Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-15, 12:12   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Negativ påverkan på tarmfloran av proteintillskott

Citat:
Nutritional supplements are popular among athletes to improve performance and physical recovery. Protein supplements fulfill this function by improving performance and increasing muscle mass; however, their effect on other organs or systems is less well known. Diet alterations can induce gut microbiota imbalance, with beneficial or deleterious consequences for the host. To test this, we performed a randomized pilot study in cross-country runners whose diets were complemented with a protein supplement (whey isolate and beef hydrolysate) (n = 12) or maltodextrin (control) (n = 12) for 10 weeks. Microbiota, water content, pH, ammonia, and short-chain fatty acids (SCFAs) were analyzed in fecal samples, whereas malondialdehyde levels (oxidative stress marker) were determined in plasma and urine. Fecal pH, water content, ammonia, and SCFA concentrations did not change, indicating that protein supplementation did not increase the presence of these fermentation-derived metabolites. Similarly, it had no impact on plasma or urine malondialdehyde levels; however, it increased the abundance of the Bacteroidetes phylum and decreased the presence of health-related taxa including Roseburia, Blautia, and Bifidobacterium longum. Thus, long-term protein supplementation may have a negative impact on gut microbiota. Further research is needed to establish the impact of protein supplements on gut microbiota.
Nutrients. 2018 Mar 10;10(3). Effect of a Protein Supplement on the Gut Microbiota of Endurance Athletes: A Randomized, Controlled, Double-Blind Pilot Study.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 13:29   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Vad detta proteintillskott med smak och således med sötningsmedel eller naturell smak?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 04:11   #3
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Undrar som ovan? Dricker endast ren vassle (ingen smak, sötningsmedel eller lecitin). Brukar även blanda i lite insulin för tarmens skull.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 06:15   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Smaksatt med apelsinjuice, men även kontrollgruppens maltodextrin var smaksatt med samma sak.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 06:56   #5
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror snarare att det är en effekt av mer protein till bakterierna. Bakterierna lever av vad vi äter och mer protein ger utrymme för konkurrerande bakteriestammar.

Bifidobacterium longum, är för mig, en värdefull bakterie men behöver tillföras hela tiden för att vara värdefull. Får den sedan större konkurrens från proteinhungria bakterier lär den behöva förstärkning.

Kanske kan vi tänka oss proteinpulver med tillsatta bakterier om 5 år.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 07:06   #6
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror snarare att det är en effekt av mer protein till bakterierna. Bakterierna lever av vad vi äter och mer protein ger utrymme för konkurrerande bakteriestammar.

Bifidobacterium longum, är för mig, en värdefull bakterie men behöver tillföras hela tiden för att vara värdefull. Får den sedan större konkurrens från proteinhungria bakterier lär den behöva förstärkning.

Kanske kan vi tänka oss proteinpulver med tillsatta bakterier om 5 år.
Kanske en bidragande orsak till att jag blivit så otroligt bra i magen av att äta Xylaktas? Tillsätter goda bakterier.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 08:13   #7
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Undrar som ovan? Dricker endast ren vassle (ingen smak, sötningsmedel eller lecitin). Brukar även blanda i lite insulin för tarmens skull.
Jag hoppas du menar inulin...
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 12:19   #8
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag hoppas du menar inulin...
Ja självklart , skyller på telefonens rättningssystem.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 12:23   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag tror snarare att det är en effekt av mer protein till bakterierna. Bakterierna lever av vad vi äter och mer protein ger utrymme för konkurrerande bakteriestammar.

Bifidobacterium longum, är för mig, en värdefull bakterie men behöver tillföras hela tiden för att vara värdefull. Får den sedan större konkurrens från proteinhungria bakterier lär den behöva förstärkning.

Kanske kan vi tänka oss proteinpulver med tillsatta bakterier om 5 år.
Möjligtvis, att äta mycket kött är väl också bevisat ge sämre bakterieflora om jag inte minns fel.

Men även vissa sötningsmedel påverkar tarmbakterierna, något som de flesta proteinpulver innehåller. Lägg sen till all sockerfri dricka folk dricker som vatten idag .
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 14:13   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det är lite olika metabolism av proteinet och sötningsmedlet.

I studien står
The gut microbiota is an important factor that shapes both energy harvest and storage through the metabolism of proteins and the production of several metabolites: branched short-chain fatty acids (SCFAs), ammonia, sulfur-containing metabolites such as hydrogen sulfide and methanethiol, and neuroactive compounds such as tryptamine, serotonin, phenethylamine, and histamine [8,9]. Some of these metabolites are related to deleterious effects on health; for instance, ammonia and hydrogen sulfide favor colon cancer and inflammatory bowel disease.

De är alltså intresserade av metaboliterna. Aspartam kommer att bilda motsvarande metaboliter + metanol men mängderna är 1/1000-delar jmf proteinmängden. Sukralos och acesulfam K metaboliseras inte alls, utan måste verka direkt i bakteriecellen på något sätt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 14:52   #11
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Jag har för mig att bland annat Stig Bengmark har sagt att just kaseinproteinet är dåligt för tarmfloran eftersom bakterierna blir för dominerande i tarmen. I den här studien var det istället rent vassleprotein man undersökte?

Kör själv på vassleprotein utan sötningsmedel. Skulle inte förvåna mig om det är negativt med säg 100 gram mjölkprotein per dag, det motsvarar ju en rätt stor mängd mjölkprodukter i naturlig form.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 20:51   #12
PowerSwede
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 31
Kombinera med resistenta kolhydrater, en tsk potatismjöl i drinken förstör inte smaken och ökar produktionen.
PowerSwede är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)