Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-14, 19:33   #91
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Fan. Tänkte ju köra kondis på fastedagarna under hela hösten.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 07:03   #92
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles Visa inlägg
Har någon tips på vad man kan äta som litet ~500kcal-mål på fastedagarna? Upplever ni att ett mål med stor volym (ex. tonfisksallad) är mer mättande än ett med liten?
För mig funkar en burk makrill i tomatsås, 2-3 kokta ägg och kanske 300g broccoli med lite salt och några droppar smör på.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-15, 09:02   #93
Fishta
Registered User
 
Fishtas avatar
 
Reg.datum: Jul 2019
Ort: Fishtë
Inlägg: 184
Personligen så steker jag 5 ägg och äter det på "fastedagarna". Gott och innehåller mycket näring.

Mättande? Nej, men inget på 500 kcal mättar när man har fastat 24h.
Fishta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-03, 18:22   #94
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-03, 19:06   #95
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.
Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 05:07   #96
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?
Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 07:19   #97
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat!
Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 07:45   #98
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?
Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 09:00   #99
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.
Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 11:12   #100
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.
Prova och se hur det känns, det är ju inte värre än så. Det är inte rysk roulette, antingen passar det dig eller inte. Personligen kommer jag inte att göra något mer ansträngande än promenader på sin höjd på fastedagarna. Förvisso lär du vara ”vältankad” om du tränar kondition på morgonen, men hur kommer det att kännas resten av dagen?
Varför måste du träna så mycket tycker du? Din träning på fastedagarna lär ju dra typ 1,5-2 timmar minst trots allt. Mer tid än vad de flesta lägger på att äta per dag normalt. Så visst, du spar lite tid, men genom att dra ned på något som egentligen är viktigare för att du ska få resultat än själva träningen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 13:22   #101
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:
Gud, ja.

Varför skulle det inte vara det menar du?

Viktigast av allt för god hälsa är att inte vara överviktig. Så länge du lever ett liv som möjliggör det har du vunnit 95% av kampen.

Tror många försöker komplicera hälsopusslet.

Ät bra mat (men inte för mycket) och rör på dig litegrann varje dag. Extra plus om du ibland låtsas vara jagad av polisen så pulsen går upp, och ibland låtsas som ditt barn sitter fast under en bil så du lyfter lite tunga saker. Slänger du dessutom in att svälta lite så tror jag du har det ultimata sättet, förutsatt att du kan bibehålla det och trivs med det.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 13:25   #102
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Nästan inga som lever och har hälsan till över 100 tränar planerat. Äter bra och lite, blir aldrig överviktiga, rör på sig i vardagslivet och stressar inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 15:01   #103
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Gud, ja.

Varför skulle det inte vara det menar du?

Viktigast av allt för god hälsa är att inte vara överviktig. Så länge du lever ett liv som möjliggör det har du vunnit 95% av kampen.

Tror många försöker komplicera hälsopusslet.

Ät bra mat (men inte för mycket) och rör på dig litegrann varje dag. Extra plus om du ibland låtsas vara jagad av polisen så pulsen går upp, och ibland låtsas som ditt barn sitter fast under en bil så du lyfter lite tunga saker. Slänger du dessutom in att svälta lite så tror jag du har det ultimata sättet, förutsatt att du kan bibehålla det och trivs med det.
Jag tror jag är påverkad av hela hälsodebatten. När man är intresserad av träning och hälsa så blir det lätt att allt man läser handlar om farorna med stillasittande, övervikt och folkhälsa.

En annan aspekt är att jag i dagsläget är nöjd med min kroppskomposition, och vill inte komma i sämre form för att jag minskar konditionsträningen. Å andra sidan är jag redigt trött på att äta så mycket mat (eftersom jag äter mycket oprocessat), så jag hoppas att dessa kan slå ut varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nästan inga som lever och har hälsan till över 100 tränar planerat. Äter bra och lite, blir aldrig överviktiga, rör på sig i vardagslivet och stressar inte.
Men för att få en riktigt bra form, med låg kroppsfettprocent, så måste man väl träna rejält med både kondition och styrka? Eller är det lika "enkelt" att hålla en god form livet igenom utan daglig långvarig konditionsträning och bara styrketräna jämfört med att konditionsträna mer intensivt endast ett par gånger i veckan, styrketräna, och hålla koll på kalorierna?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-04, 20:13   #104
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag tror jag är påverkad av hela hälsodebatten. När man är intresserad av träning och hälsa så blir det lätt att allt man läser handlar om farorna med stillasittande, övervikt och folkhälsa.

En annan aspekt är att jag i dagsläget är nöjd med min kroppskomposition, och vill inte komma i sämre form för att jag minskar konditionsträningen. Å andra sidan är jag redigt trött på att äta så mycket mat (eftersom jag äter mycket oprocessat), så jag hoppas att dessa kan slå ut varandra.



Men för att få en riktigt bra form, med låg kroppsfettprocent, så måste man väl träna rejält med både kondition och styrka? Eller är det lika "enkelt" att hålla en god form livet igenom utan daglig långvarig konditionsträning och bara styrketräna jämfört med att konditionsträna mer intensivt endast ett par gånger i veckan, styrketräna, och hålla koll på kalorierna?
Vad menar du med ”bra form”. Att maximera muskulär anabolism och träna för att ligga kring tävlingsform året runt är kanske inte representativt med de som King Grub nämner ovan.

Med det inte sagt att det inte går. Är nog individuellt hur lätt man upplever det samt kostvanor.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-07, 11:34   #105
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Träffat bra många genom arbetslivet som fyllt 100 och tycker mig se liknande drag hos de. Verkar vara lugna, glada, trevliga personer överlag som är tillfreds med livet. Smala och spänstiga samt käkar moderata portioner som Grub nämnde

Bästa tipset fick jag från en tant för en tio år sedan.

- Jag har aldrig stått upp när jag kan sitta och jag har aldrig suttit ner när jag kan ligga.

��

De större träningsfanatikerna som cyklat och sprungit marathon livet igenom gnäller mest om hur ont de har överallt och om hur värdelöst livet är som gammal mot ung. Som att hjärnan deras inte följer kroppens åldrande vilket gör de underaktiverade samt missnöjda.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2020-10-07 klockan 11:38.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)