Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-10, 15:46   #361
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Igår vlev det vilodag. Kag körde lite styrketräning på kroppsvikt och har haft ont i vänstra skinkan sedan dess, så vilade i hopp om att set skulle hjälpa. Kan ju inte gå och ha ont en vecka innan loppet heller!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 04:34   #362
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
7.25km.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 14:04   #363
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Är loppet typ alldeles snart??
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 21:06   #364
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
6.5km i tisdags.

Jag har tittat runt på olika träningsplaner, läst några artiklar och har funderat i största allmänhet. Detta har jag kommit fram till. Den tid jag kan lägga ner på träning skulle kunna göra mig ganska redigt snabb på 5km (enligt mig själv alltså), men duger faktiskt bara till ganska medioker träning inför längre lopp.

Jag ska springa ett virtuellt lopp fjärde maj, “May The 4th Be With You", och har hittat ett sexveckors upplägg jag tycker om. Träningen börjar lördag nästa vecka så att jag får ett par dagar mellan det och söndagens lopp (mål just nu: “spring“ hela utan att stanna).

Skulle gärna fixa 24 minuter eller snabbare på 5k, och upplägget ska vara anpassat för 21-24 minuters sluttid. Sedan måste jag nog också börja äta en relativt stadig lunch. Jag har lyckats hålla en bra diet, men jag tappar orken och återhämtar mig inte så bra som jag borde. Lunchen har varit väldigt lätt (ett äpple och 60g ost) så jag ska köpa något slags fullkornskex. Kex är roliga att äta.

Även har jag köpt en telefonryggsäck. Jag är riktigt nöjd med den, även om jag inte får prova den förrän om ytterligare tre timmar. Det ska bli spännande.



Jag köpte också ett par nya kompressionstights från Amazon, och recensionerna föreslog att man skulle beställa en storlek större än vanligt. Pyttsan heller. Jag skickade tillbaks dem och köpte ett par i min vanliga storlek. De var väldigt stora i större storlek. Jag ska även springa i de nya, i rätt storlek, idag.

Det borde bli ett roligt pass med eleverna idag. 6.5km återhämtning för dem. 8km för den snabba gruppen. Sedan vilodag imorgon, 3km på lördag, och loppet på söndag.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är loppet typ alldeles snart??
Det är på söndag
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 07:45   #365
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Telefonryggsäck. Det var något nytt, fräsigt

Wohoo!! Lycka till på söndag då!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 17:18   #366
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
3km för återhämtning och att ta udden av energin. Uppspelt och det känns som att jag kommer att klara mig rätt okej imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Telefonryggsäck. Det var något nytt, fräsigt

Wohoo!! Lycka till på söndag då!
Den är klockren!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 08:31   #367
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är den där ryggsäcken inte större än att en telefon precis får plats i den?
Vill man inte ha telefonen någorlunda lättillgänglig ifall man ska ha med den på löpturen?
Känns som att jag inte alls greppar denna pryls användningsområde...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 00:37   #368
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sluttid 51 minuter och 54 sekunder. Med tanke på min långsamma natur, ärligt talat undermåliga träning, och skada/sjukdom så är jag otroligt nöjd. Även så fick jag en brutal kramp i högeraxeln ungefär halvvägs.

Jag är rätt sjukt nöjd.

Firade med maken och svärföräldrarna med god mat, och så köpte jag nya skor. Ett par saucony och ett par nike. Moooket fiiiina.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2018-03-19 klockan 00:46.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 06:06   #369
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
På lördag börjsr träningen igen, för jag tror inte att jag kommer orka klämma in ett pass efter föräldramötena imorgon... 19:30... och på fredag bär det av till Portland igen. Äntligen.

Det börjar banne mjg verka som att det börjar bli dags för morgonpass igen, även om det blir väldigt tidigt.

Sätter även nästa mål till 5km på 27 minuter, inte sub-25 minuter. Det känns helt klart uppnåeligt.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 08:04   #370
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Wohoo, bra jobbat! vilka modeller köpte du av skorna? Har själv precis köpt ett par Saucony Kinvara 9, riktigt sköna och snabba. \o/

Sub-27 fixar du lätt, bara du får vara frisk och hel! Jag tror att när du väl fixat det så kommer du inse att du är närmare 25 än du tror och då kommer du gå för det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-22, 15:14   #371
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är den där ryggsäcken inte större än att en telefon precis får plats i den?
Vill man inte ha telefonen någorlunda lättillgänglig ifall man ska ha med den på löpturen?
Känns som att jag inte alls greppar denna pryls användningsområde...
Poängen med ryggsäcken är att man kan ha mobilen på sig utan att bli snedlastad, som en säkerhetsgrej. Jag tror att det skulle kännas med naturligt för dig om du var kvinna speciellt säkerhetsaspekten.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Wohoo, bra jobbat! vilka modeller köpte du av skorna? Har själv precis köpt ett par Saucony Kinvara 9, riktigt sköna och snabba. \o/

Sub-27 fixar du lätt, bara du får vara frisk och hel! Jag tror att när du väl fixat det så kommer du inse att du är närmare 25 än du tror och då kommer du gå för det
Skorna är till vardagsbruk mer än till löpning, men det blev ett par Saucony Kinvara 7 (rejält nedsatta också, betalade typ $32 för dem) och ett par Nike.... minns-inte-modellen. Får kolla senare.

Tack. Det är lite vad jag tänker också, och känns träningen för lätt kan jag alltid öka takten lite. Jag ser fram emot att springa “på riktigt", och träningsupplägget känns roligt också.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 22:43   #372
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Börjat nya träningsupplägget och det har gått riktigt bra. 50 minuter promenad med hunden igår som crosstraining.
idag 25 minuter tempo (5 min lätt, 15 min ”bekväm men tuff takt”, 5 min lätt). Det gick rätt bra. Jag är snabbare än väntat och den takten blev runt 5:37-5:43/km. Det kändes gött. Dock vill kroppen stanna och återhämta sig nästan oavsett takt just nu, men det är väl därför jag tränar.
Tempot följdes av tre backintervaller om 300 meter, och jag höll 5:00-5:10 alla tre. Jävlar vad tuff den sista intervallen var. Detta är min projicerade takt på 5km, så jag borde kunna slå mitt mål rejält om jag får vara frisk.

Detta blir riktigt spännande
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 18:23   #373
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Kul med nytt upplägg då och då
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 18:47   #374
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag sprang bara mina två snabba pass förra veckan. Slacker. Bara för att det var vårlov.

Fredag: Intervaller. 3x4 minuter i 5kms-takt. Ville döden dö.
1. 4:53/km. 2. 4:48/km 3. 5:00/km.
Jag kunde inte hitta en bra takt för fem öre, men den kanske dyker upp om jag jobbar på.

Söndag: Tempo. 10 minuter lätt, 10 minuter tempo, 5 minuter jogg.
Det blåste så in i helvete, men jag orkade ändå hålla 5:49/km. Jag fick stanna ett par gånger bara för att lyckas andas, för att det blåste så hårt.

Måndag: 3.2km promenad med hunden. Tog 34 minuter. Basic nedra crosstraining, men min cykel är ett aber så promenad är allt jag har tillgång till.

Idag: Började med morgonlöpning igen. Ett glas mjölk blev det för att hålla hungern i schack och det blev bra. Dock tog sportdryckstabletterna slut i söndags. Sheeeeeet vad tufft det var att springa på morgonen igen.
Långsamma intervaller p.g.a. omotiverad och ville sova. 4x4 minuter.
1. 5:08/km. 2. 5:06/km. 3. 5:17/km. 5:19/km.

Det är väl en tröst att jag ändå ligger en hel del snabbare än jag trodde att jag skulle klara, men inte alls lika bra som förra veckan. Stel, trött, aktiv och tillbaks på vanlig diet istället för att äta typ ALLT och göra så lite som möjligt.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-03, 21:36   #375
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Bra intervaller, tycker jag!

Haha, jag håller med om det där med att andas när det blåser så fruktansvärt mycket. Jag tycker det är allra värst när det blåser snett framifrån, helt omöjligt att få in luft
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)