Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-08, 15:36   #22936
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är det någon som har praktisk erfarenhet av tidslopp? Har hittat ett sextimmarslopp i Karlstad i februari där man springer så många varv som möjligt på en 200 m "lång" oval. Jag är sugen på själva konceptet då det är något nytt men jag kan inte avgöra om det är realistiskt att palla något så extremt monotont. Det bör dessutom i princip bli som att springa i en konstant kurva. Hade rundslingan varit en km hade jag signat upp direkt men jag skräms rejält av att man ska spendera sex timmar på en löpbana.

Skulle uppskatta om någon har gjort detta och kan bistå med ett "äh, man kommer in i det, det fixar du, det är en kul utmaning!"
Blev lite yr bara av att tänka på det. Fy helvete
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 15:46   #22937
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Blev lite yr bara av att tänka på det. Fy helvete
Ja, jag funderar ju även på hur min halvdana fot hanterar sex timmars kurvlöpning. Det är det och givetvis om det monotona gör att man blir galen som talar emot. Det som talar för är att jag kan motivera ~sex mil löpning i februari samt att det på något sätt ändå är en erfarenhet som jag skulle vilja ha samt att det uppenbarligen finns andra som fixar det, varför skulle då inte jag klara det? Märker hur jag börjar glida över mot att göra det samtidigt som jag är livrädd
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-08, 16:58   #22938
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är det någon som har praktisk erfarenhet av tidslopp? Har hittat ett sextimmarslopp i Karlstad i februari där man springer så många varv som möjligt på en 200 m "lång" oval. Jag är sugen på själva konceptet då det är något nytt men jag kan inte avgöra om det är realistiskt att palla något så extremt monotont. Det bör dessutom i princip bli som att springa i en konstant kurva. Hade rundslingan varit en km hade jag signat upp direkt men jag skräms rejält av att man ska spendera sex timmar på en löpbana.

Skulle uppskatta om någon har gjort detta och kan bistå med ett "äh, man kommer in i det, det fixar du, det är en kul utmaning!"
Får man välja vilket håll man vill springa åt på banan?

Tänker att det blir ju lite orättvist annars om man övat på vänsterkurvor hela livet & så blir man tvingad att på tävlingen enbart göra högerkurvor. Vad kommer här näst, alla måste skriva med högerhand på tentor i skolan även om man som vänsterhänt övat med vänster hand hela livet. Alla ska med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-01-08 klockan 17:01.
r3mpuh är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 08:48   #22939
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Får man välja vilket håll man vill springa åt på banan?
Det tror jag inte. Vet att en ultralöpare som fokuserar på sådana här typ av lopp har berättat om hur det går till när det är 12 eller 24 h löpning. Jag vet att de då byter håll de springer åt men jag minns inte exakt när, har för mig att det är sex h in. Minns i alla fall att i brist på annat så användes detta som motivation, typ: "bara 2,5 h till, sen byter vi varv"

Jag skrev med en person som sprang loppet igår och efter att denne hade berättat att han inte hade tyckt att det var så jävligt som han på förhand hade trott så bestämde jag mig för att signa upp. Tyvärr så var det redan fullt och det enda jag kan göra är att sätta upp mig själv på reservlistan... Tror att jag skiter i det då det känns lite väl ovisst och ställer in mig på att göra något annat istället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 09:21   #22940
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Zach Bitter har förresten vr på både 100 miles och 12 h(slog bägge under samma lopp). Han höll 4:13-tempo i snitt på 100 miles och 4:16-tempo i snitt på 12 h.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 09:54   #22941
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Är det normalt att känna sig som en heffaklump som aldrig tränat efter influensa? Jag kände mig rätt fit och stark precis innan jag drabbades av detta Guds straff till människan, men nu känns det sjukt tungt att springa. Det är inte andningen eller hjärtat (då hade jag blivit orolig för hjärtmuskelinflammation och sådant), utan benen som känns ohemult tunga. Har p.g.a. sjukdomar (först förkylning och sen influensa) haft närapå halverad träningsmängd de senaste tre veckorna, hur mycket påverkar det dagsformen egentligen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 10:18   #22942
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Är det normalt att känna sig som en heffaklump som aldrig tränat efter influensa? Jag kände mig rätt fit och stark precis innan jag drabbades av detta Guds straff till människan, men nu känns det sjukt tungt att springa. Det är inte andningen eller hjärtat (då hade jag blivit orolig för hjärtmuskelinflammation och sådant), utan benen som känns ohemult tunga. Har p.g.a. sjukdomar (först förkylning och sen influensa) haft närapå halverad träningsmängd de senaste tre veckorna, hur mycket påverkar det dagsformen egentligen?
Jag har ju med jämna mellanrum varit borta från löpningen. Man tycker att någon veckas uppehåll inte ska ha så stor inverkan men likväl känns det ibland som att man precis har börjat med löpning och inte hållit på med skiten i tre år. Jag kan känna igen det där med orimligt tunga ben. Inget vetenskapligt svar men det är i alla fall min erfarenhet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 10:31   #22943
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag kan rekommendera att följa Jim Walmsley på Strava just nu - han bara öser. Ett axplock från en vecka i december:

23:e - 16,5 km + 32,5 km
24:e - 16,5 km + 32,5 km
25:e - 49 km
26:e - 17 km + 21,5 km
27:e - 39 km
28:e - 34 km
29:e - 25 km

--> ~28 mil

5:e januari drog han av 48,5 km i 3:33-tempo, detta utan att nämnvärt sänka volymen ö.h.t. Blev 25,5 mil den veckan. Det är alltså så en off season för en av världens bästa inom sitt gebit ser ut Brutalt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:10   #22944
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Går i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till Lidingöloppet. Träningen går bra och jag har ju oceaner av tid (~9 månader) på mig att träna ännu mer...men jag vetefan Verkar vara så jävla jobbigt. Brukar inte springa längre än ca 15 km heller, oftast.

Ni som har sprungit det, är det en bra idé? Skitbra fråga, jag vet. Men jag behöver bli övertalad. Det handlar alltså inte om att ta sig igenom det eller inte utan om att få en (för mig) bra tid...Så det blir ju jobbigt oavsett.
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:15   #22945
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Kör säger jag. Så får du en tid som du kan slå om du gillar loppet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:21   #22946
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Går i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till Lidingöloppet. Träningen går bra och jag har ju oceaner av tid (~9 månader) på mig att träna ännu mer...men jag vetefan Verkar vara så jävla jobbigt. Brukar inte springa längre än ca 15 km heller, oftast.

Ni som har sprungit det, är det en bra idé? Skitbra fråga, jag vet. Men jag behöver bli övertalad. Det handlar alltså inte om att ta sig igenom det eller inte utan om att få en (för mig) bra tid...Så det blir ju jobbigt oavsett.
Vad springer du milen på? Vilken tid siktar du på om du ställer upp på LL?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:21   #22947
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg
Går i valet och kvalet om jag ska anmäla mig till Lidingöloppet. Träningen går bra och jag har ju oceaner av tid (~9 månader) på mig att träna ännu mer...men jag vetefan Verkar vara så jävla jobbigt. Brukar inte springa längre än ca 15 km heller, oftast.

Ni som har sprungit det, är det en bra idé? Skitbra fråga, jag vet. Men jag behöver bli övertalad. Det handlar alltså inte om att ta sig igenom det eller inte utan om att få en (för mig) bra tid...Så det blir ju jobbigt oavsett.
Du behöver nog inte köra exrtemt långa långpass för att kunna prestera bra på LL. Men uppåt 20km bör du nog vara relativt ofta iaf. Dessutom bör du nog upp mot 25km några gånger framemot höstkanten.

Detta gäller iaf om du har en rätt hög träningsmängd, och får en hel del aerob uthållighet via den sammanlagda mängden. Ifall du springer 3 pass i veckan, varav ett är ett långpass, så behöver du troligen köra längre långpass.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:35   #22948
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kör säger jag. Så får du en tid som du kan slå om du gillar loppet.
Ja, det lutar nog åt det. Det tar ju bort lite av pressen också eftersom jag inte har sprungit loppet tidigare och inte har någonting att slå.


Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad springer du milen på? Vilken tid siktar du på om du ställer upp på LL?

Testade senast för ca ett halvår sen och kom då in på just över 48 min. Men den banan var ganska kuperad också (intalar jag mig iaf ) Borde göra bättre ifrån mig nu...med bra dagsform, medvind, solen i ryggen, osv.

Har ingen tid jag siktar på ännu...Men gärna under 3 h...? Kan kanske vara rimligt?


Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du behöver nog inte köra exrtemt långa långpass för att kunna prestera bra på LL. Men uppåt 20km bör du nog vara relativt ofta iaf. Dessutom bör du nog upp mot 25km några gånger framemot höstkanten.

Detta gäller iaf om du har en rätt hög träningsmängd, och får en hel del aerob uthållighet via den sammanlagda mängden. Ifall du springer 3 pass i veckan, varav ett är ett långpass, så behöver du troligen köra längre långpass.
Aha, okej! Vad det gäller just löpning så har jag inte speciellt hög träningsmängd för tillfället. Men jag kör mycket annat, mest Crossfit och sånt skit. Tanken är att fasa in mer löpning sakta så inte mina gamla fotbollsmenisker blir gnälliga.
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:37   #22949
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Har funderat på maraton också men så jävla "stötigt" och slitigt att springa på asfalt och hårt underlag...Vill att kroppen ska hålla ihop också
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-09, 11:51   #22950
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av SannedTempos Visa inlägg

Testade senast för ca ett halvår sen och kom då in på just över 48 min. Men den banan var ganska kuperad också (intalar jag mig iaf ) Borde göra bättre ifrån mig nu...med bra dagsform, medvind, solen i ryggen, osv.

Har ingen tid jag siktar på ännu...Men gärna under 3 h...? Kan kanske vara rimligt?
Det är ett fullt rimligt mål, det kan du fixa! När jag sprang på 2:50 hade jag en tid på femman på 22:30*(platt) i maj. Bestämde mig för LL två månader innan loppet och började då fokusera på att springa mer och längre. Blev 15-20 km som långpass en gång i veckan, en gång körde jag 25 km som en generalrepetition. Började springa i januari det året och hade fram tills dagen LL bokades obrutna veckor med två-tre pass/vecka. När LL blev fokus blev det nog tre-fyra pass. Har inga exakta volymer att delge men gissar på 30-40 km/vecka under de sista två månaderna.

Jag har ganska bra förutsättningar för löpning, inget extremt men likväl bra. Om vi utgår från att du har hyfsade förutsättningar så skulle jag påstå att det skulle kunna räcka för dig att under vinter/vår enbart fokusera på att få till kontinuerlig löpträning för att sedan under sommaren börja fasa över till volym- och distanstänk.

*Kort efter LL maxade jag femman på ~21 min så det är sannolikt att jag under genomförandet av LL hade bättre kondition än du har nu, å andra sidan så fixade jag ju också sub 3 h med marginal, räcker ju att springa på 2:59
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)