Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-24, 20:10   #16
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Fysiskt tungt arbete lär bli knepigt att vara helt fastande på.
Nä, ingen skillnad mot att äta.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 20:35   #17
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Artikeln är en kombination av fakta, personliga reflektioner och “funkar för mig”-diskussion. Andra halvan av artikeln fungerar som en liten guide till hur du kan lägga upp saken, om det låter intressant.
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar?

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 21:05   #18
Jompi
Registered User
 
Jompis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Boden
Inlägg: 3 040
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Undra hur många som har ett arbete där varannandagsfasta fungerar i praktiken.
De allra flesta skulle jag säga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
Som en vis man sa: "90:s teenagebunkers they come and they go but the madderfakkin faithful barbell always stay in the rack"
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 21:16   #19
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar?

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)
Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-24, 21:55   #20
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om man som tränande får äta ett mindre mål på fastedagen, enligt artikeln, skulle det funka för mig även med fysiskt jobb. Jag har svultit i småperioder förr och vet att i sådana sammanhang ger små mål kontra ingenting stora skillnader. Man behöver inte fylla upp med kvantitet varenda mål.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 11:11   #21
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 11:15   #22
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?
Svart kaffe bryter inte din fasta. Ev mjölk i kaffet gör dock det.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 11:16   #23
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 11:43   #24
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.
Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 12:08   #25
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.
Hitta lite info

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 12:16   #26
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.
Fast han har ju nämnt, om jag inte missminner mig, att han tydligt känner när en förkylning är på gång, halsont osv. Så han drabbas ju uppenbarligen av förkylningar men lyckas "klå dom". (Återigen - om inte allt är ett skämt).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 12:22   #27
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Ganska intressant artikel!

Ska själv straxt iväg till ett relativt dyrt land och kommer ha begränsade matmöjligheter,så vore ju passande att försöka mig på detta.

En annan positiv aspekt som inte tas upp,om än mer marginell,är ju faktiskt de ekonomiska.

Tack,Grub!
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 22:55   #28
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Finfin artikel!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-26, 06:09   #29
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Det stod säkert i artikeln och jag ber om ursäkt om jag ställer en onödig fråga:

För att uppnå minst 1,6 g protein/kg kv så behöver en 100 kg´s person äta strax över 300 g protein på ätdagarna eller infaller andra regler för muskeltillväxt vid den här typen av fasta? Tänker mest på att fastan har muskelbesparande mekanismer och om det i så fall skulle minska behovet av maximalt positiv kvävebalans för muskeltillväxt.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-26, 06:54   #30
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)