Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-17, 03:48   #31
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Refeeden bestod av 4200 kcal ish, 400g kolhydrater, 300 protein resten fett
Låter som en vanligt dag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Fick "ångest" och blev väldigt trött, vakna upp svullen, sötsugen och mycket mindre synliga magrutor. Hade mer tryck i musklerna än vanligt men var mer psykiskt trött och mindre välmående. Fick mycket träning gjord med mer energi i kroppen, men var mindre njutbart pga tröttheten troligtvis pga kolhydraterna.
I fortsättningen blir det en portion gröt på kvällen som reefed. Jag åt en stor pasta i exemplet, never again. Är riktigt individuellt det här hur man bör äta.
Det enda sättet att lära sig vad som är bättre och sämre för en att äta är att systematiskt testa sig fram, analysera och reflektera. Se varje gång som ett test och inlärningstillfälle. Nästa refeed gör du bättre från dig!

Plötsligt stora mängder gör en trött och slö om man inte kan hantera dem. Refeeds ska göra dig och få dig att må bättre, inte sämre.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 06:15   #32
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-17, 14:34   #33
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Kommit till punkten i dieten där cravingsen börjar kicka in, förespråkar egentligen inte grisätardagar men jag känner att efter 7-8 månader av strikt kost måste jag trycka i mig något riktigt jävla gott utan hämningar .

Hur mycket fett tror ni kroppen lagrar en sån här dag, låt säga att glukogendepåerna är i princip utömda, och man lägger sig teoretiskt 3k + kcal utöver förbrukning, men bestående av "skitmat" typ en krämig pasta och en hel jävla chokladkaka med grädde till efterrätt. Kroppen lär ju inte lagra alla 3k kalorier som fett om glykogenlagrerna är tomma va? Finns det någon studie på detta eller någon som vet mer, hittar ingen bra info men antar att kroppen börjar lagra fett rejält först när alla förråd är fulla
Ät så mycket tills att du nästan dör. Om du inte dör så har du hittat din gräns. Det finns ingen anledning att kunna lagra mer fett om du samtidigt dör på ätardagkuppen...
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-20, 19:10   #34
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.
Förstår känslan, får verkligen liknande. Mitt tips mot tröttheten är att tvinga sig ut på en löprunda dagen efter. Minskar aptiten och tar bort segheten, för mig iallafall
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:14   #35
Dimak94
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Hej

Midsommar i fredags, drack öl och åt väldigt mycket mat som man gör , samt lördagen . Gick upp 7 KG . PÅ TVÅ DAGAR och jag känner bara hur magen har vuxit. Tur att man va på gymmet idag.
Dimak94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:50   #36
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Låter som en vanligt dag för mig.



Det enda sättet att lära sig vad som är bättre och sämre för en att äta är att systematiskt testa sig fram, analysera och reflektera. Se varje gång som ett test och inlärningstillfälle. Nästa refeed gör du bättre från dig!

Plötsligt stora mängder gör en trött och slö om man inte kan hantera dem. Refeeds ska göra dig och få dig att må bättre, inte sämre.
Vill tacka för tipsen, grym hjälp från dig
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:51   #37
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak94 Visa inlägg
Hej

Midsommar i fredags, drack öl och åt väldigt mycket mat som man gör , samt lördagen . Gick upp 7 KG . PÅ TVÅ DAGAR och jag känner bara hur magen har vuxit. Tur att man va på gymmet idag.
Haha fyfan, jag körde 3:5or och klara mig utan vilodag, men jävlar vad man slängde på sig vätska
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 20:59   #38
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag provade att refeeda på det mesta i lördags. Det var barnkalas samt 65-årsfest på samma dag. Uppskattningsvis runt 6-6500 kcal totalt, dvs ungefär dubbla mitt energibehov. Mkt sockerintag samt högt fettintag (främst mättat fett).

Dagarna efter har jag haft oerhört svårt att hålla disciplin i dieten, enormt sötsug, mättnadskänslan är helskev, fått eksembesvär igen, uppblåst och gasig och i allmänhet ganska trött. Ingen motivation till träning heller. Jag var fullt medveten om att det skulle få konsekvenser men inte riktigt på det här sättet. Ska nu köra längre fasta (20+ tim) ett par dagar och ligga på 50% kcalunderskott för att se om det kan vända. Känns så sjukt onödigt även om det i lördags var förbannat gott att få äta på det sättet.
Okontrollerade refeeds är helt enkelt inte värt det. Speciellt när man kommer upp i ålder och det sätter sina spår långt efter själva tillfället. Bieffekterna är inte bara fysiska, mentala utan kan även slå ganska hårt på rutinerna och livsstilen. Rationellt och systematiskt planerade konsekventa refeeds är vägen framåt. Välj långsiktigt välmående och framsteg istället för kortsiktiga och dumdristigt tillfälliga belöningar.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-23, 06:16   #39
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Okontrollerade refeeds är helt enkelt inte värt det. Speciellt när man kommer upp i ålder och det sätter sina spår långt efter själva tillfället. Bieffekterna är inte bara fysiska, mentala utan kan även slå ganska hårt på rutinerna och livsstilen. Rationellt och systematiskt planerade konsekventa refeeds är vägen framåt. Välj långsiktigt välmående och framsteg istället för kortsiktiga och dumdristigt tillfälliga belöningar.
Det säger du till en som haft ett drogberoende och gått i 12-stegsbehandling i 1,5 år. Drogfri sedan många år men bristande konsekvenstänk är fortfarande nånting jag har svårigheter med. Jag är fullt medveten om alla mentala konsekvenser och jag har ingen att skylla på än mig själv. Var dock inte riktigt beredd på alla fysiska, de kom lite som en chock. Jag fortsätter neråt i vikt så och mina normala refeeds får jag bara positiva konsekvenser av.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)