Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-08, 14:34   #331
SuperSayian99
Registered User
 
SuperSayian99s avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Hemma
Inlägg: 34
Vad är det för skillnad på d3 och d?
__________________
"The day you started lifting is the day you will become forever small , because you will never be as big as you want to be"
SuperSayian99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 14:45   #332
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det finns olika typer av D-vitamin i naturen. Både d2 och d3 höjer d-vitaminnivåerna i blodet.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 19:28   #333
bigjepp
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 244
tänkte dra hem lite d-vitamin, såg på mmsports att deras wellness serie med d-vitamin även innehåller k2.
Är detta något som rekommenderas?
bigjepp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 19:57   #334
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av bigjepp Visa inlägg
tänkte dra hem lite d-vitamin, såg på mmsports att deras wellness serie med d-vitamin även innehåller k2.
Är detta något som rekommenderas?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
...
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 23:13   #335
bigjepp
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 244
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
...
Va?
Ser inte att han svarar på om k2 rekomenderas att ta eller ej?
Dosen för d vitamin har jag koll på men k2 har jag mindre/ingen koll på.
bigjepp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 23:32   #336
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av bigjepp Visa inlägg
Va?
Ser inte att han svarar på om k2 rekomenderas att ta eller ej?
Dosen för d vitamin har jag koll på men k2 har jag mindre/ingen koll på.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ter/vitamin-k/

Och från länken:

Citat:
The Recommended Daily Intake (RDI) of vitamin K is sufficient to support healthy blood coagulation. Higher levels of vitamin K, however, provide benefits for cardiovascular and bone health. Unfortunately, it is difficult to obtain high levels of vitamin K from food alone. Most people don’t like natto enough to eat 50g a day, so supplementation of vitamin K is a popular option.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-25, 07:44   #337
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Det finns inget rent kaliumtillskott att köpa eller? Eller får man köra på någon multivitamin/mineral nu när vinterhalvåret snart är över?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-25, 08:04   #338
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Det finns inget rent kaliumtillskott att köpa eller? Eller får man köra på någon multivitamin/mineral nu när vinterhalvåret snart är över?
Jo. Jag råkade köpa det en gång, skulle köpa kalcium men köpte fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-02, 11:30   #339
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Gjorde ett D-vitamintest under veckan och hamnade på 55 nmol/L och då har det ju ändå precis varit sommar plus att jag tar d-vitamintillskott om 177,5 microgram/vecka, vilket är 3 x RDI.

så det är nog idé att höja dosen annars lär jag väl hamna under 50 nmol/L under vintern.

Frågan är ju om jag ska dubblera intaget under vintern?

Senast redigerad av -squat- den 2017-09-02 klockan 11:40.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 19:46   #340
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det var som fan. Vad är det för märke? Du kanske fått skit? Jag hamnade som sagt rejält i överkant med ungefär samma dos som du körde och då tog jag dessutom tillskottet under höst/vinter.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 20:15   #341
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det var som fan. Vad är det för märke? Du kanske fått skit? Jag hamnade som sagt rejält i överkant med ungefär samma dos som du körde och då tog jag dessutom tillskottet under höst/vinter.
7.5 microgram per dag från Mitt Val Man och 62.5 microgram 2 ggr i veckan från eiselts vitamin D3.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 20:18   #342
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
-squat-, tog du d-vitaminet på fastande mage utan tillgängligt kalcium och fett eller något? Låter mysko att du hade så låga värden trots regelbundet intag.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 20:53   #343
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
-squat-, tog du d-vitaminet på fastande mage utan tillgängligt kalcium och fett eller något? Låter mysko att du hade så låga värden trots regelbundet intag.
Tar det på morgonen tillsammans med frukost. Tar levaxin på morgon varför jag undviker större mängder kalcium. Får i mig ca 125 gram kalcium och 10 gram fett.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 21:01   #344
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Tar det på morgonen tillsammans med frukost. Tar levaxin på morgon varför jag undviker större mängder kalcium. Får i mig ca 125 gram kalcium och 10 gram fett.
Lite OT, men fungerar levaxin med 100 mg kalcium bra? Min sambo är paranoid över att ens bre smör på smörgåsen tillsammans med sitt levaxin p.g.a kalciumet.

Angående d-vitaminet så vet jag inte hur mycket kalcium som behövs, men jag hade nog provat att flyttat intaget till en mer kalciumrik måltid för att vara på den säkra sidan. Förslagsvis middagen.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 21:15   #345
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Lite OT, men fungerar levaxin med 100 mg kalcium bra? Min sambo är paranoid över att ens bre smör på smörgåsen tillsammans med sitt levaxin p.g.a kalciumet.

Angående d-vitaminet så vet jag inte hur mycket kalcium som behövs, men jag hade nog provat att flyttat intaget till en mer kalciumrik måltid för att vara på den säkra sidan. Förslagsvis middagen.
Jag har kört så en längre tid och ligger inom normalintervallen på blodproverna. ligger på 150 mcg levaxin per dag. Ett tag drack jag en 50 grams mjölkproteinshake på morgonen, och låg ändå inom normalintervallen. Borde ju inte vara något problem att kombinera med levaxin med kalcium bara dosen på levaxinet anpassas. Men det känns ju smartast att hålla nere kalciummängden ändå.

Får kanske börja med att ta D3 i mina pre- och pro work out shakes, då det är enda gången jag dricker mjölkprotein, men det är ju nästan obefintligt med fett i en shake. Till middagen tar jag järntillskott (niferex), så då kan jag inte heller ta något med kalcium och järntillskottet ska ju inte kombineras med levaxin heller.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)