Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-21, 10:16   #46
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.
Jag har också noterat detta.
Håller annars med om att det mest är snobberi med "min musik är bättre än din". Hur var det nu, är det subjektivt eller inte? :p
Sen snobbar jag också precis som de flesta verkar göra men försöker hålla det till ett mininum.
Kanske är att musik är mer eller mindre lättsmält. Radiopop verkar ju vara lättare att lyssna in sig på för de flesta än black metal eller klassisk symfoni. Sen kan man väl argumentera för att endera svår- eller lättlyssnad musik är bättre, men det är ändå subjektivt
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 10:49   #47
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.
Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 11:28   #48
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Det är ju du som inte förstår. Det är ingen som trashar andra för deras musiksmak. Däremot har jag fått min musiksmak trashad av polare hela livet, de som inte förstår musik djupare än "wow, skön bas, det här är bra musik". Bara att vi är några på jobbet som förvisso har liknande musiksmak, men lyssnar djupare på musiken, texten osv. Lite "Lyssna på den här biten, fan vad vackert basen, gitarren och symbalerna gifter sig". Analyserar texter osv, utan att för den skull basha andras musiksmak.
Nej, det är ju ingen som trashar andra för deras musiksmak...

Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Har också funderat mycket på det genom åren. Folk är i allmänhet väldigt simpla, förstår inte det avancerade och dras till själlös piss-skitmusik
Få jag känner förstår sig på musik, men på jobbet har jag som tur var ett par kollegor som spelar mycket, kan mycket och förstår sig på bra musik. Man får helt enkelt leva med att lyssna på andras skitmusik som "alla gillar" när man är på fest och lyssna på sitt eget när man är själv eller har turen att stöta på någon som gillar gedigen musik
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 11:53   #49
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, verkligen inte.

Att gilla eller ogilla en låt är inget val. Man hör låten och så tycker man den är skön att lyssna på eller inte. Det är en totalt ofrivillig känslomässig reaktion.

Det här är något av en hjärtefråga för mig, för jag har hela livet älskat musik som alla andra har hatat, och av någon anledning är det okej att trasha mig för det. "Amen sån skit kan du ju inte lyssna på".

"Amen du kan ju inte vara bög". "Amen du kan ju inte vara neger". Låter inte lika bra, va?

Jag förstår inte ens hur du kan tycka att din senaste liknelse har något med saken att göra.
Liknelsen är fel eftersom sexuell läggning är det den är, medan musiksmak kan förändras och utvecklas. Men musikalitet är mångt och mycket en fråga om "talang" också även om den går att träna också.

Det roligaste är väl folk utan musikalisk talang som tror sig vara något genom att lyssna på tekniskt svår musik. Ett hipsterbeteende där de lär sig teorin men fullkomligt saknar känslan.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 12:15   #50
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Liknelsen är fel eftersom sexuell läggning är det den är, medan musiksmak kan förändras och utvecklas. Men musikalitet är mångt och mycket en fråga om "talang" också även om den går att träna också.

Det roligaste är väl folk utan musikalisk talang som tror sig vara något genom att lyssna på tekniskt svår musik. Ett hipsterbeteende där de lär sig teorin men fullkomligt saknar känslan.
Liknelsen är klockren, eftersom det inte spelar någon roll huruvida musiksmaken/den sexuella läggningen kan förändras och utvecklas eller om den är statisk. Det relevanta är att man inte väljer den själv, och att den enas smak inte är värd mer än en annans.

Eller anser du att en person som jag, som har musiksmak som anses usel av de flesta, har en plikt att tvinga mig själv att lära mig lyssna på "bra" musik?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 12:30   #51
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Alla ämnen där folk nördar ner sig kommer ha populära delar som de insatta hatar.

Klocknördar hatar att folk bara går och köper en Daniel Wellington och att man egentligen borde köpt någon mekanisk Seiko eller i alla fall en Timex bara för de har en lång tradition av att göra klockor och skall ha rätt urverk. Men personen som köper en DW vill bara ha en snygg stilren klocka till sommaren och skiter fullständigt i allt annat.

Samma gäller killarna förr som skrev på träningsforum för de ville se ut som Brad Pitt i Fight Club och fick svaret att så skall man fan inte se ut utan de borde träna styrkelyft och bulka istället. Man kan till och med läsa om folk som inte fattar varför Zyzz blev så stor; "han hade ju inga vettiga ben".

Nördarna missar ibland varför människor vill ha en sak eller söker sig till ämnet utan försöker förändra det till vad de själva värderar. i.e. Snygg klocka vs Historia/Teknik.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:12   #52
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Liknelsen är klockren, eftersom det inte spelar någon roll huruvida musiksmaken/den sexuella läggningen kan förändras och utvecklas eller om den är statisk. Det relevanta är att man inte väljer den själv, och att den enas smak inte är värd mer än en annans.

Eller anser du att en person som jag, som har musiksmak som anses usel av de flesta, har en plikt att tvinga mig själv att lära mig lyssna på "bra" musik?
Din åsikt må hända vara mindre värd eftersom din musikalitet och musiksmak är såpass dålig, jämfört med andra som är mer utvecklade (om den är det). Däremot ska du ju lyssna på det du gillar om ditt enda intresse är att lyssna till musik som du tycker om. Men har du ett större musikaliskt intresse än så kan det vara värt att det det några steg längre.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:24   #53
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.
Klart det har. Teknisk skicklighet är ett bedömningskriterie.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:31   #54
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Musik upplevs inte i ett vakuum och skickligare är inte automatiskt bättre.

Teknisk färdighet berör inte. När musiken inte berör gör den inget långvarigt intryck. Din skickliga och udda musik kanske väcker nyfikenhet och förundran hos de 5% lyssnare som har ett djupt musikintresse, medan gitarr-duden väcker glädje, empati, förundran, nyfikenhet , åtrå, sorg m.fl hos 75% av de som tittar?
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 13:38   #55
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Din åsikt må hända vara mindre värd eftersom din musikalitet och musiksmak är såpass dålig, jämfört med andra som är mer utvecklade (om den är det). Däremot ska du ju lyssna på det du gillar om ditt enda intresse är att lyssna till musik som du tycker om. Men har du ett större musikaliskt intresse än så kan det vara värt att det det några steg längre.
Jag ska inte bara lyssna på det jag gillar, jag ska kunna göra det utan att behöva ta skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Klart det har. Teknisk skicklighet är ett bedömningskriterie.
För dig, ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 14:00   #56
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För dig, ja.
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 14:20   #57
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Du kan alltså inte säga om ett stycke, ”bra spelat, men jag gillar det inte”?
Det adderar inget värde, kommer fortfarande stänga av
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 14:28   #58
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Många som spelar musik verkar tro att tekniskt avancerad musik är bra. Svårighetsgrad har inget med hur bra musik är.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Exakt så. Även om jag ibland lyssnar på svårare musik, progressiv rock osv faller jag alltid tillbaka till det jag lyssnat på hela livet. Det kan vara intressant att lyssna på, utvecklande och sådär, men jag hade aldrig pallat att bara lyssna på det.

Till TS: Du gör ju helt klart udda musik, du tror inte att det har med saken att göra? Det är bra, väldigt bra, men udda.
Musik behöver inte vara "svår" eller tekniskt avancerad för att vara bra. Dock är det en objektiv kvalitetsskillnad på random gitarrdude som behärskar tre ackord och klarar av att sjunga ofalskt i ett begränsat register, och någon som är verkligt duktig på gitarr och har större röstkapacitet och/eller en mer intressant röst.

Jag är själv en typiskt halvkass sångerska: jag kan sjunga rent och hålla ton i ett spann typ mitt emellan alt och sopran men inte mer än så. Är pga musikalisk skolning lyckligtvis medveten om mina egna begränsningar, och det anser jag att fler borde bli
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 17:31   #59
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, det är ju ingen som trashar andra för deras musiksmak...
Här ja, men inte live. Radiopop är ytligt skit, skrivet efter vad folk vill lyssna på och inte med passion. Men folk för lyssna på det hur mycket de vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-21, 18:34   #60
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Musik behöver inte vara "svår" eller tekniskt avancerad för att vara bra. Dock är det en objektiv kvalitetsskillnad på random gitarrdude som behärskar tre ackord och klarar av att sjunga ofalskt i ett begränsat register, och någon som är verkligt duktig på gitarr och har större röstkapacitet och/eller en mer intressant röst.

Jag är själv en typiskt halvkass sångerska: jag kan sjunga rent och hålla ton i ett spann typ mitt emellan alt och sopran men inte mer än så. Är pga musikalisk skolning lyckligtvis medveten om mina egna begränsningar, och det anser jag att fler borde bli
Ja, men jag tycker inte riktigt att det var det vi diskuterade. Ofta blir pop dissat av metalheads, t.ex, för att det är så "enkel" musik, eller jag som lyssnar på punkrock får höra att det är så mycket sämre än, typ, progressiv metal, helt baserat på det musikteoretiska upplägget. Där behöver inte "svårare" vara bättre.

Jag är ungefär likadan. Spelar i två band men kan bara några skalor lite halvflytande, sjunger helt okej om jag har bra medhörning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)