Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-07, 07:31   #5236
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Grazzafukkinrazzi Visa inlägg
Precis som att ishockey är mer komplext än utvisningsregeln, är en ”äkta pandemi i modern tid” mer komplex än ”Visst måste det vara så att om immuniteten ökar så minskar spridningen?”

Så om man inte ens greppar det enkla konceptet utan att ”rådfråga och be om hjälp” så kanske man inte ska vara statsepidemiolog under ”världens första äkta pandemi i modern tid”, lika lite som man ska vara landslagstränare om man inte förstår hur en utvisning fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Att rådfråga ja, men att fråga grundläggande saker är inte OK. Att han frågar om modeller och illustrationer är helt OK, men första delen är helt horribelt för någon i den positionen.

"Om min patient saknar puls är hen död då, är väl inte ett bra tecken iaf?"

"När jag bygger den här bron så behöver jag inte oroa mig om gravitationen va' eftersom Einstein motbevisa Newton?"

För mig inom min yrkesutövning så skulle samma skitnivå vara att fråga "Får jag mindre ljus genom linsen om jag stänger irisen?"

Skulle jag själv missa något helt supersimpelt så skulle jag nog fråga mer "jag kanske har missuppfattat något katastrofalt men är det inte så att XXXX leder till YYYYY?"

Liksom flockimmunitet är väl något av det första och viktigaste man får lära sig när man läser om just smittor, så att då ha luckor i det är inte direkt försvarbart då det är just sådant som man verkligen måste luta sig mot för att avgöra epidemier/smittospridning. Hans jobb är epidemiolog, jag hade inte haft invändningar emot om en generell läkare, eller andra på FHM som t.ex. hans chef inte kan sånt fullt ut. Men det är i princip Tegnell som ska vara experten, inget av det mailet får honom att framstå som någon med expertis inom området.

Jag har inte kommenterat hans andra mail, så blanda inte in mig med i den soppan.

Om du som sagt inte kan se hur illa det är att inte ha koll på saker som flockimmunitet som epidemiolog så är ju frågan mer: Vilken fråga hade varit för låg för honom att fråga? Vad för nivå förväntar du dig att en statsepidemiolog ska ha? - Att säga skit som "första pandemin i modern tid" duger inte, läran om flockimmunitet och dess principer är knappast något nytt eller specifikt för detta virus, teorin är i princip den samma oavsett vad.
Det är alltså det ni hänger upp er på då ni ser det som en självklarhet: ”Visst måste det vara så att om immuniteten ökar så minskar spridningen?”

Men grejen är att ni inte är epidemiologer, ni är lekmän som tror att er begränsade kunskap har någon som helst betydelse. För spridningen måste inte alls minska märkvärt för att immuniteten ökar. Som man redan sett så verkar det som att immuniteten inte är för evigt. Vissa blir smittade mer än en gång. Och om immuna ändå kan bära viruset och smitta andra (det verkar vara så trots att dom inte blir sjuka) så upphör inte smittspridningen ändå.

Så hade ni tänkt ett steg längre så hade ni insett att ni inte blir en snickare bara för att ni kan spika lister hemma i lägenheten. Inte heller har ni den blekaste aning om komplexiteten bakom det ni hånar. För ni vet inte bättre.

Senast redigerad av 40plus den 2020-12-07 klockan 07:34.
40plus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 09:38   #5237
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av MaHil Visa inlägg
Fler kommer in tidigare än förut vilket gör att de inte blir kvar lika länge kanske ? De har ju även blivit bättre på att ta hand om covid.
Låter rimligt. Såg även den här nu:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...-har-halverats

Kanske gör att det inte blir samma ansamling på iva..
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 13:44   #5238
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det är alltså det ni hänger upp er på då ni ser det som en självklarhet: ”Visst måste det vara så att om immuniteten ökar så minskar spridningen?”

Men grejen är att ni inte är epidemiologer, ni är lekmän som tror att er begränsade kunskap har någon som helst betydelse. För spridningen måste inte alls minska märkvärt för att immuniteten ökar. Som man redan sett så verkar det som att immuniteten inte är för evigt. Vissa blir smittade mer än en gång. Och om immuna ändå kan bära viruset och smitta andra (det verkar vara så trots att dom inte blir sjuka) så upphör inte smittspridningen ändå.

Så hade ni tänkt ett steg längre så hade ni insett att ni inte blir en snickare bara för att ni kan spika lister hemma i lägenheten. Inte heller har ni den blekaste aning om komplexiteten bakom det ni hånar. För ni vet inte bättre.
Du är verkligen episkt blåst: Jag har indirekt kommenterat kompliciteten i min första post när jag jag skriver att det inte är ett "simpelt ja", utan ett "generellt ja". Men din nivå av ärthjärna kräver att jag måste i varje post ta upp varje aspekt; för annars så har jag uppebarligen inte tänkt på det.
Så för säkerhets skull så vi ligger kvar på en nivå du kanske fattar: Återigen, jag klagar inte på hans språkbruk för att avgöra hans kompetens. Att han stavar fel, skriver slarvigt är OK. Däremot har jag problem med andemeningen i det han frågar. Saker som man bör kunna, även den kompliciteten är något han borde kunna (om jag som lekman kan det långt innan pandemin, då borde han rimligen som betalt proffs och utsett till Sveriges viktigaste position inom ämnet kunna det). Jag har aldrig sagt att svaret är binärt, ja eller nej, det är din halmgubbe-odling som har tillverkat det. Jag tycker att man rimligen borde kunna svaret som betald statsepidemiolog (du anser rimligtvis att man inte bör ha stenkoll på hur flockimmunitet funkar), och vill man ha mer info/input så kan man ställa mera konkreta frågor. Hans frågor/begäran är på två saker: Klargörande om hur flockimmunitet funkar och om han kan få illustrationer/modeller på flockimmunitet. - Klargörandet angående flockimmunitet borde han inte behöva, isf. skulle han fråga något mer konkret som t.ex. "finns det något med just detta virus som pekar på att vi inte kan använda x-y-z modellen?" - "Vet ni om antikroppar på influensa stannar länge eller kort tid, någon ide om det är möjligt att sikta på flockimmunitet eller om antikroppar försvinner för snabbt?". Det är nivån av frågor jag hade förväntat mig, för de är variabler som jag tycker han inte nödvändigvis borde ha koll på utan sådant man frågar andra experter på sjukhus som kanske gör studier eller vet studier som säger nått. - Det sagt bara så du inte kommer och säga "MEN CORONA ÄR NYTT" så får man iaf. kanske ett värde som är en ballpark-number att jobba med. Om man t.ex. vet att vanlig influensa ger antikroppar i 2 år och SARS hade 4 månader så kan ju det ge ett hum att man inte kan köra på en "långsam spridning" för flockimmunitet.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-07 klockan 13:54.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 14:08   #5239
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 14:28   #5240
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
En aktuell artikel i ämnet:
https://kvartal.se/artiklar/nar-vi-l...pa-experterna/
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 14:52   #5241
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 15:21   #5242
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 19:19   #5243
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Duuuude!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 20:21   #5244
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det är alltså det ni hänger upp er på då ni ser det som en självklarhet: ”Visst måste det vara så att om immuniteten ökar så minskar spridningen?”

Men grejen är att ni inte är epidemiologer, ni är lekmän som tror att er begränsade kunskap har någon som helst betydelse. För spridningen måste inte alls minska märkvärt för att immuniteten ökar. Som man redan sett så verkar det som att immuniteten inte är för evigt. Vissa blir smittade mer än en gång. Och om immuna ändå kan bära viruset och smitta andra (det verkar vara så trots att dom inte blir sjuka) så upphör inte smittspridningen ändå.

Så hade ni tänkt ett steg längre så hade ni insett att ni inte blir en snickare bara för att ni kan spika lister hemma i lägenheten. Inte heller har ni den blekaste aning om komplexiteten bakom det ni hånar. För ni vet inte bättre.
Du kanske ska läsa svaret han fick från sin assistent?

Sjävklart minskar spridningen vid ökad immunitet. Färre värdar och vektorer.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 20:47   #5245
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg

Blir mest ledsen i ögat av att han har Hitchens som bild men ingen av hans vett att kunna läsa och resonera. Att bygga halmdörrar och sparka in dom kan vem som helst göra, därför bryr jag mig längre föga också om mina personangrepp leder till bans eller liknande. Vad förlorar jag, möjligheten att diskutera med sådana som honom som numera dominerar här? Dvs. krävs en wall-of-text för att få med alla nyanser så han inte får något halm att bygga med, räcker inte med att man indirekt eller direkt sagt något tidigare i början på en diskussion.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-12-07 klockan 20:50.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 21:11   #5246
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg

Blir mest ledsen i ögat av att han har Hitchens som bild men ingen av hans vett att kunna läsa och resonera. Att bygga halmdörrar och sparka in dom kan vem som helst göra, därför bryr jag mig längre föga också om mina personangrepp leder till bans eller liknande. Vad förlorar jag, möjligheten att diskutera med sådana som honom som numera dominerar här? Dvs. krävs en wall-of-text för att få med alla nyanser så han inte får något halm att bygga med, räcker inte med att man indirekt eller direkt sagt något tidigare i början på en diskussion.
Är mest ett kul meme riktat mot 40plus. Vi har ju våra duster, jag och han, då och då. Tycker att han är ett lysande exempel på Freddie-Kruger effekten, eller vad den nu heter. Upp med hakan!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 21:24   #5247
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Är mest ett kul meme riktat mot 40plus. Vi har ju våra duster, jag och han, då och då. Tycker att han är ett lysande exempel på Freddie-Kruger effekten, eller vad den nu heter. Upp med hakan!
Jupp, han är verkligen Dunning-Kruger personifierad, iaf. i detta fall. Lyckas hävda att jag inte vet hur komplext det är när jag från första början förklarat att det just är komplext.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 22:35   #5248
knaskalas
prata lite granna
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Jupp, han är verkligen Dunning-Kruger personifierad, iaf. i detta fall. Lyckas hävda att jag inte vet hur komplext det är när jag från första början förklarat att det just är komplext.
Ta inte det 40plus säger seriöst, han är Dunning-Kruger personifierad i alla sammanhang han dyker upp här på kolozzeum. Läs det han skriver distanserat som du läser andra uppenbara troll.
knaskalas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 09:57   #5249
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Datan har släppts för antal döda i Sverige per 100K i november. Siffran är 70.5 vilket är 3.7% lägre än snittet för åren 2015-2019.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...tik-over-doda/
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-08, 10:35   #5250
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Datan har släppts för antal döda i Sverige per 100K i november. Siffran är 70.5 vilket är 3.7% lägre än snittet för åren 2015-2019.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...tik-over-doda/
Jag är kanske inte jätteförvånad att dödligheten generellt minskar när folk blivit försiktiga. Även om Pandemin påverkar.

Jag gissar att siffrorna hade sett lite annorlunda ut om det här var en pandemi där värsta riskgruppen var 20-30 åringar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)