Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-01-14, 08:42   #5776
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nu är min sambo sjuk. Insjuknade i fredags. Jag har inga symtom. Men sitter i karantän hemma. Har jobbat hemifrån sen måndag. Gör arbetsbeskrivningar åt arbetsledare och dennes arbetare samt platsbesök på byggen för att utröna om man kan förbättra något i byggprocessen. Besöken få nu vänta.

Blev av sjukvården rekommenderad att fem dagar efter min sambos prov, ta ett på mig också fast jag är symptomfri. Så i morgon med andra ord. Och då gäller den vad jag förstår att innan man fått svar så är det fortsatt karantän.

Senast redigerad av Starke75an den 2021-01-14 klockan 08:45.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 09:56   #5777
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Jag menar om man nu råkar bli smittad så gör man ju sitt om man isolerar sig. Min åsikt generellt är att man ska följa råd och riktlinjer i den mån det går för att undvika smitta helt och hållet.

Överlag så finns det så många aspekter att ta i beaktande.. jag har sett hur du lyft konsekvenserna av lockdown tidigare samtidigt som man läser om hur hårt vissa drabbas av sjukdomen själv och även belastningen på vården och hur illa sjukhuspersonalen mår. Sjuksyrror som ligger inlagda på psyk pga suicidrisk osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha Visa inlägg
Hur skulle du ha lagt upp strategin redan från början om du hade fria händer (och en samarbetsvillig befolkning) ?

Jag sitter inte och väntar på att komma med motargument utan är genuint nyfiken på vilka slutsatser du har dragit.
Jag är varken epidemiolog eller smittskyddsexpert, men jag antar att du menar utifrån perspektivet att jag var en politiker i beslutsfattande roll? Med 100 % compliance i befolkningen, dvs exakt alla följer alla råd och rekommendationer från smittskyddet till punkt och pricka, så hade ju inget annat behövts. Stanna hemma vi minsta symptom, håll avstånd, tvätta händerna, minimera sociala kontakter.

Nu fungerar folk uppenbarligen inte så, men jag är väldigt förvånad över hur den kinesiska metoden fick så starkt fäste även i västvärlden. Utegångsförbud och böter om du bryter mot detta. Poliskontroller av medborgare vars "brott" är att de befinner sig utomhus utan en viss typ av dokumentation. Tvångsåtgärder mot privata näringsidkare som tvingats stänga sin verksamhet helt (ibland utan kompensation). Stängda skolor, universitet och andra offentliga institutioner, vilket krasst sett är ett svek mot samhällskontraktet. Nu görs ju detta under förevändning att det är vad som krävs för att upprätthålla en annan del av samhällskontraktet - medborgarnas trygghet och hälsa, men det är å andra sidan vad alla diktaturer och envåldshärskare har hävdat sedan tidernas begynnelse. Jag är för tydliga, evidensbaserade rekommendationer för att minska smittspridningen, men tycker att man ska vara väldigt försiktig med repressiva lagar inklusive bötfällning och straff av enskilda medborgare och näringsidkare.

Vad det gäller belastningen på sjukvården: jag kommer väl låta som ett jäkla asshole nu men vården i Sverige har haft problem länge, och covid sätter snarare ljuset på detta. De tårdrypande inläggen på Facebook från vårdpersonal är såklart gripande och situationen är allvarlig, men samtidigt har jag personligen läkarbekanta (varav en jobbar på IVA) som firade jul i fjällen med släkt och familj, eller åkte på nyårsfest och glatt lade upp festbilder på Instagram. Alla inom vården går inte på knäna, och många av dem som har en ansträngd arbetssituation (och har så haft sedan innan pandemin) har det inte pga covid. Nu pratar jag Sverige: andra länder har andra problem i sina vårdsystem, inte minst USA.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 09:57   #5778
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Oj, Aftonbladet av alla säger som det är och exponerar Coronahysterin/bluffen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-under-coronan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-bli-synligt
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:00   #5779
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
jag är väldigt förvånad över hur den kinesiska metoden fick så starkt fäste även i västvärlden. Utegångsförbud och böter om du bryter mot detta. Poliskontroller av medborgare vars "brott" är att de befinner sig utomhus utan en viss typ av dokumentation. Tvångsåtgärder mot privata näringsidkare som tvingats stänga sin verksamhet helt (ibland utan kompensation).
Effektiv hjärntvätt. Folk tror på allvar att insatserna är för deras eget bästa och på grund av ett virus. Förslag och insatser som kränker både grundläggande rättigheter och integritet och frihet, som hade väckt massiva protester och hånskratt för bara ett par år sedan, accepteras utan tvekan och till och med välkomnas.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:11   #5780
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Oj, Aftonbladet av alla säger som det är och exponerar Coronahysterin/bluffen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-under-coronan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-bli-synligt
Hur skulle vi skyddat den äldre befolkningen som dör av viruset i hög grad? Accepterat att det blir några hårda influensa år för den äldre befolkningen och påbörjat den vanliga vaccinprocessen?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:13   #5781
Zoom
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 0
Vore väldigt intressant se avlidna per år per capita.
Är själv för dålig på att googla/hitta :x
Borde finnas en graf på scb ? Helst en så lång som möjligt
Zoom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:14   #5782
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Samhället, i alla fall det svenska, är utformat så att individer inte skall behöva tänka och ta något ansvar själva. Då blir det som Grubben säger lätt att styra dessa också. Väldigt effektivt i ett land som Sverige där var och varannan fortfarande tror att "politiker" och personer i höga positioner "vet bättre".
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:25   #5783
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Sjukdomstillstånden "Covidioti" (de som attackerar de utan mask) har kommit långt i andra länder, kommer vi se samma sak i sverige?

https://www.bitchute.com/video/TT3OedNWkj6o/
https://www.bitchute.com/video/OWtbQWGvlcm2/

Senast redigerad av kvarnis den 2021-01-14 klockan 10:32.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:39   #5784
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
I mitt fall i våras när det precis var nytt. Fick in en patient som efter några timmar hadek världens feber, vinglade omkring, hängde på mig och hostade över hela mig. Några timmar senare gick han bort. 3 dagar senare var jag näradödendålig i flera veckor. Tre kollegor som var inne hos samma patient blev riktigt dåliga de med, två krävdes sjukhusvård för. För mig kom det från ingenstans med, från fullt frisk till 40 graders feber med alla symtom på bara några timmar. Kräktes, svimmade, huvudvärk som aldrig förr, sket på mig. Sedan kom andningen likt att jag hade en elefant på bröstet. Så efter några timmar var man bra i en timme och trodde det hade vänt men så bang tillbaka igen i ett halvt dygn och så höll det på i flera veckor.

Lite lustigt det där hur vi alla blev så pass dåliga och speciellt av en som i sin tur var så dålig att han gick bort.

Nu gissar jag för fullt men av vad jag sett verkar det som att de som smittas av de som är riktigt sjuka i sin tur med verkar kunna bli det. De som smittas av mindre sjuka verkar bli snarlika de.

Vi har haft flera omgångar på mitt jobb och ena svängen småhostar alla i några dagar då det spridits mellan patienterna. Vid någon annan omgång har alla varit betydligt värre. Just nu har vi en sväng där 3 av 10 på en avdelning är riktigt dåliga allihopa, 40 graders feber och man tror knappt de ska klara nätterna.
Nu är ju detta helt anekdotiskt men jag tycker att det är ganska intressant med själva smittspridningsmönstren. Det verkar antingen vara "jag har ingen aning, har varit jätteförsiktig" (Grub är den enda jag hört som sagt "jag har inte varit superdupernoga"), eller personer inom "essential sectors". Du verkar jobba inom vård och omsorg? Alla jag personligen känner som drabbats av covid har jobbat inom dessa yrken och smittats av patienter. Ägarna till crossfitboxen där jag tränar är brandmän och smittades av en kollega när de var på utrycking i våras.

Har ni adekvat skyddsutrustning på din arbetsplats? Tror du att den smitta ni haft hos er hade kunnat undvikas på något sätt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:47   #5785
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag är varken epidemiolog eller smittskyddsexpert, men jag antar att du menar utifrån perspektivet att jag var en politiker i beslutsfattande roll? Med 100 % compliance i befolkningen, dvs exakt alla följer alla råd och rekommendationer från smittskyddet till punkt och pricka, så hade ju inget annat behövts. Stanna hemma vi minsta symptom, håll avstånd, tvätta händerna, minimera sociala kontakter.

Nu fungerar folk uppenbarligen inte så, men jag är väldigt förvånad över hur den kinesiska metoden fick så starkt fäste även i västvärlden. Utegångsförbud och böter om du bryter mot detta. Poliskontroller av medborgare vars "brott" är att de befinner sig utomhus utan en viss typ av dokumentation. Tvångsåtgärder mot privata näringsidkare som tvingats stänga sin verksamhet helt (ibland utan kompensation). Stängda skolor, universitet och andra offentliga institutioner, vilket krasst sett är ett svek mot samhällskontraktet. Nu görs ju detta under förevändning att det är vad som krävs för att upprätthålla en annan del av samhällskontraktet - medborgarnas trygghet och hälsa, men det är å andra sidan vad alla diktaturer och envåldshärskare har hävdat sedan tidernas begynnelse. Jag är för tydliga, evidensbaserade rekommendationer för att minska smittspridningen, men tycker att man ska vara väldigt försiktig med repressiva lagar inklusive bötfällning och straff av enskilda medborgare och näringsidkare.

Vad det gäller belastningen på sjukvården: jag kommer väl låta som ett jäkla asshole nu men vården i Sverige har haft problem länge, och covid sätter snarare ljuset på detta. De tårdrypande inläggen på Facebook från vårdpersonal är såklart gripande och situationen är allvarlig, men samtidigt har jag personligen läkarbekanta (varav en jobbar på IVA) som firade jul i fjällen med släkt och familj, eller åkte på nyårsfest och glatt lade upp festbilder på Instagram. Alla inom vården går inte på knäna, och många av dem som har en ansträngd arbetssituation (och har så haft sedan innan pandemin) har det inte pga covid. Nu pratar jag Sverige: andra länder har andra problem i sina vårdsystem, inte minst USA.
Är beredd att hålla med dig helt och hållet.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:48   #5786
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Effektiv hjärntvätt. Folk tror på allvar att insatserna är för deras eget bästa och på grund av ett virus. Förslag och insatser som kränker både grundläggande rättigheter och integritet och frihet, som hade väckt massiva protester och hånskratt för bara ett par år sedan, accepteras utan tvekan och till och med välkomnas.
Ja. Det är precis detta som skrämmer mig. Jag är ingen konspirationsteoretiker som tror att covid är en "hoax" men jag trodde kanske att det skulle finnas en mer livlig diskussion kring vilka åtgärder regeringar i demokratiska länder faktiskt har befogenhet att använda. Det är ju typ maskvägrande Trumpsupporters som uttryckt något åt det hållet, i Sverige uppfattar jag den debatten som ganska död.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 10:59   #5787
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nu är ju detta helt anekdotiskt men jag tycker att det är ganska intressant med själva smittspridningsmönstren. Det verkar antingen vara "jag har ingen aning, har varit jätteförsiktig" (Grub är den enda jag hört som sagt "jag har inte varit superdupernoga"), eller personer inom "essential sectors". Du verkar jobba inom vård och omsorg? Alla jag personligen känner som drabbats av covid har jobbat inom dessa yrken och smittats av patienter. Ägarna till crossfitboxen där jag tränar är brandmän och smittades av en kollega när de var på utrycking i våras.

Har ni adekvat skyddsutrustning på din arbetsplats? Tror du att den smitta ni haft hos er hade kunnat undvikas på något sätt?
Som du helt säkert själv har tänkt på så kan det vara en anekdotisk underrapportering från människor som helt enkelt inte har varit försiktiga. Det ses ju allmänt som klandervärt att inte vara försiktig varför människor har incitament att inte tala högt om det.

Själv har vi i mitt hushåll varit mindre försiktiga sedan vi fick Covid även om vi självklart håller distans till andra av respekt (inte svårt att göra, jag föredrar distans till andra människor även vid normala tillfällen) och att vi inte besökt äldre släktingar utan att vidta skyddsåtgärder.

Innan vi åkte på Covid var vi dock väldigt försiktiga vilket gjorde oss förvånade när vi fick det.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:03   #5788
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Oj, Aftonbladet av alla säger som det är och exponerar Coronahysterin/bluffen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-under-coronan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-bli-synligt
Detta borde ju vara på löpsedlar över hela världen, det är fan otroligt denna masshysterin där vi har fabricerat nån sorts katastrof.

Senast redigerad av Kaalle den 2021-01-14 klockan 11:08.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:07   #5789
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Som du helt säkert själv har tänkt på så kan det vara en anekdotisk underrapportering från människor som helt enkelt inte har varit försiktiga. Det ses ju allmänt som klandervärt att inte vara försiktig varför människor har incitament att inte tala högt om det.

Själv har vi i mitt hushåll varit mindre försiktiga sedan vi fick Covid även om vi självklart håller distans till andra av respekt (inte svårt att göra, jag föredrar distans till andra människor även vid normala tillfällen) och att vi inte besökt äldre släktingar utan att vidta skyddsåtgärder.

Innan vi åkte på Covid var vi dock väldigt försiktiga vilket gjorde oss förvånade när vi fick det.
Det kan också vara så att man tycker att man har varit försiktig, men i realiteten så höll man inte två meter till alla andra människor och man tog ju faktiskt en öl med polarna den där enda gången osv. Dvs ungefär som när människor ska rapportera sin kosthållning och motionsvanor: man överdriver inte medvetet, men man har en lite lätt glorifierad bild av sitt eget beteende.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 11:12   #5790
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Detta borde ju vara på löpsedlar över hela världen, det är fan otroligt denna masshysterin där vi har fabricerat nån sorts katastrof.
Det är dock svårt att avgöra vad för effekter det blivit om länder inte hade gjort någonting heller.
Hur hade det sett ut om spridningen varit mkt högre utan åtgärder där sjukvården hade blivit tvunga att neka friska personer i medelåldern IVA vård då det inte finns några platser kvar tex?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)