Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-23, 06:42   #23116
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Rätt prioriterat, avlastning bör vara din huvudsyssla utöver brödjobbet. Annars är ett tips att köpa en löpvagn, jag sprang med mitt barn i en Thule från att hon var 6 veckor.

Jag har sprungit den två gånger, båda två i ett duolag. Första gången med min man (2015) och andra gången med en god vän (2016). 2016 var jag i kanonform verkligen, medan min lagkamrat hade en sämre dag. Så jag ägnade större delen av det loppet till att pusha henne, förutom sista biten uppför Välliste då jag i princip sprang "backintervaller" upp och ner för berget medan hon stretade på. Folk tyckte att jag var allmänt dum i huvudet Har gått i mål på runt 6:15 båda gångerna men tror jag hade klarat runt 5:30 2016 om jag sprungit hela vägen i egen takt. I år blir första gången jag springer solo och under 6 timmar borde jag iaf klara tycker jag. Är inte i samma kanonform som 2016 men om jag får till ett bra träningsår så. Gillar verkligen banan, den är tuff men ändå löpbar.

Ska förresten springa Vertikal K också som går tisdagen innan fjällmaran, den har jag också gjort två gånger. 1000 vertikala höjdmeter från Året Torg till Skutans topp. Helt vidrigt och underbart.
Hehe, det är inte dåligt att lägga intervaller i Välliste. Då har du rutin nog för pb i år! Jag håller med dig. Älskar banan. Det enda jag önskar är att det är någorlunda torrt. Vad springer du med för skor?

Åh, vad kul med vertical K. Det kan hända att jag spontananmäler mig dit också!! Jag och sambo ska springa Copper run, men ett krav för att vi skulle förlägga semestern i årefjällen var att jag inte skulle springa vartenda lopp, så jag får lägga band på mig.
__________________
Mor åt gröt, far åt helvete
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 09:56   #23117
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Mina Hoka Arahi 3 börjar bli lite väl stumma så nu är jag på jakt efter ett par skor för längre distans/långpass, med fokus på dämpningen. Sambon har ett par Hoka Clifton som känns grymt sköna och även New Balance 1080 V10 verkar intressanta. Några tips på andra modeller eller tankar i övrigt kring skoval? Jag klockar in på 78-79 kg så är relativt ”tung” för att vara löpare.
__________________
Journal

10 km: 39:32

Senast redigerad av thompaboy den 2020-01-23 klockan 09:57.
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 10:46   #23118
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Stretchar ni något och tycker ni att man borde stretcha, i sådant fall när och i vilket syfte? Jag har fått för mig att detta är överskattat och stretchar aldrig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 11:04   #23119
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Stretchar ni något och tycker ni att man borde stretcha, i sådant fall när och i vilket syfte? Jag har fått för mig att detta är överskattat och stretchar aldrig.
Jag är lätt allergisk mot stretching, mest för att det är sån hysteri av att göra det. Kan ibland använda mig av dynamisk stretching innan jag ska ge mig ut som lätt uppvärmning om det är kallt ute. Annars tycker jag att det oftast är slöseri med tid. Finns viktigare saker att lägga tid på, som att springa, styrketräna och äta

Dock tänker jag att det kan fylla en funktion ibland. Ibland känns några krämpor lite skönare om man stretchar lite, men är absolut ingen nödvändighet
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 11:10   #23120
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Arcus Visa inlägg
Jag är lätt allergisk mot stretching, mest för att det är sån hysteri av att göra det. Kan ibland använda mig av dynamisk stretching innan jag ska ge mig ut som lätt uppvärmning om det är kallt ute. Annars tycker jag att det oftast är slöseri med tid. Finns viktigare saker att lägga tid på, som att springa, styrketräna och äta

Dock tänker jag att det kan fylla en funktion ibland. Ibland känns några krämpor lite skönare om man stretchar lite, men är absolut ingen nödvändighet
Då är jag nästan exakt som dig. Det viktiga är själva löpningen samt förebyggande styrketräning. Samtidigt så känns det som att jag kanske underskattar stretching lite väl mycket. Eftersom att det har fungerat utan så har jag väl inga direkta planer på att införa det men hade ändå varit kul att veta om det är något som faktiskt gör skillnad.

Att tänja/stretcha innan ett hårt pass kan jag förstå syftet med, det jag syftar på är primärt stretching efter passet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 11:18   #23121
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Då är jag nästan exakt som dig. Det viktiga är själva löpningen samt förebyggande styrketräning. Samtidigt så känns det som att jag kanske underskattar stretching lite väl mycket. Eftersom att det har fungerat utan så har jag väl inga direkta planer på att införa det men hade ändå varit kul att veta om det är något som faktiskt gör skillnad.

Att tänja/stretcha innan ett hårt pass kan jag förstå syftet med, det jag syftar på är primärt stretching efter passet.
Vet inte vilka fördelar man skulle få efter passet av att stretcha, kanske att det är skönt att sitta ner och samla sig lite.

Här är en bra text av Greg Lehman, kiropraktor och sjukgymnast samt även biomekaniker. Han är nördig och bra

http://www.greglehman.ca/blog/2017/3...tinue-to-do-so
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 11:49   #23122
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Arcus Visa inlägg
Vet inte vilka fördelar man skulle få efter passet av att stretcha, kanske att det är skönt att sitta ner och samla sig lite.

Här är en bra text av Greg Lehman, kiropraktor och sjukgymnast samt även biomekaniker. Han är nördig och bra

http://www.greglehman.ca/blog/2017/3...tinue-to-do-so
Tack, får läsa igenom senare
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 12:13   #23123
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har man inget behov av strtching så är det såklart slöseri med tid, och kanske tom kontraproduktivt beroende på exakt vad det är man gör för stretchövningar. Men ifall man har någon form av begränsning i rörligheten kan det vara ett måste med stretching i nån form för att öht kunna löpträna utan att man skadar sig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 13:02   #23124
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har man inget behov av strtching så är det såklart slöseri med tid, och kanske tom kontraproduktivt beroende på exakt vad det är man gör för stretchövningar. Men ifall man har någon form av begränsning i rörligheten kan det vara ett måste med stretching i nån form för att öht kunna löpträna utan att man skadar sig.
Det är sånt här man vill höra! #vågavägrastretcha
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 13:21   #23125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är sånt här man vill höra! #vågavägrastretcha
Fast du har ju lite issues med fotlederna. Du kanske är i behov av flera timmars foamrolling och statisk stretching både före och efter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 13:32   #23126
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fast du har ju lite issues med fotlederna. Du kanske är i behov av flera timmars foamrolling och statisk stretching både före och efter.
Vet du vad, det har faktiskt känts bättre senaste tiden. Den ömma punkten på foten(ej relaterat till fotlederna tror jag) har försvunnit och fotlederna har jag inte stört mig så mycket på. Någon skrev att halva grejen med att rehabilitera sig var att låta foten bli påfrestad och sedan dess har jag inte varit lika orolig när jag t.ex. har tagit en snäv kurva. Sedan detta har jag inte tänkt på foten lika mycket, antingen har den blivit bättre eller så har jag övervunnit en mental barriär.

Jag tror faktiskt inte att jag är i behov av någonting just nu
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 13:44   #23127
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vet du vad, det har faktiskt känts bättre senaste tiden. Den ömma punkten på foten(ej relaterat till fotlederna tror jag) har försvunnit och fotlederna har jag inte stört mig så mycket på. Någon skrev att halva grejen med att rehabilitera sig var att låta foten bli påfrestad och sedan dess har jag inte varit lika orolig när jag t.ex. har tagit en snäv kurva. Sedan detta har jag inte tänkt på foten lika mycket, antingen har den blivit bättre eller så har jag övervunnit en mental barriär.

Jag tror faktiskt inte att jag är i behov av någonting just nu
Najs.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 13:48   #23128
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Najs.
Verkligen Upplever i skrivande stund min bästa träningsperiod i livet tror jag. Springer mycket, springer bra och motivationen är skyhög. Ändå får man inte vara nöjd för trots att jag gör det jag ska inför UV och milen så har jag börjat få en klump i magen över att jag inte backtränar. Då ska man klämma in den skiten någonstans i ett för tillfället otroligt väl fungerande schema
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 16:05   #23129
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
"Sometime I said I would never run asphalt. But. Later I learned to never say never... so if training allows I will try to run something flat." - Kilian Jornet.

Snälla låt det hända Så fruktansvärt intressant att se vad han kan göra på t.ex. en mara. Det citerade är en bit av ett inlägg om hans planer för 2020. Huvudfokus är på Pikes Peak Marathon.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:05   #23130
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Mina Hoka Arahi 3 börjar bli lite väl stumma så nu är jag på jakt efter ett par skor för längre distans/långpass, med fokus på dämpningen. Sambon har ett par Hoka Clifton som känns grymt sköna och även New Balance 1080 V10 verkar intressanta. Några tips på andra modeller eller tankar i övrigt kring skoval? Jag klockar in på 78-79 kg så är relativt ”tung” för att vara löpare.
Om du gillar Hoka så rekommenderar jag Bondi. Köpte precis mitt andra par Bondi 6. Magisk dämpning även för en 90plussare som jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)