Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-14, 09:15   #4396
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Trodde de var raderade så man inte kunde komma till dem längre, är de bara raderade hos honom men man kan få åtkomst till dem via annat håll så har jag inga problem med det längre. Fick det intrycket när man läste artikeln, men är det som du säger så är jag nöjd för då kommer det komma fram vad som stod om det har värde i rapporteringen
Jag uppfattar det som att Snubben tyckte att systemet skulle vara byggt så man tvivlar på att det är så. IT på våra myndigheter brukar vara katastrof. Förmodligen är ända sättet att få tag i mailen att be den som skickade mailet tillhandahålla det om det finns kvar i dennes mailkorg.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:20   #4397
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Trodde de var raderade så man inte kunde komma till dem längre, är de bara raderade hos honom men man kan få åtkomst till dem via annat håll så har jag inga problem med det längre. Fick det intrycket när man läste artikeln, men är det som du säger så är jag nöjd för då kommer det komma fram vad som stod om det har värde i rapporteringen
Idag fungerar det så att om du raderar ett mail så är det raderade. Jag menade på att ett raderat mail ska finnas kvar på myndigheten. Inte hos användaren ( i dett afall Tegner) men istället nånstans, och ska det raderas därifrån så är det genom ett gallringsbeslut och inget annat.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:22   #4398
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Fast även e-postloggen kan ju myndigheten sekretesspröva och sonika stryka delar som bör hemligstämplas. (Sedan bör man kanske inte skicka hemliga handlingar över mail i allmänhet, då säkerheten bäst liknas vid att skicka ett vykort. Eftersom informationen skickas i klartext.)

Absolut, men oftast så stryker man endast sådant som är säkerhetsklassat. Dvs. privata mail, arbetsdokument och dylikt tas ej bort. Däremot kommer du troligtvis inte få se själva mailet ifall du begär ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Jag uppfattar det som att Snubben tyckte att systemet skulle vara byggt så man tvivlar på att det är så. IT på våra myndigheter brukar vara katastrof. Förmodligen är ända sättet att få tag i mailen att be den som skickade mailet tillhandahålla det om det finns kvar i dennes mailkorg.
Systemet är inte byggt så, ett raderat mail är raderat. Jag tycker då, som någon som jobbar för staten, att det borde va så att mailen finns kvar. Idag är det väldigt lätt och förekommande att man har diskussioner, och tar beslut genom mail varpå man kan radera dessa och alla kan neka till vad som har sagt och "man vet inget".
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:39   #4399
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Idag fungerar det så att om du raderar ett mail så är det raderade. Jag menade på att ett raderat mail ska finnas kvar på myndigheten. Inte hos användaren ( i dett afall Tegner) men istället nånstans, och ska det raderas därifrån så är det genom ett gallringsbeslut och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Systemet är inte byggt så, ett raderat mail är raderat. Jag tycker då, som någon som jobbar för staten, att det borde va så att mailen finns kvar. Idag är det väldigt lätt och förekommande att man har diskussioner, och tar beslut genom mail varpå man kan radera dessa och alla kan neka till vad som har sagt och "man vet inget".
ok, då var det inte så som jag trodde då :/
Kan hoppas man i framtiden inför något som du skriver här, hade varit bra med en backup.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:46   #4400
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Nu kommer indikationerna in att viruset ökar sin spridning i hela världen.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:51   #4401
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Viruset ökar i styrka hela tiden.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:56   #4402
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Viruset ökar i styrka hela tiden.
Kommer avta när tillräckligt många har blivit smittade. Bara gilla läget å njuta av livet så länge det varar.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 10:17   #4403
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Eftersom viruset ökar både i styrka och spridning hela tiden är det inte omöjligt att alla får det till slut.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 11:06   #4404
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Eftersom viruset ökar både i styrka och spridning hela tiden är det inte omöjligt att alla får det till slut.
Dödligheten sjunker som en sten fast smittspridningen på vissa ställen tar fart. Hur förklarar du det om du även tror att viruset ökar i "styrka"?
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 11:16   #4405
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Det gäller att sätta allt i perspektiv. Vi vet mycket lite om viruset fortfarande. Trots nedstängning om och vart annat sprider sig viruset.

Och hur ser det ut i tredje världen. Har du kikat på siffrorna där ?

De ekonomiska incitamenten kommer öka trycket på minskad nedstängning. Då får vi se det här virusets riktiga fasansfulla ansikte och styrka.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 12:55   #4406
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Idag fungerar det så att om du raderar ett mail så är det raderade. Jag menade på att ett raderat mail ska finnas kvar på myndigheten. Inte hos användaren ( i dett afall Tegner) men istället nånstans, och ska det raderas därifrån så är det genom ett gallringsbeslut och inget annat.
När jag jobbade på myndighet hade vi backup på magnetband, just för att det skulle gå att få ut ev raderade saker i efterhand. Åtminstone då var myndigheten skyldig att lämna ut t.ex. all mailkorrespondens på förfrågan, vilket ledde till en del lustiga incidenter, då delar av myndighetens verksamhet var väldigt intressant för folk med rättshaveristiska drag. Man blev som anställd med tiden ganska bra på att vakta sin tunga.

Det här är tio år sedan, så backupmetoden kan vara en annan, men vet inte att reglerna ändrats. Det finns en del kryphål, t.ex. att man inte är skyldig att lämna ut "arbetsmaterial" (vilket lett till att definitionen för "arbetsmaterial" kan vara ganska bred) och att det ofta inte är specificerat hur snabbt det skall gå. Om myndigheten samarbetar tätt med landsting eller universitet kan det också uppstå gråzoner, eftersom de brukar ha andra regler (just universiteten var rätt laglöst land för 10 år sedan, i alla fall).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 01:02   #4407
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det gäller att sätta allt i perspektiv. Vi vet mycket lite om viruset fortfarande. Trots nedstängning om och vart annat sprider sig viruset.

Och hur ser det ut i tredje världen. Har du kikat på siffrorna där ?

De ekonomiska incitamenten kommer öka trycket på minskad nedstängning. Då får vi se det här virusets riktiga fasansfulla ansikte och styrka.
Tänk som en epidemiolog: viruset sprider inte av sig själv som om det är en levande varelse som tänker att den skall försöka sprida sig extra mycket nu under nedstängning.

Människor sprider skiten, särskilt människor som skiter i det hela. Och vilka människor skulle dessa kunna må vara? Jo, exakt samma människor som skulle skita i nedstängningen som ändå inte kan upprätthållas särskilt länge.

Förhoppningsvis har virusets spridning lett till självsanering av idioter i samhället som saknar grundläggande förståelse av smittskyddslagen.

OCH KOM IHÅG: minskad smittspridning betyder INTE nödvändigtvis att viruset i sig har blivit svagare (och vissa vill då förstöra allt hårda arbete genom att lätta riktlinjerna för de tänker, "jamen titta! Det var ju bara en tung influensa trots allt!").

Mer möjligt är att fler människor har tagit skiten på större allvar och då vidtagit åtgärder oftare och mer regelbundet som faktiskt minskar smittspridning - fysisk distansering & regelbunden handtvätt. Allt detta på stor skala har i sin tur lett till minskad smittspridning vilket får viruset att se "klenare" ut nu. Jag tror mutationsdelen har varit minimalt påverkande faktor.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 01:07   #4408
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag är redo att möta Jesus.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 01:09   #4409
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag är redo att möta Jesus.
Jesus finns inte. Ta en till öl så somnar du snart av fyllan!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 01:34   #4410
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
När jag jobbade på myndighet hade vi backup på magnetband, just för att det skulle gå att få ut ev raderade saker i efterhand. Åtminstone då var myndigheten skyldig att lämna ut t.ex. all mailkorrespondens på förfrågan, vilket ledde till en del lustiga incidenter, då delar av myndighetens verksamhet var väldigt intressant för folk med rättshaveristiska drag. Man blev som anställd med tiden ganska bra på att vakta sin tunga.

Det här är tio år sedan, så backupmetoden kan vara en annan, men vet inte att reglerna ändrats. Det finns en del kryphål, t.ex. att man inte är skyldig att lämna ut "arbetsmaterial" (vilket lett till att definitionen för "arbetsmaterial" kan vara ganska bred) och att det ofta inte är specificerat hur snabbt det skall gå. Om myndigheten samarbetar tätt med landsting eller universitet kan det också uppstå gråzoner, eftersom de brukar ha andra regler (just universiteten var rätt laglöst land för 10 år sedan, i alla fall).
Får mig osökt att tänka på Tsunamibanden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)