Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-12, 12:02   #5731
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag hade Morona efter jul. Så nu behöver jag inte fundera över hur det känns.

Det var annorlunda än någon annan influensa/förkylning jag haft. Feber som gick upp och ned utan förvarning på bara någon minut. Från 36,5 till 38 på en minut för att sedan försvinna lika fort ett par timmar senare. Torrhosta utan snor. Lite tungt att dra ett djupt andetag. Plus konstiga symptom som fascikulationer i ansiktet.

På det stora hela var det dock inte något att tala om. Jag har varit 10 gånger sjukare i den vanliga säsongsinfluensan de få gånger jag haft den.

Det enda jobbiga var att lukt- och smaksinne försvann fullständigt hux flux. Kände absolut inga dofter och ingen smak. Jag blev lite orolig att det skulle vara permanent, som man läst om, men efter prick 10 dagar kom de tillbaka. Det var dock absolut inte en rolig bieffekt och något som skulle varit förödande för livskvaliteten.

Fick inga eftereffekter i form av lungkapacitet eller trötthet, utan så fort jag laddad in lite kolhydrat igen gick första passet precis lika bra som innan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 13:21   #5732
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Gissar på att inget gym har råd med det under en längre tid. F&S i min stad pausade all gruppträning i 2 veckor men förlängde då allas medlemskap 2 veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Stockholm fortsätter köra full fart rakt in i kaklet.
Det handlar om att överleva gissar jag.
vid stängning begär medlemmar/kunder sina pengar tillbaka, med all rätt.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 13:34   #5733
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det där är nog tyvärr en väldigt romantiserad bild av hur medelsvenssons liv förändras (och långt ifrån alla familjer är "medelsvenssons").

Rent statistiskt så kommer den kohort unga som drabbats av skolstängningar, av isolering, av föräldrar som blev arbetslösa, av inställda högskoleprov, utbildningar, resor, jobb, aktiviteter, ja inställd framtidstro rentutav - att ha sämre livsutsikter än andra kohorter. Detta gäller alltså även svenska barn och unga, där skolor och aktiviteter ändå har varit öppna och relativt tillgängliga. Länder som stängt skolorna har rent krasst offrat de mest utsatta barnen: de som inte får någon vettig mat hemma, de vars föräldrar inte har kunskapsnivån eller förmågan att hemskola barnen, de vars fotbollsträningar var den enda ljusa kontrasten till hemförhållanden i misär, osv.
Ja med tanke på hur befolkningen idag är och vill vara är nog mina tankar mer en önskan än verklighet, tyvärr.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 14:19   #5734
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade Morona efter jul. Så nu behöver jag inte fundera över hur det känns.

Det var annorlunda än någon annan influensa/förkylning jag haft. Feber som gick upp och ned utan förvarning på bara någon minut. Från 36,5 till 38 på en minut för att sedan försvinna lika fort ett par timmar senare. Torrhosta utan snor. Lite tungt att dra ett djupt andetag. Plus konstiga symptom som fascikulationer i ansiktet.

På det stora hela var det dock inte något att tala om. Jag har varit 10 gånger sjukare i den vanliga säsongsinfluensan de få gånger jag haft den.

Det enda jobbiga var att lukt- och smaksinne försvann fullständigt hux flux. Kände absolut inga dofter och ingen smak. Jag blev lite orolig att det skulle vara permanent, som man läst om, men efter prick 10 dagar kom de tillbaka. Det var dock absolut inte en rolig bieffekt och något som skulle varit förödande för livskvaliteten.

Fick inga eftereffekter i form av lungkapacitet eller trötthet, utan så fort jag laddad in lite kolhydrat igen gick första passet precis lika bra som innan.
Jag såg att du inte tänkte ta vaccin. Jag har egentligen inte så mycket synpunkter på något där men just av rädsla för att permanent få påverkan på lukt- och smaksinne är jag ganska motiverad att vaccinera mig
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 15:55   #5735
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Det handlar om att överleva gissar jag.
vid stängning begär medlemmar/kunder sina pengar tillbaka, med all rätt.
Stängt och överlever i andra städer...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 16:14   #5736
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Stängt och överlever i andra städer...

hur vet du att de överlever?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 17:31   #5737
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
hur vet du att de överlever?
F&S eller gym överlag? F&S får kommunala pengar och det är så mycket pengar i gymbranchen att om något gym konkar tillfälligt så går det bra att dra igång igen post kinapesten.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 17:47   #5738
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
F&S eller gym överlag? F&S får kommunala pengar .
menar du att kommunen går in och täcker upp för intäktsbortfallet när friskis har stängt?
Var sker det? i vilken kommun?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 18:40   #5739
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Pandemilagen ska inte vara tandlös för er rikemansöner!!

Citat:
”Höginkomsttagare ska inte få gräddfil att kunna begå pandemibrott och sedan rycka på axlarna åt bötesbeloppet”,
https://omni.se/v-overklassen-rycker...ronor/a/pAdRyw

Just i det här fallet så hjälper förstås högre straff, till skillnad mot t ex mord eller våldtäkt.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 20:07   #5740
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
menar du att kommunen går in och täcker upp för intäktsbortfallet när friskis har stängt?
Var sker det? i vilken kommun?
I tex Trollhättan så står det på dörren att det är kommunen som stängt F&S iom regeringens påbud innan jul. Om kommunen aktivt går in och stänger så antar jag att de täcker upp.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-12, 23:59   #5741
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det enda jobbiga var att lukt- och smaksinne försvann fullständigt hux flux. Kände absolut inga dofter och ingen smak. Jag blev lite orolig att det skulle vara permanent, som man läst om, men efter prick 10 dagar kom de tillbaka. Det var dock absolut inte en rolig bieffekt och något som skulle varit förödande för livskvaliteten.
Låter ungefär som hur det drabbade mig. Insjuknade i början av december, ungefär precis en månad sedan. Febern höll i sig 4-5 dagar och jag var helt knäckt av den, soff- och sängliggandes och ont i hela kroppen.

Sedan började febern släppa, och en morgon tappade jag plötsligt luktsinnet. Det kom tvärt och var som att slå av en strömbrytare. Fruktansvärt deprimerande, kände exakt 0% lukt, och började fundera på ifall man skulle behöva leva så resten av sitt liv. Det tog väl 5 dagar eller något, och plötsligt kunde jag känna lukt igen. Inte helt, men i alla fall någonting. Mat har aldrig smakat så gott kan jag säga.

Nu en månad senare är jag väl nästan helt återställ. En bieffekt jag fick på slutet var höjd puls. Vaknade en morgon med vad jag trodde var adrenalinpåslag, men det gav inte med sig. Det varade väl en vecka eller så innan det började lugna ner sig till normala nivåer. Hann bli riktigt orolig där ett tag. Vilopulsen ligger på 55 i normala fall, och det kändes som 90 var det nya. Rätt obehagligt då det blev svårt att sova och kände mig överbelastad i princip jämt.

Jävla skit-virus säger jag bara.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 07:12   #5742
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx Visa inlägg
Låter ungefär som hur det drabbade mig. Insjuknade i början av december, ungefär precis en månad sedan. Febern höll i sig 4-5 dagar och jag var helt knäckt av den, soff- och sängliggandes och ont i hela kroppen.

Sedan började febern släppa, och en morgon tappade jag plötsligt luktsinnet. Det kom tvärt och var som att slå av en strömbrytare. Fruktansvärt deprimerande, kände exakt 0% lukt, och började fundera på ifall man skulle behöva leva så resten av sitt liv. Det tog väl 5 dagar eller något, och plötsligt kunde jag känna lukt igen. Inte helt, men i alla fall någonting. Mat har aldrig smakat så gott kan jag säga.

Nu en månad senare är jag väl nästan helt återställ. En bieffekt jag fick på slutet var höjd puls. Vaknade en morgon med vad jag trodde var adrenalinpåslag, men det gav inte med sig. Det varade väl en vecka eller så innan det började lugna ner sig till normala nivåer. Hann bli riktigt orolig där ett tag. Vilopulsen ligger på 55 i normala fall, och det kändes som 90 var det nya. Rätt obehagligt då det blev svårt att sova och kände mig överbelastad i princip jämt.

Jävla skit-virus säger jag bara.
What doesnt kill you makes you stronger.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 07:57   #5743
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
I tex Trollhättan så står det på dörren att det är kommunen som stängt F&S iom regeringens påbud innan jul. Om kommunen aktivt går in och stänger så antar jag att de täcker upp.


Trollhättan bedriver sin verksamhet (hyr in sig) i kommunens fastigheteter.
Om kommunen stänger så har de ingenstans att bedriva sin verksamhet, visst de slipper garanterat betala hyra i alla fall.
Men inkomstbortfallet pga noll försäljning täcker inte kommunen upp för.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 07:58   #5744
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Trollhättan bedriver sin verksamhet (hyr in sig) i kommunens fastigheteter.
Om kommunen stänger så har de ingenstans att bedriva sin verksamhet, visst de slipper garanterat betala hyra i alla fall.
Men inkomstbortfallet pga noll försäljning täcker inte kommunen upp för.
Förmodligen måste dem även ersätta medlemmar som inte kan träna. Blir en dyr historia.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-13, 08:15   #5745
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Förmodligen måste dem även ersätta medlemmar som inte kan träna. Blir en dyr historia.
Borde väl gå under någon force majeure-klausul?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)