Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-30, 10:11   #1
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Hur mycket protein kan man få i sig mellan målen utan att nedreglera proteinsyntesen?

Grub har nämner några gånger att om får i sig protein mellan måltiderna under muscle full-fönstret, t.ex. genom aminosyradrinkar så sjunker proteinsyntesen tillbaka till basnivåer. Men hur mycket protein krävs det för att detta ska hända? Tänker främst på att jag gillar att ha ganska mycket mjölk i kaffet och muncha bananer till och från. Är dessa minimängder tillräckligt för att ha någon negativ effekt, eller optinojjar jag bara?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 07:20   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Du optinojjar.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 09:22   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Proteinsyntesen arbetar dygnet runt för att omsätta kroppens protein ju mer protein du äter desto större proteinsyntes skapas.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 09:46   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inte muskelprotein. Det bildas mer buk, hud, tarmar och lever.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:12   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte muskelprotein. Det bildas mer buk, hud, tarmar och lever.
Hur (mycket) påverkar frekvent tung styrketräning muscle full-effekten?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:22   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Inget. Maximal stimulans av muskelproteinsyntesen nås vid ett leucinintag på runt 3 gram.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:38   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Tror att det är viktigare att tänka att frukosten innehåller en bra komposition av näringsämnen samt att efterträningsmålet tangerar tangerar näringsmässigt frukosten och för att vara riktigt säker på att bästa förutsättningar ges ta gärna en proteindrink en/två timmar innan sovdags.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:45   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget. Maximal stimulans av muskelproteinsyntesen nås vid ett leucinintag på runt 3 gram.
Tänkte mer på huruvida muscle full, intag av protein ett kortare tag efter ett proteinintag, påverkas av frekvent styrketräning. Edit: <--- Jag uttrycker mig fel här, får inte fram rätt ord i huvudet just nu.

Frågar då någon skrev detta på ISSN FB:
Citat:
from what I've seen, that's not really a relevant concern for people who train daily or at least semi frequently


Edit 2:

Tänker på detta:
Citat:
The muscle full effect is the observation that amino acids stimulate MPS for a short period, after which there is a refractory period where the muscle does not respond to amino acids. More specifically, after protein intake, there is an lag period of approximately 45-90 min before MPS goes up and peaks between 90-120 minutes, after which MPS returns rapidly to baseline even if amino acid levels are still elevated (Bohe, 2001)(Atherthon, 2010).

The muscle full effect has given birth to a theory on how to optimize protein intake throughout the day in the online fitness community. It suggests that after amino acids levels have been elevated, you should let them drop down back to fasting levels to sensitize the muscle to amino acids again. Subsequently, protein intake will stimulate MPS again.

There is no evidence to support this theory.
https://www.nutritiontactics.com/mea...ein-synthesis/

Senast redigerad av PureWhey den 2020-07-31 klockan 10:48.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:00   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Det här typiskt spekulationer om att MPS som är mer en process som handlar om att hantera aminosyror i kroppen. Där Leucin har en biologisk funktion för att få igång translationen. Jag har inte sett en studie som kan påvisa att MPS kan härledas till Muskeltillväxt, på äldre personer med nedsatt syntes har proteinintaget en kompenserande effekt och stärker upp återhämtning remodelleringen av muskelcellerna, men inte hos unga friska individer.

Det är lite som Covid antikroppars skydd eller T-cellsaktivitet som ger ett starkare försvar mot viruset. De är säkert starkt sammankopplade men vi vet inte hur det sker.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:01   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
PureWhey, du ägnar detta väldigt mycket tankeverksamhet med tanke på att du klassar det som optinojande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:05   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Tänkte mer på huruvida muscle full, intag av protein ett kortare tag efter ett proteinintag, påverkas av frekvent styrketräning. Edit: <--- Jag uttrycker mig fel här, får inte fram rätt ord i huvudet just nu.

Frågar då någon skrev detta på ISSN FB:




Edit 2:

Tänker på detta:


https://www.nutritiontactics.com/mea...ein-synthesis/
Tänkte på olika saker.

Det skiljer sig nog en del, men det handlar om minuter.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art.../figure/fig02/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:08   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag tror som Anders att stimulans av proteinsyntesen inte är = muskeltillväxt. Inte ens kopplat till muskeltillväxt. Istället uppreglerar kronisk styrketräning muskelproteinsyntesen i vila, och det är det som på sikt skapar muskeltillväxt. Inte akut stimulans av proteinsyntesen här och där.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 11:24   #13
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tror som Anders att stimulans av proteinsyntesen inte är = muskeltillväxt. Inte ens kopplat till muskeltillväxt. Istället uppreglerar kronisk styrketräning muskelproteinsyntesen i vila, och det är det som på sikt skapar muskeltillväxt. Inte akut stimulans av proteinsyntesen här och där.
Kan det inte vara så att dessa enstaka tillfällen, beroende på mängd, kan bidra till magnituden av den uppreglerade MPS i vila? Det vill säga att till exempel både hur effektivt man styrketränar och hur 'effektivt' man äter under X period båda är faktorer som bidrar till din slutsats?

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
PureWhey, du ägnar detta väldigt mycket tankeverksamhet med tanke på att du klassar det som optinojande.
Haha. Detta är inget jag går runt och tänker på i vardagen jättemycket direkt. Tycker däremot det är intressant att höra vad kunniga personer har och säga så jag kan lära mig något
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)