Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-25, 12:42   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
D-Vitamin tillskott och insomnia?

Jag har försökt under 5 tillfällen att ta D vitamin tillskott under perioder, med månader från varandra just för att komma till konklusion att det inte var av en slump och att min insomnia faktiskt hade att göra med tillskottet.

Av dem gånger har jag testat allt mellan 2000IU-5000IU, men ändock slutat i sömnlösa nätter där jag legat klarvaken om nätterna, det gick såpass långt att jag en dag fick sjukanmäla mig då jag hade dygnat. Jag har testat ta D vitamin på morgonen, gått ut en promenad innan 9 och försökt få solljus, tagit det kvällstid osv. Nu kanske många tror att det inte beror på tillskottet i sig eftersom majoriteten i västvärlden verkar lida brist av det under vinterhalvåret som jag förstått det. Därför vill bara klargöra att jag under 12 månader testat vitamin D med jämna mellanrum och ej tätt inpå varandra efter avslutad "kur", men samma resultat varje gång.

Anledningen till att jag fick för mig att testa en femte gång var för jag var så förbannat trött, framförallt nu när det är mörkare, nu är väl många det överhuvudtaget, men att knappt ta sig upp på morgonen, gå runt och gäspa på arbetstid och behöva dricka kaffe känns inte optimalt (dricker inte kaffe annars), sover dessutom mina 8h och somnar som en stock. Har tagit blodprov för mina nivåer två tillfällen på vintern, visade sig att jag hade bra nivåer av d vitamin dessutom, men är dessa tester verkligen tillförlitliga?

Är det bara jag som lider av samma problematik eller har någon annan upplevt något liknande? Läst igenom forum och Youtube där andra faktiskt beskriver samma dilemma och symptom.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-01-25 klockan 12:47.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 13:36   #2
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Har för mig att d-vitamin inhiberar melatoninproduktion så bäst är väl att ta det tidigt på morgonen med något typ av fett, omega 3? på tom mage så det tas upp snabbare.
Lägsta effektiva dos.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 18:49   #3
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag är ingen expert, men för mig råder det inga tvivel om att vitamin-D påverkar sömnen.

Kommer aldrig glömma en utlandsresa då jag somnade på stranden och brände mig rejält, kunde inte sova på 24 timmar (inte pga. smärta, men pga. överskottsenergi).

Tar jag vitamin-D tillskott på kvällen har jag också svårare att somna.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 10:17   #4
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Skulle det då göra någon skillnad om man t.ex. tog det som en veckodos istället för dagligen?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 12:10   #5
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Vi är i vanlig ordning olika känsliga, jag tar min 100umg kapsel på kvällen och sover som en stock. För ett antal år sedan kollade jag mina nivåer och jag låg på bristnivåer, så jag tar en ganska stor dos av D-vitamin på vinterhalvåret.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 15:05   #6
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Du skriver lite osammanhängande och jag förstår inte frågeställningen.

Sömn:
Du skriver att du är trött när du vaknar men sover som en stock och somnar bra?
Var spelar D-vitamin in här?

D-vitamin:
Vad hade du för värden och när under vintern togs värdena?
Tänker du att D-vitamin ska göra dig piggare? (Varför tar du D-vitamin?)
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 19:16   #7
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Du skriver lite osammanhängande och jag förstår inte frågeställningen.

Sömn:
Du skriver att du är trött när du vaknar men sover som en stock och somnar bra?
Var spelar D-vitamin in här?

D-vitamin:
Vad hade du för värden och när under vintern togs värdena?
Tänker du att D-vitamin ska göra dig piggare? (Varför tar du D-vitamin?)
Eftersom jag är tröttare under vintern, så sover jag betydligt mer och har svårare generellt att ta mig upp på morgnar, nu är jag såpass trött att jag får dricka kaffe under dagen. På sommaren är det stor skillnad då jag vaknar relativt pigg och är generellt mer produktiv. Jag märker ju stor skillnad när jag får solljus än när det mestadels är mörkt, därför förmodade jag att D-vitamin kunde spela roll och göra lite skillnad i piggheten


Ett prov jag tog under december 2015 visade att jag hade bra värden, vilket läkaren nämnde också. Kan ju påpeka att jag inte tog tillskott då, men kunde ändå känna mig trött och hängig. Samma sak senaste gång jag tog tester för ett år sedan, detta var dock runt Mars månad. Jag passar alltid på att komma ut när solen är framme så jag kan få energi (vilket gör stor skillnad), men under Januari-Februari blir det ju inte samma sak.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-01-26 klockan 19:20.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 19:25   #8
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Får tacka ni som kommit med svar, nu vågar jag dock inte ta något tillskott av D-vitamin, just av sömnlösheten som kommer som ett brev på posten. Möjligtvis att jag till nästa gång testar en lägre dos på 100-1000 IU istället, möjligtvis att tidpunkten som jag tar det kan spela roll, även fast jag alltid tagit det på morgonen. Spelar det någon roll om kapseln tas på tom mage eller i samband med mat?

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2021-01-26 klockan 19:26.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-26, 20:14   #9
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Spelar det någon roll om kapseln tas på tom mage eller i samband med mat?
Vitamin D är fettlösligt, det vill säga, måste ätas tillsammans med fett (exempelvis nötter) för att tas upp av kroppen.
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 07:54   #10
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Vitamin D är fettlösligt, det vill säga, måste ätas tillsammans med fett (exempelvis nötter) för att tas upp av kroppen.
Tack!

Tänkte testa mig en multivitamin tablett på morgonen istället, den innehåller 7.5uq d vitamin, vilket jag tror motsvarar 300 IU.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 20:05   #11
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tack!

Tänkte testa mig en multivitamin tablett på morgonen istället, den innehåller 7.5uq d vitamin, vilket jag tror motsvarar 300 IU.
Om det är D-vitamin du är ute efter, så är 7,5 knappt mätbart. 50 är det det minsta. Jag köper kapslar där d vitamin ligger i olivolja för bättre upptagning.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)