Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-04, 10:10   #91
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Jag har följande förslag på en sorts samhällsförändring, kalla det vad ni vill:

Förbjud import av alla sorters varor och tjänster som går att producera i Sverige eller tillhanda hållas av svenskar.

Självförsörjning av våra mest basala varor av saker som mat, kläder, bilar och jordbruksmaskiner borde vara av högsta prioritering, helt enkelt för landets och folkets säkerhets skull.

Det skulle även säkra tillgången på arbete, vilket skulle ge alla medborgare möjlighet till stabila framtider och familjebildning, oavsett kapacitet för utbildning. Det skulle drastiskt minska våra sociala kostnader samt lidandet för de som inte kan bidraga till dagens samhälle som satsar mest på att tillhandahålla högt utbildad kompetens och innovation.

Arbeta för att minska onödig konsumtion, både av basala varor i överflöd men framförallt "lyxkonsumtion". Tobak, Ipads, flashig bil, dyra klockor, droger eller andra varor vars främsta syfte är att imponera, distrahera eller fördärva skall i princip förbjudas och ersättas med mer civiliserade och nyttiga nöjen.

Återför en "ordentlighetskultur", där det är mycket fokus på social status genom ordentlighet. Att vara en ordentlig person innebär att man är ren och prydlig, ansvarstagande, omtänksam, målmedveten, måttlig och plikttrogen mot medmänniskor och samhället. En ordentlig person har respekt för sin och andras hälsa och välmående och tänker långsiktigt.

En ordentlig person är monogam. Samhället skall inte vara sexuellt. Sex är något privat. En ordentlig person gifter sig, och gifter sig innan de skaffar barn.

Förbjud skilsmässor i annat fall än otrohet. Det uppmuntrar människor till att göra genomtänkta val av partner.

Självklart skall samhället vara stöttande i alla medborgares mål att bli ordentliga. Fokus skall vara på att lyfta upp och hjälpa, inte trycka ner de som bäst behöver hjälp.

Minska all form av invandring på ett sådant sätt att det inte väsentligt påverkar landets arv och kultur, ej heller skall invandringen vara en ekonomisk belastning. Kort och gott skulle enbart invandring inom norden vara uppmuntrad, resten av västvärlden skall vara tolererad inom vissa gränser och resten av världen enbart i undantag. En alltför mångfaldigad befolkning minskar tryggheten, ökar den onödiga konsumtionen och fördärvar vårt arv och vår kultur.

Avskaffa alla former av inkomstskatter för barnfamiljer upp till ett visst belopp. Ge alternativ till dagis och skola, där familjen och föräldrarna tar huvudrollen.

Inför medborgarlön.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 10:31   #92
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag ser inget problem för en individ som röker på säg, 2-4 gånger i månaden. Jag har själv gjort så, för lång tid sedan. Men vem ska tala till rätta de personer som börjar göra det allt oftare och till slut röker varje dag och gör snart inte ett smack produktivt för den är nöjd som det är ändå? Tills det går så långt att inget alls intresserar den. Särskilt för den som är för ung för att fatta vad som händer alls och ha det som krävs för att sluta.

Det är en för bra drog helt enkelt och tillräckligt många hade inte kunnat hantera den.
Varför ska någon tala dem till rätta? Det är vuxna människor, låt dem själva avgöra vad de vill göra, varken du eller jag har något med det att göra, så länge de arbetar och gör rätt för sig.
Sen blir det inte sådär för alla, jag kan ge otaliga exemplar på personer som regelbundet brukar cannabis och är väldigt produktiva, jag har faktiskt en god vän som har rökt på varje dag mot kvällen i över 8 år och han både arbetar heltid och är produktiv på andra sätt, familj har han med. Men jag har också en bekant som det slutade med att han i stort sett levde för att röka på, han klarade dock av att arbeta samtidigt, men med tiden så kom han till insikt med hur negativt det påverkade hans liv och han slutade cold turkey.
Sen visar ju statistik från bl.a. Kanada där det är lagligt och flera stater i USA att en legalisering inte nödvändigtvis leder till en ökad konsumtion, och i de staterna där det har ökat så har alkoholkonsumtionen minskat, vilket är en vinst sett till samhällshälsan, då alkohol orsakar betydligt mycket mer skada mot andra och en själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag är inte emot att alkohol är lagligt. Alkohol är ett pissgift i stora mängder men det gör dig inte så lömskt förändrad i psyket. När du är alkis så vet du om det och du vet innerst inne att du borde sluta. En cannabismissbrukare blir bara dum i huvudet.
Det där är högst individuellt, det finns många som blir riktiga rövhål när det dricker, vilket är en stor anledning till detta:



https://www.researchgate.net/publica...ision_analysis
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 11:06   #93
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
*Avskaffande av den sociala konstruktionen "kön". Barn väljer sitt eget namn och fram till den åldern används ett könsneutralt begrepp.

*Avskaffande av den sociala konstruktionen "familj" - barn ska uppfostras gemensamt. Parbildningar och andra konspirationer ska begränsas.

*Avskaffande av pengar - alla ska tilldelas vad de behöver efter behov. Boende mat sjukvård. Trygghet.

*Reformering av fängelsesystemet - vi ska inte bestraffa/plåga, utan reformera brottslingen (brott kommer förstås att upphöra när vi uppnår det klassfira samhället).

*Förbjud mot djurplågeri och djurmord.

*Förbjud mot dubbdäck.


Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Varför ska någon tala dem till rätta? Det är vuxna människor, låt dem själva avgöra vad de vill göra, varken du eller jag har något med det att göra, så länge de arbetar och gör rätt för sig.
En bifråga - de som inte arbetar och gör rätt för sig då?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 11:31   #94
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Men vad intressant att auktoritära fascistoida typer skall komma med sina förbudstankar.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:02   #95
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Men vad intressant att auktoritära fascistoida typer skall komma med sina förbudstankar.
Du behöver inte tycka att det är intressant. Har du några motargument?

Hur är medborgarlön förbudstankar?

Tycker du att vi skall tillåta allt? Är det ok att sälja heroin till dagisbarn i utbyte till medverkande i våldsporr?
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:04   #96
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Alkohol över en viss mängd, men innan stadiet fylla gör mig just lömsk i psyket. Jag känner mig smart och alla andra är idioter som säger irriterande/skriver dumma saker. Det är stadiet mellan salongs- och full för mig.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:10   #97
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Jag har följande förslag på en sorts samhällsförändring, kalla det vad ni vill:

Förbjud import av alla sorters varor och tjänster som går att producera i Sverige eller tillhanda hållas av svenskar.

Självförsörjning av våra mest basala varor av saker som mat, kläder, bilar och jordbruksmaskiner borde vara av högsta prioritering, helt enkelt för landets och folkets säkerhets skull.

Det skulle även säkra tillgången på arbete, vilket skulle ge alla medborgare möjlighet till stabila framtider och familjebildning, oavsett kapacitet för utbildning. Det skulle drastiskt minska våra sociala kostnader samt lidandet för de som inte kan bidraga till dagens samhälle som satsar mest på att tillhandahålla högt utbildad kompetens och innovation.
Även om det finns en finess med att kunna producera strategiskt viktiga varor inom landet så finns det också finesser med att låta andra producera varor som man importerar. Det kan till och med vara vettigt att låta andra producera varor som är billigare att producera här. Det kallas Komparativa fördelar och bygger på att din produktionskapacitet är begränsad och att du skall ägna den åt vad som gynnar dig bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Förbjud skilsmässor i annat fall än otrohet. Det uppmuntrar människor till att göra genomtänkta val av partner.
Detta är ju en rätt statisk syn på vad det innebär att vara människa. Även om du väljer din partner med yttersta genomtanke så kan ju förändringar i livet göra att denna partner (eller du) förändrar beteendet så pass att det är direkt destruktivt att fortsätta förhållandet. Jag tror inte att folk skiljer sig för att det är kul, utan för att alternativet (stanna ihop) är värre.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 12:26   #98
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Citat:
Även om det finns en finess med att kunna producera strategiskt viktiga varor inom landet så finns det också finesser med att låta andra producera varor som man importerar. Det kan till och med vara vettigt att låta andra producera varor som är billigare att producera här. Det kallas Komparativa fördelar och bygger på att din produktionskapacitet är begränsad och att du skall ägna den åt vad som gynnar dig bäst.
Vad är det för fördelar som överskrider nyttan i att ha ständig tillgång på arbete samt ett mindre sårbart system?

Citat:
Detta är ju en rätt statisk syn på vad det innebär att vara människa. Även om du väljer din partner med yttersta genomtanke så kan ju förändringar i livet göra att denna partner (eller du) förändrar beteendet så pass att det är direkt destruktivt att fortsätta förhållandet. Jag tror inte att folk skiljer sig för att det är kul, utan för att alternativet (stanna ihop) är värre.
Jag tror primärt att personer skiljer sig för att de har grundat förhållandet på fel egenskaper. Förhållanden som grundar sig i livsstilskompabilitet och mål kommer att hålla längre än för mina polare som i regel blir tillsammans med de tjejer de fylleknullar efter krogen. De verkar hålla i snitt två år.

Sedan stickar jag inte under stolen med att sex är barnmakarakten, våra barn är vår framtid och ett familjefokuserat samhälle kommer att vara mest gynnsamt för familjer.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 13:25   #99
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
de som inte arbetar och gör rätt för sig då?
Vad menar du? Någon som lever på existensminimum, röker på varje dag, men ändå sköter sig i samhället?
Om det är fallet så måste de ju fortfarande följa de krav som finns för att vara berättigade till existensminimum, som exempelvis praktik.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:11   #100
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Vad menar du? Någon som lever på existensminimum, röker på varje dag, men ändå sköter sig i samhället?
Om det är fallet så måste de ju fortfarande följa de krav som finns för att vara berättigade till existensminimum, som exempelvis praktik.
Nja, de behöver inte nödvändigtvis röka (även om det säkert är vanligt i gruppen).

Tänker på den betydande andelen ungdomar som inte arbetar/studerar i närheten av fulltid. Vissa är väl gömda i arbetsmarknadspolitiska projekt eller långtidssjukskrivna.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:54   #101
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Men vad intressant att auktoritära fascistoida typer skall komma med sina förbudstankar.
Det här. Allt som saknas är en stark och auktoritär ledare med oinskränkt makt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 19:08   #102
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Varför ska man förbjuda dubbdäck?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 19:20   #103
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför ska man förbjuda dubbdäck?
De är bögiga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 19:24   #104
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
*Avskaffande av den sociala konstruktionen "kön". Barn väljer sitt eget namn och fram till den åldern används ett könsneutralt begrepp.
Det är väll alltid lite roligt när svenskar direktöversätter "gender" till "kön" och avslöjar sig vara ett ufo.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 19:27   #105
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det är väll alltid lite roligt när svenskar direktöversätter "gender" till "kön" och avslöjar sig vara ett ufo.
Plasttiger är inte svensk, hen är judisk same.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)