Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-03, 18:00   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Okej. Jag tycker din ursprungliga formulering, att ett överskott inte är gynnsamt för muskelbygge, var bristfällig isåfall.
Varför det? Det folk i gemen menar med överskott är ju överskott över en period av flera månader vilket är mer eller mindre värdelöst. 1 dag i veckan med rejält överskott följt av 2 dagars fasta och 4 dagar på balans är däremot antagligen bara gynnsamt för bygget.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 18:01   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Sumobrottare hade dock även den största uppmätta fettfria massan av alla.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...jhb.1310060509

Tills man mätte Ray Williams.

https://sites.kowsarpub.com/asjsm/articles/61763.html
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 18:03   #48
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sumobrottare hade dock även den största uppmätta fettfria massan av alla.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...jhb.1310060509
[/url]
Ja därav bilden. Jag misstänker att få som tränar är intresserade av muskler som ingen kan se med blotta ögat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 18:34   #49
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Varför det? Det folk i gemen menar med överskott är ju överskott över en period av flera månader vilket är mer eller mindre värdelöst. 1 dag i veckan med rejält överskott följt av 2 dagars fasta och 4 dagar på balans är däremot antagligen bara gynnsamt för bygget.
För att du ändrade dig från att överskott inte är gynnsamt till att överskott+underskott inte är bättre balans. Eller står du fast vid att en hypotetiskt person skulle ha lika mycket muskler efter 1 år på kaloriöverskott som på balans, allt annat lika?

Du kan ändra dig ännu mer och säga att ingen är intresserad av muskler man inte kan se (vilket givetvis är ett felaktigt påstående det med), men det styrker bara min åsikt om att du uttryckte dig kasst.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 19:32   #50
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
För att du ändrade dig från att överskott inte är gynnsamt till att överskott+underskott inte är bättre balans. Eller står du fast vid att en hypotetiskt person skulle ha lika mycket muskler efter 1 år på kaloriöverskott som på balans, allt annat lika?

Du kan ändra dig ännu mer och säga att ingen är intresserad av muskler man inte kan se (vilket givetvis är ett felaktigt påstående det med), men det styrker bara min åsikt om att du uttryckte dig kasst.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Lär dig att läsa. Mitt ursprungliga inlägg lyder:

Citat:
Att det inte är bra för hälsan att bulka är vi nog alla överens om men det finns inte så mycket som tyder på att kaloriöverskott i frånvaro av anabola steroider är gynnsamt för muskelbyggandet OM det utförs över längre tid än ett par dagar i sträck.
Jag har stått fast vid denna linje i samtliga inlägg som berört ämnet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 19:47   #51
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Lär dig att läsa. Mitt ursprungliga inlägg lyder:







Jag har stått fast vid denna linje i samtliga inlägg som berört ämnet.
Okej.
Person 1 ligger på överskott 2 månader.
Person 2 ligger på överskott i 2 dagar följt av balans.
Vem har ökat mest i muskelmassa?

Är det bara att sammanträffande att personerna som uppmätt störst fettfri massa också är riktigt feta eller kan det vara så att överskottet är gynnsamt för att bygga muskler?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 20:45   #52
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Okej.
Person 1 ligger på överskott 2 månader.
Person 2 ligger på överskott i 2 dagar följt av balans.
Vem har ökat mest i muskelmassa?
Snarare:
  • Person 1 ligger på överskott 2 månader och sedan underskott 4 månader.
  • Person 2 ligger på överskott 1 dag, underskott 2 dagar och balans 4 dagar varje vecka under loppet av 6 månader.

Vem har ökat mest i muskelmassa?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:01   #53
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Snarare:


  • Person 1 ligger på överskott 2 månader och sedan underskott 4 månader.
  • Person 2 ligger på överskott 1 dag, underskott 2 dagar och balans 4 dagar varje vecka under loppet av 6 månader.



Vem har ökat mest i muskelmassa?
Nu ändrar du premisserna igen till någonting du inte skrev från början. Varför är 4 månader på underskott relevant om överskottet inte är gynnsamt? Vem har ökat mest i muskelmassa efter två månader i ditt exempel?

Varför struntade du i att svara på den andra delen av mitt inlägg?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:43   #54
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Nu ändrar du premisserna igen till någonting du inte skrev från början. Varför är 4 månader på underskott relevant om överskottet inte är gynnsamt? Vem har ökat mest i muskelmassa efter två månader i ditt exempel?

Varför struntade du i att svara på den andra delen av mitt inlägg?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Det förhåller sig antagligen som så att arbetet det innebär för musklerna och skelettet att bära omkring på en massa extra kroppsvikt gynnar tillväxten av fettfri massa i betydligt större utsträckning än kaloriöverskottet som sådant.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:56   #55
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Men alltså visst jag argumenterar inte emot att om man vill ha så mycket muskler som möjligt och skiter i att man ser ut som en gödgris som inte kommer att behålla den fettfria massan vid deff så är det så klart bäst att bli så tung som man bara kan bli utan att det inskränker på styrketräningen. Mitt resonemang är inom ramarna för muskler som folk faktiskt kan uppvisa.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:57   #56
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det förhåller sig antagligen som så att arbetet det innebär för musklerna och skelettet att bära omkring på en massa extra kroppsvikt gynnar tillväxten av fettfri massa i betydligt större utsträckning än kaloriöverskottet som sådant.
Jag antar att du har någonting som kan styrka det för den förklaringsmodellen har jag aldrig hört förut iaf

Om det stämmer, borde det inte vara fördelaktigt att gå upp i vikt och bära omkring på en massa extra kroppsvikt för att sedan gå ner igen, jämfört med din variant som i praktiken är kaloribalans?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 21:58   #57
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Men alltså visst jag argumenterar inte emot att om man vill ha så mycket muskler som möjligt och skiter i att man ser ut som en gödgris som inte kommer att behålla den fettfria massan vid deff så är det så klart bäst att bli så tung som man bara kan bli utan att det inskränker på styrketräningen. Mitt resonemang är inom ramarna för muskler som folk faktiskt kan uppvisa.
Då är vi iaf överrens om att ett kaloriöverskott är fördelaktigt om man bara vill maximera muskelmassan man när omkring på.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 22:12   #58
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Jag antar att du har någonting som kan styrka det för den förklaringsmodellen har jag aldrig hört förut iaf

Om det stämmer, borde det inte vara fördelaktigt att gå upp i vikt och bära omkring på en massa extra kroppsvikt för att sedan gå ner igen, jämfört med din variant som i praktiken är kaloribalans?
Styrker och styrker. Det säger väl sig självt att man kommer att få mer fettfri massa i bål, nedre rygg och underdelen av kroppen av att gå och bära omkring på mer vikt. Kanske inte så mycket effekt i bröst, övre rygg, axlar och armar dock. När du inte längre bär omkring på den extra vikten så kommer tyvärr skelett och muskler att neddimensioneras i anpassning till detta.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:30   #59
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ett kaloriöverskott behövs inte för att bygga muskler. Däremot får man bättre förutsättningar för att bygga muskler med samtida överätning. Men ju mer man går upp i vikt, desto mindre kommer uppgången att bestå av muskler. Och det är mycket lättare att lägga på sig fett. Som sedan ska bort, och då kanske man inte lyckas lägga på sig muskler under den tiden istället. Så man får väga fördelar mot nackdelar. Se ut som en padda halva året och lägga på sig 200 gram muskler extra, eller vara i form året runt och bygga lite långsammare?
Skulle du ligga på balans eller deffa om man ligger runt 15% kroppsfett, är nöjd med vikt och fysik men inte vill lägga på sig mer fett samt gärna vill bygga mer muskler långsiktigt? Jag är långt ifrån rippad men midjan är fortfarande smal och jag är i bättre form än 90% av befolkningen. Ser dessutom bitig ut i tröja, vilket inte var fallet när jag var mer åt "rippad" hållet.

I nuläget äter jag vad jag uppskattar är balans men jag anstränger mig för att uppnå hög proteinmängd (200-220g protein på 86 kg kroppsvikt), kan detta vara rimligt för att uppnå förbättrad kroppskomposition långsiktigt?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 15:38   #60
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sumobrottare hade dock även den största uppmätta fettfria massan av alla.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...jhb.1310060509

Tills man mätte Ray Williams.

https://sites.kowsarpub.com/asjsm/articles/61763.html
Undra om sumos har hög FFM för att de kör så mycket kondition?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)