Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-11-17, 15:59   #1
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Kotglidning - a.k.a spondylolistes

Jag har det.. någon annan som också har det?

har du gjort nåt åt det, i så fall vad?

jag ska till linköping snart och be dom utvärdera om det blir steloperation eller om jag bara ska låta det vara som det är..

Spondylolistes
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 10:28   #2
lenles
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 3
Kotglidning - a.k.a spondylolistes

Jag genomförde en sådan operation 050210, går fortfarande sjukskriven
väntar på sjukersättning.
lenles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-09, 11:46   #3
elArne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Lund
Inlägg: 149
Jag har det också, men har inte gjort något åt det.
Jag gjorde en magnetröntgen för några år sedan där man konstaterade en glidning på 7-8mm mellan L5 och S1-kotorna, sedan fick jag vänta i nästan ett år innan jag fick komma till en ortoped. Ortopeden kollade rörlighet i benen och frågade hur smärtan yttrade sig, men tyckte inte att man skulle göra något åt det eftersom jag inte hade värre besvär jag fick ingen sjukgymnastik eller korsett.
På frågan om träning var ok sa läkaren att det var bra att jag tränade men att jag inte skulle göra övningar som inte "kändes" bra för ryggen och att jag inte skulle maxa.

Smärtan varierar lite från dag till dag, det är inte jättejobbigt men jag känner av det i princip hela tiden, ofta lite ischias-liknande strålande ner i benen.
Jag unviker att överstäcka ryggen dvs att överdriva svanken och jag låser inte ut marklyften som vissa gör.
elArne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 13:23   #4
Serafim Svensson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 5
Hej!

Jag har också detta. Fick mina första sympom när jag var ca 22-23år. Märktes först som en väldig stelhet I nedre delen av ryggen. Speciellt när jag vaknade på morgonen eller när jag satt länge. Då jag vi den tiden pluggade på högskolan och sov I studentrum (värdelös säng med tunn madrass+ förreläsningar på träbänkar ) skyllde jag ju detta på dålig säng och att jag satt eller halvlåg på en träbänk I 4 år . problemen kvarstod och blev också värre med tiden. Fick domningar I benen och fötterna blev kalla när jag satt ner. Tilläggas kan jag att min fysiska aktivitet på den tiden bestod av perioder med löpträning samt en del simning. När jag var 29år(1997) så gjorde jag därför en undersökning (röntgen) där man konstaterade att jag hade "spondylolistes" vilket I detta fall innebar att min tredje ländkota gled I förhållande till 2a och 4e. Läkaren sade att det berodde på att en liten benbit saknades på kotan vilket gjorde att den kunde glida ur sitt läge. Detta var medfött och inte någon skada som uppkommit. I vilket fall som helst så uppmanades jag att försöka träna upp bål och ryggstyrka för att stabilisera upp kroppen. Detta kunde minska mina sympton. Blev det inte sämre än så här behövdes ingen operation. Många har ju också detta utan symptom. Då en steloperation inte lät riktigt roligt tänktre jag att jag skulle träna istället. Blev väl lite si och så med träningen I början och mina besvär fanns där hela tiden, Gjorde ytterliggare en undersökning 2002 (34år gammal) och man konstaterade att glidningen var oförändrad. gick då också till sjukgymnast som gjorde ett träninsgprogram för att stärka kroppen. Nu tog jag också tag I saken och började träna. Tränade mer eller mindre 2-3 åre efter detta program som I princip var styrketräning I maskiner (lufttryckstyrda). Tyckte väl att jag blev lite bättre av detta. Började också springa /gå mer regelbundet.

Efter ett par år ledsande jag dock på denna enformiga träning och bestämde mig för att gå på gymmet istället. Började nu träna med fria vikter och med helt andra mål.
Har ju hela tiden haft I bakhuvudet att jag har en kotglidning och varit rädd för att köra sönder ryggen. Har dock på senare tid börjat att köra både marklyft och knäböj (sedan 1år tillbaks) och jag har aldrig känt av att det skulle bli värre. Tvärtom tycker jag nog att det blir bättre och bättre ju tyngre jag orkar köra. Nu är jag ju ingen proffsbyggare men mina mål är att bli så stark jag kan bli efter mina förutsättningar (just nu 77 kg , 39år och 173cm). Jag kör tex åttor på 130-140 kg I marklyft, Maxar dock inte så ofta . har gjort 3*160 kg (vägde då närmare 85kg. Nu vet jag ju inte om detta är ett mått på att allt är ok trots min kotglidning.
Det finns ju en ökad risk för diskbråck med denna typ av skada som vi har. Frågan är ju bara om inte risken för diskbråck är större om man inte tränar alls samt utför plötsliga rörelser som inte är kontrollerade.

Har ju inte heller fått några restriktioner av läkare att inte köra visa övningar. Det enda som jag medvetet inte gör är att stretcha ryggen kraftigt bakåt I onödan. Detta trycker ju fram den glidande kotan och skapar en ogynnsam position. Dock när jag kör bänk kör jag med svank när det blir tungt och känner aldrig obehag av detta.

Övrhuvudtaget känner jag inte av min rygg när jag rör mig mycket, Oavsett om jag styrketränar, går springer eller gör någon annan fysisik aktivitet så känns det bra.
Vad som fortfarande känns är när jag sitter ner länge. Då känns det ett obehag I ländrygg och jag blir kall om fötterna (dvs ischias liknadande symptom) Det verkar som om nerverna hamnar I kläm när jag sitter ner oavsett vad jag gör. Vissa sittställningar är värre än andra.
När jag däremot ligger ner känner jag sällan några symptom.

Ok nu blev detta ett väldigt långt inlägg lite untanför din frågeställning. Men min slutsats är I allafall att jag efter att ha fått detta besked (10 år sedan) inte blivit sämre utan snarare bättre. speciellt sedan jag börjat träna tung styrketräning. Det är dock för tidigt att säga vad mitt experimenterande med marklyft och knäböj som är nya övningar för mig leder till. Kan ju gå käpprätt åt helvete och sluta med invaliditet/steloperation elller så kan det ju en gång för alla göra att mina besvär försvinner helt.
Tror ju I allafall att steloperation är en sista utväg ifall allt annat inte hjälper!

/mats
Serafim Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 12:26   #5
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Mycket intressant läsning! Jag har inte sett att jag har fått svar i tråden men det finns mycket att diskutera vad gäller spondylolistesen och träning!

Jag har en glidning på kotan näst längst ned på 18mm , vilket är ganska mkt. Jag tryckte sönder ett utskott på kotan i benpressen varför kotan gled ut från ryggraden en bit. Jag har varit och är fortfarande hos en duktig sjukgymnast som gett mig en del övningar men jag har experimenterat en del på gymmet så jag har anpassat i stort alla övningar. Jag tycker särskilt om att köra hyperextensions utan vikt eller bara en liten vikt, och att itne gå så högt upp. Att hålla sig där nere och max utsträckning i 180 grader, aldrig över det, enligt erfarenheter och ordinationer från sjukgymnasten. Jag är 22 och det gick ju sönder i 16-årsåldern nånting. Jag räknar faktiskt med att inte kunna springa nåt mer nånsin.. jag är ganska rädd för sådana typer av aktiviteter. Sjukgymnasten förespråkar att hålla sig lugn och fri från stötar á la springning.

Vad gäller gymmet har jag ofta fötterna i ett högt läge så att svankryggen rätas ut. Mardrömmen skulle kunna vara sittande hantelpress, för axlarna, och sitta och svanka. Där är liksom det stora No-No:t. Men har man fötterna nån halvmeter upp eller så slipper man svanken och kan räta ut svankryggen, medan man tänker på att spänna magen. Hela grejen som jag förstått är att ALLTID tänka på att spänna magen och att skjuta fram höftpartiet. KLarar man inte det ska man sänka vikten eller byta övning. Jag har aldrig kört marklyft, knäböj, T-bar, skivstångsrodd eller liknande övningar. Men jag är ju givetvis mycket intresserad av att veta hur du mats har upplevt att köra dessa övningar.

Det viktigaste för mig har nog varit att tänka på att det inte är kört trots skadan utan att allt man inte kan göra kan bytas ut mot någonting annat.


Dock måste jag också skriva att jag tycker det är svårt att köra ben efterso muskelfästena i rumpan sträcker sig en bit upp på ländryggen vilket kan irritera kotan.


Märks det att jag inte har pratat med nån annan "utsatt" om det här under mina 6 skadeår?
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 12:28   #6
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Citat:
Ursprungligen postat av lenles Visa inlägg
Jag genomförde en sådan operation 050210, går fortfarande sjukskriven
väntar på sjukersättning.
Hur gick operationen?? Steloperation va?

När jag diskuterade med en kirurg sa han att problemet med att operera var att om man fixerar nedre delen av ryggen kommer den övre ryggen att ta mkt stryk när man böjer sig, eftersom det blir färre kotor att böja.

Hajar du vad jag menar? En frisk rygg böjer ju på hela ryggraden men stelopererar man några kotorblir det mer påfrestning på do som fortfarande kan röras. Det var vad han sa.. hur gick det för sig som sagt? Vad har förändrats?
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 21:08   #7
lenles
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 3
Steloperation

Resultatet av min steloperation blev inge vidare, efter ca drygt 1år
fick dom plocka bort skruvarna för jag hade så ont där dom satt.
Efter det blev det bättre men jag har fortfarande efter snart 3 år, problem med att vara upprätt, han som opererade mig säger att det troligen är ryggmusklerna som inte orkar bära upp överkroppen.
Jag kan vara uprätt ca 1,5 tim 1 gång per dag, resten av dagen är det upp
och ned i sängen. Dom stelopererade den första lösa kotan längst ned på mig. Jag försöker få dom att göra en skiktröntgen för att få reda på om dom ev har skurit sönder något.
lenles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-13, 15:25   #8
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Citat:
Ursprungligen postat av lenles Visa inlägg
Resultatet av min steloperation blev inge vidare, efter ca drygt 1år
fick dom plocka bort skruvarna för jag hade så ont där dom satt.
Efter det blev det bättre men jag har fortfarande efter snart 3 år, problem med att vara upprätt, han som opererade mig säger att det troligen är ryggmusklerna som inte orkar bära upp överkroppen.
Jag kan vara uprätt ca 1,5 tim 1 gång per dag, resten av dagen är det upp
och ned i sängen. Dom stelopererade den första lösa kotan längst ned på mig. Jag försöker få dom att göra en skiktröntgen för att få reda på om dom ev har skurit sönder något.
Jag lider med dig! Fy fasen va jobbigt. DU har ju verkligen råkat illa ut.. vad händer nu? Du kan ju knappast ha en "normal" vardag när det är så här?
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 13:18   #9
n1tro
MOARR! INC.
 
n1tros avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 757
Citat:
Ursprungligen postat av lenles Visa inlägg
Resultatet av min steloperation blev inge vidare, efter ca drygt 1år
fick dom plocka bort skruvarna för jag hade så ont där dom satt.
Efter det blev det bättre men jag har fortfarande efter snart 3 år, problem med att vara upprätt, han som opererade mig säger att det troligen är ryggmusklerna som inte orkar bära upp överkroppen.
Jag kan vara uprätt ca 1,5 tim 1 gång per dag, resten av dagen är det upp
och ned i sängen. Dom stelopererade den första lösa kotan längst ned på mig. Jag försöker få dom att göra en skiktröntgen för att få reda på om dom ev har skurit sönder något.
verkligen inge vidare alls .. mardrömsscenarion..
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:11   #10
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej!

Jag har också en kotförskjutning vilken tycks påminna mycket om din då jag har en glidning på 15mm. Jag undrar om du fortfarande är kvar här, för då skulle det kunna finnas mycket att utväxla då jag bl.a har tränat med vikter från och till sedan tonåren.

Hör gärna av dig!
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:13   #11
Steinbreck
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 8
Hej!

Undrar om du fortfarande är kvar i detta medium för jag har en remiss för ev. steloperation för kotförskjutning längs ner på 15mm. Och jag skulle gärna vilja utväxla erfarenheter med dig!

Hör gärna av dig!
Steinbreck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-31, 10:48   #12
lenles
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbreck Visa inlägg
Hej!

Undrar om du fortfarande är kvar i detta medium för jag har en remiss för ev. steloperation för kotförskjutning längs ner på 15mm. Och jag skulle gärna vilja utväxla erfarenheter med dig!

Hör gärna av dig!

Jag har nyligen fått reda på att han som uförde steloperationen har
stabiliserat ryggen för dåligt och att det är därför som jag inte blir bättre.
Jag vände mig till ryggklinikem i Strängnäs och genom dom så fick jag
utföra en magnetröntgen, när jag sedan fick en läkartid i Strängnäs
så förklarade ryggläkaren för mig att jag kommer inte kommer att bli bättre
om jag inte opererar mig igen och stabiliserar ryggen mer.
lenles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 15:54   #13
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Hur tränar ni som har en kotglidning? min är på 18mm om det inte har blivit värre. jag går till en sjukgymnast som masserar upp knutar varannan vecka och kör det mesta på gymmet utom typ marklyft, militärpress, knäböj och liknande. ser alltid till att vara rak i ryggen och ofta har benen i ett högt läge. hur gör ni andra? vad kan ni köra och inte köra? några knep?
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 20:15   #14
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av bengdoktor Visa inlägg
Hur tränar ni som har en kotglidning? min är på 18mm om det inte har blivit värre. jag går till en sjukgymnast som masserar upp knutar varannan vecka och kör det mesta på gymmet utom typ marklyft, militärpress, knäböj och liknande. ser alltid till att vara rak i ryggen och ofta har benen i ett högt läge. hur gör ni andra? vad kan ni köra och inte köra? några knep?
Korrekt aktivering av Transversus Abdominis-muskulaturen har mycket stor betydelse vid rehabiliteringen, krävs att din sjukgymnast är uppdaterad och säker på sin sak. Inga jävla bäckentippningar som man ser på var och varannan klinik. Träna allt du kan som inte gör ont eller försämrar.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 21:26   #15
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Korrekt aktivering av Transversus Abdominis-muskulaturen har mycket stor betydelse vid rehabiliteringen, krävs att din sjukgymnast är uppdaterad och säker på sin sak. Inga jävla bäckentippningar som man ser på var och varannan klinik. Träna allt du kan som inte gör ont eller försämrar.
Ok, tack. Du verkar påläst. Har haft det länge nog att ha lärt mig att lyssna på kroppen. Jag kör 2 set hyperextensions och 2 set mage inför varje pass och känner att genomblödningen hjälper mig mkt genom resten av passet. Hur aktiverar jag Transversus Abdominis rätt då? Min sjukgymnast är duktig och jobbar med större idrottslag men om han är expert på spond. är jag tveksam till..

EDIT: Rehabilitering? Då kan det alltså bli bättre? Jag har alltid trott att det är ett stadie som bara kan förändras till det sämre. Fel? Vore ju onekligen glädjande om jag har fel.

EDIT2: är bäckentippningar same as hyperextensions?

Senast redigerad av bengdoktor den 2008-09-18 klockan 21:28.
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)