Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-16, 15:35   #61
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja, såvitt jag har förstått är det exakt definitionen på kontakt.

Har alltid haft extremt svårt att få det i de allra flesta kroppsdelar.
Var du aktiv som barn? Ute och lekte, sprang, hoppade, kröp, klättrade osv, sportade du med någon/några idrotter som barn och medan du växte upp?

Jag har en teori om att barn som inte hade en aktiv uppväxt kommer ha det svårare med motoriken och kroppskontrollen som vuxen.

Att riktigt duktiga musiker, och många idrottare som blir världsduktiga började när de var barn stöder min tes. Att man liksom låser upp sin fulla potential som barn och om man inte gör det så kommer man aldrig nå fullt så långt ifall man börjar träna senare i livet.

Nu spårade jag ur lite och det är en helt annan fråga, men på tal om att ha kroppskontroll, kunna ha mind-muscle control osv.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 15:53   #62
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Var du aktiv som barn? Ute och lekte, sprang, hoppade, kröp, klättrade osv, sportade du med någon/några idrotter som barn och medan du växte upp?

Jag har en teori om att barn som inte hade en aktiv uppväxt kommer ha det svårare med motoriken och kroppskontrollen som vuxen.

Att riktigt duktiga musiker, och många idrottare som blir världsduktiga började när de var barn stöder min tes. Att man liksom låser upp sin fulla potential som barn och om man inte gör det så kommer man aldrig nå fullt så långt ifall man börjar träna senare i livet.

Nu spårade jag ur lite och det är en helt annan fråga, men på tal om att ha kroppskontroll, kunna ha mind-muscle control osv.
Jag satt och ritade, läste och spelade Nintendo 98 % av min vakna tid som barn. Andra barn frågade "mamma, får jag gå ut?" när de var inne, jag frågade "mamma, får jag gå in?" när jag var ute. Jag var alltid en av de tre sämsta i klassen i all skolgymnastik jag ägnat mig åt.

Min svårighet att få muskelkontakt är en stor anledning till att jag alltid fokuserat på styrka/"SL-liknande träning" under hela min styrketräningskarriär. Men just nu är jag som sagt lite taggad att jaga kontakt igen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-03-16 klockan 15:54.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 19:01   #63
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag satt och ritade, läste och spelade Nintendo 98 % av min vakna tid som barn. Andra barn frågade "mamma, får jag gå ut?" när de var inne, jag frågade "mamma, får jag gå in?" när jag var ute.
Sjukt ställe du växte upp på då. Där jag växte upp ville ALLA helst sitta inne och lira Nintendo.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 19:12   #64
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Sjukt ställe du växte upp på då. Där jag växte upp ville ALLA helst sitta inne och lira Nintendo.
Vi hade denna matta till Nintendot (NES). En del spel var rätt jobbiga!

Men klart man ville vara ute ändå!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 19:24   #65
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Sjukt ställe du växte upp på då. Där jag växte upp ville ALLA helst sitta inne och lira Nintendo.
Jag är 83:a, på min tid fanns det ungar som ville vara ute ibland.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 20:03   #66
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är 83:a, på min tid fanns det ungar som ville vara ute ibland.
Jag var onekligen en av dem (jämngammal upväxt på landet) sen lirade jag fotboll och hockey så tränade konstant. Har dock tvärusel fysik idag ändå! Mina gener är inte att hurra för!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 05:52   #67
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Vi hade denna matta till Nintendot (NES). En del spel var rätt jobbiga!

Men klart man ville vara ute ändå!
Jepp det var häftigt, när det, bland det första, om inte (det första), TV-spelet kom!!!.......

roligt var det....att sitta å kolla och röra på 2 streck....som en prick rörde sig emellan......sk, Tennis-spel......
Det var grejer det!!!.........lol.....

Tjock -TV...och avancerat TV-spel.......lol......
När sedan Nintendo kom, vilket ju var way så mkt mer avancerat!!.....så satt man där å lirade också, ibland.....

Sen började man programmera i Basic, med Atari, osv........
Minns, att jag satt (en gång), i minst 2-3 veckor, typ dygnet runt, och programmerade, ett sk rymd-spel....ha ha ha ......

Vilket resulterade i , Planeter som kom fram, och sedan 2st skepp, som man kunde skjuta med, mot varandra....Men......blev misslyckat, pga skottet var först tvunget att försvinna ut från kanten, sedan kunde man först skjuta igen............lol......

Jao jao, så lätt det var att fastna för saker då........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 11:07   #68
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Gäller även flerledsövningar.

Citat:
Research on the effects of instructed attentional focus during execution of strength training exercises is limited and has thus far only been performed on single-joint exercises. The aim of this study was to compare the effects of instructed internal (INT) and external (EXT) focus of attention with a baseline measurement of no instructed focus of attention (BASE) on the surface electromyographic (EMG) amplitude during a free-weight bench press exercise in resistance-trained participants. Twenty-one resistance-trained male participants performed bench press at 60% of their 3-repetition maximum, with BASE, EXT, and INT. The order of EXT and INT was randomized and counterbalanced. Electromyographic data were recorded from 13 muscles of the upper and lower body. Subsequently, mean and peak EMG amplitudes were computed. EXT and INT resulted in significantly increased mean EMG amplitude of 6 upper-body muscles as compared with BASE (p ≤ 0.05). In addition, EXT and INT also resulted in increased peak EMG amplitude of 3 upper-body muscles as compared with BASE (p ≤ 0.05). These results show that muscular activation is increased during bench press, when applying an instructed focus of attention compared with a baseline measurement with no focus instructions (BASE).
External and Internal Focus of Attention Increases Muscular Activation During Bench Press in Resistance-Trained Participants. The Journal of Strength & Conditioning Research, May 24, 2018.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)