Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-27, 18:05   #23761
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Haft problem med min vmo från cyklingen. Ingen naprapat osteopat läkare har hittat problem. Men haft många år. Så tror att når den blir så överbelastad så får vaderna ta över lite. Och de har väl varit extremt stela i typ två år. Men aldrig haft problem med hälsenan innan. Hoppas inte en ruptur bara men tror ej. Inte svullen men haltar lite. Så blir Rice ett par dagar nu och kanske byta till mina hoka cliftons i början när jag väl kan röra på mig igen.
Låter märkligt tycker jag. Exakt vilken funktion är det som musklerna i underbenet tar över ifall VMO inte kan göra sitt jobb?

VMO hjälper ju till med att sträcka i knät och dessutom att se till att knäskålen hålls i rätt position då man böjer/sträcker i knät. Ifall man är klen i VMO (eller kanske att den är överansträngd) eller man har svårt med motoriken och att den inte aktiveras på rätt sätt så kan ju detta leda till ont i knät (pga att knäskålen inte följer rätt linje).

Nu är ju inte jag fysioterapeut eller nåt liknande, utan bara hobbyintresserad, men jag har iaf svårt att se nåt direkt samband. Det kanske kan vara en rätt lång kedja av effekter dock, vad vet jag.

Det finns ju annars möjligheten att det är orelaterat också (och kanske beror på skobyte eller nåt sådant). Lågt heeldrop är ju inte optimalt om man har lite strama vader/hälsenor. Eller kanske att du lagt dig till med nåt slags kompensationsmönster pga problem med VMO (typ halta) i fotisättnignarna och att detta i sin tur leder till ont i hälsenor.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-07-27 klockan 18:08.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 10:18   #23762
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av niluht Visa inlägg
@Svenbanan, oj tusen tack för utförligt svar. Jag läser vad du skriver och är beredd att hålla med om i princip allt.

Jag kör som du skriver istället. Nu under semester och permitteringstider så är det ju inga problem att köra fem (eller sju) dagar i veckan, men sen när allt är tillbaka till det vanliga ekorrhjulet med jobb och tre ungar så kör jag nog på fyra dagars löpning i veckan, men där jag försöker klämma in ett extra långsamt pass.

Återigen, stort tack för ditt bra svar!

Skulle jag:
1. Träna strukturerat
2. Inte ha problem att få till långpasset på en veckodag

Så skulle jag gärna köra med 10 dagars rullande schema, som ditt upplägg blir. Då skulle det lämna luft för annat, padel etc, och löpningen har harmoni mellan de olika passen. Det blir även lättare att parera om man skulle åka bort, en fylla blir extra hård eller vad det nu kan vara.

Våga vägra veckonormen!
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 12:29   #23763
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Kör ni någon form av deload för löpträningen?
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 17:40   #23764
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Kör ni någon form av deload för löpträningen?
Ifall man är i en period av mängdträning och försöker komma upp mot nya rekordnivåer av kilometer per vecka så kan det vara lämpligt att köra 2-3 veckor med ökande veckovolym och sedan tar man en vecka med lite mindre volym (och kanske ett lite kortare långpass). Sedan kör man en ny sådan period av 2-3 veckor...

Typ såhär kanske, om man inte tidigare varit uppe på 80-90km per vecka.

v1 80km
v2 84km
v3 90km
v4 DELOAD 75km
v1 84km
v2 88km
v3 94km
v4 DELOAD 80km

EDIT: Ifall man har haft uppehåll från träning under ett gäng månader och behöver jobba upp sin veckovolym så finns inte riktigt samma behov av att köra deload (enligt min erfarenhet). Även om det var ett år sedan man sprang veckor med 80-90km så kommer man kunna hantera ganska stora ökningar i veckovolym från en vecka till nästa då man är en bit under denna nivån. Så man kanske kan lägga på 5km varje vecka från 40km/v fram till dess man är uppe på 60-70km utan att man behöver ta några viloveckor.

Men sen är det ju ofta också så att man får nån liten skavank nånstans och blir tvungen att ta det lite lugnt ett par dagar här och där, så man kanske får lite automatisk deload också. Det kan ju vara nåt att hålla lite koll på kanske.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-07-28 klockan 17:46.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 20:10   #23765
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man är i en period av mängdträning och försöker komma upp mot nya rekordnivåer av kilometer per vecka så kan det vara lämpligt att köra 2-3 veckor med ökande veckovolym och sedan tar man en vecka med lite mindre volym (och kanske ett lite kortare långpass). Sedan kör man en ny sådan period av 2-3 veckor...

Typ såhär kanske, om man inte tidigare varit uppe på 80-90km per vecka.

v1 80km
v2 84km
v3 90km
v4 DELOAD 75km
v1 84km
v2 88km
v3 94km
v4 DELOAD 80km

EDIT: Ifall man har haft uppehåll från träning under ett gäng månader och behöver jobba upp sin veckovolym så finns inte riktigt samma behov av att köra deload (enligt min erfarenhet). Även om det var ett år sedan man sprang veckor med 80-90km så kommer man kunna hantera ganska stora ökningar i veckovolym från en vecka till nästa då man är en bit under denna nivån. Så man kanske kan lägga på 5km varje vecka från 40km/v fram till dess man är uppe på 60-70km utan att man behöver ta några viloveckor.

Men sen är det ju ofta också så att man får nån liten skavank nånstans och blir tvungen att ta det lite lugnt ett par dagar här och där, så man kanske får lite automatisk deload också. Det kan ju vara nåt att hålla lite koll på kanske.
Styrketränar du också?
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 21:17   #23766
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Styrketränar du också?
Det där är alltså inte nåt exempel ur ett schema jag (eller nån annan) använt sig av. Det var bara ett exempel på ungefär hur man kan lägga upp periodisering med deload med avseende på träningsvolym.

Jag har säkert gjort något liknande nån gång. Men det var alltså inget exakt exempel.

Jag kör väldigt lite löpträning numera eftersom jag har ruttna fotleder och påföljande ruttna knän, och inte riktigt fått till rehaben. Fotlederna är bättre än på länge och knäna också. Men jag har inte vågat mig på någon löpträning alls nu i sommar.

Men om jag var bra i benen och sprang 80km per vecka så tror jag inte jag skulle köra mycket styrketräning. Det har aldrig funkat för mig att kombinera dessa träningsformer. Ifall jag prompt skulle kombinera så skulle jag nog köra ett gäng veckor med fokus på styrka och med enbart underhållsträning för löpning, och sedan ett par veckor med det motsatta förhållandet.

Den typ av löpträning som eventuellt funkar någorlunda att kombinera med benstyrketräning är väl lugna distanspass (eftersom man inte behöver vara pigg i benen för att slöjogga i 30-60min). Så ifall man vill hålla fokuset på styrketräningen så kan man kanske lägga upp det så att man kör ett lugnt löppass efter styrketräningen. Det är troligen inte det allra mest optimla upplägget för löpning, men nånting kommer det ge, och särskilt om man har tålamod och ger det lite tid. Men ifall man börjar väva in ett par kvalitetspass i veckan också, så kommer det troligen bli svårt med återhämtningen inför styrkepassen och då blir utvecklingen på den fronten sämre (fast löpningen kanske blir aningen bättre).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 06:43   #23767
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Nej kanske stämmer. Vet bara att jag haft problem med vmos länge och stela vader och någon sjukgymnast sa att de kunde vara ne del av problemet. Tror snarare det är vaderna. Kämpar med dom, foamar, stretchar, smashar och tåhävningar. Men blir fan inte bättre. Några tips?

Blir förövrigt fler vilodagar från löpning vilket e trisst.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:25   #23768
Margareta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 25
Jag tycker att man kan ha olika skor men för mig är inläggen viktigast. De gör att jag tar rätt steg och inte får ont i knäna.
__________________
Jag tränar så ofta jag hinner...
Margareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 16:22   #23769
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Nej kanske stämmer. Vet bara att jag haft problem med vmos länge och stela vader och någon sjukgymnast sa att de kunde vara ne del av problemet. Tror snarare det är vaderna. Kämpar med dom, foamar, stretchar, smashar och tåhävningar. Men blir fan inte bättre. Några tips?

Blir förövrigt fler vilodagar från löpning vilket e trisst.
Vad är det som är problemet med vaderna då lite mer exakt?

Får du ont i vaderna medans du springer? Eller får du ont efteråt? Är det ont i hälsenan eller är det högre upp?

Har du några problem med överpronation eller liknande? Höga eller låga fotvalv som eventuellt kolappsat?

Har du några problem med rörlighet i fotleden? Stå barfota vänd mot en vägg, med foten c:a 1dm från väggen. Böj knät och skjut knät framåt över foten till dess knät touchar väggen. Se till att knät går rakt fram över foten (mellan stortån och nästa tå) och inte "faller in". Var också noga med att hälen inte lättar från marken. Kan du få knät att toucha väggen då stortån är 10cm ifrån? Behövde du tvinga fram knät (dvs var du väldigt stel någonstans) eller gick det lätt? Skillnad mellan höger/vänster?

Ifall du står barfota på ett ben och försöker göra som en enbensknäböj (inte ass to grass utan bara en väldigt grund knix där du bara går ner ett par decimeter), har knät då en tendens att vilja falla inåt eller följer knät linjen rakt över foten? Är det skillnad om du har andra benet utsträckt framför dig eller bakom dig? Skillnad på höger/vänster fot?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 00:04   #23770
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Har en fråga till er kunniga inom konditionsträning.

För att dra det kortfattat, har alltid känts som att jag har medfödd dålig konditon, därför lagt mycket krut på den med goda resultat. Men när jag springer är det som att jag andas ur ett sugrör , det är liksom inte att jag är trött eller andfådd, stannar jag eller sänker tempot så försvinner detta direkt och jag kan liksom gå från att andas ur ett sugrör och inte få in tillräckligt med luft till att stanna och prata helt normalt efter 20 sekunder.

Tror ni detta kan vara ansträngningsastma? Blir även slemmig i halsen men det har faktiskt blivit mycket bättre av träningen. Sjukt konstigt för känns som jag skulle prestera så mycket bättre om andningsvägarna inte svullnade igen (upplevs som så). Kanske är vanligt och normalt?
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 06:10   #23771
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Har en fråga till er kunniga inom konditionsträning.

För att dra det kortfattat, har alltid känts som att jag har medfödd dålig konditon, därför lagt mycket krut på den med goda resultat. Men när jag springer är det som att jag andas ur ett sugrör , det är liksom inte att jag är trött eller andfådd, stannar jag eller sänker tempot så försvinner detta direkt och jag kan liksom gå från att andas ur ett sugrör och inte få in tillräckligt med luft till att stanna och prata helt normalt efter 20 sekunder.

Tror ni detta kan vara ansträngningsastma? Blir även slemmig i halsen men det har faktiskt blivit mycket bättre av träningen. Sjukt konstigt för känns som jag skulle prestera så mycket bättre om andningsvägarna inte svullnade igen (upplevs som så). Kanske är vanligt och normalt?
Inget pipande? Inget väsande?
Har du pulsklockan? Vad händer med pulsen?
Är det temperaturberoende?
Är det oberoende av uppvärmning?
Hur snabbt in i passet kommer det?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 09:35   #23772
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
!!! Viktigt !!!

HEj!

Jag ska börja löpträna.

Vilken pulsklocka måste jag köpa. Garmin forerunner med musik för spotify??

Jag kan tänka mig att lägga en halvdagslön dvs 3-4000.
Om jag kan komma billigare undan är det bättre.

Idealt vill jag se pace - kadens - (spela musik). Orkar inte med pulsband, men om pulsmätning vi hannleden fungerar är det Ok.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 10:18   #23773
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Kör ni någon form av deload för löpträningen?
Egentligen inte, det kommer naturligt när det är dags för tävling och då drar jag ner volymen 10-14 dagar innan med 50%.

Ex när jag var på topp:

vanlig vecka: 160 km, varav ett pass med 4x1000m och ett pass med 15 minuters tröskel

2 veckor innan: 80 km, varav ett pass med 2x1000 och ett pass med 8 minuters tröskel

tävlingsvecka
måndag: distans inkl. 1-2x1000m
tisdag: distans
onsdag: distans inkl. 2x4min
torsdag: distans
fredag: lugn jogg med fartstegringar (ofta 5 km)
lördag: tävling
söndag: distans
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 18:59   #23774
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag sprang min 10:e mara idag (Kia Fjällmaraton) och fick för första gången i livet krampkänningar. De dök upp i framsida lår i sista stigningen med 9 km kvar och jag lyckades ta mig i mål genom att sänka tempot samt häva i mig två resorb som sjukvårdare i sista depån hade (men då var det bara 4 km kvar av loppet, hade såklart behövt detta långt innan).

Någon med erfarenhet av kramp? Varför får man det och ffa, hur undviker jag att det händer igen? Det var riktigt jäkla obehagligt samt kostade mig sub6 (jag gick i mål på 6:03).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 19:06   #23775
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
HEj!

Jag ska börja löpträna.

Vilken pulsklocka måste jag köpa. Garmin forerunner med musik för spotify??

Jag kan tänka mig att lägga en halvdagslön dvs 3-4000.
Om jag kan komma billigare undan är det bättre.

Idealt vill jag se pace - kadens - (spela musik). Orkar inte med pulsband, men om pulsmätning vi hannleden fungerar är det Ok.
Läs själv igeom massor av recensioner av klockor och grejer om du mot förmodan inte trollar.

www.dcrainmaker.com
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)