Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-31, 14:39   #91
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Det är ganska poppis att försöka sno coola bitar ur andra kulturers historia och göra den till sin egen. Även poppis att sno mindre trevliga bitar och tillskriva någon annan för att skambelägga någons historia, eller försöka anpassa den till att inkludera andra kulturer i sin egen. Även helt försöka tvätta bort eller förändra historien för att förändra samhället idag.

Man skall vara jäkligt vaksam på sådant, särskilt idag. Även om det här kommer just nu från en högerperson istället för som vanligtvis en vänsterperson så skall man se upp med det.

Ja antikens greker och myter är skitcoola. Men det är inte vår kultur eller historia för det. Man kan uppskatta det ändå.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 15:08   #92
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är ganska poppis att försöka sno coola bitar ur andra kulturers historia och göra den till sin egen. Även poppis att sno mindre trevliga bitar och tillskriva någon annan för att skambelägga någons historia, eller försöka anpassa den till att inkludera andra kulturer i sin egen. Även helt försöka tvätta bort eller förändra historien för att förändra samhället idag.

Man skall vara jäkligt vaksam på sådant, särskilt idag. Även om det här kommer just nu från en högerperson istället för som vanligtvis en vänsterperson så skall man se upp med det.

Ja antikens greker och myter är skitcoola. Men det är inte vår kultur eller historia för det. Man kan uppskatta det ändå.
Grekerna kanske stal från oss?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 19:57   #93
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det är ganska poppis att försöka sno coola bitar ur andra kulturers historia och göra den till sin egen. Även poppis att sno mindre trevliga bitar och tillskriva någon annan för att skambelägga någons historia, eller försöka anpassa den till att inkludera andra kulturer i sin egen. Även helt försöka tvätta bort eller förändra historien för att förändra samhället idag.

Man skall vara jäkligt vaksam på sådant, särskilt idag. Även om det här kommer just nu från en högerperson istället för som vanligtvis en vänsterperson så skall man se upp med det.

Ja antikens greker och myter är skitcoola. Men det är inte vår kultur eller historia för det. Man kan uppskatta det ändå.
Moderna greker har ytterst lite genetisk släktskap om ens någon med folkstammarna som invandrade norrifrån och skapade antikens Grekland så inte fan är det deras historia heller.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 05:21   #94
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag har hört om det där, det bygger på att Achaeans migrerade från Östersjökusterna och tog med sig historierna? Felice Vinci har skrivit om det. Man gjorde en saglats från Stockholm i Odysseus spår, ungefär som Kontiki fast i lugnare former.

Det finns grafik på hällristningar i Sverige som liknar de på grekiska vaser och stora båtar finns ristade samt stenar i marken föreställande jättelika skepp så man menar att kontakten var kanske vid, på den tiden. Fast det kanske inte är paralleller, bara nåt jag läst.

Det var varmare i Skandinavien då och kanske var vattnet i Östersjön klarare? Nu är det i alla fall nästan ingen sikt i Östersjön, bara typ slam. Man kan föreställa sig en lite mer sydlig miljö, då.

Annars är väl de arkeoligiska bevisen i stort obefintliga. Man har i alla fall i ifrågasatt vart Troja egentligen låg, finns flera alternativ.

Senast redigerad av Hemi den 2020-08-01 klockan 05:24.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 05:37   #95
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Här står det lite om kontakter mellan norden och Grekland på bronsåldern:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_Bronze_Age
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 10:04   #96
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det var varmare i Skandinavien då och kanske var vattnet i Östersjön klarare? Nu är det i alla fall nästan ingen sikt i Östersjön, bara typ slam. Man kan föreställa sig en lite mer sydlig miljö, då.
Det var varmt i Skandinavien under bronsåldern men vid tillfället för Iliaden så hade klimatet börjat försämras vilket antagligen är den huvudsakliga anledningen till migrationerna. Havet som sådant beskrivs som mörkt och ofta överdraget med dimma/tjocka vilket stämmer bättre med östersjön och nordsjön än medelhavet. Folk var påpälsade och hade eldar brinnande i sina eldstäder medan golven var jordstampade och husen av trä.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 10:30   #97
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag har hört om det där, det bygger på att Achaeans migrerade från Östersjökusterna och tog med sig historierna? Felice Vinci har skrivit om det. Man gjorde en saglats från Stockholm i Odysseus spår, ungefär som Kontiki fast i lugnare former.

Det finns grafik på hällristningar i Sverige som liknar de på grekiska vaser och stora båtar finns ristade samt stenar i marken föreställande jättelika skepp så man menar att kontakten var kanske vid, på den tiden. Fast det kanske inte är paralleller, bara nåt jag läst.

Det var varmare i Skandinavien då och kanske var vattnet i Östersjön klarare? Nu är det i alla fall nästan ingen sikt i Östersjön, bara typ slam. Man kan föreställa sig en lite mer sydlig miljö, då.

Annars är väl de arkeoligiska bevisen i stort obefintliga. Man har i alla fall i ifrågasatt vart Troja egentligen låg, finns flera alternativ.
I God of War kan man hitta Grekiska vaser i en asaguds förråd, vilket ytterligare bevisar Kleins teori.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 12:50   #98
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Damn! Jag är inte så insatt i hur de räknade rekord, så då förstår jag vad du menar Grymt oavsett! Waveracer har ju varit väldigt många duktiga spelare på genom åren. Såg någon youtubevideo om att det var någon fuskare på just det spelet som precis nyligen blivit ertappad med splicing. Kanske gör att fler börjar spela igen då "rekorden" finns att ta nu när de inte är mer eller mindre perfekta.

Ja, Kolla leaderboard på players och sort by number of records, antingen med coop, där ligger jag på tionde plats och utan coop, alltså single player, där ligger jag femma just nu men efter nästa update borde jag ligga fyra då jag gjort några nya rekord sedan förra.
Jag har dock inte känt mig så sugen på att spendera den tid på speedruns som det skulle krävas för att vara på toppen, bara tanken på att starta om samma bana hela tiden dygnet runt ger mig ångest. :-P Speciellt i spel som innehåller många luck factors! Till och med i WR64 så var det kört om inte vågorna tajmade korrekt osv så det största delen av tiden spenderas på att starta om hela tiden.

Imponerande att ligga så högt upp i ett spel som Quake, det är nog en hel del spelare som spelar det antar jag! :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 19:16   #99
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag har dock inte känt mig så sugen på att spendera den tid på speedruns som det skulle krävas för att vara på toppen, bara tanken på att starta om samma bana hela tiden dygnet runt ger mig ångest. :-P Speciellt i spel som innehåller många luck factors! Till och med i WR64 så var det kört om inte vågorna tajmade korrekt osv så det största delen av tiden spenderas på att starta om hela tiden.

Imponerande att ligga så högt upp i ett spel som Quake, det är nog en hel del spelare som spelar det antar jag! :-)
Ja, jag förstår dig. Vissa rekord har jag suttit med i flera veckor medans vissa har jag slagit på en timma. Allt beror så klart på hur bra rekordet är sedan innan. Jag är absolut inte en av de som räknas som "toppen", finns t.ex. Conny på Quake. Han är nog den absolut bästa spelare någonsin och om du vill se mer om just honom så kan du kolla på youtube-filmen nedan som tar upp ett rekord som han kämpade med i över 70 000 försök för att slå och som alla redan trodde var optimerat. Hans prestationer i quake är helt jävla sjuka och jag tror inte det finns någon lika duktig som honom just nu. Vill du se en av de sjukaste quake-filmen som finns så kolla på quake done 100 % quickest lite där de spelat i segment med olika spelare och klarar hela quake 100 % på snabbast tid. Över 4 minuter snabbare än den som spelades in för 9 år sedan. 4 minuter är otroligt mycket att spara in

Tittar man på leaderboard ligger jag högre upp, han är plats 9 men alla hans rekord är otroligt bra och på banor som är riktigt prestige i att ha rekord på.




__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2020-08-01 klockan 19:18.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 19:04   #100
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bob Paris har tränat på mitt gym.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 19:37   #101
luderlasse
Registered User
 
luderlasses avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 974
Urinnevånarna på Madagaskar är inte från Afrika utan från Oceanien, bantustammar kom dit senare.

Staden med flest italienare är inte Rom utan Sao Paolo i Brasilien.

Urinevånarna på Japan är inte speciellt lika majoritetsbefolkningen på japan (Bildgoogla Ainu).

Sista självständiga Grekiska Landytan före 1821 låg i asien, nära Indien.

Det fanns pågick handel mellan södra Afrika och Europa under Rommartiden.
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 18:24   #102
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Spindlar äter mer insekter (i vikt) än människan äter kött och fisk.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-04, 23:01   #103
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Vilda guldhamstrar är utrotningshotade och så gott som samtliga tama hamstrar samt försöksdjur kommer från en hona och hennes ungar.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 01:29   #104
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Alla logiska funktioner kan byggas med uteslutande NAND- eller NOR-grindar.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 01:45   #105
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Alla logiska funktioner kan byggas med uteslutande NAND- eller NOR-grindar.
Byggde du någonsin en dator förresten? Jag har för mig du höll på och skulle bygga dig en dator av typ enbart grindar och liknande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)