Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-20, 14:48   #151
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kör man helkyckling i slowcooker så blir det ju en hel del fett som ligger som vätska. Den kan man ju använda till en marinad. Brukar dra i valfria kryddor, lite soja, gärna lite typ hickoryarom i en stor matlåda och sedan rensa och lägga i kycklingen. Då blir det en mör och saftig kyckling även vid uppvärmning x dagar senare.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-24, 09:37   #152
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som testat receptet "Death by Chocolate Cheesecake"? Oreo crust såg jag någonstans var liknandes typ ballerinakex, kan det stämma?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 08:07   #153
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Rudie Visa inlägg
Någon som sitter på ett bra recept för Currysås & Vitlökssås med lågt kcal?
Söker även fler recept som passar bra till kyckling och fisk (torsk) nu under deffen.
Prova blanda kvarg med lite vatten og curry powder(madras)

Jag brukar annars använda olw och estrellas dipmix samman med kvarg+vatten. Goda kalla såser som fungerar till det mesta
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 19:11   #154
YTS
Registered User
 
YTSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: My hometown
Inlägg: 2 498
Vegopaj

Pajdeg:
1. 80g vitbön och vetemjöl
2. 80g dinkelmjöl fullkorn
3. 90g Jungfruolivolja
4. 45g vatten

Rör ihop och knåda ingredienserna.
Täck över skålen och ställ in i kylen i ca 1h.
Därefter lägger du degen i en osmord form och klär insidan, så gott du kan. Om du inte är van vid att baka paj, så kan det krävas lite övning.
Förgrädda pajskalet i 15 min på 200 grader, sätt ner värmen till 175 grader.

Fyllning:
80 g färdigkokta sv. bönor.
15g pumpa frön.
5st torkade svavlade aprikoser
Dela varje aprikos i 4 delar.

Strö ut detta i pajskalet.

Häll äggstanningen över.

Ägg stanning 3 hela ägg vispas ihop med 1dl vatten.

In i ungnen mitt i. Grädda ca 30 min, dvs stanningen skall få fin färg och brynas lätt.
__________________
Min sida med greppträning, m.m.
www.nyttgrepp.se
Återförsäljare greppredskap.
info@nyttgrepp.se

Senast redigerad av YTS den 2019-03-25 klockan 19:14.
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 16:28   #155
rafflan
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 354
Har någon förslag på ett enkelt recept som passar matlådor som är proteinrikt och vegetariskt eller veganskt? Behöver variera lite bland mina köttmåltider. Det behöver inte vara värsta receptet utan får gärna vara enkelt med standardingredienser som finns i en vanlig matbutik.
rafflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 06:05   #156
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av rafflan Visa inlägg
Har någon förslag på ett enkelt recept som passar matlådor som är proteinrikt och vegetariskt eller veganskt? Behöver variera lite bland mina köttmåltider. Det behöver inte vara värsta receptet utan får gärna vara enkelt med standardingredienser som finns i en vanlig matbutik.
Pasta, sån där vegofärs eller bitar och nån sås.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-02, 14:49   #157
ghettobird
Registered User
 
ghettobirds avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av rafflan Visa inlägg
Har någon förslag på ett enkelt recept som passar matlådor som är proteinrikt och vegetariskt eller veganskt? Behöver variera lite bland mina köttmåltider. Det behöver inte vara värsta receptet utan får gärna vara enkelt med standardingredienser som finns i en vanlig matbutik.
brukar gøra chili sin carne

bønor i tomatsås, hackad løk, chili, vitløk, squash timjan, basilikum, salt, peppar .

stek upp i kastrull. Häll på bönor.. luta småkoka en 20 min..

ät. gott med tortilla chips el liknande. ev knäckebröd
ghettobird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 19:38   #158
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Hur man inte kokar ägg i en tryckkokare för mikrovågsugn.

Älskar min tryckkokare och gör allt från rotfrukter till omelett i den. Jag har däremot aldrig testat just kokta ägg i den. Omeletten räcker gott och väl med 3 minuter, men kokta kanske var annorlunda tänkte jag... och läste ett recept på nätet där det rekommenderades 2-3 dl vatten och några ägg i 9 minuter.

Sagt och gjort så satte jag den på 9 minuter och gick iväg och duschade. Bara en minut kvar tills den var klar så stod jag och pillade med lite annat i köket för kvällsmålet och var efter en halvminut till precis på väg att gå mot mikron för att öppna den (stod ca 1 meter ifrån) när skiten exploderade med sådan kraft att mikrovågsdörren flög upp och tryckkokarlocket slets bort från tryckkokaren med en jävla smet av krossade ägg i hela mikron och halva köket. Proppen gick också (trodde fan att mikron hade gått sönder när allt slocknade).

När proppen var tillbaka och mikron lyste upp så andades jag i alla fall ut en lättnadens suck att inget var trasigt och började städa/torka upp allt. Ett ägg såg lite halvintakt ut så jag började skala den med lite mindre missmod över att i alla fall någonting kanske var ätbart från den sörjan som hade blivit. 5 sekunder senare exploderade ägghelvetet inifrån och ut och sket ut hela sitt innanmäte på min tröja.

... 4 ägg till senare och 5 minuter istället för 9 så hade jag några ägg som var mer ätbara. Köket luktar dock fortfarande svavelsyra från överkokta ägg.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-04, 20:39   #159
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506

Made my day
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 08:01   #160
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hur man inte kokar ägg i en tryckkokare för mikrovågsugn.
Fantastiskt sammanträffande att jag senast igår funderade på om det går att koka ägg i min motsvarighet (riskokare från tupperware, som ser typ likadan ut)! Tror jag låter bli

Hur tillagar du rotfrukter?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 10:37   #161
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Fantastiskt sammanträffande att jag senast igår funderade på om det går att koka ägg i min motsvarighet (riskokare från tupperware, som ser typ likadan ut)! Tror jag låter bli

Hur tillagar du rotfrukter?
Hehe, men 5 minuter fungerade bra som sagt

Rotfrukter använder jag ofta i stora grönsaksblandningar i varmrätter, så t.ex. om jag blandar potatis, morötter och rödbetor så vill jag att de ska bli mjuka och goa. 3/4 fyllt så sätter jag den kanske på 10-12 minuter (beror på mikrons effekt förstås). Sedan tar jag t.ex. mer lättkokta grönsaker som typ blomkål separat (förutom stammen som jag slänger i med de hårdare rotfrukterna). Jag gör sällan hela rätter i tryckkokaren, utan t.ex. de grönsakerna blandar jag sedan i annat i panna eller whatever när jag vill blanda ihop smaker mer med kryddor och såser.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 12:25   #162
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hehe, men 5 minuter fungerade bra som sagt

Rotfrukter använder jag ofta i stora grönsaksblandningar i varmrätter, så t.ex. om jag blandar potatis, morötter och rödbetor så vill jag att de ska bli mjuka och goa. 3/4 fyllt så sätter jag den kanske på 10-12 minuter (beror på mikrons effekt förstås). Sedan tar jag t.ex. mer lättkokta grönsaker som typ blomkål separat (förutom stammen som jag slänger i med de hårdare rotfrukterna). Jag gör sällan hela rätter i tryckkokaren, utan t.ex. de grönsakerna blandar jag sedan i annat i panna eller whatever när jag vill blanda ihop smaker mer med kryddor och såser.
Får testa! 40 minuter i ugn är drygt.
Känner jag mig vågad blir det ägg i helgen!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 12:51   #163
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Får testa! 40 minuter i ugn är drygt.
Känner jag mig vågad blir det ägg i helgen!
Gör't!

Och ja, tryckkokare > ugn i dessa fall. Bättre än att koka också tycker jag. Man behöver inte tillsätta någon vätska heller då rotfrukterna har vätska i sig som dräneras ut lite grand vid tryckkokningen, som man kan hälla bort om man vill, eller behålla då jag antar att det finns näringsämnen i dem.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 18:13   #164
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Finns det några surdegsbagare här?

Är själv en surdegshipster som funderar på hur jag kan göra mitt bröd mer näringsrikt. Använder bara stenkolet vete, råg eller dinkel när jag bakar.

Har funderat på att addera aningen mer vetegluten, havre eller annat i mina bröd men söker fler tips
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 15:03   #165
KralligK
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 4
Hur får man billig fryst kycklingfilé att bli saftig och go? Finns det några bra byggar-recept?
KralligK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)