Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-31, 23:56   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Axlarna vill inte va med.. Dom ger upp efter ett visst antal reps oavsett vikt. :)

Alltså jag försöker träna axlarna några gånger i veckan .. Men det ger inga resultat .. alla andra muskler blir starkare. Provade precis såndär militärpress hemma
. Klarade precis 3x12 med ett kvastskaft.
Det konstiga är att jag blir lika utmattad med ett kvastskaft, som jag blir med en betydligt tyngre skivstång.
På något sätt känns det som att vikten inte påverkar, utan det är rörelsen som tröttar ut musklerna till fail oavsett lätt eller tyngre belastning.
Fattar inte
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 01:46   #2
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
haha sen insåg jag att jag gjorde fel också .. Man måste fan ha axelrörlighet som en chimpans för att kunna göra den övningen
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 02:30   #3
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
hjälper det att bara hänga i en stång några minuter varje dag sen fixar det sig själv med tiden?
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 08:05   #4
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
De flesta blir ju trötta när de står och arbetar med händerna högt t.ex skruvar upp en lampa .Förmodar du blir extremt trött av sånt så tror inte det hjälper och hänga i en stång
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 09:37   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Antar att du har trångt under acromium som gör att nerver och blodkärl kläms till när du lyfter armarna uppåt och som ger besvären.
Du får arbeta med andra övningar som bygger axlar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 09:37   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Lägg in shoulder dislocates efter pressövningarna ett par gånger i veckan. Börja med en pinne. Öka vikten i sakta tempo (med några veckors intervall t.ex.) med typ 1.25kg viktplatta i mitten osv. Inte många som kan göra den med en olympisk stång som i videon.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 11:21   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Lägg in shoulder dislocates efter pressövningarna ett par gånger i veckan. Börja med en pinne. Öka vikten i sakta tempo (med några veckors intervall t.ex.) med typ 1.25kg viktplatta i mitten osv. Inte många som kan göra den med en olympisk stång som i videon.
Bra tips
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 18:58   #8
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Lägg in shoulder dislocates efter pressövningarna ett par gånger i veckan. Börja med en pinne. Öka vikten i sakta tempo (med några veckors intervall t.ex.) med typ 1.25kg viktplatta i mitten osv. Inte många som kan göra den med en olympisk stång som i videon.
Jag hittar inte något om hur man lyckas med den övningen från noll. .. Om jag har armarna rakt fram , och det är 0 grader .. Så får jag armarna kanske till 70 grader oavsett hur brett grepp. Det är något i axlarna som tar emot. .. Börjar jag bakifrån istället så kanske jag får 45 grader från vertikalt... Har ju inte använt axlarna direkt, dom senaste 30 åren mer än rörelser framför kroppen, och där jag har inga problem...

Förmodligen skulle jag få några axelfrakturer om jag blir korsfäst eller dyl. utomlands.. Eller upphängd i handlederna med händerna bakom ryggen som är standard i polisförhör ..Någon som vet om man kan återställa rörligheten ? Vet att jag klarade den övningen när jag va 10 ..är 47 nu. ..eg. vill jag mest bara klara militärpress och göra saker med armarna över huvet längre än 10 sek.. . Det är inte några muskler som är problemet, utan får smärtan i dom där rotatorcuff-sakerna när jag försöker tvinga mig runt..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 20:24   #9
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
När du säger att du gjorde fel och börjar snacka om chimpanser undrar man ju om du gick från att köra frampå bröstet till att se något med bakom axlarna eller vad det är som förändrade ditt intryck.

Inte behöver du köra med en skivstång heller utan det går ju bra med hantlar eller om det hade varit gummiband eller kettlebells eller en påse med handtag eller så också. Eller ståendes på händerna emot en vägg eller utan vägg om du hade fixat det.

Kan kreatin och betaalanin om man inte brukar ta dem göra enorm skillnad i uthålligheten plötsligt? Jag har inte tagit på länge och tyckte det var tungt att cykla åt ena hållet när jag nyss hade tagit men lätt åt andra med träning däremellan som jag ju tyckte borde gjort mig tröttare men ökat blodflöde från träningen eller så kanske gjorde skillnad vem vet.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 21:15   #10
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Korvil Visa inlägg
När du säger att du gjorde fel och börjar snacka om chimpanser undrar man ju om du gick från att köra frampå bröstet till att se något med bakom axlarna eller vad det är som förändrade ditt intryck.

Inte behöver du köra med en skivstång heller utan det går ju bra med hantlar eller om det hade varit gummiband eller kettlebells eller en påse med handtag eller så också. Eller ståendes på händerna emot en vägg eller utan vägg om du hade fixat det.

Kan kreatin och betaalanin om man inte brukar ta dem göra enorm skillnad i uthålligheten plötsligt? Jag har inte tagit på länge och tyckte det var tungt att cykla åt ena hållet när jag nyss hade tagit men lätt åt andra med träning däremellan som jag ju tyckte borde gjort mig tröttare men ökat blodflöde från träningen eller så kanske gjorde skillnad vem vet.
Tror kreatin mest snabbar på återhämtningen, och att man orkar fler reps när man är nära fail..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 10:55   #11
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Lägg in shoulder dislocates efter pressövningarna ett par gånger i veckan. Börja med en pinne. Öka vikten i sakta tempo (med några veckors intervall t.ex.) med typ 1.25kg viktplatta i mitten osv. Inte många som kan göra den med en olympisk stång som i videon.
Ska man kunna göra sådär?
Jag kommer inte många millimeter bakom huvudet...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 11:07   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ska man kunna göra sådär?
Jag kommer inte många millimeter bakom huvudet...
Du får ju hålla så brett som du behöver för att komma runt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 11:26   #13
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du får ju hålla så brett som du behöver för att komma runt.
Testade maxbrett nu och då kommer jag med möda över men inte med alla fingrar kvar om stången. Känns som om något ska gå sönder i axeln när det kuggar över.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 11:45   #14
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Bättre att börja med ett gummiband istället för pinne i så fall. Rörelsen ska varken göra ont eller kännas på gränsen till att någonting ska gå sönder. Långsam och säker progression så kommer rörligheten bit för bit.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 11:55   #15
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Det där går att träna bort, med tunga vikter i högreps (låter omöjligt men det funkar) Ta tungjäkla vikter, såna du kan göra runt 10 reps med.

Kör fula reps med studs, sving och 3/4 ROM. Aggressivt och reppa i högt tempo. En övning för framsida, och en för baksida eller utsida. Ett par set på varje. Försök fula upp 15 reps med de tunga vikterna.

Utan att höja vikterna till nästa gång försöker du istället göra fler fula reps (du kommer inte lyckas varje pass). Ungefär när du klarar 20 reps kommer din tålighet mot mjölksyra, uthållighet och förmåga att ta i vara markant förbättrad. Du kanske tom. blir starkare i max med!

Skaderisken är dock hög, men håller du så vågar jag nog lova att det kommer funka för att motverka detta.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)