Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-04, 12:50   #40636
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det är nu de börjar leta sig in i källare och gärna i våta utrymmen, när nätterna börjar bli för kalla utomhus. Enjoy.
Härligt att gå in i jordkällaren på senhösten när det sitter såna stora feta rödbrunglänsande med långa ben och bara väntar på villebråd...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 17:03   #40637
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har inte tränat marklyft på allvar under kanske fyra års tid, men fått lust att försöka slå mitt gamla PB inom kanske ett år. Sitter någon på ett gött program som passar övningen?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 17:29   #40638
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
På min ö finns gigantiska spindlar som lever i fuktiga, svala mörka utrymmen. Första gången jag såg en blev jag chockerad över att de existerade i vilt tillstånd i Sverige. Totalt blanka, mörka, hårlösa saker.

Det där första mötet glömmer jag aldrig. Av någon anledning skulle jag hämta någonting långt inne i jordkällaren hos en bekant. Källaren låg under bostadshuset, och när jag öppnade dess dörr såg jag flera av dem sitta uppochner i taket. Jag är inte speciellt spindelrädd, men de här räckte för att jag skulle känna intensiv motvilja över att gå in. Några av dem befann sig precis invid dörrkarmen, och när jag petade på en trillade den ner och slog sig så hårt mot stenunderlaget att den omedelbart dog. Av alla småkryp jag stött på både förr och senare har inget av dem vägt så mycket att det slår ihjäl sig om det faller ner på marken, allra minst när höjden är långt under två meter.

Flera år senare träffade jag precis samma sorts spindlar igen, i fängelsehålor i en gammal fästning jag skulle gräva upp marken i, någon kilometer ifrån det andra stället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:13   #40639
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Veka ni är som är rädda för spindlar, dessa svenska småtjejer har mer stake.

Det var minsann en stor spindel
https://www.youtube.com/watch?v=SuMZeYPqYbU
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:18   #40640
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Fun fact, spindlar äter mer insekter (i vikt) än människan äter kött och fisk.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:58   #40641
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
På tal om spindlar.. den här historien är så sjuk att man inte kan tro att den är sann. Jag trodde inte på den första gången. Ska försöka återberätta den så gott jag kan.

Jag har en kompis som bor i en hyreslägenhet i ett gammalt trähus ganska centralt i stan. I huset finns totalt 6 lägenheter. En av tjejerna som bor där, vi kan kalla henne Anna, satt ute nu i våras och skrev på sitt exjobb i solskenet. Riktigt gött väder var det denna dag. Hon satt i en solstol och lutade huvudet mot husväggen. Helt plötsligt hoppar hon till när hon känner hur det kittlar till i örat. Smått panikslagen springer hon in i badrummet och försöker spola örat med duschmunstycket. Det blir lugnt. "Äsch, det var säkert inget", tänker Anna och dagen går vidare.

Nästa dag kliver Anna upp och går till köket för att göra frukost. Allt är lugnt. Just innan hon ska sätta sig och börja äta känner hon hur det kittlar till i örat igen. I full panik springer hon till toaletten och försöker skölja örat igen. Adrenalinet pumpar. Pulsen är i taket. Hon slänger sig på luren och ringer vårdcentralen. "JAG HAR NÅGOT I MITT ÖRA. Det är något där inne!"

Sköterskan i telefonen tänker väl att detta är ännu någon hypokondriker som ringer, och såhär i corona-tider fick Anna verkligen stå på sig för att lyckas övertala sköterskan att hennes problem var på riktigt. Som tur är har en patient lämnat återbud och Anna lyckas få en akut tid på vårdcentralen, 45min senare. Detta var de längsta 45 minuterna i hela hennes liv..

När hon väl kommer till vårdcentralen får hon träffa en läkare som undersöker henne och tittar i örat med ett sådant otoskop. Hittar ingenting. Läkaren frågar Anna om hon vill att dom ska skölja hennes öra? "JAA", utbrister Anna. Hon skickas vidare till en sköterska som ska hjälpa till med sköljningen. De använder sig av en "öronspolare" som är kopplad till en vattenkran. De spolar örat ordentligt men ingenting kommer ut. Sköterskan säger; "Det är säkert bara en vaxpropp, det är jättevanligt. Gå och köp Revaxör på apoteket och skölj örat igen där hemma.". Anna får stå på sig igen. "Men jag VET att det är något där inne. Jag känner det."

Sköterskan frågar; "Vill du att vi spolar igen då? Vi kan prova en gång till". "JAA", utbrister Anna. Sköterskan förbereder öronspolaren och påbörjar spolning nummer två..

Helt plötsligt HOPPAR sköterskan bakåt och SKRIKER så personalen i rummet bredvid kommer in och undrar vad som händer. Ut har en svart spindel kommit.. Sköterskan kunde inte tro sina ögon. ALDRIG I HELA MIN KARRIÄR har jag varit med om något liknande.

Anna kommer aldrig mer att sitta med huvudet mot husväggen.
Inte så ovanligt tyvärr!
Olja brukar man kunna använda (med sedvanlig försiktighet!).
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 19:19   #40642
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Fun fact, spindlar äter mer insekter (i vikt) än människan äter kött och fisk.
Vi bör alltså äta mer kött och fisk.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 12:17   #40643
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Får man åka till Danmark nu?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 12:19   #40644
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Får man åka till Danmark nu?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Vänta fem minuter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 12:59   #40645
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Får man åka till Danmark nu?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Ingen aning. Alla våra grannar verkar ändra sig närmast dagligen
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:00   #40646
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Är det tillåtet att stanna kvar på en mellanlandningsdestination och skita I att åka vidare?

Jag har mellanlandning I Amsterdam påväg hem från Frankrike men har inget annat planerat hemma just nu. Kan lika gärna ta ett par dagar i Amsterdam. Kan jag åka på någon böter eller dyl?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:08   #40647
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är det tillåtet att stanna kvar på en mellanlandningsdestination och skita I att åka vidare?

Jag har mellanlandning I Amsterdam påväg hem från Frankrike men har inget annat planerat hemma just nu. Kan lika gärna ta ett par dagar i Amsterdam. Kan jag åka på någon böter eller dyl?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Jag åkte tillbaka från USA för typ 15 år sedan och hade då mellanlandning på Island. Den mellanlandningen gick att förlänga så att man kunde ta flyget ett par dagar senare. Det var rätt gött att få några dagar på Island.

Kanske kan du göra nåt liknande? Annars tror jag inte man egentligen har rätt att gå ut från flygplatsen, eftersom man väl inte behöver visum till det landet där mellanlandningen sker... Nu kvittar väl detta iom att det är EU. Men själva grundregeln är väl kanske densamma. Dvs att man egentligen inte ska kunna gå genom tullen. Att du skulle kunna få böter tvivlar jag på. Det är väl snarare att de kanske stoppar dig i nån tullstation och säger att du inte ska få komma in (fast iom EU så är väl den risken obefintlig).

Senast redigerad av svenbanan den 2020-08-09 klockan 14:11.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:25   #40648
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Är det tillåtet att stanna kvar på en mellanlandningsdestination och skita I att åka vidare?

Jag har mellanlandning I Amsterdam påväg hem från Frankrike men har inget annat planerat hemma just nu. Kan lika gärna ta ett par dagar i Amsterdam. Kan jag åka på någon böter eller dyl?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Jag har också funderat på detta. Främst eftersom resan kan vara billigare eller snabbare jämfört om jag skulle köpa biljett direkt till mellanlandningsdestinationen.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 15:06   #40649
beckasinen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Får man åka till Danmark nu?
Om man är folkbokförd i Skåne, Halland eller Blekinge (eller Schleswig-Holstein eller Norge) får man resa helt fritt till Danmark, förutom då att man måste via folkbokföringsbevis.

För boende i övriga Sverige gäller att man får åka in om man har "giltigt ärende", vilket numera är både arbete, familjebesök och transit (bil till Tyskland, flyg via Kastrup). Om man vill turista helt utan "giltig anledning" så gäller att man måste via upp bevis på minst 6 bokade hotellnätter vid inresa (som dock inte kontrolleras om man utnyttjade vid utresa).

Allt går att läsa på politi.dk .
beckasinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 11:26   #40650
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av beckasinen Visa inlägg
Om man är folkbokförd i Skåne, Halland eller Blekinge (eller Schleswig-Holstein eller Norge) får man resa helt fritt till Danmark, förutom då att man måste via folkbokföringsbevis.

För boende i övriga Sverige gäller att man får åka in om man har "giltigt ärende", vilket numera är både arbete, familjebesök och transit (bil till Tyskland, flyg via Kastrup). Om man vill turista helt utan "giltig anledning" så gäller att man måste via upp bevis på minst 6 bokade hotellnätter vid inresa (som dock inte kontrolleras om man utnyttjade vid utresa).

Allt går att läsa på politi.dk .
Kan tillägga att det går fint att visa ett utskrivet personbevis från skatteverket där din folkbokföring står ihop med giltigt ID eller Pass.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)