Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-12-06, 21:10   #241
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Och då kan vi ta nästa diskussion, varför ta dem under fastan?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 08:48   #242
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Speciellt fettlösliga vitaminer ska väl ätas i samband med en måltid.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 08:18   #243
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Kört varannandagsfasta ett tag nu och tycker vikten / midjemåttet går stadigt neråt. Problemet för mig har varit lite brist på disciplin på helgerna.

Tror ni det skulle räknas som en liknande diet att exempelvis äta 900 kalorier fastedagarna men att lägga till en konditionsaktivitet som motsvarar 4-500 kcal förbränning? Visst man kan kanske inte kalla det fasta längre. Vad är era tankar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-09, 08:23   #244
MaHil
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Kört varannandagsfasta ett tag nu och tycker vikten / midjemåttet går stadigt neråt. Problemet för mig har varit lite brist på disciplin på helgerna.

Tror ni det skulle räknas som en liknande diet att exempelvis äta 900 kalorier fastedagarna men att lägga till en konditionsaktivitet som motsvarar 4-500 kcal förbränning? Visst man kan kanske inte kalla det fasta längre. Vad är era tankar?
Det beror ju på när du äter. Så länge du inte äter något så är det fasta oavsett hur mycket du äter när du väl äter. Om jag tränar 1 - 2 timmes konditionspass på min fastedag så äter jag mer än de 500 kalorier som rekommenderas, jag har dock alltid ca 24h fasta.
MaHil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 10:06   #245
Masterpan
Registered User
 
Masterpans avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 564
Hur påverkas er libido av fastan? Märker att min är helt väck på fastedagar, men mer märkvärt att den inte tycks återhämta sig på ätardagar heller.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 16:49   #246
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Hur påverkas er libido av fastan? Märker att min är helt väck på fastedagar, men mer märkvärt att den inte tycks återhämta sig på ätardagar heller.
Det läser jag som om du inte har någon libido öht? Inget på fastedagar och knapp skillnad på ätardagar.

Då kanske det är något annat bakomliggande än fasta/kost.

Jag har inte märkt någon skillnad, men jag känner mig smartare på fastedagarna. Fast mina 'ätardagar' är på keto så ingen klassisk ätardag som back in the day.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱

Senast redigerad av Jay-Z den 2020-12-13 klockan 16:51.
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 17:43   #247
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Det läser jag som om du inte har någon libido öht? Inget på fastedagar och knapp skillnad på ätardagar.

Då kanske det är något annat bakomliggande än fasta/kost.

Jag har inte märkt någon skillnad, men jag känner mig smartare på fastedagarna. Fast mina 'ätardagar' är på keto så ingen klassisk ätardag som back in the day.
Tror också något annat är orsaken. En dags fasta är inget extremt iöht, man bör inte få en massa biverkningar av det. Hungrig och ont i huvudet kanske, men allt övergående så snart man får i sig lite energi.
Notera, det är inget speciellt med att inte äta på 24 timmar, många människor gör så utan att ens tänka på det, man hamnar inte i svältläge eller får näringsbrist.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-15, 08:35   #248
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
3 dagar utan vatten är det ingen som ska prova. Direkt livsfarligt.
5 dagar utan mat & vatten intag eller kontakt med vätska klarar de flesta utan att sätta livet till. Undvik ansträngning & starkt solljus bara. Längre tid än så känns det lite väl riskfyllt att inte ha konstant läkaröversyn möjligtvis? Observera att jag själv aldrig torrfastat längre än 60 timmar personligen, min polare brukar jämnt magiskt besöka staden & vilja förstöra/bjuda på kebabtallrik varje gång. Gratis kebab är gratis kebab!


"Varannandags fasta"(randomly uppstående fasta perioder) är nästan det naturliga tillståndet för mig, äter & lever dock ohälsosamt.

Torsdag & fredag: Limpa eller två med 8 ostskivor på vardera smörgås. Möjligtvis att något ägg, makrillfiléburk eller stekt leverbit slank med.

Lördag & söndag: Kebabpizza & Tropicana pizza med extra lager ostskivor hemifrån ovanpå. Möjligtvis ägg, makrillfiléburk eller extra ostsmörgås, minns ej.

Under söndagen(egentligen redan på lördagen) sade min kropp ifrån & började signalera att det var nog med föda. Började ta stopp. Näst intill obefintliga hungersignaler alls/aka situation ej längre oändlig aptit uppstod.

Måndag: Tvingade i mig 5 kokta ägg, 1 burk makrillfilé, 100(?) gram quornfärs & någon matsked havregryn möjligtvis.

Tisdag: Likt gårdagen ingen nämnvärd hunger, så testar väl preliminärt heldagsfasta.

Vill äta kycklinglever men den fysta massan sitter som berget. Omöjligt att fördela till rimlig portion.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-12-15 klockan 08:39.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 19:12   #249
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-16, 23:37   #250
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.
Körde liknande upplägg när jag provade 10 veckor innan julen. Fasta Måndag, Onsdag, Fredag och fritt Tisdag, Torsdag och på helgerna.
Nu har inte jag styrketränat sedan Juni så kände inte att jag behövde lägga till ett "litet" mål på kvällen på fastedagarna. Tappade mellan 0,5-0,6kg i veckan och gick från 83kg till 77kg på 183cm under dessa veckor.

Jag var sjukt nöjd och mind-blown att något så enkelt fungerade då jag aldrig lyckats med en "deff" under min träningskarriär.
Nu är jag igång med träningen igen, det känns bra, jag äter ordentligt och går upp sakta i vikt.
Tanken nu är att försöka lägga på sig den tappade muskelförlusten från uppehållet och göra ett nytt försök med ett annorlunda upplägg inför sommaren.

Tack Grub och alla andra som förespråkade detta, guld för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 06:27   #251
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.
Låter som ett intressant upplägg. Tänker att jag ska köra liknande söndag, onsdag och fredag.

Kör keto sedan juni förra året och nu tänkte jag börja få in lite kolhydrater med tanken att träna lite 'metabolic flexibility'.

Citat:
Metabolic flexibility is the capacity to match fuel oxidation to fuel availability—or switch between burning carbs and burning fat. Someone with great metabolic flexibility can burn carbs when they eat them. They can burn fat when they eat it (or when they don’t eat at all). They can switch between carbohydrate metabolism and fat metabolism with relative ease. All those people who can “eat whatever they want” most likely have excellent metabolic flexibility. So, why does it really matter, and how does it happen? Let’s get into the weeds today.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 10:32   #252
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fastar numera hela helgen, tisdag och torsdag. Äter fritt måndag, onsdag och fredag. Detta går jag ned i vikt av, med äkta fritt ätande.
Då tränar du bara på ätardagarna?
Fritt ätande - alltså precis vad som helst? Pizzor, burgare, feta såser...?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 15:13   #253
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Då tränar du bara på ätardagarna?
Fritt ätande - alltså precis vad som helst? Pizzor, burgare, feta såser...?
Ja och ja. Dock inte säker på att detta är bra ur ett muskelbyggande perspektiv. Träningen på måndagar känns något sämre än normalt. Och jag är oroad över hur kroppskompositionen kommer att påverkas. Har bara kört såhär ett par veckor men kommer att ge det några månader för utvärdering.
Det märkligaste är kanske att minst hunger känner jag på söndagar, den andra fastedagen i rad. Undrar vad mekanismen bakom det är egentligen?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 15:24   #254
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Låter som ett intressant upplägg. Tänker att jag ska köra liknande söndag, onsdag och fredag.

Kör keto sedan juni förra året och nu tänkte jag börja få in lite kolhydrater med tanken att träna lite 'metabolic flexibility'.
"Metabolic flexibility" får man antagligen automatiskt om man ligger på underskott och/eller vara vältränad. Folk som kan äta vad de vill och ändå inte bli feta har antagligen bara en låg aptit. Kalorier är fortfarande kalorier.

Jag vet att det finns viss vetenskaplig grund bakom begreppet, med uppregulering av vissa enzymer osv. Men jag tror inte det har någon större betydelse i det långa loppet, såtillvida att man är någorlunda vältränad och hälsosam. Smartast är sannolikt att äta varierat, träna och inte äta för mycket.
Har läst att folk som legat i keto länge kan reagera starkt/fel på stora kolhydratsintag, vilket känns som ett rätt dumt läge att försätta sig i. Äter man varierat behöver man inte fundera på sånt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 17:11   #255
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Träningen på måndagar känns något sämre än normalt.
Inte så konstigt med tanke på att du har två fastedagar i ryggen, tror det är därför just 24h passar så bra för går du över det börjar det bli mindre optimalt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)