Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-19, 21:31   #1
HaraldGormsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Vilka kompletteringsövningar hade ni rekommenderat i detta streetworkout programmet?

Hej,

Jag är ny på forumet men har läst här under mina yngre år, dock aldrig registrerat mig tidigare på Kolozzeum.

Jag önskar fråga medlemmarna på Kollozeum om ett par funderingar jag har kring mitt träningsupplägg som är en form av konditionsträning mixat med calisthenics/streetworkout.

Jag brukar, ungefär 3-4 gånger i veckan, springa drygt 2,5 km till ett utomhusgym i mellansverige där jag är noggrann med att jag blir bra uppvärmd, något som brukar ta mig allt från 15-18 minuter, lite beroende på vilka vägar jag springer på Jag använder mig av underställ och brukar lyssna på kroppen om något säger ifrån, men för tillfället och tillbaka två år i tiden är jag skadefri.

När jag kommer till utomhusgymmet brukar jag göra följande övningar i en form av cirkelpass, där upplägget ser ut som följande:

12 burpees i snabbt takt.
20 ryggresningar där jag sakta ytterligare värmer upp nedre delen av ryggen och utför övningarna i blandade diagonala och vertikala utföranden.
15 sit-ups i 25-30 graders vinkel.
12-15 Squat jumps där jag försöker hoppa så högt som möjligt.

Lite beroende här hur jag mår osv så brukar jag lägga till följande övningar:

3-5 pullups kroppsvikt.
5-8 chest dips.
10-15 axelpress.

Denna rutinen brukar jag göra i tre omgångar tills jag känner mig redo och småjoggar tillbaka hem.

Så min fråga till er är kanske väldigt simpel, kanske inte, men vilka kompletteringsövningar hade ni rekommenderat mig om jag vill att hela kroppen ska genomtränas? Någon som kan tipsa om någon övning som jag helt glömt bort eller som skulle kunna hjälpa mig att komma i bättre form?

Blir evigt tacksam för all input ni erfarna träningsmänniskor har att komma med!
HaraldGormsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 21:39   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tror du borde göra mer dragövningar för överkroppen! Du har tre övningar för pressmusklerna (burpees, dips, axelpress) men bara en för dragmusklerna (pullups). Slänger du dit lite fler chinsvarianter eller lite rodd blir det nog bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 21:55   #3
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldGormsson Visa inlägg
Hej!
Jag hade bytt ut joggingen åtminstone delvis någon av sträckorna eller bara på vintern? Mot skogspromenadsbicepscurls, aka super snibb promenix samtidigt utförandes övningar med hantlar, typ hammercurls/hantelcurl/axelpress/hantelrodd/hantellyft åt sidorna Jag gillar 2kg hantlar på mina 3,7km promenader@30min, men man tager vad man haver/viktkaka/etc. Tycker personligen att 5 kg viktkaka var för tungt för att kontinuerligt kunna supersetta mellan olika övningar under en snibb pulshöjandepromenad, behövdes isf setvila för mig iaf vilket gör 2kg hantlarna jag hade liggandes ett mycket bättre val. Är dock personligen nyfiken på hur säg t.ex. 2 st 3 kg hantlar skulle inverka på mina skogspromenadsbicepscurls?

Annars ser det väl bra ut. Saknas lite rodd & bicepscurls bara. Går att fixa med en IKEA-kasse och lite ved/vattenflaskor/verktyg/böcker/randomVikt:


För mer tips på random övningar man kan göra hemma osv. så rekommenderar jag animeserien:
"How heavy are the dumbbells you lift?".

Mvh r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 22:58   #4
HaraldGormsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Hej r3mpuh,

Tack för svar! Så lite bicepscurls med valfritt skit som man lägger i en påse? Att springa omkring med en IKEA påse går inte för min del, kanske finns andra alternativ? Problemet är att det inte finns så mycket på utomhusgymmet som tillåter concentration curls, eventuellt kanske en stor träbit, men det blir felbalans om man ska utföra övningen!
HaraldGormsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 22:59   #5
HaraldGormsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror du borde göra mer dragövningar för överkroppen! Du har tre övningar för pressmusklerna (burpees, dips, axelpress) men bara en för dragmusklerna (pullups). Slänger du dit lite fler chinsvarianter eller lite rodd blir det nog bättre.
Hej,

Problemet är att jag väger runt 105 kg. Mycket är muskler men en hel del fett, kanske runt 16-17 %. Det finns dock mer ryggövningsstationer på utomhusgymmet, men inget rodd alternativ
HaraldGormsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 23:00   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldGormsson Visa inlägg
Hej,

Problemet är att jag väger runt 105 kg. Mycket är muskler men en hel del fett, kanske runt 16-17 %. Det finns dock mer ryggövningsstationer på utomhusgymmet, men inget rodd alternativ
Du kan göra fler set av de ryggövningar som du kan göra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 07:40   #7
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldGormsson Visa inlägg
Hej,

Problemet är att jag väger runt 105 kg. Mycket är muskler men en hel del fett, kanske runt 16-17 %. Det finns dock mer ryggövningsstationer på utomhusgymmet, men inget rodd alternativ
Hur lång är du?

105kg och 16-17% är biffigt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 08:12   #8
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hur lång är du?

105kg och 16-17% är biffigt.
Snubben är i bättre form än de flesta på forumet. Man kanske skulle börja med jogging och calisthenics istället.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 08:36   #9
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Ett par set kroppsviktsrodd eller öka till 4-5 set pullups för bättre push/pull ratio.
https://youtu.be/Zu3h6Ai9O0Q

Köp ett träningsband eller gummiband och gör några set för bakre axlar.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-20, 18:06   #10
HaraldGormsson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hur lång är du?

105kg och 16-17% är biffigt.
Tjena, är 185 cm lång. Har ungefär 3 år i bagaget med traditionell bodybuilding. Ungefärlig distans per pass plus dagsmotion brukar landa mellan 12 km - 14 km.
HaraldGormsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 02:06   #11
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Vettigt program: https://youtu.be/7J3RaEYTPvM vet inte om de första två, planche och lever är nått för dig men allt andra.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)