Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-15, 21:30   #5851
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"I en global jämförelse ligger vi riktigt illa till, visar Aftonbladets granskning. Antalet dagliga svenska dödsfall i covid-19 har den senaste veckan hamnat på i genomsnitt 13,1 döda per miljon invånare, enligt Our World in Datas sammanställning för den 14 januari. Därmed är Sverige på sjätte plats i världen, när det gäller sjudagarsmedelvärdet för dödsfall."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-ivag-sa-har
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 08:34   #5852
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Det som gör statistiken lite problematisk är att vissa länder verkar skriva ner antalet döda medans vi verkar eventuellt gå åt andra hållet. Socialstyrelsens siffror ska ju stämma men lite lösryckta inlägg som inte är verifierade påstår annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 10:18   #5853
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 10:29   #5854
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Jag har lite känslan över att allting är som om att mänskligheten är en båt som det läcker in vatten i. Och nuvarande lösning är att man helt enkelt försöker försöker "lappa" ihop hålen i båten så inte mer vatten kommer in. Utan att man gör något åt den underliggande problematiken. Den underliggande problematiken, i mina ögon, är inte Corona i sig. Coronan är en storm.

Båten måste upp ur vattnet, in på ett varv som kan reparera båten ordentligt, den är inte sjövärdig.

Båten läcker fortfarande. Det kommer ploppa upp fler hål i båten om grundproblemet(n) inte identifieras och fixas.Vi klarar inte av en storm i det här skicket. Och fler stormar kommer att komma.

Vad är då svaret på att Coronan slog så hårt på mänskligheten, och specifikt extra hårt på vissa individer? Vad är grundproblemet som "lappandet" (vaccin, avstånd osv) inte adresserar?

Jag vet inte, men min hypotes är att metabol hälsa är väsentligt.

Nuvarande "angreppssätt" får följdeffekter, som gör att fler hål i båten skapas.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 14:35   #5855
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Jag har lite känslan över att allting är som om att mänskligheten är en båt som det läcker in vatten i. Och nuvarande lösning är att man helt enkelt försöker försöker "lappa" ihop hålen i båten så inte mer vatten kommer in. Utan att man gör något åt den underliggande problematiken. Den underliggande problematiken, i mina ögon, är inte Corona i sig. Coronan är en storm.

Båten måste upp ur vattnet, in på ett varv som kan reparera båten ordentligt, den är inte sjövärdig.

Båten läcker fortfarande. Det kommer ploppa upp fler hål i båten om grundproblemet(n) inte identifieras och fixas.Vi klarar inte av en storm i det här skicket. Och fler stormar kommer att komma.

Vad är då svaret på att Coronan slog så hårt på mänskligheten, och specifikt extra hårt på vissa individer? Vad är grundproblemet som "lappandet" (vaccin, avstånd osv) inte adresserar?

Jag vet inte, men min hypotes är att metabol hälsa är väsentligt.

Nuvarande "angreppssätt" får följdeffekter, som gör att fler hål i båten skapas.
Onödigt krånglig analogi när du bara hade kunnat skriva att vi öser ur båten utan att lappa hålet.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 15:28   #5856
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
För oss som inte gillar Tegnell, när var "droppen" sas eller är det kumulativt? För mig var det när han pratade om jämnställdhetsperspektivet vad gäller arbete hemifrån.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 15:51   #5857
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Plasttiger, så vad vill du ha sagt med aftonbladet-tjafset? Att aftonbladet tramsar som vanligt med grejer som inte är nyhetsvärdiga?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 15:59   #5858
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För oss som inte gillar Tegnell, när var "droppen" sas eller är det kumulativt? För mig var det när han pratade om jämnställdhetsperspektivet vad gäller arbete hemifrån.
Det var då topplocket for, fast riktat till regimen. Det var då jag lugnade ner mig en aning med Tegnell då jag insåg att oavsett om han personligen är en stolle eller ej så är han bakbunden av regeringen som trycker på deras blaj och det jämställdhetstugget påminde en verkligen om den saken.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 16:02   #5859
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Vad är då svaret på att Coronan slog så hårt på mänskligheten, och specifikt extra hårt på vissa individer?
Drygt 2‰ av världens befolkning påstås ha dött av Corona. Att detta är ett "hårt slag mot mänskligheten" är rena dumheter.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 16:16   #5860
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Drygt 2‰ av världens befolkning påstås ha dött av Corona. Att detta är ett "hårt slag mot mänskligheten" är rena dumheter.
Haha vem har påstått att 2% av världens befolkning har dött av covid?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 16:18   #5861
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Haha vem har påstått att 2% av världens befolkning har dött av covid?
psst. Det är ett promille-tecken där inte procent.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 17:12   #5862
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Granskning av journaler på äldreboenden i Stockholm visar att endast 17% av avlidna dog pga Cov-19 som huvudsaklig dödsorsak. Dvs, de flesta avlidna dog med Cov-19, snarare än av Cov-19:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-...fall-vid-sabo/
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 17:23   #5863
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Drygt 2‰ av världens befolkning påstås ha dött av Corona. Att detta är ett "hårt slag mot mänskligheten" är rena dumheter.
Man bör inte använda promilletecken utanför professionella texter. Folk i gemen känner inte igen dem
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 17:26   #5864
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Drygt 2‰ av världens befolkning påstås ha dött av Corona. Att detta är ett "hårt slag mot mänskligheten" är rena dumheter.
Ett hårt slag är inte antalet döda i mina ögon, utan konsekvenserna det har fått. Konsekvenserna på samhället, ekonomi och framtidstro är det hårda slaget.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 17:27   #5865
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
psst. Det är ett promille-tecken där inte procent.
Fail på mig! Sorry.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)