Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-12-01, 16:54   #1
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Minskning av ämnesomsättning

Någon gång efter jag passerade 30-strecket upplever jag att något hände med ämnesomsättningen. Jag är helt säker på att jag äter nära hälften så lite som när jag var 20 år, och rör på mig betydligt mer.

Som 20-åring hade jag säkert ett dagligt intag på 3500 kcal, och rörde mig sällan bortsett från vid träningen. Min default vikt var cirka 83kg.

Nu vid 35 års ålder väger jag 95kg. Muskelmassan är inte mindre nu än då. Utöver träningen så har jag ett medelaktivt arbete, dvs jag rör på mig betydligt mer än förr. Vid 1900kcal om dagen så står jag i princip helt still i vikt. Jag har lyckats gå ner i vikt vid 1700kcal om dagen.

Är det bara att acceptera att livet numera kommer se ut så här? Jag har väldigt svårt att finna mig i det. Om jag skulle öka dagsintaget till 3000kcal hade jag troligen inte ökat speciellt mycket i vikt, dvs min nya default-vikt tycks vara 95kg nästan oavsett vad jag gör.

Hade verkligen uppskattat tips, tankar och ideer! Någon som varit i liknande sits men lyckats få kontroll över vikten igen och genomfört en framgångsrik diet?
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 18:03   #2
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Kan inte svara direkt på ditt inlägg, men jag är i samma ålder som du, väger 80 kg, är mest hemma och stillasittande och är viktstabil på 3500 kcal. Ungefär samma kaloriintag som jag har haft i 10 år.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 18:08   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
https://pdf2docxfree.com/vad-vi-tror...-kan-vara-fel/

Och Gudiol om ämnesomsättning i olika åldrar
https://tyngre.se/artikel/forskning/...6ZrAH-t0F1mWjA
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2022-12-01 klockan 18:10.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 19:01   #4
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Kan inte svara direkt på ditt inlägg, men jag är i samma ålder som du, väger 80 kg, är mest hemma och stillasittande och är viktstabil på 3500 kcal. Ungefär samma kaloriintag som jag har haft i 10 år.
Det låter ju fullständigt underbart. Men kollar jag en bmr Calculator så bör du ha en förbrukning i vila på 1750. Multiplicerar man med en låg aktivitetsfaktor, säg 1.3, så landar man på 2275. Det känns som du har en betydligt högre förbrukning än snittet?
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 19:10   #5
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Tack för intressant läsning! Jag tvivlar inte det minsta på dessa resultat, men tycker inte de verkar stämma alls i mitt fall. Tidigare i livet har jag gjort massvis med dieter med framgång, så helt borttappad är jag inte när det kommer till att räkna kalorier osv.
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 19:25   #6
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
Det låter ju fullständigt underbart. Men kollar jag en bmr Calculator så bör du ha en förbrukning i vila på 1750. Multiplicerar man med en låg aktivitetsfaktor, säg 1.3, så landar man på 2275. Det känns som du har en betydligt högre förbrukning än snittet?
Fan, nu blev jag nojjig att jag har överaktiv sköldkörtel.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 22:23   #7
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Fan, nu blev jag nojjig att jag har överaktiv sköldkörtel.
Haha, lite tremor är ett billigt pris att betala för att kunna hålla formen på 3500kcal
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-01, 22:49   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Är du verkligen säker på att du rör dig mer nu?
Om jag ser till mig själv så gick eller cyklade jag nästan överallt när jag var 20 alternativt åkte buss/tunnelbana vilket är mycket mer aktivt än hur jag gör nu: tar bilen till ALLT.
Även om jag skulle ha ett mer aktivt jobb nu så skulle det behöva vara ganska rejält mycket mer aktivt för att kompensera för den förlorade vardagliga aktiviteten jag hade som yngre.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 10:00   #9
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Är du verkligen säker på att du rör dig mer nu?
Om jag ser till mig själv så gick eller cyklade jag nästan överallt när jag var 20 alternativt åkte buss/tunnelbana vilket är mycket mer aktivt än hur jag gör nu: tar bilen till ALLT.
Även om jag skulle ha ett mer aktivt jobb nu så skulle det behöva vara ganska rejält mycket mer aktivt för att kompensera för den förlorade vardagliga aktiviteten jag hade som yngre.
Jag har funderat både en och två gånger på det du skriver, men landar ändå i att jag rör på mig mer nu jämfört med då. Nu bor jag i hus med allt vad det innebär, samt har en hund som tvingar ut mig på promenader. Förr innebar all ledig tid soffan och en tv-spelskontroll i näven.
Egentligen tycker jag väl att det är nuläget som är mest konstigt. Är det verkligen rimligt att vara viktstabil på 2000kcal när man väger 95kg. Enligt telefonen snittar jag 8000 steg per dag. Det känns som en helt okej aktivitetsnivå ändå.
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 10:26   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
. Är det verkligen rimligt att vara viktstabil på 2000kcal när man väger 95kg. Enligt telefonen snittar jag 8000 steg per dag. Det känns som en helt okej aktivitetsnivå ändå.

ja det kan det vara.


hur mycket tränar du?

vad har du för tempo på promenaderna?
8000 steg i takt med en sankt bernhard är ju inte direkt något som påverkar kroppen
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-02, 15:29   #11
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hur mycket tränar du?

vad har du för tempo på promenaderna?
8000 steg i takt med en sankt bernhard är ju inte direkt något som påverkar kroppen
Jag tränar inte överdrivet mycket. 3 styrkepass på en timma vardera och 1-2 löppass per vecka. Det är ordentligt lökiga promenader det handlar om. Jag har någon gång lärt mig att sträckan är det väsentliga, och inte intensiteten. Oavsett så var garanterat inte pulsen högre när jag förr låg i soffan 😀
Men det innebär att 1500kcal per dag kan vara helt rimligt att lägga sig på när målet är viktminskning? Siffran känns otroligt låg, men den verkar stämma ganska väl med verkligheten.
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-03, 06:16   #12
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
En uträkning från en formel är inte mer än det. Det som stämmer är det du själv trackar och är din energiförbrukning vad den är så är den.. Vad den är.

8000 steg är inte alls särskilt mycket heller, sett över en hel dag. Jag har en aktiv hundras som gör att jag går i snutt 25000 steg om dagen, året runt, minst. Åtminstone 15-18 kilometer promenad om dagen. I rätt bra tempo, då märks det att jag kan äta mer. Jag väger strax över 62 och kan äta mer än vad du gör. Äter jag under 2000 Kcal/dygn går jag ner i vikt. Är i samma ålder som du.

Summan är väl att det är dumt att gå efter formler eller efter hur det "borde" vara. Det är bara att bokföra, utvärdera och justera. Med nog kunskap om kropp och kost löser man det lätt. Förstår dock din frustration. När jag vägde som du fick jag äta runt 4000 Kcal om dagen för att inte droppa drastiskt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 08:32   #13
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
Jag har någon gång lärt mig att sträckan är det väsentliga, och inte intensiteten.
Ja men om du tycker att sträckan ska vara väsentlig så behöver du gå mer än 8000steg.
När du rör på dig så lite så är intensiteten viktigare.
8000steg i högt tempo är ju mer värt än 8000löksteg.

8000steg har jag i snitt och jag varken springer eller har hund.
Och har relativt stillasittande kontorsjobb


Citat:
Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
Men det innebär att 1500kcal per dag kan vara helt rimligt att lägga sig på när målet är viktminskning? Siffran känns otroligt låg, men den verkar stämma ganska väl med verkligheten.
rimligt, möjligt.
vettigt? nja.

Öka din aktivitetsnivå i vardagen.
Skulle du få till det dubbla i steg och dessutom i högre tempo kanske kroppen säger något annat.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 21:44   #14
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Uppfattat. Jag ska prova och se vad som händer. Däremot så är jag fullkomligt säker på att jag inte tog några 16 000 steg förr när jag vägde 83kg. Så många steg är det inte mellan soffan, köket och sängen ��

Ibland hör man om människor som ligger för lågt i kalorier och därmed sänker sin ämnesomsättning. ”Det var när jag började äta mer som det började röra på sig”. Är detta någon faktor man bör ta hänsyn till över huvud taget tro?
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-05, 21:48   #15
Billy
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg

Summan är väl att det är dumt att gå efter formler eller efter hur det "borde" vara. Det är bara att bokföra, utvärdera och justera. Med nog kunskap om kropp och kost löser man det lätt. Förstår dock din frustration. När jag vägde som du fick jag äta runt 4000 Kcal om dagen för att inte droppa drastiskt.
Självklart är en formel inte mer än just det. Jag räknar kalorier och anpassar därefter. Problemet är inte att jag inte kan gå ner i vikt, utan att det verkar kosta så mycket mer nu än förr. Så lite frustrerande är det allt, men bara lite!
Billy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)