvingar i dig mättande protein om du har svårt att få i dig tillräckligt med energi.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 16:57   #4688
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Eftersom BCAA är värdelöst och EAA är fullvärdigt är skillnaden rätt stor.
Kändes som om du var något mer diplomatisk ang. BCAA i senaste Body =)
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 17:10   #4689
jb13
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 18
Tack för feedbacken!

Det blir till att leta upp ett eaa (alternativt vassle) jag gillar då. Jag vet att kaloriintaget är avgörande också, även det var en fördel hos eaa som inte var i närheten lika mättande, utan snarare som att dricka saft istället för en milkshake. Funderar även på att eventuellt köpa till kolhydrater och blanda ut med.

Någon som har ett tips på en god eaa, gärna citrusaktig smak? ��
jb13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 10:22   #4690
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Något sätt att öka lösligheten av EAA? Tänker att man kanske kan justera pH:t, men att det i så fall skulle behöva göras i två steg pga att olika aminosyror har olika laddningar vid neutralt pH. Så kanske först addera citronsyra, skaka shakern, sedan addera bikarbonat, skaha shakern. Vad tror ni?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 17:31   #4691
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Shakern kommer att säga POFF !

Du behöver inte lösa upp aminosyrorna. De kommer att lösa sig i den sura magsäcken. Främst för att det är varmt där.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 17:51   #4692
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Shakern kommer att säga POFF !

Du behöver inte lösa upp aminosyrorna. De kommer att lösa sig i den sura magsäcken. Främst för att det är varmt där.
Haha, just ja... tur att man främst är intresserad av den teoretiska biten och inte testar sakerna man tänker på. :p

Tack, då får jag köra på standardmetoden att slänga in en skopa i munnen och sedan in med vatten, trots att det ibland blir lite väl surt.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 17:22   #4693
Wolfie87
Registered User
 
Wolfie87s avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 156
Efter tips från King Grub så gick jag in på MassFi och hittade sjukt bra deals på EAA Ö. Men i kommentarerna står det typ, "även om amino sammansättningen inte är den bästa så är det ändå ett bra pris". Nu har jag handlat på mig ganska mycket EAA därifrån. Är inte EAA samma överallt i ingredienser. Jag har kört på chained, body science, svenskt kosttillskott och Star Nutrition. Är dom märkena betydligt bättre än MassFi gällande innehåll?

Senast redigerad av Wolfie87 den 2017-05-17 klockan 17:29.
Wolfie87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 17:40   #4694
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie87 Visa inlägg
Efter tips från King Grub så gick jag in på MassFi och hittade sjukt bra deals på EAA Ö. Men i kommentarerna står det typ, "även om amino sammansättningen inte är den bästa så är det ändå ett bra pris". Nu har jag handlat på mig ganska mycket EAA därifrån. Är inte EAA samma överallt i ingredienser. Jag har kört på chained, body science, svenskt kosttillskott och Star Nutrition. Är dom märkena betydligt bättre än MassFi gällande innehåll?
EAA är alltid samma aminosyror. Men mängden av varje aminosyra kan variera väldigt kraftigt beroende på märke. Det enda gemensamma är väl att dom flesta brukar ha en ganska hög halt Leucin.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 20:01   #4695
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594
Jag har läst många sidor bakåt och i lite andra trådar. Ett par frågetecken kvarstår för mig dock.

1. Är 10g EAA i form av rena aminosyror värdelöst innan träning, även om du fastat 8-10 timmar innan?

Som jag läste det, gör det ingen vits att uppreglera proteinsyntesen under träningspasset för ökad muskelmassa i längden. Därför kan du lika gärna vänta tills efter passet, även om du är fastande.

2. Min andra fundering är när jag ska ta EAA't efter passet för bäst effekt. Direkt efter, 30 minuter eller vänta ännu längre?

3. Sedan en följdfråga på det, om jag äter mat 2-3 timmar efter mitt träningspass, kan jag lika gärna hoppa över EAA't helt och hållet då. Såvida jag når min dagsbehov ändå?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)