Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-17, 14:14   #16
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jo, troligtvis. Turligt nog är även rund en form.



Det är en förenklad bild, till gränsen på felaktig. Jag har satt personbästa på 20-50g kolhydrater/dygn och styrketränar ganska tufft. Se även http://kolozzeum.com/forum/showpost....2&postcount=17

Kolhydrater (i form av glukos) används huvudsakligen av hjärnan, röda blodkroppar, centrala nervsystemet och ögonen. Resterande delar kan använda fria fettsyror eller ketoner. Levern producerar glukos från fett och protein för husbehov.
Explain it to me... like I´m a six year old... :-)
Kan man förenkla det du skrev (även om det du skrev säkert redan är förenklat)? Fria fettsyror och ketoner, är det (förenklat) det fett och protein jag äter?
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 14:32   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Explain it to me... like I´m a six year old... :-)
Kan man förenkla det du skrev (även om det du skrev säkert redan är förenklat)? Fria fettsyror och ketoner, är det (förenklat) det fett och protein jag äter?
Glukos kan kroppen tillverka från kolhydrater, protein och fett.
Ketoner kommer från nedbrytning av fett.
Fria fettsyror är fett.

Där fett är fett du har lagrat i kroppen eller äter och protein antingen är muskelmassa eller köttbiten på tallriken.

Kroppen har ett visst behov (400-500 kcal i originalutförande, 100-200 kcal i ketos) av glukos som den själv kan tillfredställa från protein och fett. Kolhydrater behöver man inte äta.

Resten av kroppens energibehov täcks av antingen ketoner eller fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 15:46   #18
Davidoff
Registered User
 
Davidoffs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 145
Att träna utan kolhydrater är som att ****** med kondom dyngrak.
__________________
Bulk på G
Davidoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 15:46   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Sen kan man ju backa ett steg och säga att man inte bara behöver äta för prestationen, utan för att det är gott också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 15:48   #20
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sen kan man ju backa ett steg och säga att man inte bara behöver äta för prestationen, utan för att det är gott också.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:14   #21
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sen kan man ju backa ett steg och säga att man inte bara behöver äta för prestationen, utan för att det är gott också.
Absolut, jag lyxar till det ibland på helgerna, bara för att det är så gott. Älskar kakor och godis. Smakar mycket godare efter en hård och strikt träningsvecka.

Men det är lite därför jag frågar, eftersom jag försöker ligga lågt på kolhydrater, framförallt under veckodagarna (då jag tränar som mest) och sen kunna äta lite mer under helgen.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:31   #22
dupper
Lennart, Sir
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 588
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sen kan man ju backa ett steg och säga att man inte bara behöver äta för prestationen, utan för att det är gott också.
+1. Potatis är överjävligt gott.
dupper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:33   #23
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Man kan ju också lägga till att det glukos som kroppen producerar sällan eller aldrig täcker det som en muskel potentiellt kan ladda in om man utsätter den för tömmande träning. Nästa gång man tränar samma muskel så har den alltså mindre energi än vad den skulle kunnat haft om man äter mer kolhydrater och man orkar helt enkelt mindre arbete.

Så att även om kolhydrater inte är essentiellt så är man bra dum om man tror att det inte finns träningsfördelar med den och att utöver det till varje pris propagerar för dess uteslutning blir i längden väldigt tröttsamt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 16:37   #24
Inge Enveten
Registered User
 
Inge Envetens avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 2 552
Självexperimentation är som sagt i min mening det absolut bästa för den som vill se vad kolhydrater är till för. Jag har kört lågt på styrketräning och jag har kört lågt utan styrketräning och anser att både och var ett helvette. Men vem vet, det kan också vara att jag är en klen vekling.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 17:01   #25
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
att utöver det till varje pris propagerar för dess uteslutning blir i längden väldigt tröttsamt.
Det är väl inte mer tröttsamt än din vana att i samma trådar alltid svara på samma sätt? Jag ser inte någon skillnad i att du propagerar för vad du tror på som att Mikael gör det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 21:42   #26
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det är väl inte mer tröttsamt än din vana att i samma trådar alltid svara på samma sätt? Jag ser inte någon skillnad i att du propagerar för vad du tror på som att Mikael gör det.
skillnaden är ju dock att bumbi faktiskt har rätt, man kan ladda på mer energi och därmed träna hårdare med kolhydrater i kroppen, jag vet för jag har, tro det eller ej, kört en hel ketodiet med endast spår av kolh i 3 månader upplagt av en seriös dietist och motsatsen rikligt med kolhydrater, jag kunde träna på båda men jag blev väldigt tömd och plufsig på keto och kunde inte göra särskilt många reps innan det kändes rejält, energinivåerna var dessutom generellt lägre, fördelen var att jag verkligen förlorade bra med fett, riktigt bra faktiskt, så på det sättet fungerade dieten utmärkt, där är jag nöjd, men när jag började med kolhydrater igen ordentligt så sköt styrkan i höjden och jag hade ett helt annat tryck i kroppen, tror jag gick upp 5-6 kg på två dagar bara genom att ladda upp ordentligt med vätska och kolh...
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 21:50   #27
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
skillnaden är ju dock att bumbi faktiskt har rätt
Ja i att det finns fördelar i träning har han nog rätt i. Men "tröttsamt" i sammanhanget tolkar jag som alla kostdebatter. Om Micke skriver 20 inlägg och z_bumbi hugger på honom 20 gånger är ju inte den ena mer tröttsam än den andra.

Jag tycker inte att någon av dem är tröttsam dock, de kommer med bra saker båda två.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 21:59   #28
Gunfire
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det är väl inte mer tröttsamt än din vana att i samma trådar alltid svara på samma sätt? Jag ser inte någon skillnad i att du propagerar för vad du tror på som att Mikael gör det.
Varför e du så jäkla otrevlig? asså jag har alltid undrat det, jag vet inte om det är som missuppfattar texter eller om jag tar det för seriöst, men det är något jag alltid ser
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 22:01   #29
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire Visa inlägg
Varför e du så jäkla otrevlig? asså jag har alltid undrat det, jag vet inte om det är som missuppfattar texter eller om jag tar det för seriöst, men det är något jag alltid ser
Du missuppfattar.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 22:01   #30
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire Visa inlägg
Varför e du så jäkla otrevlig? asså jag har alltid undrat det, jag vet inte om det är som missuppfattar texter eller om jag tar det för seriöst, men det är något jag alltid ser
Det var bara en rak fråga faktiskt. Jag orkar inte lägga ut långa långa utläggningar med massa smilies varenda gång. Samma sak om jag svarar dig till exempel, oroar du dig över något jag tycker känns obefogat så säger jag ju inte det för att vara taskig men man måste kunna skilja på kommunikation via text och IRL. Så ja du missuppfattar. Skriver jag själv frågor vill jag ha korta och koncisa svar om det är möjligt, så jag ger samma typ av svar som jag själv föredrar.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-03-17 klockan 22:03.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)