Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-23, 10:37   #5041
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Hur effektivt är det att göra rent redskapen?
Och gör ni rent tillräckligt länge med rätt medel för att det faktiskt ska göra skillnad?
Citat:
Ursprungligen postat av MaHil Visa inlägg
Använder vården något speciellt för att "sprita" av ? Handsprit och det man använder för att sprita av redskap är ju inte samma sak, men vad är skillnaden ? När jag gör rent skivstången så har ingen använt den sedan dagen innan, pappret blir brunfärgat....

Det står klart och tydligt när man går in på gymet att man ska torka av innan och efter användning av utrustning. Orkar man inte följa det för att man inte bryr sig/orkar/inte är cool nog/valfri anledning så tänker jag att man inte orkar bry sig om att hålla avstånd eller ha en god handhygien.

Ifall man sprutar på nåt i stil med diskmedel/tvål på en yta där det finns viruspartiklar så tror jag detta i princip räcker för att viruset ska bli "inaktiverat" eftersom de har nåt slags skyddande lipidlager somdiskmedelet förstör, vilket leder till att viruset torkar snabbare och "dör". Jag antar mekanismen för hur sprit påverkar viruspartiklarna är ungefär densamma.

Att grejerna är smutsiga betyder nog inte nödvändigtvis att de har smitta på sig, eftersom det viktigaste nog ändå är att man sprutat på rengöringsmedel. Sen kanske det är större chans att man kommer åt alla viruspartiklar på en yta om man även tar en pappershandduk och slaskar runt det påsprutade lösningsmedlet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 10:51   #5042
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Viktigaste av allt på gymmet är att hålla avstånd och inte peta sig själv i ansiktet.

Saknar gymmet bra ventilation och det är fullsmockat så hade jag valt att träna andra tider eller bytt gym ifall man inte kan få bättre förutsättningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 11:07   #5043
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av MaHil Visa inlägg
Använder vården något speciellt för att "sprita" av ? Handsprit och det man använder för att sprita av redskap är ju inte samma sak, men vad är skillnaden ? När jag gör rent skivstången så har ingen använt den sedan dagen innan, pappret blir brunfärgat....

Det står klart och tydligt när man går in på gymet att man ska torka av innan och efter användning av utrustning. Orkar man inte följa det för att man inte bryr sig/orkar/inte är cool nog/valfri anledning så tänker jag att man inte orkar bry sig om att hålla avstånd eller ha en god handhygien.
Det beror på i vilken situation du tänker på. I vanliga fall använder man enbart en fuktig trasa, och då med en kraftfull gnuggteknik på kritiska riskpunkter som ska vara tillräckligt effektivt på att få virusmaterial att sönderfalla. Om städaren känner för det någon gång, kan denne även välja att använda något medel på, men på min tid fanns det ingen standard eller rekommendation för det. Vissa valde att använda vanligt rengöringsmedel, andra handsprit. Vid smittstäd finns det rekommenderade desinfektionsmedel för den virus- eller bakterietyp man har att göra med.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 11:24   #5044
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av MaHil Visa inlägg
Använder vården något speciellt för att "sprita" av ? Handsprit och det man använder för att sprita av redskap är ju inte samma sak, men vad är skillnaden ? När jag gör rent skivstången så har ingen använt den sedan dagen innan, pappret blir brunfärgat....

Det står klart och tydligt när man går in på gymet att man ska torka av innan och efter användning av utrustning. Orkar man inte följa det för att man inte bryr sig/orkar/inte är cool nog/valfri anledning så tänker jag att man inte orkar bry sig om att hålla avstånd eller ha en god handhygien.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man sprutar på nåt i stil med diskmedel/tvål på en yta där det finns viruspartiklar så tror jag detta i princip räcker för att viruset ska bli "inaktiverat" eftersom de har nåt slags skyddande lipidlager somdiskmedelet förstör, vilket leder till att viruset torkar snabbare och "dör". Jag antar mekanismen för hur sprit påverkar viruspartiklarna är ungefär densamma.

Att grejerna är smutsiga betyder nog inte nödvändigtvis att de har smitta på sig, eftersom det viktigaste nog ändå är att man sprutat på rengöringsmedel. Sen kanske det är större chans att man kommer åt alla viruspartiklar på en yta om man även tar en pappershandduk och slaskar runt det påsprutade lösningsmedlet.
Verkar rekommenderas upp mot en minuts kontakt med rengöringsmedlet
https://www.sciencedirect.com/scienc...90088920300081
Och det är med rengöringsmedel som du inte gillar att få på hädnerna.
Dessutom är det svårt att komma åt på många av redskapen.

Verkar finnas en förståelse för att det mest är en lugnande åtgärd - kanske att likna med att klappa ett barn på huvudet.
Citat:
“This is extremely strong evidence that at least for the original SARS virus, fomite transmission was very minor at most,” the essay’s author, the microbiologist Emanuel Goldman of Rutgers University, said in an email. “There is no reason to expect that the close relative SARS-CoV-2 would behave significantly different in this kind of experiment,” he added, referring to the new coronavirus.
Citat:
By October, the Centers for Disease Control and Prevention, which had maintained since May that surfaces are “not the primary way the virus spreads,” was saying that transmission of infectious respiratory droplets was the “principal mode” through which it does.
https://www.nytimes.com/2020/11/18/w...-cleaning.html

Men tvål kanske är mindre ojämlikt än munskydd?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 11:25   #5045
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
AstraZenecas vaccin verkar också hjälpa med immunitet emot Covid, men inte fullt lika bra som Pfizers och Modernas vaccin:
https://www.astrazeneca.com/media-ce...zd1222hlr.html

Dock är AstraZenecas vaccin ett traditionellt vaccin. Till skillnad ifrån Pfizers och Modernas vacciner som är av en helt ny typ.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 11:28   #5046
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
AstraZenecas vaccin verkar också hjälpa med immunitet emot Covid, men inte fullt lika bra som Pfizers och Modernas vaccin:
https://www.astrazeneca.com/media-ce...zd1222hlr.html
Däremot klarar det väl temperatur osv bättre än Pfizers/Modernas, så det är lättare att frakta. Plus att det var billigare att tillverka.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 12:11   #5047
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Qantas CEO Alan Joyce says proof of COVID-19 vaccination will be a condition of international air travel

Citat:
Anti-vaxxers will be grounded under a new rule announced as a “non-negotiable condition” of international air travel, according to Qantas’ CEO. Proof of COVID-19 vaccination will be a non-negotiable condition of international air travel, according to the Qantas CEO Alan Joyce.

Anti-vaxxers will be grounded in the brave new world, with Mr Joyce confirming vaccination will be a requirement to fly internationally.

Mr Joyce has repeatedly warned that international air travel won’t resume until there’s a vaccine available for staff and travellers, but on Monday night he went a step further, telling A Current Affair host Tracy Grimshaw that as soon as a vaccine becomes available it will be a condition of travel.

“For international travellers, we will ask people to have a vaccination before they get on the aircraft,’’ he said.

“Certainly, for international visitors coming out and people leaving the country we think that’s a necessity.”
https://www.news.com.au/travel/trave...60db6ca4112a8d
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 12:21   #5048
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Däremot klarar det väl temperatur osv bättre än Pfizers/Modernas, så det är lättare att frakta. Plus att det var billigare att tillverka.
Jepp, AstraZenecas vaccin kan lagras vid 2°-8°C (dvs vanlig kylskåpstemperatur) i minst 6 månader.

Modernas vaccin skall lagras vid -20°C (eller lägre), men klarar sig 30 dagar i 2°-8°C.

Pfizers vaccin däremot skall hållas under -70°C.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 14:06   #5049
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Qantas CEO Alan Joyce says proof of COVID-19 vaccination will be a condition of international air travel


https://www.news.com.au/travel/trave...60db6ca4112a8d
Haha, jag vill minnas att jag stötte på patrull och blev kraftigt kritiserad när jag påtalade att vi inte kommer att ha något val gällande vaccinet ta/inte ta. Pinsamt för några nu!

Jag HOPPAS att jag framöver kommer börja ha fel i mina dystopiska förutsägelser.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 14:11   #5050
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Haha, jag vill minnas att jag stötte på patrull och blev kraftigt kritiserad när jag påtalade att vi inte kommer att ha något val gällande vaccinet ta/inte ta. Pinsamt för några nu!

Jag HOPPAS att jag framöver kommer börja ha fel i mina dystopiska förutsägelser.
Äh, vem vill flyga till Australien ens.

Med det sagt så finns det säkert en stor risk att det blir ett krav till många länder. Så vill man resa får man väl offra sig på lite vacc.
Alternativt att man kan visa upp ett antikroppstest.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 14:21   #5051
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Haha, jag vill minnas att jag stötte på patrull och blev kraftigt kritiserad när jag påtalade att vi inte kommer att ha något val gällande vaccinet ta/inte ta. Pinsamt för några nu!

Jag HOPPAS att jag framöver kommer börja ha fel i mina dystopiska förutsägelser.
Trams. Kommer aldrig hända.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 16:05   #5052
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Lysande drag av Steffe att dumpa ansvaret på befolkningen. Nu skäller alla på varann om att tA aNsVar!!! och det är vårt fel, inte regeringen som inte en enda gång funderat på att stänga gränserna.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 16:09   #5053
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Lysande drag av Steffe att dumpa ansvaret på befolkningen. Nu skäller alla på varann om att tA aNsVar!!! och det är vårt fel, inte regeringen som inte en enda gång funderat på att stänga gränserna.
Haha, jag tänkte faktiskt lite i dom banorna när jag idag, än en gång, fick läsa en drös med inlägg om just det där och om hur duktiga just dom själva är minsann och alla andra måste skärpa sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 16:32   #5054
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Haha, jag vill minnas att jag stötte på patrull och blev kraftigt kritiserad när jag påtalade att vi inte kommer att ha något val gällande vaccinet ta/inte ta. Pinsamt för några nu!

Jag HOPPAS att jag framöver kommer börja ha fel i mina dystopiska förutsägelser.
Tvångsvaccinering (vilket var det du påstod skulle ske) är inte samma sak som att det krävs att man vaccinerar sig ifall man tänker flyga till nåt annat land.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 17:05   #5055
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)