Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-12, 07:31   #9826
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Bumpenstein.

Är det någon mer än jag som testat att sluta med periodisk fasta och upplevt minskad hunger? Läser gärna om lite erfarenheter från er som växlat mellan periodisk fasta (skippa frukost) och att äta frukost. Hur är era energinivåer och hungerkänslor under dagarna beroende på uppläggen?

Jag har sedan ett par år inte ätit frukost (undantaget en proteinshake om jag styrketränat på morgonen). Nu när jag regelbundet tränar kondition + styrketräning på morgonen, och kondition på eftermiddagen, så har jag börjat äta en mindre frukost med 400-500 kcal. Jag har ett ganska högt energibehov, strax under 3500 kcal, om det är relevant i sammanhanget.

Har bara gjort detta ett par dagar, men jag upplever mig piggare under hela dagen och inte samma varghunger vid mina andra två måltider. Detta går emot vad många, som använder sig av periodisk fasta, uppger.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 08:35   #9827
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Bumpenstein.

Är det någon mer än jag som testat att sluta med periodisk fasta och upplevt minskad hunger? Läser gärna om lite erfarenheter från er som växlat mellan periodisk fasta (skippa frukost) och att äta frukost. Hur är era energinivåer och hungerkänslor under dagarna beroende på uppläggen?

Jag har sedan ett par år inte ätit frukost (undantaget en proteinshake om jag styrketränat på morgonen). Nu när jag regelbundet tränar kondition + styrketräning på morgonen, och kondition på eftermiddagen, så har jag börjat äta en mindre frukost med 400-500 kcal. Jag har ett ganska högt energibehov, strax under 3500 kcal, om det är relevant i sammanhanget.

Har bara gjort detta ett par dagar, men jag upplever mig piggare under hela dagen och inte samma varghunger vid mina andra två måltider. Detta går emot vad många, som använder sig av periodisk fasta, uppger.
Precis samma för mig. Är piggare och mer allert när jag äter regelbundet, gärna fem gånger per dag. Dessutom lättare att hålla nere kalorimängden som går åt till "tomma" kalorier. Som bonus är återhämtningen efter träning enormt mycket bättre.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 09:55   #9828
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ej testat ovannämnda utan kört på som vanligt med 2 mål per dag. Jag har dock aldrig hungerkänslor med de måltiderna. Jag kan rentav skippa lunchen och köra bara ett kvällsmål (dvs 24 timmar efter målet innan) och fortfarande inte vara hungrig.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-12, 11:06   #9829
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Både ja och nej... En känsla jag haft ända sen jag avslutade min första ordentliga deff är att det kanske inte är bra att vänja sig vid att äta jättestora måltider. Hela grejen med att spara sig fram till sent på dagen för att sedan i princip hetsäta är lite vansklig, det är inte ett normalt/hållbart beteende - speciellt inte om man är hungrig - vilket man kommer att vara hur man än gör om man legat på negativ kaloribalans en längre tid.
När man sen försöker äta normalt blir man inte mätt av normala måltider, man vill äta tills magen är sprickfärdig, oavsett om det är broccoli eller choklad.

Jag skulle nog säga att periodisk fasta är bättre anpassat till att hålla sig viktstabil. Äter man tillräckligt så att man inte är hungrig kan man lika gärna skippa frukosten och äta lite godare till lunch och middag.

Med det sagt så tycker jag ändå att man håller hungerkänslorna under kontroll vid viktnedgång - under fastan, det är just när man börjar äta som man kan bli extremt hungrig. Jag gick ned ca 25 kg i år med periodisk fasta, så det funkar ju. Fastade dock bara varannan dag eftersom jag tränar varannan dag, på morgonen, och jag måste säga att träningsdagarna blev jobbigare att ta sig igenom mot slutet av viktnedgången iom fler mindre måltider. Det var enklare att helt enkelt inte äta och sen äta ett par större måltider senare på dagen. Dock känner jag nu ännu starkare att detta är ett osunt sätt att förhålla sig till mat.

Jag känner mig piggare men nästan som en typ av stress av att fasta. Mer harmonisk med frukost, men lite segare liksom.

Slutsatsen jag drar är att man kan fasta de dagar som det passar en och äta frukost de dagar det passar. Det är OK att skippa en måltid och det är OK att äta många måltider, gör det som passar dig själv vid aktuell tidpunkt.
Man får sannolikt inga fördelar av att t.ex köra periodisk fasta 30 dagar i rad på 1800 kcal / dag mot att äta 5 utspridda måltider på 1800 kcal / dag i 30 dagar. Resultatet blir exakt detsamma.

Det hållbara alternativet är inte att utnyttja olika tekniker under begränsad tid, det hållbara är att helt enkelt vänja sig vid att inte äta så jävla mycket hela tiden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 09:24   #9830
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Bumpenstein.

Är det någon mer än jag som testat att sluta med periodisk fasta och upplevt minskad hunger? Läser gärna om lite erfarenheter från er som växlat mellan periodisk fasta (skippa frukost) och att äta frukost. Hur är era energinivåer och hungerkänslor under dagarna beroende på uppläggen?

Jag har sedan ett par år inte ätit frukost (undantaget en proteinshake om jag styrketränat på morgonen). Nu när jag regelbundet tränar kondition + styrketräning på morgonen, och kondition på eftermiddagen, så har jag börjat äta en mindre frukost med 400-500 kcal. Jag har ett ganska högt energibehov, strax under 3500 kcal, om det är relevant i sammanhanget.

Har bara gjort detta ett par dagar, men jag upplever mig piggare under hela dagen och inte samma varghunger vid mina andra två måltider. Detta går emot vad många, som använder sig av periodisk fasta, uppger.

Mår också mycket bättre med frukost.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 09:37   #9831
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det gör säkert de allra flesta. De positiva känslor periodisk fasta medför hos många är inte sällan nyhetens behag. Därmed inte sagt att upplägget inte passar många.

För idrottaren som vill prestera är det dock sällsynt att det är positivt att inte äta.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 10:51   #9832
notfit
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 3
Läst igenom stora delar av tråden men lite kluven. Styrketränat regelbundet senaste 5åren.

Tänkte köra igång PF 8:16, matfönster 12-20, passar mig perfekt då jag inte är speciellt hungrig på morgonen.

Nu till min fråga/problem, jag tränar alltid på morgonen mellan 7-8 ca 4-5 dagar i veckan.

Hur kommer det påverkas av PF när jag är klar kl 8 och inte äter lunch förrän kl 12?

Vore tacksam för all feedback!

Mål med min styrketräning: behålla muskelmassa / liten ökning samt tappa en del kilon.

Senast redigerad av notfit den 2021-01-03 klockan 10:52. Anledning: Mål
notfit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 10:57   #9833
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du förlorar muskler fram till 12 istället för att börja bygga dem runt 9-tiden.

Om och hur mycket det påverkar resultaten i form av muskeltillväxt på sikt är oklart.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 11:15   #9834
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag har sedan ett par år inte ätit frukost .
Tycker det är synd att PF har blivit synonymt med att skippa frukost, det är verkligen ett stort misstag. Det optimala 16-8 upplägget är i min mening 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Antar att det lättare går hand i hand med vår stressade livsstil med att man bara river upp på morgonen och far iväg till jobbet.

Jag kan knappast vara ensam om att vakna upp dagen efter ett riktigt hårt pass och vara vrålhungrig.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-01-03 klockan 11:20.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 11:32   #9835
notfit
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du förlorar muskler fram till 12 istället för att börja bygga dem runt 9-tiden.

Om och hur mycket det påverkar resultaten i form av muskeltillväxt på sikt är oklart.
Tack för snabbt svar King! Men för en ”amatör” som vill uppnå 15-18% kroppsfett och hålla sig relativt trimmad, så bör det inte vara några större problem? Alternativt köra 11-19 för att korta ner tiden mellan träning och första proteinintaget
notfit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 12:29   #9836
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av notfit Visa inlägg
Tack för snabbt svar King! Men för en ”amatör” som vill uppnå 15-18% kroppsfett och hålla sig relativt trimmad, så bör det inte vara några större problem? Alternativt köra 11-19 för att korta ner tiden mellan träning och första proteinintaget
För dig gäller följande:

Att träna och sen vänta några timmar innan du äter kommer inte göra några som helst skillnader för dig i det långa loppet. Om du äter ditt första mål vid 12, 13, 14 eller 15 är sak samma. Gör vad som passar dig för stunden, dagen, ögonblicket.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-03, 12:43   #9837
notfit
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
För dig gäller följande:

Att träna och sen vänta några timmar innan du äter kommer inte göra några som helst skillnader för dig i det långa loppet. Om du äter ditt första mål vid 12, 13, 14 eller 15 är sak samma. Gör vad som passar dig för stunden, dagen, ögonblicket.
Strålande!!
notfit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 08:37   #9838
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag kan knappast vara ensam om att vakna upp dagen efter ett riktigt hårt pass och vara vrålhungrig.
Du tror inte att det kan vara så att du är van att äta frukost och det är därför du är hungrig? Jag äter aldrig frukost och är aldrig heller hungrig på morgonen.
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 06:13   #9839
Fangface
Registered User
 
Fangfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Somewhere out in space
Inlägg: 475
Bumpenstein #2

Finns det några kända nackdelar med att köra en "oregelbunden" fasta?

Har precis börjat sedan ett par veckor tillbaks (i hälsosyfte, inte viktnedgång), och jag kör mina styrkepass kl 05 på morgonen. Ätarfönster 06-12.
Träningsfria dagar (max 2 i veckan) har jag istället fönstret från 12-19, kan även få för mig att köra en 24h. Nån dag kan jag även gå ifrån fastan helt och äta som en normal person.

Behöver kroppen nån struktur när man fastar genom att hålla sig till samma ätarfönster varje dag, eller är det skit samma?
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-03, 09:25   #9840
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface Visa inlägg
Bumpenstein #2

Finns det några kända nackdelar med att köra en "oregelbunden" fasta?

Har precis börjat sedan ett par veckor tillbaks (i hälsosyfte, inte viktnedgång), och jag kör mina styrkepass kl 05 på morgonen. Ätarfönster 06-12.
Träningsfria dagar (max 2 i veckan) har jag istället fönstret från 12-19, kan även få för mig att köra en 24h. Nån dag kan jag även gå ifrån fastan helt och äta som en normal person.

Behöver kroppen nån struktur när man fastar genom att hålla sig till samma ätarfönster varje dag, eller är det skit samma?
Kan bara tala från egen erfarenhet. För mig funkar det inte att skifta runt på ätfönstret för ofta. Då blir hungerkänslorna inte regelbundna och jag har svårt att hålla mig till mitt fönster. Så enklast för mig är att köra samma tid varje dag hela tiden.

Jag har strategiskt lagt mitt fönster på tider som gör det enkelt att äta ute, borta och impulsivt om det behövs. Jag äter mellan kl 12-20
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)