Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-30, 21:15   #1
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Är grönsaker mindre bra för oss?

Ingen av oss har väl missat framväxten av carnivore dieten och många av dess förespråkares påståenden, speciellt Paul Saladino, som har gästat bl.a. Joe Rogans podcast. Jag undrar dock hur mycket sanning det ligger i deras påståenden om exempelvis grönsaker? Bör de undvikas p.g.a. antinutrianterna som de innehåller? Frukt ska tydligen vara okej enligt Saladino.
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:25   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Tror absolut inte att det är ett "måste" att äta någonting, inte ens grönsaker. Gillar man det inte och vill inte äta det så missar man inget om man inte äter det.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:32   #3
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Ingen av oss har väl missat framväxten av carnivore dieten och många av dess förespråkares påståenden, speciellt Paul Saladino, som har gästat bl.a. Joe Rogans podcast. Jag undrar dock hur mycket sanning det ligger i deras påståenden om exempelvis grönsaker? Bör de undvikas p.g.a. antinutrianterna som de innehåller? Frukt ska tydligen vara okej enligt Saladino.
Antinutriner är så klart negativt. Men av allt sökande som jag har gjort har jag aldrig fått fram information på hur mycket dessa egentligen hindrar upptaget av vitaminer och mineraler.

Om jag får gissa så är nettoresultatet av att äta en viss grönsak positivt då inte allt upptag av vitaminer och mineraler blockeras.

Lite som att mjölkprodukter försämrar upptaget av antioxidanter, men bara till en viss del.

Sen finns det andra skador som antinutriner kan ge upphov till. Lektiner verkar skada tarmen och bör således undvikas. Alla grönsaker innehåller dock inte lektiner.

Goitrogens finns i vissa grönsaker, men uppvärmning reducerar dessa. Att äta tillräckligt med jod verkar också motverka eventuella skadliga effekter.

Äter man endast animaliskt så blir ens proteinintag högt och ett högt proteinintag är skadligt för hälsan då det stimulerar mTOR som är förknippat med mycket sjukdomar.

Nu skriver jag bara utifrån de notiser jag själv gjort som är ifrån research jag gjort. Är ingen forsaker och kan ha fel så är intresserad av var diskussionen kommer leda.

Men kost och näring är avancerat som fan.

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2022-11-30 klockan 21:33.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:45   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Fytinsyra är väl djävulen reinkarnerad om du frågar Herr Bartoll

https://bartoll.se/2020/03/phytic-acid/

Måste vara jobbigt för Kenny "Strävan" Dahlström som gör av med ca 150 kg om året

https://www.instagram.com/p/CbvB40vqUsp/

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2022-11-30 klockan 21:46.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-30, 21:54   #5
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Men kost och näring är avancerat som fan.
Ja det är väldigt få personer som har riktigt bra koll.

Vet att Jacob Gudiol gjorde en podd lite om det på Tyngre för ett tag sen

https://tyngre.se/podd/varfor-vi-vet...st-an-du-tror/
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 01:21   #6
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Tror det är Antioxidanterna man vill åt samt svavelämnen (glukosinolater), fibrer och C-vitamner. Många (om inte alla, men i varierad mängd) växter innehåller även olika aktiva ämnen tex rå (pressad) vitlök som fungerar som "mediciner" via kemiska processer.
Kan säkert vara både bra och dåligt beroende på person och växt.

Så kan man hitta en växt med dessa fördelar och minimera lektinerna, antinutrienter och gifter från oldingen så tror jag fördelarna kan överväga nackdelarna.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 10:05   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Människor som rekommenderar att man helt generellt, oavsett allergier och liknande eller ej, ska utesluta vissa delar ur kosten - saker som människor har ätit i tusentals år utan att må dåligt av det - är uteslutande charlataner.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 21:46   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Människor som rekommenderar att man helt generellt, oavsett allergier och liknande eller ej, ska utesluta vissa delar ur kosten - saker som människor har ätit i tusentals år utan att må dåligt av det - är uteslutande charlataner.
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. carnivore grupper går inte att ignorera, inte heller Jordan Peterson och hans dotters framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en animalisk diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.

Senast redigerad av Kev88 den 2022-12-01 klockan 21:48.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 22:38   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. carnivore grupper går inte att ignorera, inte heller Jordan Peterson och hans dotters framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en animalisk diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.
Jordan Peterson går alltid att ignorera.
Men ja, har man någon märklig sjukdom som gör att man mår dåligt av att äta grönsaker så ska man undvika att äta det. Precis som att om man är allergisk mot jordnötter bör man överväga att utesluta det ur sin kost. Det betyder INTE att alla måste sluta äta jordnötter.

Anekdoter är anekdoter. Alltid är det några som mår så jäkla bra av keto, vegansk kost, eller varför inte radium?
De är alla charlataner, gör så här, gör på vårt krångliga komplicerade sätt så kommer allt bli så jäkla bra. Var med i vår lilla esoteriska klubb och ta del av SANNINGEN (tm).
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 23:08   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. carnivore grupper går inte att ignorera, inte heller Jordan Peterson och hans dotters framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en animalisk diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.
Låter som hjärnspöken om du frågar mig.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 08:37   #11
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är inte allt för insatt i ämnet, men jag har läst runt en del och den mängden med anekdoter som finns i div. [INSERT]grupper går inte att ignorera, inte heller [Valfri guru] framgång med den. I dessa gruppera så är det mängder med människor som har krigat med div. inflammatoriska sjukdomar i åratal, som efter bara några månader med en [INSERT] diet har blivit i stort sett botade. Så vissa verkar helt klart må dåligt av dessa livsmedel.

Välj något av följande:
anti-gluten
LCHF
Vegan
keto
paleo
noll socker
mejerifritt
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 09:46   #12
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Låter som hjärnspöken om du frågar mig.
Det vet i tusan, jag tror inte att det är en slump när människor med exempelvis ledgångsreumatism går över till detta och efter en kort period har markant mindre symtom, som exempelvis Mikhaila Peterson. Men vem vet, de kanske inbillar sig, men jag har läst för många fall där detta har hänt för att helt kunna avfärda det som nonsens.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 10:48   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
I dagsläget finns det mest självrapportering när det gäller carnivore, men dessa är positiva.

https://academic.oup.com/cdn/article...zab133/6415894

Och

Citat:
Beyond macronutrient composition, elimination of allergenic, inflammatory, or other food components may provide potential health benefits to individuals following a carnivore diet. Food allergies and sensitivities are common, and predominantly related to plant foods.

Some plant chemicals may produce adverse effects through other mechanisms, such as lecithin in beans, cyanogenic glycosides in certain seeds, and glycoalkaloids in potatoes. Indeed, >50% of survey participants started the carnivore diet to improve allergic, skin, or autoimmune conditions, or digestive health, and many reported improvements in inflammatory conditions and related symptoms.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 12:58   #14
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Trodde jag aldrig i mitt skulle få höra att grönsaker är farliga ��
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 14:01   #15
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
ingen högoddsare att någon som valt att äta på ett visst sätt pga. sjukdom/problem också upplever att det är bra och ger effekt
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)