Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-19, 20:55   #211
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Felet blir när man är ”försiktig” utan att ha några krav eller linjer att gå efter. Vilka vaccin har haft problem förr där vi kan jämföra? Din bild - Hur stora har fas3 varit och är de jämförbara med vaccin i form av att de är engångsdoser eller sällandoser iaf?
Finns gott om läkemedel som har ansetts varit säkra men i efterhand visat sig ha haft katastrofala biverkingareffekter. Thalidomide är mest känt och i efterhand är det svårt att förstå hur illa det kunde bli med tanke på hur "gynnsamma" faktorerna för att detektera skadorna var. Det finns modernare exempel.

Så kallade Adverse Events Following Immunization är svårstuderat - några som diskuteras seriöst är väl framför allt allergi och autoimmunitet. Får vi diabetes? Kanske inte.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 21:27   #212
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Fast då är det ju inte bristen på långtidsstudier som gör att du väljer att stå över detta vaccin, utan du passar av helt andra skäl. Så då är du inte riktigt målgruppen för min fråga, dvs de som passar framförallt för att det saknas långtidsstudier.
Jo, jag passar för att det inte är tillräckligt studerat. Ser alltså inget behov för mig att använda specifikt ett mRNA baserat vaccin. Om jag skall vaccinera mig så blir det med ett traditionellt vaccin.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 21:38   #213
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jo, jag passar för att det inte är tillräckligt studerat.
Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 21:55   #214
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Finns gott om läkemedel som har ansetts varit säkra men i efterhand visat sig ha haft katastrofala biverkingareffekter. Thalidomide är mest känt och i efterhand är det svårt att förstå hur illa det kunde bli med tanke på hur "gynnsamma" faktorerna för att detektera skadorna var. Det finns modernare exempel.

Så kallade Adverse Events Following Immunization är svårstuderat - några som diskuteras seriöst är väl framför allt allergi och autoimmunitet. Får vi diabetes? Kanske inte.
Jo, frågan är dock om du jämför äpplen och päron eller rätt saker.

Att det är läkemedel - Mja. Men storlek på fas3. När och hur har man upptäckt det och så vidare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 01:43   #215
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Nu har SVT börjat publicera statistik över andelen vaccinerade i de olika regionerna:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

F.n. leder Norrbotten med 2.42% av befolkningen.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 05:54   #216
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.
Går inte att definiera, beror på behovet och vilka studier som publiceras. Så länge som behovet är extremt litet är det lika bra att vänta minst något decennium. Alternativt; så länge som det finns billigare och pålitligare metoder så finns det inget behov öht.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 06:19   #217
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Jag är ganska nöjd med en rätt och riktig lista på biverkningar och inte metoder som klubbats igenom med hälften av normala kraven. Andra vaccin har jag inga problem med och har tagit några extra vid tidigare resor.

Det har blivit riktigt dåligt i liknande situationer tidigare.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 08:22   #218
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Fast då duckade du ju min fråga, dvs hur mycket studier skulle behövas innan du litade på det? Jag antar det handlar om både omfattning (antal vaccinerade) och tid.
Ett par generationer borde man va safe, men då har man redan dött iaf.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 08:23   #219
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nu har SVT börjat publicera statistik över andelen vaccinerade i de olika regionerna:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

F.n. leder Norrbotten med 2.42% av befolkningen.
Hoppas dom kommer vaccinera på jobbet här. Största arbetsgivaren i staden och det skulle avlasta den vanliga vården.
Har pratats om det iallafall, så får se hur det blir. Dom ger alltid vanliga influensavaccin här (förutom i år pga corona ^^)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-20, 09:14   #220
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Kanske kan vara intressant för någon.

Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 10:41   #221
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Går inte att definiera, beror på behovet och vilka studier som publiceras. Så länge som behovet är extremt litet är det lika bra att vänta minst något decennium. Alternativt; så länge som det finns billigare och pålitligare metoder så finns det inget behov öht.
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 14:43   #222
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.
De minnesceller som skapas ligger ju kvar antar jag? Det kanske har effekter längre fram.

Hursom, jag kommer ta sprutan.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 15:00   #223
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.
Det man inte vet är om proteinet, som kroppen bildat antikroppar mot vid vaccineringen, ev. kan korsreagera med andra proteiner, glykoproteiner etc i framtiden. Då kanske immunsförsvaret går lite bananas och har man otur för att man har någon predisponibel svaghet(läs trigger för autominnun sjukdom) så...

(immunförsvaret är ju bla. olika minnesceller. T-celler, B-celler, T-hjälparceller etc, långt mer än antikroppar)
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 15:28   #224
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av fabiansthlm Visa inlägg
Det man inte vet är om proteinet, som kroppen bildat antikroppar mot vid vaccineringen, ev. kan korsreagera med andra proteiner, glykoproteiner etc i framtiden. Då kanske immunsförsvaret går lite bananas och har man otur för att man har någon predisponibel svaghet(läs trigger för autominnun sjukdom) så...

(immunförsvaret är ju bla. olika minnesceller. T-celler, B-celler, T-hjälparceller etc, långt mer än antikroppar)
Som jag fått förklarat så har primärt T-cellerna som uppgift vid bildandet av antikroppar att berätta vid bildandet om de kan angripa friska celler och då blir det inga antikroppar. Antikropparna försvinner också från kroppen över tid.

Astra Zenecas vaccin bygger vad jag förstått också på att det skapas antikroppar men via lite fler steg via mRNA.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 19:46   #225
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag ramlar över en bra diskussion på vof.

Kan du förklara för mig hur effekten över decennier skulle ske? mRNA försvinner ut ur kroppen snabbt - Antikropprna bildas och försvinner sedan efter en tid - Hur länge är oklart.

Vad skulle här kunna ske som gör att man inte ser något snart efter vaccination? Allt från vaccinationen är ju borta efter en tid.
Du såg att jag skrev om autoimmunitet och sjukdomar som diabetes?
Det är alltså seriösa forskare som kollar på dem sambanden. Förstås inte fastställda eller starkt misstänkta (som jag läst), men tänkbara och svårt att studera.

Citat:
Although available epidemiological data are reassuring wemust remain vigilant, particularly with respect to some ofthe new-generation vaccines. Special attention should bepaid to new vaccine adjuvants, especially when theyproduce strong, innate responses.67Additionally, cancervaccines based on dendritic cells pulsed with tumourantigens carry a substantial risk of autoimmunity.

Citat:
First, one should question whether clinicalmanifestations of an autoimmune nature are known to beassociated with the infectious disease that will be the targetof the new vaccine. If such events have been reported—eg,for group A streptococcal diseases—attention should begiven to avoid reproducing the natural pathogenic process;this process might include the identification and exclusionof naturally pathogenic epitopes.
Citat:
Fourth, appropriate immunological investigations—eg,autoimmune serology—can be systematically included inphase I–III clinical trials. Finally, clinical surveillance of potential autoimmuneadverse effects and appropriate laboratory tests should beconsidered for inclusion in the monitoring protocol. Suchsurveillance should be extended through the post-marketing stage if specific rare events have to be ruled out.
https://www.thelancet.com/pb-assets/...art9340web.pdf



Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Som jag fått förklarat så har primärt T-cellerna som uppgift vid bildandet av antikroppar att berätta vid bildandet om de kan angripa friska celler och då blir det inga antikroppar. Antikropparna försvinner också från kroppen över tid.

Astra Zenecas vaccin bygger vad jag förstått också på att det skapas antikroppar men via lite fler steg via mRNA.
Immunsystemet är väldigt komplicerat och det blir ofta fel. Flera procent har en autoimmun sjukdom. Flera autoimmuna sjukdomar beror på (auto-)antikroppar.

Senast redigerad av Plasttiger den 2021-01-21 klockan 19:48.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)