Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-17, 08:57   #1
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Varför ska man äta kolhydrater?

Jag går på en högprotein-diet med lågt intag av kolhydrater. Det fungerar bra tycker jag.
Klohydraterna jag äter kommer oftast från grönsaker (kanske inte så mycket kolhydrater där?), gröt, frukt, några knäckebröd per vecka, ris, pasta och potatis.

Jag vet att många runt mig tycker jag är lite knäpp som äter så lite kolhydrater, det blir kanske max 100 gram per dygn om jag snittar en vecka.

Jag äter mindre kolhydrater för det finns inte så mycket plats kvar efter att jag fyllt upp med protein och fett.

Jag har inga planer på att minska kolhydraterna mer men för att öka mina kunskaper när det gäller kost och näring så undrar jag: Behöver man kolhydrater? Vad används de till?
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:03   #2
Inge Enveten
Registered User
 
Inge Envetens avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 2 552
Strunta i kolhydraterna helt och hållet och se hur din träning kommer gå, självexperiment är kul!

För övrigt så låter inte "det blir kanske max" särskilt övertygande. Du har dessutom skrivit i en annan tråd att du faktiskt inte räknar kalorier o.s.v så tro mig du har ingen aning. Du kan lika bra ligga på 200 g kolhydrat per dag. Se på kvarg för skojjs skull, 500 gram och vipps 20 g kolhydrat. En frukt; 15 g~ kolhydrat. O.s.v.

Kolhydrat behövs för att det ombildas till muskelglykogen som i sin tur agerar bränsle under styrketräning till olika stor grad beroende på repsintervall.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:09   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Nej KH behövs inte. Hur mycket fett äter du då?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:24   #4
martinmartin
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 219
Kolhydrat är inget essentiellt näringsämne så du behöver inte tillföra det via kosten. Dock så ser jag ingen anledning att totalt utesluta kolhydrater, speciellt inte om du är aktiv. Jag tycker maten både blir äckligare, dyrare och bökigare om man äter lite kolhydrater. Om du vill läsa lite om kolhydrater och dess effekt i kroppen är det bara att googla runt lite. Angående träningen så kan man väl säga att det är lite omtvistat om vad som faktiskt gäller.
martinmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:32   #5
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av RockyBalboa Visa inlägg
Strunta i kolhydraterna helt och hållet och se hur din träning kommer gå, självexperiment är kul!

För övrigt så låter inte "det blir kanske max" särskilt övertygande. Du har dessutom skrivit i en annan tråd att du faktiskt inte räknar kalorier o.s.v så tro mig du har ingen aning. Du kan lika bra ligga på 200 g kolhydrat per dag. Se på kvarg för skojjs skull, 500 gram och vipps 20 g kolhydrat. En frukt; 15 g~ kolhydrat. O.s.v.

Kolhydrat behövs för att det ombildas till muskelglykogen som i sin tur agerar bränsle under styrketräning till olika stor grad beroende på repsintervall.
Du har rätt, jag har nog skrivit det. Men jag har ganska bra koll på vad jag stoppar i mig och jag lägger in det i en Excel-fil som räknar ut total mängd av allt och det blir inte mycket. Idag kommer det sluta på strax över 100 kolhydrater pga att jag lyxade till det med en saftig Gainomax.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:34   #6
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Nej KH behövs inte. Hur mycket fett äter du då?
80 till 100 gram per dygn. Väger ca 76 så det är nog ganska bra mängd.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:36   #7
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
det behövs inte alls. Dock älskar jag det.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:41   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Högprotein är samma som medelkolhydrat p g a att proteinet används som glukos i slutändan ändå. Du äter väl normalmycket kolhydrater nu?

Inga problem att äta 0g heller om man så vill.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:13   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
80 till 100 gram per dygn. Väger ca 76 så det är nog ganska bra mängd.
Där går nog åsikterna isär. Jag tycker 80-100g fett är för mycket per dag. Äter mycket hellre mer KH och kanske 40-50g fett.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:24   #10
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Högprotein är samma som medelkolhydrat p g a att proteinet används som glukos i slutändan ändå. Du äter väl normalmycket kolhydrater nu?

Inga problem att äta 0g heller om man så vill.
Menar du att mina 100 gram är "normalmycket"?
Jag jämför inte med alla deffande stenhård Kolozzeumisar utan med "vanligt" folk och med mig själ, så som jag åt tidigare. Ofast har man, minna kära arbetskollegor, en stor hög med ris eller pasta som täcker tallriken och ovanpå ligger en liten tanig laxfilé.

Jämfört med den fördelningen tycker jag att jag äter lite kolhydrater.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:26   #11
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Där går nog åsikterna isär. Jag tycker 80-100g fett är för mycket per dag. Äter mycket hellre mer KH och kanske 40-50g fett.
Jag är verkligen ingen expert men jag har fått för mig att fettet kan dämpa en del hunger och minska mitt begär efter godis (som kan komma lite då och då...)
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:32   #12
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Menar du att mina 100 gram är "normalmycket"?
Jag jämför inte med alla deffande stenhård Kolozzeumisar utan med "vanligt" folk och med mig själ, så som jag åt tidigare. Ofast har man, minna kära arbetskollegor, en stor hög med ris eller pasta som täcker tallriken och ovanpå ligger en liten tanig laxfilé.

Jämfört med den fördelningen tycker jag att jag äter lite kolhydrater.
Varför jämföra sig med någon som har sämre matvanor än en själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag är verkligen ingen expert men jag har fått för mig att fettet kan dämpa en del hunger och minska mitt begär efter godis (som kan komma lite då och då...)
Instämmer. Fett är bra.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:39   #13
Medusa
DC disciple
 
Medusas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Ironheaven
Inlägg: 4 093
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Instämmer. Fett är bra.
varför...???? blir man inte fet av fett????
__________________
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:45   #14
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför jämföra sig med någon som har sämre matvanor än en själv?
Jag jämförde inte kolhydratsmängden för att se vem som hade bäst matvanor utan för att säga att jag äter lite kolhydrater. Jämför jag med en som äter 0 kolhydrater så äter jag väl mycket kolhydrater... typ.

Men det spelar ingen roll, jag var mest intresserad att förstå vad kolhydraterna är till för. Jag har ju fått en förklaring, att det används till bränsle till styrketräningen.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 13:50   #15
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa Visa inlägg
varför...???? blir man inte fet av fett????
Jo, troligtvis. Turligt nog är även rund en form.

Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Men det spelar ingen roll, jag var mest intresserad att förstå vad kolhydraterna är till för. Jag har ju fått en förklaring, att det används till bränsle till styrketräningen.
Det är en förenklad bild, till gränsen på felaktig. Jag har satt personbästa på 20-50g kolhydrater/dygn och styrketränar ganska tufft. Se även http://kolozzeum.com/forum/showpost....2&postcount=17

Kolhydrater (i form av glukos) används huvudsakligen av hjärnan, röda blodkroppar, centrala nervsystemet och ögonen. Resterande delar kan använda fria fettsyror eller ketoner. Levern producerar glukos från fett och protein för husbehov.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)