Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-10, 20:31   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Hur noga måste man vara?

Jag är 40 år gammal nu och börjar bli lönnfet.

Jag har ätit mera godis och chips dom senaste åren, vilket i vanliga fall kanske vore boven, men jag har inte gått upp i vikt. Jag har bara blivit fetare.

Kan man äta godis och chips utan att bli fetare, förutsatt att man inte går upp i vikt? Som jag ser det borde det inte vara nån skillnad. Om jag är i energibalans på säg 2500 kcal, och jag prickar alla mina macros, borde det inte vara nån skillnad om jag får 200 dagliga kcal från skitmat eller havregryn?

Kort sagt, finns det nåt att vinna på att skippa chips och godis om man vill vara rippad? Jag bifogar dagsformen för 10 år sedan. Det är typ här jag vill vara. Och äta godis.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sub80.jpg (6.4 KB, 0 visningar)
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 20:41   #2
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Bifoga aktuell dagsform tack, blir svårt att komma med en konklusion annars!

Snygg gårdagsform
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 21:11   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det är väl bara att göra vad vetenskapen säger. Förlägg största delen av energiintaget på förmiddagen och ta en daglig promenad på 40 minuter så optimerar du din metabola hälsa. I mitt fall verkar det inte spela någon roll om jag äter skräp då och då eller inte. Det viktiga är dygnsrytmen och vardagsmotionen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 21:41   #4
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Förlägg största delen av energiintaget på förmiddagen och ta en daglig promenad på 40 minuter så optimerar du din metabola hälsa.
Källa på detta?

Jag äter ca 1/4 av dagens energi kring 22 på kvällen, vilket säkert inte är optimalt, men borde inte vara nåt problem heller.

Sover ganska skit, vilket med all sannolikhet är en av dom största orsakerna till min fallerande kroppskomposition. Det kan jag inget åt dock.

Citat:
En studie från 2010 visade att 5,5 timmars sömn varje natt gav en ökad muskelförlust på 60 procent och en minskad fettförlust på 55 procent jämfört med en grupp som fick sova 8,5 timmar varje natt
- Forma Kroppen
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 10:26   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid om du inte är observant, vilket du visar att du är med det här inlägget, kan det sluta illa formmässigt.

Vi undrar ofta varför människor kan bli riktigt obesa och varför de inte har tagit tag i situationen.


De märker inte av det eftersom det är ofta en mycket långsam process.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 10:35   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
När jag var i min bästa form för typ 3 årsedan käkade jag godis dagligen. Chips lite mer sällan då det ej är en favorit.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 11:29   #7
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
När jag var i min bästa form för typ 3 årsedan käkade jag godis dagligen. Chips lite mer sällan då det ej är en favorit.
mängd och sort ? Jag äter oxå "godis" varje dag...i form av mörk choklad om det nu räknas
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 18:04   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
mängd och sort ? Jag äter oxå "godis" varje dag...i form av mörk choklad om det nu räknas
Runt 150gr glukosbaserat godis av olika slag, nappar etc.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 18:27   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid
Men det är väl för att folk går upp i vikt?

Mera noggrann på vilket sätt?

Jag vet ju också att ens hormonprofil är sämre när man är 40 än 20 så ration muskeluppbyggnad/fettinlagring på ett givet energiintag är sämre ju äldre man blir.

Men fråga är: Är det godiset som gör detta? Min tanke är nej. Tjänar jag nåt på att skippa godiset? Varför isf?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 19:41   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Nu låter jag som en mamma. Men godis är en lyx och man äter det bara någon gång i veckan. Du var säkert mer aktiv tidigare i livet så ditt godis var bara extra lättätna kalorier för att kunna hålla kroppsvikten. Vi som är äldre sover färre timmar.

Du står på toppen i din träningskarrier nu men kroppen kommer inte att hålla för samma träning som tidigare. Vill du fortsätta njuta av godis bör du kanske börja med någon konditionsidrott nu.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-11, 20:18   #11
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Nu låter jag som en mamma. Men godis är en lyx och man äter det bara någon gång i veckan. Du var säkert mer aktiv tidigare i livet så ditt godis var bara extra lättätna kalorier för att kunna hålla kroppsvikten. Vi som är äldre sover färre timmar.

Du står på toppen i din träningskarrier nu men kroppen kommer inte att hålla för samma träning som tidigare. Vill du fortsätta njuta av godis bör du kanske börja med någon konditionsidrott nu.
Jag tränar ca 25% mera styrka och 75% mer konditionsträning nu än när jag var i bäst form. För 10 år sen låg jag på soffan och gymmade tre pass i veckan. jag har även tänkt att det kanske är konditionsträningen som gjort mig fetare. Den hjälper ju inte iaf, pga interferensen.

Jag förstår fortfarande inte hur 200kcal från godis gör en fetare än 200kcal från havregryn? Vad är mekanismerna? Och som sagt handlar inte detta om att ”hålla kroppsvikten”. Sånt har amatörer problem med. Jag kan reglera min kroppsvikt till 100% utan ansträngning. skulle jag gå upp i vikt är det ju inget problem alls att man blir fetare. då är det ju bara logiskt.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 07:53   #12
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag tränar ca 25% mera styrka och 75% mer konditionsträning nu än när jag var i bäst form. För 10 år sen låg jag på soffan och gymmade tre pass i veckan. jag har även tänkt att det kanske är konditionsträningen som gjort mig fetare. Den hjälper ju inte iaf, pga interferensen.

Jag förstår fortfarande inte hur 200kcal från godis gör en fetare än 200kcal från havregryn? Vad är mekanismerna? Och som sagt handlar inte detta om att ”hålla kroppsvikten”. Sånt har amatörer problem med. Jag kan reglera min kroppsvikt till 100% utan ansträngning. skulle jag gå upp i vikt är det ju inget problem alls att man blir fetare. då är det ju bara logiskt.
Nu är jag ingen expert men det blir väl mätbart men inte märkbart. Socker ,som godis är fullproppat av, höjer insulinnivåerna markant jämfört med havregryn och höjer därmed fettinlagringen samtidigt som det hämmar fettförbränningen. Men det är nog inget man märker av på 200kcal. Någon får rätta mig om jag har fel.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 07:58   #13
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid om du inte är observant, vilket du visar att du är med det här inlägget, kan det sluta illa formmässigt.

Vi undrar ofta varför människor kan bli riktigt obesa och varför de inte har tagit tag i situationen.


De märker inte av det eftersom det är ofta en mycket långsam process.

Enligt någon säkert mycket tillförlitlig dokumentär jag såg för några år sedan överäter man i snitt 20-30 kcal per dag eller något sådant. Slår man ut det över åren verkar det stämma ganska bra faktiskt. Över 10 år blir det en viktuppgång på ungefär 10 kg, vilket nog stämmer bra. Tränar man inte lika mycket blir det en ännu värre ackumulerad effekt.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 22:13   #14
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Har lite frågor till dig Slarti!
Hur mycket tror du hade behövt gå ner för att få snarlik form?
Har du tappat något I styrka under denna tiden?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-12, 22:54   #15
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Källa på detta?

Jag äter ca 1/4 av dagens energi kring 22 på kvällen, vilket säkert inte är optimalt, men borde inte vara nåt problem heller.

Sover ganska skit, vilket med all sannolikhet är en av dom största orsakerna till min fallerande kroppskomposition. Det kan jag inget åt dock.

- Forma Kroppen
Grub har postat en massa studier angående tajming av födointag. Inga av dessa studier är utförda på vältränade unga män men det verkar stämma bra på medelålders överviktiga personer.

Sömnen är säkerligen ett stort problem i ditt fall. Jag upplever att mina benmuskler i synnerhet förtvinar i perioder när jag inte sover regelbundet och väl.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)