Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-22, 13:42   #16
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg


Skulle du kunna summera dessa lite och inte bara lägga några länkar hade de varit snällt Vad bevisar/påpekar dessa studier/länkar
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 13:43   #17
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Många av er säger "bli varm i kroppen", Är inte kroppen varm redan? Vad ska bli varmt menar ni.

Försämras inte din prestation om du blir varm, Typ många som tränar med tjocktröja i början för att de vill bli varma/börja svettas. Men gör de någonting överhuvudtaget om inte, Försämrar din träning?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 13:51   #18
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
stretchar alltid och kör lite aktiveringsövningar innan jag tränar. Blir lite varm och svettig innan jag börjar köra min första övning. Känns alltid lite bättre då.
+1

Presterar alltid sämre om jag inte värmt upp ordentligt även om det skiljer sig ganska mycket från övning till övning. För knäböj behöver jag t ex stretcha mycket för att komma ner i rätt djup och med god form, och när jag körde mycket chins innan så prestera jag alltid bättre om jag kört en del cardio innan, upplevde mig betydligt lättare och rent allmänt så kändes det bättre i kroppen.
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-22, 13:57   #19
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Låt oss säga att jag ska köra 6x6 på 130kg i böjen. Hur hade ni då värmt upp? Är det 6-reppare som gäller ända fram till setet? Tidigare har jag kanske kört något sånt här: 20kg x 5, 60kg x 5, 80kg x 1, 100kg x 1, 120kg x 1, 130kg 6x6.

Jag funderar dock på om det är för dålig uppvärmning. Jag tycker alltid att de första 1-2 seten är tyngst på arbetsseten men sedan ''släpper'' det.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 00:21   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Skulle du kunna summera dessa lite och inte bara lägga några länkar hade de varit snällt Vad bevisar/påpekar dessa studier/länkar
Ifall du är intresserad så är det bara att läsa. Varför vill du att jag ska läsa dem åt dig?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 00:26   #21
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Låt oss säga att jag ska köra 6x6 på 130kg i böjen. Hur hade ni då värmt upp? Är det 6-reppare som gäller ända fram till setet? Tidigare har jag kanske kört något sånt här: 20kg x 5, 60kg x 5, 80kg x 1, 100kg x 1, 120kg x 1, 130kg 6x6.

Jag funderar dock på om det är för dålig uppvärmning. Jag tycker alltid att de första 1-2 seten är tyngst på arbetsseten men sedan ''släpper'' det.
efter stretch och aktivering så hade jag mest gått på känsla, viktigt att ha en redo känsla innan setet. Ibland går det fort, ibland tar det lite längre tid.

Oftast kör jag lågreps upp, men händer att jag börjar med ett lättare set innan med samma reps. I ditt fall hade det varit 120x6 och sen 130x6x6.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 00:30   #22
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Låt oss säga att jag ska köra 6x6 på 130kg i böjen. Hur hade ni då värmt upp? Är det 6-reppare som gäller ända fram till setet? Tidigare har jag kanske kört något sånt här: 20kg x 5, 60kg x 5, 80kg x 1, 100kg x 1, 120kg x 1, 130kg 6x6.

Jag funderar dock på om det är för dålig uppvärmning. Jag tycker alltid att de första 1-2 seten är tyngst på arbetsseten men sedan ''släpper'' det.
Om det tar 1-2 set innan du är igång på 130 kg, testa att t.ex. köra 3:or på 80kg, 100 kg och 120 kg och se om det gör att du är igång redan på första setet på 130 kg. Om inte så kör du ytterligare reps på de 3 sista uppvärmningsseten.

Är ju egentligen bara att du testar dig fram tills du når det som känns mest optimalt för dig (kanske tar ett antal pass innan du hamnar rätt).
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 07:43   #23
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Låt oss säga att jag ska köra 6x6 på 130kg i böjen. Hur hade ni då värmt upp? Är det 6-reppare som gäller ända fram till setet? Tidigare har jag kanske kört något sånt här: 20kg x 5, 60kg x 5, 80kg x 1, 100kg x 1, 120kg x 1, 130kg 6x6.

Jag funderar dock på om det är för dålig uppvärmning. Jag tycker alltid att de första 1-2 seten är tyngst på arbetsseten men sedan ''släpper'' det.
För mig blir det bättre med fler reps på lätta vikter kombinerat med dynamisk stretching och sedan fallande reps fram till en en-reppare på arbetsvikten.

Alltså med vikterna från ditt exempel:
20 kg 2x10 + Dynamisk stretch x2
60 kg 1x6
80 kg 1x5
100 kg 1-2x2-3
130 kg 1x1
130 kg 6x6

En hel del av uppvärmningen är lite ritual också. Jag bygger liksom fokus och känner efter så jag är hel.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 14:29   #24
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du är intresserad så är det bara att läsa. Varför vill du att jag ska läsa dem åt dig?
Mycket att läsa, Dålig på att läsa studier. Förstår inte riktigt P värdet ibland, eller ± tecknet.

Drar du ner 3 länkar med mycket text är det alltid trevligt med en liten summering, eller hur? Var en simpel fråga bara.

Kan ju lika väl vara så att du lägger länkarna för du sett någon annan länka dom och du har själv inte läst igenom/förstått dig på dessa studier.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 18:11   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Mycket att läsa, Dålig på att läsa studier. Förstår inte riktigt P värdet ibland, eller ± tecknet.

Drar du ner 3 länkar med mycket text är det alltid trevligt med en liten summering, eller hur? Var en simpel fråga bara.

Kan ju lika väl vara så att du lägger länkarna för du sett någon annan länka dom och du har själv inte läst igenom/förstått dig på dessa studier.
Jag gjorde en googling eftersom det påstods att det fanns dålig evidens för att uppvärmning skulle funka. Dessa studier verkar säga nåt annat, men jag har bara skummat och läst sammanfattningarna.

Jag skulle troligen dock inte skrivit en sammanfattning av en lång studie ändå även om jag hade läst hela texten och var väl bevandrad i innehållet. Det lär vara rätt mycket jobb för att översätta från fikonspråk till vanlig svenska. Bra mycket mindre jobb att bara hitta förhoppningsvis relevanta artiklar.

Så ifall man är intresserad så får man helt enkelt lära sig läsa denna typ av text. Tipset är att börja med sammanfattningen (conclusion) och resultatet (results) då dessa stycken brukar ligga i början av texten, och vara relativt kortfattade. Samt att det är där man kan hitta en någorlunda kondenserad sammanfattning av vad studien handlar om, vad man gjort och vad man fått för resultat.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-23 klockan 18:15.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 18:31   #26
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Är det inte lite så att en anledning till uppvärmning är ett sätt att "massera" musklerna så att du minskar risken för träningsskador genom att de blir lite mer "stretchade"?

Så du kanske inte blir "starkare" eller "orkar mer" efter uppvärmning men du minskar risken för träningsskador med de vikter som du faktiskt orkar?

Vad jag minns i tidigare tråd om översiktsstudie över uppvärmning så är dynamiska stretchningrörelser det bästa. Dvs., fram och tillbaka rörelser för stretcha en eller flera muskler åt flera håll istället för att bara stretcha muskeln åt ett håll.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 20:35   #27
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag gjorde en googling eftersom det påstods att det fanns dålig evidens för att uppvärmning skulle funka. Dessa studier verkar säga nåt annat, men jag har bara skummat och läst sammanfattningarna.

Jag skulle troligen dock inte skrivit en sammanfattning av en lång studie ändå även om jag hade läst hela texten och var väl bevandrad i innehållet. Det lär vara rätt mycket jobb för att översätta från fikonspråk till vanlig svenska. Bra mycket mindre jobb att bara hitta förhoppningsvis relevanta artiklar.

Så ifall man är intresserad så får man helt enkelt lära sig läsa denna typ av text. Tipset är att börja med sammanfattningen (conclusion) och resultatet (results) då dessa stycken brukar ligga i början av texten, och vara relativt kortfattade. Samt att det är där man kan hitta en någorlunda kondenserad sammanfattning av vad studien handlar om, vad man gjort och vad man fått för resultat.
Då skulle det mycket väl kunnat vara väldigt dåligt gjorda studier också, Där man inte bevisar någonting alls egentligen. Finns mycket "skit" man kan få fram genom att googla.


Jo iofs, Men enkla sammanfattningar uppskattas alltid. Behöver inte vara såpass otrevlig/spydig för jag ställde en simpel fråga!

Trevlig lördag på dig och tack för länkarna iallafall!
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 20:37   #28
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Är det inte lite så att en anledning till uppvärmning är ett sätt att "massera" musklerna så att du minskar risken för träningsskador genom att de blir lite mer "stretchade"?

Så du kanske inte blir "starkare" eller "orkar mer" efter uppvärmning men du minskar risken för träningsskador med de vikter som du faktiskt orkar?

Vad jag minns i tidigare tråd om översiktsstudie över uppvärmning så är dynamiska stretchningrörelser det bästa. Dvs., fram och tillbaka rörelser för stretcha en eller flera muskler åt flera håll istället för att bara stretcha muskeln åt ett håll.
Det är väll mer att man "förbereder" sig för rörelsen, Som Grub skrev. Nervsystem/koordination osv.

En stretchad muskel är väll t.om enklare att skada än en inte stretchad
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 21:03   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Då skulle det mycket väl kunnat vara väldigt dåligt gjorda studier också, Där man inte bevisar någonting alls egentligen. Finns mycket "skit" man kan få fram genom att googla.


Jo iofs, Men enkla sammanfattningar uppskattas alltid. Behöver inte vara såpass otrevlig/spydig för jag ställde en simpel fråga!

Trevlig lördag på dig och tack för länkarna iallafall!
Ja, det är klart det kan vara dåliga studier. Jag har aldrig påstått att det är världens bästastudier, och att vad de kommit fram till är nån universiell sanning.

Kul för dig att du uppskattar enkla sammanfattningar. Skriv en själv så att alla andra i tråden har glädje av den då.

På vilket sätt är det otrevligt att jag talar om att jag inte är intresserad av att lägga en massa tid på skriva ihop en sammanfattning? Är det bättre att jag bara låter bli att svara istället för att säga som det är tycker du?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-23, 21:07   #30
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det är klart det kan vara dåliga studier. Jag har aldrig påstått att det är världens bästastudier, och att vad de kommit fram till är nån universiell sanning.

Kul för dig att du uppskattar enkla sammanfattningar. Skriv en själv så att alla andra i tråden har glädje av den då.

På vilket sätt är det otrevligt att jag talar om att jag inte är intresserad av att lägga en massa tid på skriva ihop en sammanfattning? Är det bättre att jag bara låter bli att svara istället för att säga som det är tycker du?
Fast jag länkade inte studier och så, Tror många uppskattar det ska du veta, Kanske därför Tyngre/Styrkelabbet, Podar, diverse träningssidor är såpass stora! Sluta vara efter.

Eftersom jag gjorde tråden har jag antagligen ingenting att sammanfatta direkt.

Nej iofs, Bättre du säger som du tycker. Strunt samma nu.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)