Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-15, 10:54   #23026
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
man fick ju inte gåshud direkt.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 10:57   #23027
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har börjat fundera kring om det blir läskigt Tänkte på det igår. Jag kommer att springa i skogen, där vi har gott om bl.a. vildsvin, och genom landsbygden där det ligger enstaka hus utkastade med flera hundra meters mellanrum. Är inte djur som mest aktiva i gryningen? Och jäklar vad mycket läskigare det är att helt plötsligt fånga upp en människa i ljuskäglan från pannlampan om det är den enda människan inom ett par km radie, jämfört med att göra detsamma mitt i stan Det är mina gamla hoods men där och då skulle det verkligen kännas som en scen ur Wrong Turn.
Jag kan relatera. Jag springer aldrig i skogen när det är mörkt men däremot så är det rätt ofta älgar och rådjur inne i samhället kvällstid, och det har hänt att man varit nära på att springa rakt in i dem.
En gång vände jag direkt utanför dörren för det lät som det var en hel flock älgar eller annat otyg i närheten av mitt kvarter
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 11:16   #23028
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Jag kan relatera. Jag springer aldrig i skogen när det är mörkt men däremot så är det rätt ofta älgar och rådjur inne i samhället kvällstid, och det har hänt att man varit nära på att springa rakt in i dem.
En gång vände jag direkt utanför dörren för det lät som det var en hel flock älgar eller annat otyg i närheten av mitt kvarter
Haha Jag lär springa med musik i öronen, man blir bara stissig om man hör allt knakande i skogen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 11:50   #23029
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Prova om du vill.
En "övning" som fick bort mina känningar i underben/benhinnor var följande.

Sitt eller ligg.
Vinkla upp fötterna så högt du kan (Tänk typ att du håller hälen i golvet och ska lyfta tårna så högt du kan utan att undersidan av hälen släpper golvet).
"Spänn" uppåt så hårt du kan/orkar (vilket inte är särskilt mycket...)
Håll så i 2-5 minuter 1-2 gånger om dagen. (eller så ofta som du har lust och pallar med)
Det är extremt jävla jobbigt och gör rätt "ont" (fram på smalbenet) medan man håller på, särskilt efter någon/några minuter.
Går enkelt att göra framför TV'n eller vid datorn.
Sökte på "benhinnor" i tråden då mina har börjat bli rätt problematiska. Tänkte testa detta, någon annan som har gjort det eller har andra tips?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:00   #23030
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sökte på "benhinnor" i tråden då mina har börjat bli rätt problematiska. Tänkte testa detta, någon annan som har gjort det eller har andra tips?
Tycker det tipset är bra, hjälpte iaf mig. Vissa (mycket sällsynta) gym har även maskin för träning av framsida vad, ett ännu bättre alternativ.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:01   #23031
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tycker det tipset är bra, hjälpte iaf mig. Vissa (mycket sällsynta) gym har även maskin för träning av framsida vad, ett ännu bättre alternativ.
Kul att höra, är ju sjukt enkelt. Körde två set nu på lunchen. Hur snart in på märkte du skillnad?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 13:21   #23032
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag har två till (utöver Macke) som verkar ha samma dragning. Två av dessa är programmerare och en är ingenjör. #fördomspodden

Haha, förvåningen!!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 22:03   #23033
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kul att höra, är ju sjukt enkelt. Körde två set nu på lunchen. Hur snart in på märkte du skillnad?
Var ett par år sedan nu, men har för mig att det gick ganska fort. Efter en vecka märkte jag iaf definitivt skillnad.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 23:18   #23034
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Var ett par år sedan nu, men har för mig att det gick ganska fort. Efter en vecka märkte jag iaf definitivt skillnad.
Gött. Vill inbilla mig att jag känner skillnad redan nu, kört fyra-fem set idag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 16:37   #23035
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Haha, är inte förvånad...

Lite OCD-varning eller inte så lite kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag har två till (utöver Macke) som verkar ha samma dragning. Två av dessa är programmerare och en är ingenjör. #fördomspodden
Haha! Jag struntar egentligen i vad passet eller veckomängden landar på, däremot är jag hundra procent anal med att bokföra mina pass och har en träningsdagbok (i Excel) där varenda pass jag gjort sedan januari 2007 finns med. Blir grymt irriterad om jag glömmer klockan. Jag är doktor i statistik och jobbar som data scientist (dvs programmerar större delen av min arbetsdag).

Ett undantag som bekräftar regeln är dock min make: han är ingenjör i teknisk fysik, programmeringsnörd sen barnsben, och bryr sig inte om statistik, varken enskilda pass eller träningsmängd. Han köpte sin första Garmin på mässan på NYC-marathon i höstas och har ett Strava-konto, men det använder han mest för att kunna skicka sina träningspass till mig via SMS (när han väl utfört dem) för att känna sig duktig och få beröm
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 16:48   #23036
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Haha! Jag struntar egentligen i vad passet eller veckomängden landar på, däremot är jag hundra procent anal med att bokföra mina pass och har en träningsdagbok (i Excel) där varenda pass jag gjort sedan januari 2007 finns med. Blir grymt irriterad om jag glömmer klockan. Jag är doktor i statistik och jobbar som data scientist (dvs programmerar större delen av min arbetsdag).



Ett undantag som bekräftar regeln är dock min make: han är ingenjör i teknisk fysik, programmeringsnörd sen barnsben, och bryr sig inte om statistik, varken enskilda pass eller träningsmängd. Han köpte sin första Garmin på mässan på NYC-marathon i höstas och har ett Strava-konto, men det använder han mest för att kunna skicka sina träningspass till mig via SMS (när han väl utfört dem) för att känna sig duktig och få beröm


Här motbevisar du en fördom jag har: att de enda som skickar sms är typ reklam och liknande samt personer över 60.

Med det sagt är jag nog mer anal än 90% av befolkningen och kan heller knappt ens träna om klockan har slut batteri eller inte. Använder även en gammal dålig träningsdagbok parallellt med strava pga vill ju kunna göra grafer med träningen pre strava också.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 10:27   #23037
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Är det konstigt att ha ilägg för pronation i skor som i sig redan är pronerande? Får förhoppningsvis svaret på Stadium om en timme men tänkte höra här innan också. Har fått rejäla problem med benhinnorna på ena benet och jag vet att det emellanåt kan kopplas till fotnedsättning och liknande. Upplever att jag på vänsterfoten vill landa på utsidan av foten, på högerfoten känns det som att jag landar mer jämnt och jag har inga problem med benhinnorna på det benet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 11:34   #23038
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är det konstigt att ha ilägg för pronation i skor som i sig redan är pronerande? Får förhoppningsvis svaret på Stadium om en timme men tänkte höra här innan också. Har fått rejäla problem med benhinnorna på ena benet och jag vet att det emellanåt kan kopplas till fotnedsättning och liknande. Upplever att jag på vänsterfoten vill landa på utsidan av foten, på högerfoten känns det som att jag landar mer jämnt och jag har inga problem med benhinnorna på det benet.
Varför vill du landa på utsidan av vänsterfoten?
Är det för att du får ont någonstans efter ett tag ifall du sätter ner foten neutralt (dvs det är du själv som gör detta någorlunda medvetet)? Eller sätter du i utsidan först ifall du inte tänker på vad du gör (dvs det blir så naturligt)?

Hur som helst låter det inte alls bra. Det är nåt du borde ta i tu med seriöst. Benhinnor är nog det minsta bekymmret du kan räkna med ifall du springer 50-90km per vecka med sådana bekymmer.

Att sätta i utsidan är som jag ser det ett tecken på att du har problem med något som är kopplat till att hålla uppe fotvalvet. Att springa på utsidan av foten ger en kompensation som gör att inte knät faller inåt, men det är inte bra för foten alls. Det du egentligen vill är att få knät att inte falla in men att foten ska kunna vara platt mot marken (och alltså i eversion). Ifall fotvalvet kolapsar då du står på ett ben så kommer knät dras inåt i en valgus position (kobent) vilket inte alls är bra för knäna.

Min första tanke är att tibialis posterior är klen eller att det finns nån form av dysfunktion (i nerverna och eller mekansikst i senan) som förhindrar muskeln att göra sitt jobb (dvs förhindra att fotvalvet kolapsar). Men fotlederna är rätt komplexa och orsaken till problemen kan sitta nån helt annan stans (antingen nån annan stans i fotleden, eller helt enkelt att det sitter i höften eller kanske knät).

Men om du inte kan hindra dig själv från att sätt i utsidan på foten så borde du gå till nån som kan titta till problemet. För du lär få riktigt ont om du fortsätter så skulle jag gissa på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:10   #23039
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Har varit på Stadium och hade turen att få hjälp av en person som åtminstone föreföll vara väldigt kunnig Kort och gott: det var punka på skorna. Visste inte att man kunde få det Därmed har det troligtvis varit så att insida sko har varit ganska hård och rejäl medan utsidan har varit mjuk, när punkan inträffade så föll helt enkelt den sidan av skon ned vid belastning. Fick ett par nya skor och blev tillsagd att undvika grusade asfaltsvägar då dessa stenkorn kan penetrera skon och orsaka punka.

Jag hade även väldigt höga fotvalv och köpte därmed nya sulor. Till sist så fick jag reda på att jag inte hade ett pronerande löpsteg utan snarare neutralt. Väldigt bra 45 min på Stadium, kommer fortsätta att köpa min dojor där

Det ska bli väldigt spännande att testa de nya dojorna på löpbandet i eftermiddag och även spännande att se hur benhinnorna känns under morgondagens löppass då jag ska springa i mina trailskor. Eftersom benhinnorna på högerbenet är helt fine så tror jag ju att punkan har varit den största boven.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:39   #23040
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Skor som inte tål att springa med?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)