Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-21, 02:17   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question "Study shows why high-protein diets are unhealthy" [in humans(?))]

Källa: https://medicalxpress.com/news/2019-...unhealthy.html

Huvudstudien: https://www.cell.com/current-biology...showall%3Dtrue

Observera att maskar och bananflugor användes i studien och frågan är huruvida studien kan generaliseras till oss människor. Cellbiologi verkar vara området och inget jag kan något om.

Det jag förstod är att vad de pratar om är att "snabbare proteinsyntes ökar risken för att misstag görs vilket leder till kortare livslängd" (i form av cancer? eller andra proteinmissbildningar(?))

Här är bilden som skall visa "mekanismen":


Sedan tål det även att diskuteras om vad som rapporteras i själva nyhetsartikeln där en av studiens författare intervjuas och häver ur sig saker om dieter. Verkar det som en outlier av forskare (aka stolpskott) eller är det vettigt snubben påstår?

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-02-21 klockan 02:19.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 07:48   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Inte insatt i studien, men proteinbegränsning är nog en (den största?) av anledningarna till att det finns hälsofördelar med intermittent fasting.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 08:15   #3
rbn
Registered User
 
rbns avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Ligger säkert nåt i det. Det har varit på tapeten förut att det mesta som är anabolt (ie massor av protein/bcaa och mat överhuvudtaget) inte är det bästa för hälsan och sjukdomar. Förmodligen tvärtom.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 09:26   #4
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Jag vill minnas att jag hört förut att högt proteinintag accelererar åldrandet, och tänkt att jag skulle fråga om någon hört något, men inte kommit till skott. ..

Finns det fler studier på detta?
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 09:30   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5772850/

Finns inga studier på kroniska byggardoser av protein på åldrande.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 10:28   #6
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Inte insatt i studien, men proteinbegränsning är nog en (den största?) av anledningarna till att det finns hälsofördelar med intermittent fasting.
Trodde det bara var generellt kaloriintag som var anledningen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 11:00   #7
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Trodde det bara var generellt kaloriintag som var anledningen?
Nej, det är nog inget man trott de senaste 6 åren iaf.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 11:26   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Något som kan poängteras är att hög träningsstimulans och frekvens ger kortare livslängd för kromosomernas telemerer dvs cellerna åldras och klarar inte av att återskapas till samma kvalitet jämfört med tidigare. Extrem träning och missbruk accelererar processen. Nu kan troligen påståendet i TS artikel sannolikt även påverka negativt telemererna/cellreparationen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-21, 11:30   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Hög träningsstimulans = längre telomerer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubme...se%20telomeres
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 07:29   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hög träningsstimulans = längre telomerer.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubme...se%20telomeres
Det verkar lovande. Men har för mig att maratonlöpare visar motsatt resultat.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 19:47   #11
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, det är nog inget man trott de senaste 6 åren iaf.
Jo, det är den ledande teorin bakom kopplingen mellan åldrande och minskat matintag. Nummer två skulle jag säga är att man äter mindre kolhydrater och oftare går in i liknande stadier som de vid fasta.

Nobelpristagaren i medicin/fysiologi förra året fick det baserat på denna forskning.

Snabbgooglar en helt ok beskrivning
http://www.lakartidningen.se/Aktuell...gav-Nobelpris/

"Nu vet vi att autofagi är livsviktig vid olika typer av stress, till exempel näringsbrist, när cellen snabbt behöver tillgång till energi eller byggstenar. Men vi vet också att autofagi inte bara är ett svar på stress utan pågår på basal nivå i cellen hela tiden.
Vi har också fått kunskap om att nedsatt autofagifunktion är kopplad till sjukdomar som parkinson och typ 2-diabetes och att autofagi är inblandad när cancer utvecklas. Flera sällsynta diagnoser, ofta autosomalt recessivt nedärvda, beror på försämrad autofagi, till exempel vici-syndromet och SENDA (static encephalopathy of childhood with neurodegeneration in adulthood).
Forskning har vidare visat att en subtyp av autofagi, kallad xenofagi, används för att bryta ned och oskadliggöra bakterier och virus. Och att virus och intercellulära bakterier utvecklat strategier för att kringå detta."
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 19:54   #12
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Att proteinet skulle ligga bakom denna typ av sjukdomar går också helt emot de låga fallen av denna typ av sjukdomar hos de befolkningar som historiskt levt på högproteindieter. Hade teorin stämt hade de varit överepresenterade och inte underrepresenterade i statistiken.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 20:06   #13
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Jo, det är den ledande teorin bakom kopplingen mellan åldrande och minskat matintag. Nummer två skulle jag säga är att man äter mindre kolhydrater och oftare går in i liknande stadier som de vid fasta.
Du har fel och din länk stöder inte det du säger. Autofagi ökar även av lågt proteinintag.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-02-22 klockan 20:08.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 01:15   #14
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
For a long time, calorie-restricted nutrient-rich dietary regimens have been identified as the most robust dietary intervention that can promote lifespan and prevent age-related disease. Essential pathways have been identified. Regulating IGF1, AMPK, and sirtuins pathways plays an evolutionary role in the mentioned mechanisms. The feasibility of developing CR in different people and nations raises the question of what other interventions could promote the same effects. After CR, the most promising strategies capable of having similar effects and reducing aging biomarkers are IF, protein restriction, and an epigenetic diet. Frequency and the meal's circadian time result in a metabolic shift of nutrient metabolism and stimulation of stress response which can correct molecular damage by the same mechanism of CR. Since protein intake is the chief regulator of the IGF1 pathway, protein restriction which reduces its level has been associated with protection from many chronic diseases. Finally, dietary compounds which are safe and effective in extending lifespan, known as an epigenetic diet, can modify growth factors and sirtuins in the same way that CR works.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6036773/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 01:27   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
"Frequency and the meal's circadian time result in a metabolic shift of nutrient metabolism and stimulation of stress response which can correct molecular damage by the same mechanism of CR"

Vad innebär detta? Det som sägs om circadian time är det som är intressant. Jag vet att det är fördelaktigt att äta tidigt på dagen, men är det just detta som de menar här också?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)