Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-11, 08:31   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nya referensvärden för normala testosteronnivåer hos män

Citat:
Background:

Reference ranges for testosterone are essential for making a diagnosis of hypogonadism in men.

Objective:

To establish harmonized reference ranges for total testosterone in men that can be applied across laboratories by cross-calibrating cohort-specific assays to a reference method and standard.

Population:

9054 community-dwelling men in cohort studies in the United States and Europe: Framingham Heart Study; European Male Aging Study; Osteoporotic Fractures in Men Study; Male Sibling Study of Osteoporosis.

Methods:

Testosterone concentrations in 100 participants in each of the four cohorts were measured using a reference method at Centers for Disease Control. Generalized additive models and Bland-Altman analyses supported the use of normalizing equations for transformation between cohort-specific and CDC values. Normalizing equations, generated using Passing-Bablok regression, were employed to generate harmonized values, which were used to derive standardized, age-specific reference ranges.

Results:

Harmonization procedure reduced inter-cohort variation between testosterone measurements in men of similar ages. In healthy nonobese men, 19-39 years, harmonized 2.5th, 5th, 50th, 95th and 97.5th percentile values were 264, 303, 531, 852 and 916 ng/dL, respectively. Age-specific harmonized testosterone concentrations in nonobese men were similar across cohorts and greater than in all men.

Conclusion:

The harmonized normal range (2.5th-to-97.5th percentile) in nonobese, population of European and American men, 19-39 years, is 264-916 ng/dL. A substantial proportion of inter-cohort variation in testosterone levels is due to assay differences. These data demonstrate the feasibility of generating harmonized reference ranges for testosterone that can be applied to assays, which have been calibrated to a reference method and calibrator.
Harmonized Reference Ranges for Circulating Testosterone Levels in Men of Four Cohort Studies in the USA and Europe. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 10 January 2017.

https://academic.oup.com/jcem/articl....2016-2935.pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 10:17   #2
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Aha så jag är precis över 5:e percentilen enligt två av mina tre prov. Det är ju helt normalt då.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 10:30   #3
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Enligt värden för icke-diabetiker så är jag under 5:e percentilen på två av tre prov istället.

https://books.google.ca/books?id=efE...page&q&f=false

Det är roligt att 5:e percentilen klassas som normalt. 5:e percentilen för bilkörning blir av med körkortet omedelbart om de ens får det. 5:e percentilen snyggaste killen dör oskuld om han inte våldtar eller köper hor. 5:e percentilen i skolan skolkar över 50%, har bokstavskombination och börjar med tunga droger vid 15 års ålder.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 10:32   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
I Sverige används nmol/L och då blir de "nya" värdena 9,2-31,8.

95te percentilen sägs vara 8,0-30,0.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 10:44   #5
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Hög tid att göra en hälsokontroll och se mina värden.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 11:07   #6
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Hög tid att göra en hälsokontroll och se mina värden.
Varför?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 11:17   #7
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Varför?
Kul att se vart man ligger, i synnerhet med nya rekommendationer.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 11:42   #8
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Det är ju inte så att referensnivåerna har spårat ur direkt i och med detta, de låg innan på 8,6-29 nmol/L enligt tex Werlabs.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 11:49   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Kul att se vart man ligger, i synnerhet med nya rekommendationer.
Som du ser är skillnaden liten och det här har inte ändrat några svenska rekommendationer, tänker jag. Sen kan det ändå vara intressant att veta var man ligger, såklart.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 13:39   #10
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Som träningsnörd är det ju lätt att bli lite nojig när man har symptom som tyder på låga testo nivåer. Jag har därför testat två ggr, båda gånger med dåliga förutsättningar, deffat i månader innan, sovit uselt flera veckor, stressat som fan, ätit SSRI, gubbjävel dvs var över 40 år

Symtomen var:

Noll sexlust
Noll energi
Trött och orkeslös
Likgiltig
Träningen gick uselt

Trots det hade jag runt 23 ena gången och 26 nmol/l den andra så dessa symptom kan bero på en massa annat. I mitt fall var det nog mer utbrändhet/depression

Senast redigerad av Mats J den 2017-01-11 klockan 13:41.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 13:57   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Din post borde länkas till varje gång någon yngling kommer in och nojjar över låga testovärden.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 14:39   #12
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Samtidigt så om man har symptomen och värden som är i runt 5:e percentilen så får man ändå inte hjälp och folk på ett träningsforum säger att det är inställningen det är fel på när man stått och harvat på 90kg i bänkpress i över ett år och det är ens PB efter över 5.5 års träning. Man blir anklagad för allt från att överträna, träna för lite, äta fel, äta för lite till att inte ta i.

Hypotes: Om jag är i 5:e percentilen på det mest anabola hormonet så kanske jag har svårare än gemene man att få musklerna att växa.
Hypotestest Kolo: "Nej, du är för okunnig. Det finns inga low-responders, bara öka vikten och lyft den! Jag ökade linjärt till 130 på ett år. Det är för att jag tänker rätt, tränar rätt och äter rätt och har inget med gener att göra."
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 14:55   #13
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Fast det är väl inte direkt ett idiotsäkert samband mellan "normala" testosteronnivåer och styrka/muskelbyggnad.

2 personer med samma nivåer kan ha helt skilda förutsättningar att bygga muskler. På högre doser, alltså det man kan förskansa sig med hjälp av doping är ju sambandet med högre nivåer tämligen klarlagt sett över en större grupp. Dock finns det även där en stor variation mellan olika individer, trots samma nivå i blodet.

Förenklat handlar det om skillnader i hur den androgena receptorn är beskaffad.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 15:11   #14
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Och hur många receptorer man har i varje muskel. Likaså handlar det om hur ens SHBG-värden är. Testat dessa också, är typ mitt i intervallet vilket ger mig fritt testo precis innanför 5:e percentilen. Vad jag vet finns inget enkelt sätt att testa receptortätheten.

Citat:
Results
In the extended model, men with total testosterone levels in the highest 25% (4th quartile) had more lower-body lean mass (LBLM) (β = 22.1(%), 95%CI: 9.0, 35.3, p = 0.003) and upper-body lean mass (UBLM) (β = 5.6(%), 95%CI: 0.1, 11.2, p = 0.046), and less lower-body fat mass (LBFM) (β = −9.9(%), 95%CI: -17.7, −2.1, p = 0.016) and upper-body fat mass (UBFM) (β = −6.1(%), 95%CI: −10.1, −2.1, p = 0.005) than those in the 1st quartile. Men in the 3rd quartile had more LBLM (β = 14.2, 95%CI: 5.3, 23.1, p = 0.004), UBLM (β = 5.6, 95%CI: 2.0, 9.2, p = 0.004), and less LBFM (β = −9.7(%), 95%CI: −16.7, −2.7, p = 0.010) and UBFM (β = −4.7(%), 95%CI: −8.3, −1.2, p = 0.012) than those in the 1st quartile.

Conclusion
These findings suggest that, at physiologic levels, an association exists between higher levels of testosterone and favorable lean and fat measures.
http://www.sciencedirect.com/science...X16301052?np=y

Det kanske inte går att koppla till träningssvar men om det gäller i den generella populationen så tycker jag att vi kan anta att ett samband även finns i hos tränande. Nu säger jag absolut inte att testot är den enda indikatorn men att den ändå kan vara en del av anledningen till att vissa får bra/dåliga resultat.

Senast redigerad av Gerdler den 2017-01-11 klockan 15:16.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-11, 15:16   #15
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Som träningsnörd är det ju lätt att bli lite nojig när man har symptom som tyder på låga testo nivåer. Jag har därför testat två ggr, båda gånger med dåliga förutsättningar, deffat i månader innan, sovit uselt flera veckor, stressat som fan, ätit SSRI, gubbjävel dvs var över 40 år

Symtomen var:

Noll sexlust
Noll energi
Trött och orkeslös
Likgiltig
Träningen gick uselt

Trots det hade jag runt 23 ena gången och 26 nmol/l den andra så dessa symptom kan bero på en massa annat. I mitt fall var det nog mer utbrändhet/depression
Samma här. Jag har mätt 33 nmol/l som lägst av de tre gånger jag har testat mig. Första testet gjorde jag för att jag trodde att jag faktiskt låg lågt, med samma symptom som dig. Var dessutom arg dygnet runt, osäker och stundtals nervös för skitsaker som jag annars inte ens tänker på.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)