Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-09-14, 10:54   #1
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
efter deffen..konstig känsla

Hej!
Jag är "färdigdeffad" och har börjat äta en mer normal kost, dvs mycket mera kolhydrater än under deffen och snacks under helgerna. Har gått upp ca. 0,5-1kg jämfört med när jag slutade deffa (över en månad sen) och antar att det är lite vätskebalans etc som gjort det.
Till saken: Kroppen känns sjukt fläskigt. Och då menar jag, det känns och syns som att det dallrar på sidorna, magen putar ut etc etc. Ändå har jag bara gått upp ynka 1kg viket inte motsvarar känslan gentemot vikten om ni förstår vad jag menar. När jag var på väg ner i vikt och hade samma vikt som nu kändes kroppen helt annorlunda.
Någon som varit med om detta och vet bot på fläskigheten? Mindre kolhydrater eller något annat?

/manekin
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:56   #2
Exhale_
Registered User
 
Exhale_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 330
På vägen ner var du på ett underskott och hade inte samma vätskeansamling i musklerna som nu. Det tror jag är förklaringen.
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 10:57   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
När vätskebalansen kommer tillrätta så kommer du att fyllas på. Man blir lite slätare och ser inte lika deffad ut, men ett kilo borde inte göra så där stor skillnad.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 11:11   #4
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
Exhale: men till saken hör att jag känner mig fläskig utanför musklerna dvs fett?

scratch89: det är just det, 1kg... bör ju inte kännas ens, ändå så flyr jag spegeln :-(
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 11:28   #5
Exhale_
Registered User
 
Exhale_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 330
Jag tror du bara är ovan. Jag brukar känna mig lite "vattnig" i några dagar efter en lång deff men sen vänjer man sig.
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 11:32   #6
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Mer salt binder vätska i huden. Mer mat innebär ju oftast per automatik även mer salt (vilket mer snacks såklart bidrar ytterligare med) så jag skulle tro att det är lite "saltplufsighet" som spelar in också.

Och att magen putar ut mer har ju sannolikt också med den ökade matvolymen att göra helt enkelt. Mer mat i mag- tarmkanalen, kanske dessutom fiberrik och volymiös? Då blir magen större.

Lägg där sedan till mer salt och du kanske snabbt upplever deig mer "fläskig" jämfört med tiden då du dagligen åt för lite mat och heller inga salta snacks.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 11:40   #7
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Låter som min klassiska "dagen efter chips" look, blir sjukt slät och vattnig.

Som Eddie säger så är det säkerligen saltet, jag själv försöker hålla nere på det för att slippa slätheten.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 14:23   #8
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
vi kan utesluta saltet, under deffen åt jag sjuka mängder salt (saltnarkoman) nu äter jag faktiskt mindre salt till förmån för kolhydratsrik mat... men det stämmer med "efter chips känsla" det är typ en sån jag har konstant... vad göra, egentligen behöver jag inte kolhydrater så mycket känns det som. Känner mig inte ett dugg piggare, orkar i princip lika mycket när jag gymmar som under deffen (!?!) osv osv.. Kanske ska jag köra på en proteinrik kost och dra ner på det vardagliga kolhydratsintaget utan att gå under kcalbalans?
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 19:10   #9
lindo
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 129
Exakt samma sak med mig efter deffen känner mig bara lös o sladdrig ändå väger jag 85kg 2 meter.
lindo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)