Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-14, 21:02   #5821
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Sen är väl ursprunget på viruset inte definitivt klarlagt?
Nej, men WHO har tydligen äntligen släppts in i Kina, så snart kan de börja utreda vad som hände för ett år sedan. Det finns säkert spår kvar i helyllediktaturen
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 21:10   #5822
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
inga problem. Sen får jag väl för tydlighetens skull tillägga att jag inte tror att "coronahysterin" är en hoax initierad av en global konspiration, utan jag tror helt enkelt att politiker gör vad de tycker är rätt och riktigt i stunden, men med en skvätt opinionsbildning och potentiella omval i åtanke. Vi har en global pandemi och det är en för vår generation - om än inte för mänskligheten - unik situation och det finns inga enkla svar eller lösningar, men just därför måste man kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt.
+1
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 21:11   #5823
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Kontentan är lite, sjukvården är begränsad, det är en "resurs". Just nu behöver flera den resursen och om man släpper "alla" lös så kommer det garanterat inte finnas nog av resursen och då måste man införa någon form av prioritering. T.ex. ska läkare ta hand om folk på IVA eller hjälpa till med trafikolyckor, osv...
Man kan alltid skjuta till mer resurser till sjukvården, mer pengar till extremt dyra läkemedel, fler intensivvårdsplatser osv. osv. Sjukvård har den fina marknadsmodellen att desto mer den levererar desto större blir efterfrågan.
Att så många blir svårt sjuka av detta influensavirus är en direkt följd av sjukvårdens insatser de senaste åren.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 22:31   #5824
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu är ju detta helt anekdotiskt men jag tycker att det är ganska intressant med själva smittspridningsmönstren. Det verkar antingen vara "jag har ingen aning, har varit jätteförsiktig" (Grub är den enda jag hört som sagt "jag har inte varit superdupernoga"), eller personer inom "essential sectors". Du verkar jobba inom vård och omsorg? Alla jag personligen känner som drabbats av covid har jobbat inom dessa yrken och smittats av patienter. Ägarna till crossfitboxen där jag tränar är brandmän och smittades av en kollega när de var på utrycking i våras.

Har ni adekvat skyddsutrustning på din arbetsplats? Tror du att den smitta ni haft hos er hade kunnat undvikas på något sätt?
Hur vi skyddar oss i vården är ren komik rent allmänt Skydd används fel, tas av konstant och fipplas med. Personal springer hej vilt mellan avdelningar bland smittade och inte smittade.

Smittade dementa tillåts röja runt bäst de vill på avdelningar då lagen hindrar oss från att låsa in de på rummen. Du kan ha en avdelningen med 20 vårdtagare och en smittad. Är den så snurrig att den vägrar stanna på rummet så står chefen som ett fån utan svar på hur man ska göra. Den smittade tillåts springa runt bäst den vill bland andra helt enkelt. I matsal, samlingar, in på de andras rum osv.

Men nu har våra chefer förstått det är på allvar så nu har de bestämt att all personal ska stanna på sina avdelningar under sina pass. MEN, det är tillåtet att alla äter i samma matsal och umgås bäst de vill utanför avdelningarna. Så ena stunden vistas halva personalen med coronasmittade, i nästa käkar all personal lunch ihop i arbetskläder. Hälften har skvätt lite sprit på fingrarna bara.

Största problemet i mitt tycke är nog dock nya tillskottet av personal, hälften kan knappt språket, förstår inte vad som står i mailen vi får angående rutiner, kan inte ens logga in och läsa mailen, kan inte läsa vad som dokumenterats om vårdtagare. Flera vet knappt ens vad Corona är helt ärligt. Hemskt att säga men det är som att ha lågintelligenta dagisbarn som ska ta hand om det hela, både chefer samt personal. Och tyvärr är det snarlikt över hela vården.

Ursäkta min låga nivå vad gäller skrift och satt allt är osammanhängande men sitter på toa och knappar på mobilen lite stressat.�� Känner mig själv som en av de jag just beskrev men för omständligt få allt korrekt. ��
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-14 klockan 22:34.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 22:33   #5825
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Det finns helt enkelt inget hopp om vården. Onödigt lägga resurser på att ens försöka stoppa smittan med så många idioter på samma arbetsplats.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 23:43   #5826
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Det är väl en generell agenda man driver med kanske ett mera långsiktigt mål. Ingen som kanske vinner direkt redan nu på detta, men i framtiden.
Många som vunnit direkt på detta. Amazon, Netflix, Sony, Nintendo, masktillverkare, läkemedelsföretag, etc.

Rent generellt har corona-politiken slagit hårdast mot småföretagare, ypperligt tillfälle för storpamparna att rova åt sig ännu större marknadsandel.

Senast redigerad av Sasquatch den 2021-01-14 klockan 23:50.
Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 01:33   #5827
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Man kan alltid skjuta till mer resurser till sjukvården, mer pengar till extremt dyra läkemedel, fler intensivvårdsplatser osv. osv. Sjukvård har den fina marknadsmodellen att desto mer den levererar desto större blir efterfrågan.
Att så många blir svårt sjuka av detta influensavirus är en direkt följd av sjukvårdens insatser de senaste åren.
Men det där är ju samma sorts feltänk som "man kan investera i försvaret när ryssen anfaller".

Att du slänger pengar eller löften om schysst karriär gör inte så folk helt plötsligt blir fullgoda doktorer eller sjuksköterskor över en natt.

Det kostar att ha lager för syrgas, masker, osv. bara för man viftar med pengar när krisen väl kommer så innebär det inte att sådant kommer fram. Något våra kloka politiker inte verkat fatta och därför som material inte kom fram. De lever i bubbla där de tror att Kina kommer prioritera masker till Sverige när de själva är mitt uppe i krisen...

Jag kan skriva under på att sjukvården varit eftersatt tidigare, precis som allt annat skatten borde egentligen finansiera (skola, vård och omsorg)... Men att tro man bara kan köra huvudet i sanden när krisen är framme (vilket den är) och det är en jäääävligt mild sjukdom jämfört med vad som skulle kunna komma känns ganska mehh.

Pandemier är ju lite speciellt också, inte som man kan ringa in hjälp från massa grannländer liknande när man kanske haft en jordbävning eller annan naturkatastrof. Just nu är alla andra länder upptagna/rädda för sina egna hem.

Dvs. den sjukvård man har är den som finns att tillgå (förutom Norge då som vi kan slussa några till så länge de har lugnt där borta).

T.ex. jag skulle inte vara så sugen på att träna eller åka bil, gå på en isig gata om jag vet att alla sjukhus är överfulla och de inte kommer bry sig ett skit om mitt brutna ben, allergi-chock, klamydia, karate-fylla som behöver magpumpas... Visst, kan ju vara kul att inte vara i en "lockdown", men praktiken blir nog nästan ändå att folk inte kommer vilja röra på sig.

Jag förespråkar inte direkt lockdown, jag har som det är nu slutat bry mig om läget i Sverige, det är sedan länge klart att politiker anförda av Tegnell har för mycket inkompetens för att göra rätt saker. Det är bara att gilla läget. Man har redan från myndigheters håll schablat bort taktpinnen och folk även i de egna leden lyder inte råden och rekommendationerna.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 07:10   #5828
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ja men då börjar man ju komma in på konversationen vad ett människoliv är värt, har du ett bra svar på det? Hur värderar man ett liv?
Var samma frågeställning like viktig innan corona? Var det diskussioner om hur mycket ett liv är värt när gamla, multisjuka och någon enstaka yngre dog varje år av den "vanliga influensan", och dessutom i ungefär samma antal som nu dör i corona?

Hur många nedstängningar har man gjort tidigare när det varit extra svåra influensaår?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 09:15   #5829
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Men det där är ju samma sorts feltänk som "man kan investera i försvaret när ryssen anfaller".
Det är det inte alls. Lägger du en tillräcklig summa på försvaret uppnås sannolikt ett mål: Ryssen väljer att inte anfalla. Visst kan det innebära kapprustning, dvs. man måste skjuta till extra pengar om ryssen väljer att lägga in ännu mer på vapen - men det finns en gräns.

En stor del av sjukvården fungerar inte så. Det är inte så att man för en viss summa på lång sikt "löser ett problem". Tvärtom går en stor del av sjukvårdsbudgeten till vad som krasst måste kallas "livsförlängande", dvs. enorma resurser längs på att hålla liv på folk som rent naturligt är i slutet av livet. Denna del av budgeten kan expanderas i oändlighet och samtidigt förbruka alla resurser. Det går inte att jämföra med soldater som står och sover på en vaktpost eller kanoner som samlar damm i ett lager. Det går alltid att använda all tillgänglig vård då det alltid finns någon patient man kan hålla liv i lite längre.

Jag tycker inte man bör satsa på pandemiberedskap i den mening att man har resurser att vårda tiotusentals sjuka utöver vanlig sjukvård. Det låter som ett enormt slöseri att lägga så mycket pengar på att köpa in och underhålla maskiner och lokaler, kontinuerligt utbilda personal i något man egentligen inte vet något om osv. Pandemier får man helt enkelt hantera när de kommer och acceptera att det är en i de flesta fall naturlig process som gallrar bort de svagaste.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2021-01-15 klockan 09:17.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 09:39   #5830
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är det inte alls. Lägger du en tillräcklig summa på försvaret uppnås sannolikt ett mål: Ryssen väljer att inte anfalla. Visst kan det innebära kapprustning, dvs. man måste skjuta till extra pengar om ryssen väljer att lägga in ännu mer på vapen - men det finns en gräns.
Nej, då är det redan för sent. Tar typ 2-6 år innan investerade pengar i försvaret gör något för tar tid att få in folk, utbilda, etc.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 09:51   #5831
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nej, då är det redan för sent. Tar typ 2-6 år innan investerade pengar i försvaret gör något för tar tid att få in folk, utbilda, etc.
Jag menade naturligtvis att man kontinuerligt ska hålla lämplig nivå på försvaret.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 11:41   #5832
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ja men då börjar man ju komma in på konversationen vad ett människoliv är värt, har du ett bra svar på det? Hur värderar man ett liv?
Det finns redan ett pris på människoliv och Ladugårdsdörr närmar sig ett svar nedan. Empiriskt värderas heller inte alla liv lika - ett vitt barn i västvärlden är rent krasst värt väldigt mycket mer än medelålders AIDS-sjuk sydafrikan. Resursallokeringen i världen är inte så fördelad att vi räddar så många människoliv som möjligt.

Jag är väldigt övertygad om att om coronapandemin slagit hårdast mot barn så hade efterlevnadsgraden för de åtgärder vi har ser sett helt annorlunda ut. Ditt barns och din 90-årige morfars liv har helt enkelt olika värden även för dig som individ, hur illa det än må låta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är det inte alls. Lägger du en tillräcklig summa på försvaret uppnås sannolikt ett mål: Ryssen väljer att inte anfalla. Visst kan det innebära kapprustning, dvs. man måste skjuta till extra pengar om ryssen väljer att lägga in ännu mer på vapen - men det finns en gräns.

En stor del av sjukvården fungerar inte så. Det är inte så att man för en viss summa på lång sikt "löser ett problem". Tvärtom går en stor del av sjukvårdsbudgeten till vad som krasst måste kallas "livsförlängande", dvs. enorma resurser längs på att hålla liv på folk som rent naturligt är i slutet av livet. Denna del av budgeten kan expanderas i oändlighet och samtidigt förbruka alla resurser. Det går inte att jämföra med soldater som står och sover på en vaktpost eller kanoner som samlar damm i ett lager. Det går alltid att använda all tillgänglig vård då det alltid finns någon patient man kan hålla liv i lite längre.

Jag tycker inte man bör satsa på pandemiberedskap i den mening att man har resurser att vårda tiotusentals sjuka utöver vanlig sjukvård. Det låter som ett enormt slöseri att lägga så mycket pengar på att köpa in och underhålla maskiner och lokaler, kontinuerligt utbilda personal i något man egentligen inte vet något om osv. Pandemier får man helt enkelt hantera när de kommer och acceptera att det är en i de flesta fall naturlig process som gallrar bort de svagaste.
Du vinner dock absolut inga politiska poäng på att ens antyda något liknande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2021-01-15 klockan 11:43.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 11:55   #5833
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kanske lämpligare i dumma-småfrågor-tråden, men: låter ni vattnet stå och rinna medan ni tvålar in händerna i 30 sekunder? Känns lite som slöseri...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 11:57   #5834
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Gör inte så då.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 12:08   #5835
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gör inte så då.
Men då kladdar man ju ner kranen med tvål?

Iofs, det är väl lätt att skölja av efteråt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)