Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-09, 18:11   #76
snartspensligvegan
Banned
 
snartspensligvegans avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: =(3OE)=
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Själv käkar man under 500g kött/vecka, något positivt med det nu iaf. Finns det några magra proteinkällor från det vegetabiliska? Förutom kvarg, keso och 5% hårdost :O?
... är ju alla animaliska mejeriprodukter

Jag vet inte, inget jag kan komma på, quorn då men det är ju äggvita i det, men det duger säkert åt dig, om stekt sådan är nyttigare har jag ingen aning om.

Tofu och vetegroddar och dylikt är ju vegetabilier med högt proteininnehåll men jag tvivlar på att det hjälper dig.
snartspensligvegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:16   #77
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
FAN. Är det något jag konsumerar mycket av så är det just rött kött och charkuteriprodukter. Nötfärs är nog stommen i min kost för tillfället, och till det läggs lite kassler, salami, rökt medwurst mm.. bara att förbereda sig för rövcancer mao.
EDIT: Fet är jag också, vilket tydligen inte heller var någon höjdare för cancern..
Hahaha! Det där inlägget fick iallafall mig att skratta! Dessutom tycker jag du har en passande avatar i detta sammanhang!

När något sådant som detta kommer upp, kan jag inte låta bli att tänka på denna mycket ypperliga bok: http://www.bokus.com/b/9789151847429.html
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:17   #78
objet trouvé
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Okej, tack.

Men kassler är väl samma sak som vanligt rött kött, bara att man laggt det i en förpackning? Och köttbullar är ju bara nötfärs och lite ägg, eller gäller det bara köpta köttbullar?

Kyckling/fisk fungerar fortfarande alltså?

Själv käkar man under 500g kött/vecka, något positivt med det nu iaf. Finns det några magra proteinkällor från det vegetabiliska? Förutom kvarg, keso och 5% hårdost :O?

Frågorna är naturligtvis inte riktade mot Grub, utan mot alla som kan .
det finns ju en massa vegetariska produkter av quorn och soja som båda har högt proteininnehåll.

on topic, om det är mest charkprodukter som är farliga betyder det att naturligt kött är ok? och med naturligt menar jag kött som inte är behandlat på något vis utan som att man köper direkt från slaktaren, eller iaf inte lika farligt? jag menar på nåt sätt känns det ju naturligt att äta kött, vi har ju alltid gjort det (visst vi kan överleva utan men det är en annan diskussion) men att det farliga kommer in när vi börjar mixtra alltför mycket med maten, vilket är det man gör med charkprodukter?
objet trouvé är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:21   #79
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av objet trouvé Visa inlägg
betyder det att naturligt kött är ok? och med naturligt menar jag kött som inte är behandlat på något vis utan som att man köper direkt från slaktaren, eller iaf inte lika farligt?
Det står redan i första inlägget att rekommendationerna där hamnar på max 500 gram tillagat kött i veckan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:25   #80
objet trouvé
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 48
ok, trodde det bara var chark iaf, för att meningen kom efter prat om charkprodukter.
objet trouvé är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:27   #81
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, rekommendationerna för chark är att undvika helt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:51   #82
rinse
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 368
Jag äter minst 10 ggr mer än rekommenderat intag. Får se vad jag kommer göra..
rinse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:54   #83
Jackie Dee
Registered User
 
Jackie Dees avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 134
Men gäller 500g alla människor eller kan en som väger 120 kilo tex 700g medans en som väger 50 kg kan äta 300 g.

Frågar eftersom jag vill skydda min dotter från otäcka sjukdomar.
Hon väger 12kg så hon kommmer knappast upp i 500g i veckan, men som sagt för en mindre kropp borde det vara mindre än 500g som gäller?
__________________
"Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken. " Joan Rivers
Jackie Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:55   #84
The Striker
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 51
Det står ju att det ger en höjning av cancerrisken med 30%. Men hur mycket är 30% då?

Hörs risken för cancer med 30% eller har vi 30% chans att drabbas? Säg att man har 1% chans att drabbas om man utesluter kött. Om det är en höjning med 30% så får vi alltså 1,3% chans att drabbas?
The Striker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 18:57   #85
Racso
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 735
Citat:
Ursprungligen postat av The Striker Visa inlägg
Det står ju att det ger en höjning av cancerrisken med 30%. Men hur mycket är 30% då?

Hörs risken för cancer med 30% eller har vi 30% chans att drabbas? Säg att man har 1% chans att drabbas om man utesluter kött. Om det är en höjning med 30% så får vi alltså 1,3% chans att drabbas?
Eh...?
Racso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 19:01   #86
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Läs rapporten om ni vill ha detaljer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 19:04   #87
The Striker
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 51
Jag har läst rapporten igen och jag kan fortfarande inte hitta hur stor risk man har att drabbas om man undviker rött kött.
The Striker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 19:07   #88
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av The Striker Visa inlägg
Jag har läst rapporten igen och jag kan fortfarande inte hitta hur stor risk man har att drabbas om man undviker rött kött.
En snabb googling på begreppen 'prevalence' och 'colon cancer' ger denna hemsida: http://www.wrongdiagnosis.com/c/colo...prevalence.htm

Jag har inte källkritiskt granskat den, så ta de siffror som anges med en nypa salt.

I Australien anges risken för en man till 1 på 17, för kvinnor till 1 på 26. Procentuellt innebär det 5.8 % risk att drabbas om man är man och australiensare. Är man kvinna och australiensare så är risken 3.8 %

Betänk att det finns kulturella aspekter när det gäller kosthållning.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 19:14   #89
The Striker
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
En snabb googling på begreppen 'prevalence' och 'colon cancer' ger denna hemsida: http://www.wrongdiagnosis.com/c/colo...prevalence.htm

Jag har inte källkritiskt granskat den, så ta de siffror som anges med en nypa salt.

I Australien anges risken för en man till 1 på 17, för kvinnor till 1 på 26. Procentuellt innebär det 5.8 % risk att drabbas om man är man och australiensare. Är man kvinna och australiensare så är risken 3.8 %

Betänk att det finns kulturella aspekter när det gäller kosthållning.

Okej. Om det stämmer så är ju en 30% ökning av 5,8% inte speciellt hög?
The Striker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 19:19   #90
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av The Striker Visa inlägg
Okej. Om det stämmer så är ju en 30% ökning av 5,8% inte speciellt hög?
Upp med 1.8 procentenheter.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)