Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-13, 23:08   #2221
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag anser att man ska ha grundläggande kunskaper i datorarkitektur för att arbeta inom branschen. Och åtminstone grundläggande kunskaper i programmering. För vad det till syvende och sist kommer ner till KOD.

Dessa människor jag pratar om arbetar inom branschen för en relativt hög lön jämfört med andra yrken. De fullständigt skiter i tekniken. De är inte intresserade av den.
En produktägare bör inte kunna koda däremot ha en ganska bra förståelse för hur mjukvarutveckling går till, men det kan man lära sig och ett bra teamet kommer hjälpa en produktägare med det. Det absolut viktigaste är att de kan domänen, produkten och har tid för både de som arbetar med produkten (eller gör det själv) och teamet.

Det är däremot här som lite av det sociala samspelet kommer in eftersom en product owner är en representant för business och mjukvarutvecklingsteamet bör ha en bra relation där man litar på varandra. Man bör kunna motivera varför man behöver spendera X timmar på att refaktorera något istället för att bygga något nytt och vid ett bra sammarbete så förstår en product owner det.

Man måste också lära sig att det är värdet man skapar som är det viktiga så man måste också acceptera att även om det är ful kod så om den fungerar så kanske det inte är värt en investering att skriva om den. Man måste också förstå och acceptera den vyn.

Det finns ganska många som inte är så duktiga i branchen och jag tror inte kvinnor sticker ut mer än några andra. De jag stött på har ungefär samma ratio av bra/medel/dåliga som männen.

Vill du ha mer hardcore-nördar och ännu färre kvinnor så brukar det fungera att gå mer hårdvarunära men du måste nog ändå lära dig att arbeta med andra och leverera.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 09:47   #2222
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Jag har snarare upplevt motsatt diskriminering. När det gjordes en undersökning hos oss om löneskillnader, visade det sig att kvinnor var bättre betalda än män. Svaret på det var att kvinnorna ändå borde vara ännu bättre beralda. Det var synd om kvinnorna alltså.
Sån skit förekommer såklart inte när det handlar om meriter och vad man presterar. Då är det ju jobbiga saker som fakta att förhålla sig till.

Aldrig har jag i mitt yrkesliv observerat diskriminering mot kvinnor. Det närmaste jag kommit var när jag jobbade med att lasta flygplan på Arlanda. Vi fick några kvinnor som provade på. Den som klarade sig bäst stannade 2-3 veckor. Hon kämpade på, höll god min och spydde efter varje jobb. Gubbarna som varit med lyfte ändå på hatten och tyckte hon hade bra kämpaglöd...

I övrigt tycker jag kvinnor brukar vara välkomna. Det är väl bara att ingen uppskattar en inkompetent jävel som halkat in på ett bananskal.

Jag tycker också blandade grupper är bäst. Ju vill inte ha kärringmaffia, inte heller ha machogubbar som vill mäta penis hela tiden. Jag har jobbat i båda grupper. Nog för jag gillar rak kommunikation, men jag gillar inte när det är en fördel att slå chefen på käften. Så var det på en arbetsplats... Nita xhefey på julfesten? Inga konstigheter...
Att varken du eller jag upplevt diskriminering i vårt arbetsliv säger dock inget mer än att vi har rätt till vår upplevelse, typ. Diskriminering är sällan något man som utomstående märker av - sker särbehandling och orättvisor öppet är det ju snarare fråga om trakasserier. Kvinnor på mansdominerade arbetsplatser har ibland fördomen emot sig att de just skulle ha halkat in på ett könskodat bananskal och därför inte är kompetenta. Sanningen är ju dock att rekrytering är otroligt dyr för en arbetsgivare och väldigt få skulle chansa på ett kort de inte finner kompetent (och just därför rekryterar man gärna från "kända" marker, t.ex. nyexade från samma utbildning och med liknande bakgrund som man själv har).

Givetvis kommer vissa yrken förmodligen alltid ha en skev könsfördelning, bl.a. för att det antal kvinnor som kommer upp i samma styrka som en halvstark snubbe är få (fast min uppfattning är att tung styrketräning ökar bland kvinnor så säkert kommer även den gruppen att öka).

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Kvinnor kan arbeta med andra saker. Men när den riktiga skiten måste bli gjord har de inget där att göra där. Det står jag för. Det handlar om binära siffror, ANTINGEN 1 ELLER 0. Det finns inget mellanting. Inget; hur känns det där då?

De kan gör bra saker i andra sammanhang. Precis som män av dito anledningar inte fungerar lika bra inom arbeten som omvårdad, sjuksköterskor etc..
Jotack, det känns bra. Vilken typ av utvecklare är du själv? Vad producerar du om dagarna och inom vilket område?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 00:47   #2223
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Att varken du eller jag upplevt diskriminering i vårt arbetsliv säger dock inget mer än att vi har rätt till vår upplevelse, typ. Diskriminering är sällan något man som utomstående märker av - sker särbehandling och orättvisor öppet är det ju snarare fråga om trakasserier. Kvinnor på mansdominerade arbetsplatser har ibland fördomen emot sig att de just skulle ha halkat in på ett könskodat bananskal och därför inte är kompetenta. Sanningen är ju dock att rekrytering är otroligt dyr för en arbetsgivare och väldigt få skulle chansa på ett kort de inte finner kompetent (och just därför rekryterar man gärna från "kända" marker, t.ex. nyexade från samma utbildning och med liknande bakgrund som man själv har).

Givetvis kommer vissa yrken förmodligen alltid ha en skev könsfördelning, bl.a. för att det antal kvinnor som kommer upp i samma styrka som en halvstark snubbe är få (fast min uppfattning är att tung styrketräning ökar bland kvinnor så säkert kommer även den gruppen att öka).
Visst är det så. Mina upplevelser är varken mer eller mindre än vad de är. Jag har dock aldrig sett mer övertygande bevis än så på systematisk diskriminering, vilket många hävdar (vet inte om du gör det). Ofta blir det liksom en debatt om huruvida spöket i garderoben existerar eller inte.
Jag kan förstå problemet du nämner. Kanske för att jag själv haft fördomar av liknande slag. Misstänker man att någon blivit inkvoterad på grund av trams är det nog en rätt naturlig reaktion att känna personen lite extra på pulsen. Ingen tycker egentligen om det. Du vill inte ha ett inkvoterad beppo på arbetsplatsen, och du vill fan inte heller känna som att du bara fått jobbet på idiotiska kriterier - ingen med självrespekt vill det. Jag menar, du vill väl vara bra på ditt jobb punkt? Inte bra på ditt jobb för en kvinna, eller whatever? Vem vill det liksom? Om någon på allvar sade till mig att jag är bra för en man hade en lång svans ofina ord lämnat min mun...

Tyvärr förstärks problemet av det ska låta så jäkla PK vid rekryteringar. Vissa är ju mer eller mindre öppna med att de diskriminerar på grund av kön och/eller etnicitet. Gissa vad folk kommer tänka när du först kommer till den arbetsplatsen?

Är det vettigt folk kommer du få en ärlig chans, och fixar du det kommer det inte bli fler frågor om den saken. Är du medioker lär du dock få det svårare än någon annan som är lika medioker, för alla ögon kommer vara riktade mot dig. Det är inte schysst och det är inte bra men det är så det funkar.

Här tror jag dock det finns en viss könsskillnad. Jag tror det är fler män som vet hur det är att vara ny i hockeylaget och bli testad innan man blir accepterad. I min generation är det i varje fall en del av uppfostran. Det är så det funkar. Du kommer få skit innan du kan visa att du är bra. Jag tror inte tjejer får det på samma sätt.

En rätt trevlig anekdot dock. Vi fick för en tid sedan så kallade moderna beredskapsarbetare. Alltså, folk som kommit med invandringsvågen och behöver jobb. Jag tänkte förstås likt många andra att det kommer bli åt helvete. Vi kommer få analfabeter som inte duger till att sortera gem, och det kommer bli åt helvete eftersom vi är en myndighet som måste följa lagen. Typ så.

Jag har hört historier om att detta varit fallet i några fall. Vet inte inte hur mycket sanning det ligger i det, men jag tillmäter stor trovärdighet i historierna med tanke på personerna som återgett dem. Dessa beredskapsarbetare har dock inte blivit långvariga.

Nu jobbar jag med två stycken. De gör lite enklare saker än oss andra, men det är ett mycket uppskattat och värdefullt jobb. Vi har helt vanliga svennebananer på samma tjänster. Det behövs verkligen.

Dessa två jag jobbar med fick direkt fast jobb efter det så kallade beredskapsarbete. Och... Jävlar i helvete så bra de är. En tjej som är på mitt team har bott i Sverige bara 3 år. Pratar bra svenska. Hon utklassar andra som jobbat hos oss i 10 år.

Parallellt med det hade vi en snubbe med ok utbildning och bra meriter. Karln var en jävla katastrof och blev inte kvar efter provanställningen.

Alltså, jag tycker det är dålig politik i grunden men om det ger mig riktiga stjärnor på teamet kan jag överkomma problemet med ett svåruttalat namn.

Fördomar övervinns lätt med kompetens, är min erfarenhet.

Att män och kvinnor sedan gör olika val är ju egentligen inget problem. Skitsamma om det ger ojämn könsfördelning på vissa saker. Det viktiga är att de är fria att göra sina val. Och allting tycks peka mot olika generella preferenser. Mmmkay.
Citat:
Jotack, det känns bra. Vilken typ av utvecklare är du själv? Vad producerar du om dagarna och inom vilket område?
Nu ska du inte bry ditt söta lilla huvud om saker som rör teknik och siffror. Behöver inte din man en macka och ett städat hem?

Allvarligt, den där synpunkten kan endast hållas av någon som trollar eller har noll koll på historia. Jag tror jag nämnde tidigare att innan automatiseringen var det där med räknande ett kvinnogöra. Annars kan vi ju nämna Ada Lovelace, Grace Hopper und so weiter.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 12:46   #2224
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag pluggar nu IT på kandidatnivå och trycket är betydligt lägre än jag inledningsvis trodde det skulle vara. Därför funderar jag på att börja söka jobb som kan vara en bra språngbräda.

Sedan tidigare har jag mest sysslat med frontend-utveckling professionellt. Men utbildningen är fokuserad på mycket backend-grejs och systemadministration, devops, och hade väl varit passande att sikta in sig på tjänster som inbefattar det i framtiden.

Vad hade varit passande, inledande jobb för en sådan karriär? Har intervjuat en del för junior backend-utvecklare, där många ironiskt nog verkar vilja att man är van vid något av frontendramverkens big three. Men har även kollat på den del Sysadmin-annonser där kraven ibland framstår något slappare och ändå har potential till att ge god erfarenhet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 20:43   #2225
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag pluggar nu IT på kandidatnivå och trycket är betydligt lägre än jag inledningsvis trodde det skulle vara. Därför funderar jag på att börja söka jobb som kan vara en bra språngbräda.

Sedan tidigare har jag mest sysslat med frontend-utveckling professionellt. Men utbildningen är fokuserad på mycket backend-grejs och systemadministration, devops, och hade väl varit passande att sikta in sig på tjänster som inbefattar det i framtiden.

Vad hade varit passande, inledande jobb för en sådan karriär? Har intervjuat en del för junior backend-utvecklare, där många ironiskt nog verkar vilja att man är van vid något av frontendramverkens big three. Men har även kollat på den del Sysadmin-annonser där kraven ibland framstår något slappare och ändå har potential till att ge god erfarenhet.
Det bästa är om du kan landa i en grupp där man arbetar tydligt efter devops-metodiken och har hand om sin egen plattform, med allt från operations, säkerhet, redundans, skalbarhet, automatisering, deployment, testning, skarp produktion samt utveckling. Då lär man sig rätt mycket och varierande arbetsuppgifter.
Om du söker jobb med annonsen "Devops engineer" kan detta vara sådant, fast det är ett hypat ord så kan vara lite allt möjligt, troligtvis betyder det "deployment-tomtar" hos de flesta företag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 15:12   #2226
Wequ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 77
Hur tacklar jag det här?


Kod:
public class Database {
    
    public static void main(String[] args) throws IOException {
    Path path = Paths.get("Movies.txt");
    
    if(!Files.exists(path)){
        Files.createFile(path);
    }
    List<String> filmLista = Files.readAllLines(path);    
    }
    
    public void movieAdd(String titel){
    
        filmLista.add(titel); 
        Files.write(path, filmLista);
    }
    
}
Jag har en klass som ska läsa och skriva till en fil.

Jag vill skriva till text filen genom att först spara filmer(strängar) till en lista(filmLista) och innehållet i listan ska skrivas till textfilen. Problemet nu är att varken listan eller "path" hittas i movieAdd metoden?

Ska jag på något annat ställe skapa listan och "path" än i static void main? Eller ska jag skapa en ny class som enbart hanterar läs o skriv till fil och add metoden i en separat class?

Metoden movieAdd får sin String titel från en annan class som hanterar UI.

Jag har provat att skapa listan och path direkt i klassen men då blir det strul eftersom" throws IOException " inte finns ;(

Senast redigerad av Wequ den 2020-01-09 klockan 15:17.
Wequ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 15:27   #2227
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Du hade ju kunnat deklarera dem som egenskaper direkt i klassen och bara instantierat dem i main under en try catch
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 17:19   #2228
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Inkorrekt indentering -> won't fix
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 21:05   #2229
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inkorrekt indentering -> won't fix
Så du är en av dom som har väldigt starka åsikter om cykelskjul?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 23:23   #2230
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inkorrekt indentering -> won't fix
Han kanske jobbar på google

https://google.github.io/styleguide/javaguide.html
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 01:01   #2231
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Nej, hans kod är ju inte komplajant med deras stilguide.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 08:08   #2232
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Varför har så många sidor så värdelös UX-design? Speciellt statliga sidor. Man får leta med ljus och lykta och klicka sig förbi 10 länkar som inte har med saken att göra för att hitta rätt. Sökfunktionen funkar aldrig heller. Är det för att staten/landsting/kommuner alltid väljer det billigaste alternativet?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 10:02   #2233
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Varför har så många sidor så värdelös UX-design? Speciellt statliga sidor. Man får leta med ljus och lykta och klicka sig förbi 10 länkar som inte har med saken att göra för att hitta rätt. Sökfunktionen funkar aldrig heller. Är det för att staten/landsting/kommuner alltid väljer det billigaste alternativet?
Dels det men dom måste även fokusera på att stödja alla krav rörande tillgänglighet, och när du har med detta i t.ez. en upphandling så ... Blir det begränsat.

Både när det kommer till vilka som lämnar anbud till vad du faktiskt kan göra.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 11:09   #2234
kelk
Living life in peace
 
kelks avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 815
Som Brofessorn säger, deklararera variablerna i klassen och instansiera där lämpligt. Sitter sällan med java så högst oklart om det kompilerar. Indenteringen lämnar också lite att önska, kika på googles java styleguide

Kod:
public class Database {
    private List<String> filmLista;

    public static void main(String[] args) throws IOException 
    {
    	Path path = Paths.get("Movies.txt");
    
    	if(!Files.exists(path)){
        	Files.createFile(path);
    	}

    	try {
    		filmLista = Files.readAllLines(path);    
    	} catch (IOException e) {
       		// Gör någon skön felhantering
    	}
    }

    public void movieAdd(String titel){
 	if(filmLista == null) filmLista = new List<String>(); // eller vad du nu vill göra för att undvika att filmLista är null nedan

        filmLista.add(titel); 
        Files.write(path, filmLista);
    }    
}

Citat:
Ursprungligen postat av Wequ Visa inlägg
Hur tacklar jag det här?


Kod:
public class Database {
    
    public static void main(String[] args) throws IOException {
    Path path = Paths.get("Movies.txt");
    
    if(!Files.exists(path)){
        Files.createFile(path);
    }
    List<String> filmLista = Files.readAllLines(path);    
    }
    
    public void movieAdd(String titel){
    
        filmLista.add(titel); 
        Files.write(path, filmLista);
    }
    
}
Jag har en klass som ska läsa och skriva till en fil.

Jag vill skriva till text filen genom att först spara filmer(strängar) till en lista(filmLista) och innehållet i listan ska skrivas till textfilen. Problemet nu är att varken listan eller "path" hittas i movieAdd metoden?

Ska jag på något annat ställe skapa listan och "path" än i static void main? Eller ska jag skapa en ny class som enbart hanterar läs o skriv till fil och add metoden i en separat class?

Metoden movieAdd får sin String titel från en annan class som hanterar UI.

Jag har provat att skapa listan och path direkt i klassen men då blir det strul eftersom" throws IOException " inte finns ;(
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 08:40   #2235
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
https://developer.mozilla.org/en-US/...TCMilliseconds

Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)