Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-18, 14:42   #19591
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag bör dock kanske helt överge tankarna på Omberg runt, 31K och 800 höjdmeter, som går av stapeln redan i mitten av april.
Tror du inte att det är en sträcka du bör lösa om 2 månader om du skall kunna lösa nästan det dubbla 3 månader senare?

Eller är du för rädd för skada som kommer stoppa Island?
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 14:50   #19592
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Tror du inte att det är en sträcka du bör lösa om 2 månader om du skall kunna lösa nästan det dubbla 3 månader senare?

Eller är du för rädd för skada som kommer stoppa Island?
Rädd för skada! Att jag löser det är jag 100 % övertygad om och jag skulle tycka att det verkligen fyllde en plats som ett riktigt hårt känna-på-pass inför Island. Det är mer faktumet att jag i sådant fall frångår min progressionsplan lite, den innehåller inte ett backigt tremilspass redan då. Snarare en lugn tvåmilare.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-18, 15:54   #19593
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Min generella inställning till skador och känningar från löpning (eller träning i allmänhet) är att det får göra ont, men inte så ont att man måste "bita ihop". Dessutom får inte smärtan bli värre efteråt, eller sitta kvar "för länge".

Men ovanstående gäller väl egentligen främst för hur man "tränar runt" en skada som man mer eller mindre accepterat att man får dras med under en längre tid.

Dessutom vet jag inte om det är världens bästa tips, med tanke på att jag suttit på avbytarbänken bra jävla länge nu...

Nu har ju inte jag haft ITBS-löparknä, men som jag förstått det så är ju inte brosk och menisker och ledbanden i knät inblandade i detta alls, utan alla problemen sitter på utsidan. För mig låter detta som att problemet skulle vara relativt harmlöst. Dvs även om det skulle bli ett bakslag så riskerar man kanske inte att resultatet blir att man åker på artros i hela knät, utan snarare att bursan på proximala fibulan blir inflammerad. Jag kan ha fel men det låter inte så allvarligt. Största risken är väl ifall man dras med det så länge att det blir kronisk smärta och att senor mm ändrar utseende och komposition. Då tar väl helt enkelt rehabiliteringen längre tid.

Ovanstående är taget ur luften, och det är nog en bra idé att göra egen research, men jag skulle kanske ha tyckt det var värt att "chansa" lite om de negativa konsekvenserna inte är så väldans negativa. Ifall du känner att det "glappar" inuti knät och ifall du får skarp smärta i vissa lägen (eller liknande) så kanske det finns större anledning att vara nervös.

Men som sagt så är jag kanske fel person att svara på dessa frågor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:23   #19594
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Nån som vet varför statistiken på Strava skiljer från det klockan säger? Sprang 5k och stannade klockan på 21:54 efter 5.00 km, Garmin Connect säger 21:54 men Strava säger 22:13 vilket är 7 sekunder långsammare per km, vilket ändå är en ganska stor skillnad på ett 5k-lopp. Strava säger också 5.0 km.

Googlade lite och många verkar störa sig på detta och inte ha någon bra förklaring. Vissa återkommer till en auto-pausefunktion i klockan som pausar tiden när man står still. Den kan dock omöjligen trott att jag stått still under dagens runda.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 07:48   #19595
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Såg nu att under Achievements står det Fastes 5k: 21:49, trots att sammanfattningen säger 5.0 km på 22:13. Märkligt, kan den bestämma sig?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 09:29   #19596
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Nån som vet varför statistiken på Strava skiljer från det klockan säger? Sprang 5k och stannade klockan på 21:54 efter 5.00 km, Garmin Connect säger 21:54 men Strava säger 22:13 vilket är 7 sekunder långsammare per km, vilket ändå är en ganska stor skillnad på ett 5k-lopp. Strava säger också 5.0 km.

Googlade lite och många verkar störa sig på detta och inte ha någon bra förklaring. Vissa återkommer till en auto-pausefunktion i klockan som pausar tiden när man står still. Den kan dock omöjligen trott att jag stått still under dagens runda.
Har inget bra svar mer än att jag också kan störa mig på mätningarna ibland. Nu är det väl inte 7 sek långsammare/km utan snarare närmare 4 sek. Diffar 19 sek mellan dina tider. Du skriver att Strava säger 5,0 km men annars hade förklaringen kunnat vara att appen finjusterar sträckan man har sprungit. Jag har flera gånger sprungit 10,0 km(stannat klockan exakt när jag når milen) och då har Strava sagt 9,9 km. Där skulle de 19 sekunderna kunnat ta vägen.

Man får väl helt enkelt försöka sätta sina pb:n på lopp Jag har ju tagit upp Varvetmilen med dig förut, att Garmin och Strava sa att det var 10,22 km. Med det här som du nämner i bakhuvudet så har jag valt att tro på loppet istället för klockan. Rekommenderar dig att göra detsamma när du precis som jag går i mål och blir sugen på att dra av de där 220 meterna som du har sprungit extra från din miltid.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 13:35   #19597
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Såg nu att under Achievements står det Fastes 5k: 21:49, trots att sammanfattningen säger 5.0 km på 22:13. Märkligt, kan den bestämma sig?
Det genomförs en omräkning enligt någon algoritm när du överför till strava. Sträckorna brukar ju faktiskt stämma, det är värre med tagna höjdmeter.

Att du fick snabbast tid på 21:49 men en totaltid på 22:13 tolkar jag som att att strava ansåg att du sprang 24 sek längre utöver dina 5 km. Om du då inte avslutade i spurt så är det väl inte otänkbart att 99 meter tog 24 sek och 99 meter kommer strava inte redovisa som 0,1 km utan 0,0.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:37   #19598
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Nån som vet varför statistiken på Strava skiljer från det klockan säger? Sprang 5k och stannade klockan på 21:54 efter 5.00 km, Garmin Connect säger 21:54 men Strava säger 22:13 vilket är 7 sekunder långsammare per km, vilket ändå är en ganska stor skillnad på ett 5k-lopp. Strava säger också 5.0 km.

Googlade lite och många verkar störa sig på detta och inte ha någon bra förklaring. Vissa återkommer till en auto-pausefunktion i klockan som pausar tiden när man står still. Den kan dock omöjligen trott att jag stått still under dagens runda.
Citat:
Why is my distance on Strava different from my GPS device?
Many devices will write their own distance stream into the activity file that may include information from sensors like wheel sensors. Strava will do some smoothing to the uploaded data to remove outlier GPS points but, in general, if we use your device's distance stream, you should see a similar distance on Strava as you did on your GPS device.

If a device does not write a distance stream into the file whatsoever, we would use the GPS data to calculate the distance by adding up the distance from GPS point to GPS point. Again, we would do some smoothing to remove outlier GPS points - this includes inaccurate GPS points and data that is clearly inconsistent with the file.

There is a threshold of outlier/bad GPS data that will cause Strava's file parser to recalculate your activity's distance by blending the GPS and device distance together in order to correct those areas with bad GPS/device data. This bad data detection is an effort to improve the quality of uploaded data on Strava and does solve many issues with GPS inconsistencies. This reprocessed distance can differ from the distance data originally reported by the GPS device, especially if a speed sensor is present.
https://support.strava.com/hc/en-us/...n-my-friend-s-

Info om hur Strava beräknar distans.

https://support.strava.com/hc/en-us/...-is-Calculated
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 14:56   #19599
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har inget bra svar mer än att jag också kan störa mig på mätningarna ibland. Nu är det väl inte 7 sek långsammare/km utan snarare närmare 4 sek. Diffar 19 sek mellan dina tider. Du skriver att Strava säger 5,0 km men annars hade förklaringen kunnat vara att appen finjusterar sträckan man har sprungit. Jag har flera gånger sprungit 10,0 km(stannat klockan exakt när jag når milen) och då har Strava sagt 9,9 km. Där skulle de 19 sekunderna kunnat ta vägen.

Man får väl helt enkelt försöka sätta sina pb:n på lopp Jag har ju tagit upp Varvetmilen med dig förut, att Garmin och Strava sa att det var 10,22 km. Med det här som du nämner i bakhuvudet så har jag valt att tro på loppet istället för klockan. Rekommenderar dig att göra detsamma när du precis som jag går i mål och blir sugen på att dra av de där 220 meterna som du har sprungit extra från din miltid.
Ja, jag kommer inte gå runt och skryta med att "mitt pb på 5k är 21:49", förstår att GPS kan vara off, men var mest nyfiken på varför det skilde så mycket mellan dels Garmin och Strava, men även mellan summeringen och medaljen "fastes 5k".

Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det genomförs en omräkning enligt någon algoritm när du överför till strava. Sträckorna brukar ju faktiskt stämma, det är värre med tagna höjdmeter.

Att du fick snabbast tid på 21:49 men en totaltid på 22:13 tolkar jag som att att strava ansåg att du sprang 24 sek längre utöver dina 5 km. Om du då inte avslutade i spurt så är det väl inte otänkbart att 99 meter tog 24 sek och 99 meter kommer strava inte redovisa som 0,1 km utan 0,0.
Jag avslutade i spurt. Nåja, Svenbanans svar visar ju att de helt klart gör sin egen beräkning, så det har väl sin förklaring, någonstans. Inte hela världen heller, men tyckte det var förvånansvärt stor skillnad på ett lopp i hyfsat jämnt tempo, i utkanten av en medelstor stad i Tyskland och på en ganska kort sträcka.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 15:27   #19600
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Nån som vet varför statistiken på Strava skiljer från det klockan säger? Sprang 5k och stannade klockan på 21:54 efter 5.00 km, Garmin Connect säger 21:54 men Strava säger 22:13 vilket är 7 sekunder långsammare per km, vilket ändå är en ganska stor skillnad på ett 5k-lopp. Strava säger också 5.0 km.

Googlade lite och många verkar störa sig på detta och inte ha någon bra förklaring. Vissa återkommer till en auto-pausefunktion i klockan som pausar tiden när man står still. Den kan dock omöjligen trott att jag stått still under dagens runda.
Vad säger "Elapsed time" i strava?
För mig kan det ofta skilja ca 5 sekunder på tiden som klockan säger och tiden i listan på strava så att säga.
T.ex så kan klockan säga 24,25 min
Kollar jag i strava så står det 24,21 min i listan med pass.
Trycker jag på passet så står det moving time = 24,21 och elapsed time = 24,24.
Lite skumt att den ändå visar en sekund fel (24,25 vs 24,24) men min po'ng är att klockan visar elapsed time och strava visar moving time i listan.
Och för mig är då skillnaden troligen två sekunder i starten från när jag strtar klockan tills jag har en sån fart så att strava tycker det är moving speed samt i slutet att jag saktar ner innan jag helt stängt av passet.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-19, 17:17   #19601
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Vad säger "Elapsed time" i strava?
För mig kan det ofta skilja ca 5 sekunder på tiden som klockan säger och tiden i listan på strava så att säga.
T.ex så kan klockan säga 24,25 min
Kollar jag i strava så står det 24,21 min i listan med pass.
Trycker jag på passet så står det moving time = 24,21 och elapsed time = 24,24.
Lite skumt att den ändå visar en sekund fel (24,25 vs 24,24) men min po'ng är att klockan visar elapsed time och strava visar moving time i listan.
Och för mig är då skillnaden troligen två sekunder i starten från när jag strtar klockan tills jag har en sån fart så att strava tycker det är moving speed samt i slutet att jag saktar ner innan jag helt stängt av passet.
Dessutom kanske man stannar till nån sekund under passet också, vilket kan röra till det. Tex vid nåt övergångsställe eller ifall man dricker vätska, knyter skorna eller nåt liknande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 21:53   #19602
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Vad tror ni om att köra tunga hip thrust nu under grundträningen för att bygga en start höft inför sommarens utmaningar? Känns som en bra övning.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 22:03   #19603
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Vad tror ni om att köra tunga hip thrust nu under grundträningen för att bygga en start höft inför sommarens utmaningar? Känns som en bra övning.
Säkerligen. Det och utfall är ju dessutom sådana övningar som brukar rekomenderas som en del i rehab för i princip alla löprelaterade överbelastningsskador eftersom klena rumpmuskler och svårigheter att aktivera rumpan (vilket man kan förbättra effektivt med hip thrusters) och svårigheter att koordinera aktiveringen av rumpmusklerna då man står på ett ben (vilket man kan träna upp med utfall) verkar vara en bidraganande orsak till alla möjliga problem. Så att stärka upp detta är rimligen mycket vettigt. I alla fall ur ett skadeförebyggande syfte.

Ifall det också är lika effektivt för att förbättra sitt PB på nån distans har jag ingen koll på. Men det verkar ju högst troligt att det skulle vara positivt även där.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 00:17   #19604
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har för mig att det var nån i denna tråd som funderade på hur mycket löpning som var vettigt ifall man vill ägna sig åt triatlon (och cyklar och simmar också). I denna videon pratar han om detta från 4min in eller nåt sådant. Rätt intressant.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 07:25   #19605
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall man är intresserad av löpteknik så kan denna videon och andra liknande på samma kanal kanske vara nåt.

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)