Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-21, 11:39   #31
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Vi behöver släppa det här med hur man ska jobba med förbättringsarbeten nu och fokusera på problemet.

Nytt jobb eller inte?

Fördelar med stanna på befintligt
*Visar på större tålamod än om man hoppar mellan tjänster med 6 månaders intervaller
*Finns en öppning för befordran med "markant högre lön" men oklart när det blir även efter samtal med chef
*Efter att ha uttryckt missnöje kring vissa delar av tjänsten har chefen faktiskt tagit action och jobbar tydligt för att det ska förbättras

Fördelar med nytt jobb
*Jag tror att den här sortens jobb tilltalar mig mer. Men inte helt säker då jag bara gett tidigare jobbet 6 månader
*Lönen ökar med 500:- detta blir dock satt för 2021 så i praktiken ingen ökning, kanske till och med en sänkning.
*Jag slipper ha en idiot som närmaste kollega

Allt annat är typ lika tror jag.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 13:38   #32
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag är förvånad hur många här som fått löneförhöjning och befodringar. Beror väl på branschen antar jag. Jag har inte sett många få varken det ena eller det andra. Avdelningschefer osv har plockats utifrån. Jag tycker att ca 4 år på samma jobb är tiden då man kan börja fundera på flytt ifall man vill komma framåt. Ingen ide att bli och vänta på att saker kommer att hända
Pa mitt forra jobb stannade jag i hela 8,5 ar spritt over 5 tjanster
Det kunde ga 6 manader upp till 3 ar mellan varje befodran sa i genomsnitt 1,5 ar per tillfalle under mitt spann pa foretaget

Dock hade jag extremt tur da jag joinade vid ett tillfalle dar finanskrisen hade aterhamtat sig och gruppen var i expansionslage, sa jag befann mig pa ratt plats vid ratt tid. Saklart ligger det aven hart arbete bakom da jag vid varje tjanst agerade som min egen senior, sa det var en kombination av allt

Det ar det som ar fordelen med London och metropoler, det ar mer rotation och utvecklingsmojligheter hur man an vrider pa det medans man i Sverige kan ha chefer som jaser i sina positioner i decennier och da blir det svart att klattra

Det du ar inne pa ar mer relaterat till foretagskultur, hur mycket man tror pa sina interna talanger, vad man har for utbildningsprogram osv
Titta bara t ex pa fotbollsslag, du har lag som typ bara koper in fardiga storspelare och du har lag som satsar krut pa ungdomsakademin. Bada metoder har sina for- och nackdelar

Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Vi behöver släppa det här med hur man ska jobba med förbättringsarbeten nu och fokusera på problemet.

Nytt jobb eller inte?

Fördelar med stanna på befintligt
*Visar på större tålamod än om man hoppar mellan tjänster med 6 månaders intervaller
*Finns en öppning för befordran med "markant högre lön" men oklart när det blir även efter samtal med chef
*Efter att ha uttryckt missnöje kring vissa delar av tjänsten har chefen faktiskt tagit action och jobbar tydligt för att det ska förbättras

Fördelar med nytt jobb
*Jag tror att den här sortens jobb tilltalar mig mer. Men inte helt säker då jag bara gett tidigare jobbet 6 månader
*Lönen ökar med 500:- detta blir dock satt för 2021 så i praktiken ingen ökning, kanske till och med en sänkning.
*Jag slipper ha en idiot som närmaste kollega


Allt annat är typ lika tror jag.
Stanna bror, alla dagar

Tror gor man i kyrkan, det ar absolut ingen garanti pa att du kommer gilla varken jobb och/eller dina nya kollegor. Du kanske traffar pa flera idioter pa den nya avdelningen? Du klarar knappt deala med en idiot idag, vad far dig att tro du kan deala med multipla idioter? (risken finns ju faktiskt)

Det fetstilta raknar jag inte ens som fordelar. 500 pix upp eller ner flyttar ingen nal, lite som att fiska i akvarium imho. Du vill ju ut i det stora haven och jaga hajar sa jag skulle vilja saga ovre 4-siffrigt i okning, da kanske det ar lont att diskutera, allt annat ar sloseri pa tid och energi

... och som jag skrev tidigare, den siste idioten ar aldrig fodd
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 14:10   #33
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Utifrån hur ofta du har bytt jobb så skulle jag stannat i minst 1.5 år till.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 16:39   #34
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Ni har helt rätt.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:40   #35
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag är förvånad hur många här som fått löneförhöjning och befodringar. Beror väl på branschen antar jag. Jag har inte sett många få varken det ena eller det andra. Avdelningschefer osv har plockats utifrån. Jag tycker att ca 4 år på samma jobb är tiden då man kan börja fundera på flytt ifall man vill komma framåt. Ingen ide att bli och vänta på att saker kommer att hända
Man är väl mer benägen att skriva hur duktiga man är när man avancerar än när man inte gör det, så de är väl lite därför.

Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Vi behöver släppa det här med hur man ska jobba med förbättringsarbeten nu och fokusera på problemet.

Nytt jobb eller inte?

Fördelar med stanna på befintligt
*Visar på större tålamod än om man hoppar mellan tjänster med 6 månaders intervaller
*Finns en öppning för befordran med "markant högre lön" men oklart när det blir även efter samtal med chef
*Efter att ha uttryckt missnöje kring vissa delar av tjänsten har chefen faktiskt tagit action och jobbar tydligt för att det ska förbättras

Fördelar med nytt jobb
*Jag tror att den här sortens jobb tilltalar mig mer. Men inte helt säker då jag bara gett tidigare jobbet 6 månader
*Lönen ökar med 500:- detta blir dock satt för 2021 så i praktiken ingen ökning, kanske till och med en sänkning.
*Jag slipper ha en idiot som närmaste kollega

Allt annat är typ lika tror jag.
Byt inte, kör på minst 3 år. Byt bara om de är kaos. Ditt CV kommer se kalasdåligt ut annars.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 16:12   #36
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag behöver input

Jobbar idag på en myndighet, har ansvarig/chefpostition. Ett par anställda under mig. Jobbar med redovisning och utveckling av berörda processer samt en hel del uppföljning. Utöver det arbete i ledningsgrupp etc. Rätt trivsam situation. Bra lön,kan i framatiden arbeta hemifrån 2-3 dagar i veckan, lönen kommer inte direkt röra sig mer än vad lönerevisionen erbjuder men är rätt nöjd. Har två barn, 2 och 4 och värderar att jag kan vara med dom. Kan sitta och tramsa lite med privata saker när jag är hemma.

Har nu fått ett förhandserbjudande om att arbeta med verksamhetsutveckling på en väldigt häftig arbetsplats som man oftast inte kan söka jobb hos då dom istället letar upp en. Riktigt balla saker. Kommer dock inte ha några anställda under mig, inget ansvar eller chefs-titel och det är helt omöjligt att arbeta på distans utan allt arbete sker innanför stora stängda grindar. Dock ökar lönen med ca 20-30%. Kommer dock behöva börja pendla varje dag och jag hatar att pendla, och nu kommer vintern och det suger bara att pendla i stockholms län. Kommer inte kunna på något sätt fjanta runt här hemma med privata saker eller hobbys eller vara lika mycket med barnen men myndigheten är riktigt ball.

Idag kommer jag inte direkt överens med min nuvarande chef, men det funkar. Däremot hen som skulle bli min nya chef - vi klickade direkt och våra samtal är inte bara riktigt bra utan även riktigt roliga.

Gamla jobbet: Arbeta hemma, bra lön, kan va med barnen och fjanta runt med saker när jag är hemma. Kommer ej överens med min nuvarande chef och lönen har stagnerat. Varit på jobbet i över 5 år nu och det är vekligen dags att byta och kommer inte ha några problem med att få andr ajobb..

Nya jobbet: Aldrig jobba hemma, riktigt bra lön för det som ska göras. Kan inte vara lika mycket med barnen, kommer riktigt bra överens med chefen. Lönen kommer garantera utvecklas riktigt bra då de kommer att få hejdlös med pengar framöver. Hatar att pendla.

Jag brukar vara tvärsäker på vad man ska välja men jag är kluven här...

Någonstans prioriterar jag att få vara med barnen så det lutar åt det.. Hur skulle ni ha tänkt?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 16:35   #37
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Jag har jobbat med samma folk sen '99... Nu har det iofs varit på lite olika bolag pga uppköp/utköp etc, men ändå :P

Det går inte att förhandla fram hemarbete någon/några dagar i veckan på nya Snubben?

Annars skulle jag nog ha bitit i det sura äpplet och varit kvar lite till för möjligheten att vara mer med barnen, iaf om de är lite yngre iaf.

Känns som de inte vill ha en hemma lika mycket när de börjar närma sig tonåren :P
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 17:38   #38
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av thenut Visa inlägg
Jag har jobbat med samma folk sen '99... Nu har det iofs varit på lite olika bolag pga uppköp/utköp etc, men ändå :P

Det går inte att förhandla fram hemarbete någon/några dagar i veckan på nya Snubben?

Annars skulle jag nog ha bitit i det sura äpplet och varit kvar lite till för möjligheten att vara mer med barnen, iaf om de är lite yngre iaf.

Känns som de inte vill ha en hemma lika mycket när de börjar närma sig tonåren :P
Man har stora grindar & snubben vill nog helst inte berätta om exakt vad myndigheten gör det av en anledning..

OnT: Hur lång pendling pratar vi.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 17:42   #39
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tänker att det är upp till åldern 12-13 som det är väldigt värdefullt för barnen att få ha dig närvarande. I takt med att de blir mer självständiga så går det ju att växla upp jobbet sas.
Hade jag vart du hade jag tänkt att relationen med barnen bygger jag för resten av livet just nu, och den chansen kommer inte tillbaka. Karriären hinns med senare.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 18:04   #40
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Riktigt spännande fråga Snubben!

Hur lång pendling pratar vi om, tidsmässigt?

Hur långa dagar? Finns det förhandlingsutrymme där?

Ingen möjlighet att kunna arbeta hemma ens någon dag mer sällan? Tänker då att man kan samla ihop administrativa saker etc som inte ställer lika stora krav på informationssäkerhet.

Jag hade ju valt den balla myndigheten. Du har två barn på två och fyra år. Tjänstledighetsförordningen ger dig möjlighet att gå ner i tjänst så du kan bibehålla din nuvarande lön (med den nya högre lönen då), få nytt kul jobb och jobba 75% istället tills höstterminen efter skolåret då yngsta fyllt tolv, om jag kommer ihåg rätt (orkar inte läsa på). Ta en ledig dag i veckan, gör balla grejer för CV och allmän coolhet. Då skiljer inte så många dagar av pendling i veckan.

Du förväntar dig löneutveckling som är bättre också, och det blir snabbt lite pengar. Och du är på en myndighet så du kan prova nya jobbet i ett halvår med öppet köp. En chef man klickar med är mycket värt också.

Lycka till på must eller vad det nu är... Och använd inte samma lösen som på Kolo ;-)
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 20:15   #41
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
um... läste jag verkligen så illa att jag missade all info du skrev, eller redigerade du?
Jag skyller på att jag läste på mobilen och är gammal annars...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 21:56   #42
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
erfarenheten är alltid bra för senare om du vill ta det lite lugnare.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 05:47   #43
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
TS: Du verkar bytt jobb ganska mycket senaste tiden, jag skulle tagit lugnt här, när jag är med på rekryteringar är det en liten underlig sak om någon hoppat runt alldeles för mycket.

Annars är jag generellt positiv till att byta tjänst för att främja sitt välmående och utveckling och mindre fokus på lön! Jag själv bytte från en seniortjänst där jag kunde sköta jobbet och allt därtill med ena handen till en mer utmanade tjänst, jag gick ned ungefär 7000 kr i lön
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 06:53   #44
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Snubben: Jättesvårt, för att summera, ska du sätta dig själv eller din familj först?

Inget är ju svart eller vitt heller, ingen annan kan nog svara på hur mycket sämre det blir för familjen med nya jobbet utom du. Ifrån så som du beskrivit det hade jag kört på nya jobbet och försökt förmildra omständigheterna med familjen lite, om möjligt. Men att ha ett jobb som man måste vara på plats 5 dagar i veckan är ju innan Covid inte direkt något konstigt, så har livet sett ut för alla sen mannaminne. Att det skulle va en enorm uppoffring för din relation till dina barn, hmm.. jag hade inte sett det så extremt. Även nya jobbet har väl föräldraledighet, bra antal semesterdagar etc?

Kan den nya lönen göra att ni har råd med städhjälp eller liknande, för mer kvalitetstid med barnen?
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2021-06-10 klockan 06:54.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-10, 08:17   #45
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Svår fråga. Jag är i motsvarande situation. Eller skall på intervju men kommit vidare men arbetsvägen skulle bli längre och egna fritiden mindre. Just nu har man det fritt. Igår sökte jag pojken från dagis och han satte med mig på jobbet. Inga direkta krav nu heller och lönen är ok.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)