Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-16, 16:21   #151
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, ni får gärna hjälpa mig reda ut en grej här, för jag håller på att bli galen.

Jag var kraftigt förkyld härom veckan. Började träna lite när det kändes bättre. Efter ett lite för hårt pass blev förkylningssymptomen värre, så jag pausade träningen igen. Det passet var för sju dagar sedan (i lördags).

Efter det passet tänkte jag "nu jävlar ska jag läsa på om hur man ska träna efter en förkylning" och hittade följande:


https://www.svt.se/sport/friidrott/i...-for-att-trana

Gött, tänkte jag. Nu har jag svart på vitt på när jag kan träna eller ej. Behöver ej hålla på att känna efter. Sen började jag mäta min vilopuls varje morgon, med fingret på handleden.

Nu till problemet. För ett par veckor sedan fick jag via EKG veta att min vilopuls är 48-50. Och sedan jag började mäta min vilopuls för en vecka sedan har den nästan varje dag varit förhöjd med mer än 20 %! I torsdags var den 55 (förhöjd med 14 %) – men över 20 % för hög igen igår. Inatt när jag vaknade kl 4 testade jag igen, då var den bara 53 (förhöjd med 10 %). Jag höll tummarna och somnade om... Och när jag vaknade på morgonen igen var den 61 (förhöjd med 27 %). Så jag har inte tränat sedan i lördags.

Jag har även tagit tempen – har inte haft det minsta feber.

Angående hur jag känner mig så har jag väldigt milda förkylningssymptom (en näsborre är halvt täppt från och till, jag känner ett väldigt vagt obehag långt ner i halsen ibland). Jag känner mig inte ett dugg sjuk i allmänhet, är lika pigg som vanligt.

Vad skulle ni gjort? Jag misstänker att jag bara mäter fel när jag mäter pulsen, att jag tänker att jag hoppas att pulsen ska vara låg och så stressar jag upp mig själv vilket höjer pulsen, eller nåt.

Står och och pendlar mellan att avvakta till måndag och sen ta en tripp till vårdcentralen, eller att bara skita i det och träna sålänge jag känner mig fräsch.
48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls. Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:23   #152
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls.
Vänta, finns det en puls som är lägre än "vilopuls"?
Edit: Eller kan EKG visa fel?

Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-11-16 klockan 16:31.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:41   #153
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vänta, finns det en puls som är lägre än "vilopuls"?
Edit: Eller kan EKG visa fel?


om jag lägger mig ned och djupandas i tio minuter innan jag tar pulsen så lär jag få en puls som är lägre än vilopulsen.

Men det är en killgissning
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:48   #154
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
om jag lägger mig ned och djupandas i tio minuter innan jag tar pulsen så lär jag få en puls som är lägre än vilopulsen.

Men det är en killgissning
Okej!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:50   #155
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Fan vad skumt, jag funderade på samma sak i veckan. Fast jag märkte det bara genom den där pulsmätargrejen på konditionsmaskiner, pulsen hade ökat med 10-20 slag i minuten från det jag i normala fall har. Fast just det är väl inte så tillförlitligt.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:53   #156
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
48-50 låter ju för det första som att det är lite lågt för att vara vilopuls. Om du inte har feber eller ont i halsen, träna!
Vad är min 38-39 då?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 16:55   #157
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Fan vad skumt, jag funderade på samma sak i veckan. Fast jag märkte det bara genom den där pulsmätargrejen på konditionsmaskiner, pulsen hade ökat med 10-20 slag i minuten från det jag i normala fall har. Fast just det är väl inte så tillförlitligt.
Helt ärligt tror jag att det är psykosomatiskt. Jag kan t ex få ont i magen av ångest, det kanske är lite samma sak. Samtidigt känns det dumt att chansa om jag nu skulle ha en infektion.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 21:44   #158
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vad är min 38-39 då?
Jag tror inte vi ska jämföra oss med dig eller Gunde Svan i det här fallet
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 09:11   #159
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag kände ett tryck över bihålorna under kvällen i förrgår och startade direkt med askorbinsyran (10 g och sen 3-4g varje timme), men denna gången så slapp jag inte undan.
Jag som trodde att jag hade funnit den Helig Graalen här
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 14:45   #160
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Förkyld igen. Vaknade med en feberfrossa från helvetet. Sov vidare några timmar med dubbla täcken.

Tog en Treo brustablett Citron. Tåg kål på det totalt. Nu känner jag mig helt frisk. Åt en stor bamsemåltid och drack 2 liter vatten.

Ska lägga mig i sängen nu igen och tvinga mig att sova några timmar till.

Sen en Treo brustablett Citron igen.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 16:04   #161
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Min förkylning verkar f.ö. ha blivit avsevärt kortare än vad de normalt sett brukar vara, kan det vara p.g.a. de höga nivåerna askorbinsyra som jag har tagit under den må tro (över 20 g utspritt dagligen)?
Jag blev sjuk i måndags och idag så känner jag mig frisk, vilket jag tidigare aldrig har varit med om, då tar det minst 9-10 dagar innan jag är där jag är nu.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 18:36   #162
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Min förkylning verkar f.ö. ha blivit avsevärt kortare än vad de normalt sett brukar vara, kan det vara p.g.a. de höga nivåerna askorbinsyra som jag har tagit under den må tro (över 20 g utspritt dagligen)?
Jag blev sjuk i måndags och idag så känner jag mig frisk, vilket jag tidigare aldrig har varit med om, då tar det minst 9-10 dagar innan jag är där jag är nu.
Stämmer väl rätt bra med den här, se Figur 2:
Vitamin C and Infections
Harri Hemilä 2017


Du drog väl i dig typ dubbla maxdosen per dag i Anderson 1974 (tänker "dos per kg KV" jämfört med de som deltog i studien på 70-talet, du är säkert grövre m t p hänger på Kolo 2019 :-) ) och förkortade förkylningen med 50+ %.
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 20:31   #163
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Aping Visa inlägg
Stämmer väl rätt bra med den här, se Figur 2:
Vitamin C and Infections
Harri Hemilä 2017


Du drog väl i dig typ dubbla maxdosen per dag i Anderson 1974 (tänker "dos per kg KV" jämfört med de som deltog i studien på 70-talet, du är säkert grövre m t p hänger på Kolo 2019 :-) ) och förkortade förkylningen med 50+ %.
Det gör det! Undrar om det har någon effekt på HSV-2?
Jag fick det för några år sedan och jag har sedan dess varit tvungen att äta ett antiviralt läkemedel dagligen för att inte få skov, men den senaste 1½ veckan så har jag inte ätit det och jag har ännu inte fått något skov, vilket aldrig har hänt innan, då kommer det som ett brev på posten inom 3-4 dagar.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 13:25   #164
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Vaknade och var dålig i halsen igår, tog 10 g ren cvitamin ca 10:00 och sen 2 g i 5 timmar efteråt, 0 problem med magen.

Provade idag att öka till 15 g vid 11:30 och sen 2 g vid 12:30 men då blev det toaletten.

Jag vet inte om förkylningen blivit bättre och har den det så kan det ju ha att göra med att jag druckit ca 4 liter vatten, det brukar lindra symtomen men vi får väl se om jag kanske inte är dålig lika länge.

Men min fråga är, skulle jag klarat av 15 g om jag var sämre idag eller betyder att jag inte fixar 15 g att jag håller på att bli bättre?

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-01-07 klockan 13:28.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-07, 14:18   #165
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Vaknade och var dålig i halsen igår, tog 10 g ren cvitamin ca 10:00 och sen 2 g i 5 timmar efteråt, 0 problem med magen.

Provade idag att öka till 15 g vid 11:30 och sen 2 g vid 12:30 men då blev det toaletten.

Jag vet inte om förkylningen blivit bättre och har den det så kan det ju ha att göra med att jag druckit ca 4 liter vatten, det brukar lindra symtomen men vi får väl se om jag kanske inte är dålig lika länge.

Men min fråga är, skulle jag klarat av 15 g om jag var sämre idag eller betyder att jag inte fixar 15 g att jag håller på att bli bättre?
Min känsla är att du tog lite väl mycket som engångsdos, men är för försiktig med den totala dosen.

Exempelvis så vaknade jag häromnatten med ont/konstig i halsen (resten av familjen, frugan och två barn är/var förkylda under julledigheten). Då tog jag 5g direkt. När jag vaknade på morgonen så började jag ta 5g med ca 45-60 minuters mellanrum tills jag började märka av det vid ett toalettbesök (höll inte räkningen, men var nog uppe i ca 40g totalt). Då trappade jag ner men tog några ett antal gram till några gånger under kvällen. Dagen efter så var jag bättre men fortfarande lite konstig i halsen så jag körde några 5g-doser den dagen också. Dagen efter kände jag mig helt bra.

Vad jag har läst så kan engångdsdoser, hur stora de än är, inte öka den konstanta nivån av C-vitamin i systemet som du behöver vid en infektion, så det gäller att fylla på konstant. Och för de flesta vuxna så behövs nog (vid en förkylning) betydligt mer än de 20g du satt i dig.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)